Aihe: Putkien vaihto (vastatkaa vain ne jotka ootte itse vaihtanu)
1
Asmi
06.10.2003 12:55:58
Joo elikkä laittakaa yksityiskohtainen putkienvahto-operaatioselostus tähän. Esimerkkivahvari Fender hot rod deluxe..
...Tyhmyrin selässä soikoon keppi...
Fortune
06.10.2003 13:03:46
Etu- vai pääteputket?

Etuasteen putkien kohdalla operaatio menee siten, että avataan vahvistin, otetaan vanhat putket pois nykäisemällä ja painetaan uudet samantyyppiset tilalle. Ei sen kummempaa magiikkaa.

Pääteputkien suhteen menisin ammattilaisen luo.
Dr. Muff
06.10.2003 13:11:06
Samalla lailla ne päättärin putketkin vaihdetaan kuin etuasteen putket. Jos laittaa erilaiset putket ja pitää biasoida niin sitten ammattilaiselle.
Fortune
06.10.2003 13:24:34
Samalla lailla ne päättärin putketkin vaihdetaan kuin etuasteen putket. Jos laittaa erilaiset putket ja pitää biasoida niin sitten ammattilaiselle.

Tuo biasointihan kannattaa (AFAIK) tehdä aina pääteputkia vaihtaessa, kyllähän sovitettu pari varmasti toimii, mutta se lepojännite (?) on optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi säädettävä joka parille erikseen. Eiväthän ne identtisiä ole.

Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä, eli biasoimalla saadaan putket toimimaan optimaalisesti, biasoimattakin saman tyypin putket toimivat mutteivat välttämättä niin hyvin kuin voisivat?

Ja pääteputkien kanssa kannattaa käyttää puuvillahanskoja tms., koskapa ne kuumenevat eri lailla kuin etuasteputket ja mahdolliset rasvajäljet heikentävät lasin kestävyyttä putken kuumentuessa.
85423321
06.10.2003 13:27:21
Voi ne biasoida itsekin, mutta täytyy ostaa hieman työkälyjä ja mittareita.
Salaatti on murha!
Fortune
06.10.2003 13:29:01
Voi ne biasoida itsekin, mutta täytyy ostaa hieman työkälyjä ja mittareita.

Toki, mutta minun lähtökohtani neuvojen antamiseen on se, että kysyjä ei tiedä asiasta tai sähkötekniikasta mitään, kuten allekirjoittanut :)
Dr. Muff
06.10.2003 13:52:11
Tuo biasointihan kannattaa (AFAIK) tehdä aina pääteputkia vaihtaessa, kyllähän sovitettu pari varmasti toimii, mutta se lepojännite (?) on optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi säädettävä joka parille erikseen. Eiväthän ne identtisiä ole.

Olet ihan oikeassa. Mutta vahvarissa jossa ei potikkaa ole vaan biasoitaessa pitää oikein pistää kolvi kuumaksi, on saatuun hyötyyn nähden liian iso rahallinen panostus. Eli en samanarvoista sovitettua paria alkaisi biasoimaan.
Tätä mieltä, kukin taplaa tavallaan.
G-mies
06.10.2003 13:59:04
Linkissä pieni selostus HRD:n biasoinnista (ja samalla vähän kuvia siitä mitä on odotettavissa kun takapaneelin aukaisee):

http://studentweb.eku.edu/justin_holton/bias.html
Somebody set us up the bomb.
askomiko
06.10.2003 14:08:46
Olipas ihailtavan helpon näköistä HRD:n kanssa plärääminen. Pakko se on kyllä opetella omat vahvarit säätämään. Vaikka bias-potikkaa ei olekaan.. Argh. Sulatan koko paskan tuolla hienolla mopokolvilla.
LaXu
06.10.2003 15:09:45
Nyt kun biasoinnista tuli puhe, täytyy sanoa, että Marshall on hoitanut homman hyvin kotiin noissa JCM2000:ssa. Työkaluja ei tarvi muuta kuin mittarin ja pari ristipääruuvimeisseliä (isommalla takaritilä auki, pienemmällä säädetään sitten bias-potikoita). Ja tietysti tulee tietää, mihin arvoon kummankin putken bias tulee asettaa (tähän löytyy laskureita netistä). Ei tarvitse alkaa availemaan laitteen koteloa, eli toisin sanoen operaatio on turvallisempi tehdä itse.

Omassa DSL50:ssä oli ainakin tehtaan jäljiltä bias ihan hitusen toisen putken osalta väärin. Säädin tosin molemmat putket Marshallin jostain syystä suosittelemaan 45mA (joka on aika paljon kuumempi, kuin mitä biaslaskureilla saa ja mikä oli tehtaan asetus, eli n. 38mA). Soundi kuitenkin parani hieman, joskin putket kestävät varmasti vähemmän aikaa.
hjukke
06.10.2003 15:17:06

Nyt kun biasoinnista tuli puhe, täytyy sanoa, että Marshall on hoitanut homman hyvin kotiin noissa JCM2000:ssa. Yhdyn tähän. Omassa Dsl100 Nupissa oli vaihdon paikka, ja hieman hirvitti, mutta kaveri selvitti että noissa 2000:sissa se on todella helppoa ja niinpäs olikin. Kaupassa siitäkin olisi varmasti rahastettu aika tukku. Marshallin Manuaalissa on muuten ne arvot myös...
LaXu
06.10.2003 15:24:00 (muokattu 06.10.2003 15:24:45)
Marshallin Manuaalissa on muuten ne arvot myös...

Minä en ainakaan löytänyt. DSL100 & DSL50 manuaali tuon pitäisi olla, mutta siinä ei ainakaan lue teknisistä tiedoista paskan vertaa. On vain Jim Marshallin "kiitti kun ostit tän vahvistimen, Marshall on jees" hehkutus, pikainen kuvaus vahvistimesta ja sen perään pari sivua, jossa käydään läpi potikoiden, kytkinten ja jakkien toiminta. Ja sama espanjaksi, saksaksi, ranskaksi ja japaniksi.

Onkohan sulla joku vanhempi manuska? Et viittisi kirjoitella tähän, mitä nuo arvot manuaalin mukaan pitäisi olla tai mitä muuta teknistä ja putkiin liittyvää tietoa sieltä nyt sattuu löytymään?
Imper
06.10.2003 16:42:43

Itselläkin olisi pääteputkien vaihto Jubileeseen edessä, ja voisihan tuota itsebiasoimista harkita (yleismittari ja elektroniikka yleensäkin kohtalaisen tuttua hommaa).

Mietin vaan, että jos nyt ostan kaupasta pääteputket, niin mistä saan sitten niille optimaalliset lepojännitearvot? Lukeeko niissä putkissa, vai onko siis olemassa vahvistimelle ominaiset lepojännitearvot? Jos en osta sovitettuja pareja, minun tulee siis säätää molemmille päättäreille erikseen (mahdol. eri arvot) bias? Sovitetuissa putkissa arvot ovat sitten vissiin samat molemmille ja sitä kautta parempi soundi vai?

Muuten, ei nyt ole vahvistinta tässä paikan päällä, mutta minun täytyy siis avata ja ottaa irti koko vahvistinosa combostani? Joku edelläoleva taisi mainita että JCM2000:ssa ei vahvistinosiota tarvitse ottaa irti.. Onko näin kaikissa Marshalleissa, vai vain noissa uusimmissa putkivempeleissä?
Everyone is a per-son
hjukke
06.10.2003 16:47:18 (muokattu 06.10.2003 16:55:44)

Minä en ainakaan löytänyt. DSL100 & DSL50 manuaali tuon pitäisi olla, mutta siinä ei ainakaan lue teknisistä tiedoista paskan vertaa. Itseasiassa ei omassakaan manuaalissa ole, mutta netistä löysin ohjeen mikä oli "skannattu manuaalista" kun nyt tarkemmin ajattelin niin alkoi mietityttämään...mutta kaivan linkin tähän tuota pikaa. perskeles, ei sitä nyt löydy, mutta jollei huomiseen mennessä selviä, käyn kämpillä, mulla on siellä dsl biasointiohjeet.
LaXu
06.10.2003 16:59:55
Mietin vaan, että jos nyt ostan kaupasta pääteputket, niin mistä saan sitten niille optimaalliset lepojännitearvot? Lukeeko niissä putkissa, vai onko siis olemassa vahvistimelle ominaiset lepojännitearvot? Jos en osta sovitettuja pareja, minun tulee siis säätää molemmille päättäreille erikseen (mahdol. eri arvot) bias? Sovitetuissa putkissa arvot ovat sitten vissiin samat molemmille ja sitä kautta parempi soundi vai?

Osta vain sovitetut parit. Niitä optimaalisia lepojännitearvoja ei lue missään (tai löytäähän ne netistä, mutta ei manuaaleissa tai laitteen kyljessä tms.), ne voi laskea jos tietää vahvistimen plate voltagen (ei hajuakaan mikä tuo on suomeksi)..sen pitäisi olla jotain välillä 400-460V. Eli EL34-putkille pitäisi bias säätää johonkin välillä 38-45mA. Näitä voi laskeskella vaikka http://www.webervst.com/wwwboard/tubes/calcbias.htm

Muuten, ei nyt ole vahvistinta tässä paikan päällä, mutta minun täytyy siis avata ja ottaa irti koko vahvistinosa combostani? Joku edelläoleva taisi mainita että JCM2000:ssa ei vahvistinosiota tarvitse ottaa irti.. Onko näin kaikissa Marshalleissa, vai vain noissa uusimmissa putkivempeleissä?

Vain noissa JCM2000:ssa taitaa olla tuo kolmipinninen liitin, josta mittaillaan bias-arvot. Mitä nyt kattelin hieman Jubileen piirin kaavioita, niin en ainakaan sieltä bongannut viittausta siihen.
Volle
06.10.2003 20:10:24
Aika monessa vahvistimessa, etenkin vanhemmissa, tarvitsee bias-säädön takia irrottaa koko vahvistinosa kotelosta, näin myös Music Manissani ja todennäköisesti myös Marshallin Jubileessa. Muutenhan biaksen säätö ei ole vaikeaa. Täytyy vaan olla skarppina isojen jännitteiden takia.
Elvis on mun faija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)