![]() 29.05.2006 21:15:58 | |
---|---|
Elikkä olen ajatellut että jospa tässä kesällä tekisin itse 1x15" kaapin. Oisko järkeä? Elementiksi olen ajatellut Eminence Beta 15:sta ja kaapin koko oisi 65,5x65.5x36.6 Cheri basic | |
![]() 29.05.2006 21:53:42 | |
Elikkä olen ajatellut että jospa tässä kesällä tekisin itse 1x15" kaapin. Oisko järkeä? Elementiksi olen ajatellut Eminence Beta 15:sta ja kaapin koko oisi 65,5x65.5x36.6 Minä olen ja ajatellut rakennella Bill Fitzmauricen Omni 15 -kaapin. Hyvä idea se on rakennella. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä | |
![]() 30.05.2006 00:10:01 | |
Järkeä saattaa olla, jos tykkäät rakentelusta, tai haluat jonkin tietyn soundin, jota ei valmislaitteista löydy. Budjetin puolesta et paljoa jää voitolle, ainakaan jos yhtään lasket hintaa työllesi. Mitä noihin mittoihin tulee, niin älä laita toisillaan jaollisia lukuja. Ei tarvitse paljoa heittää, muttei tosiaan jaollisia. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 30.05.2006 07:08:05 | |
Järkeä saattaa olla, jos tykkäät rakentelusta, tai haluat jonkin tietyn soundin, jota ei valmislaitteista löydy. Budjetin puolesta et paljoa jää voitolle, ainakaan jos yhtään lasket hintaa työllesi. Olen laskenut ja About 70e voittoa.... Cheri basic | |
![]() 31.05.2006 15:50:16 | |
Edelleen kannatan valmiiden suunnitelmien mukaan toimimista. Ihan hatusta temmotuilla mitoilla tuskin syntyy kummoistakaan äänenlaatua. Saattaa olla, että hinnassa säästö on myös äänenlaadussa säästö. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 31.05.2006 16:29:23 | |
Edelleen kannatan valmiiden suunnitelmien mukaan toimimista. Ihan hatusta temmotuilla mitoilla tuskin syntyy kummoistakaan äänenlaatua. Saattaa olla, että hinnassa säästö on myös äänenlaadussa säästö. Marko Bassokaappien teko ei ole avaruustiedettä, eli pienellä pohtimisella ja asioiden hahmottamisella saa suunniteltua ihan päteviä bassokaappeja. Esim. WinISD-ohjelmalla saa hyvän suunnan bassokaapin koolle ja rakenteelle. Eri asia on sitten rakennella kokoäänialan kaiuttimia. | |
![]() 31.05.2006 16:55:06 | |
Esim. WinISD-ohjelmalla saa hyvän suunnan bassokaapin koolle ja rakenteelle. Kotelotyypille (refleksi, suljettu, bandpass), nettosisätilavuudelle ja viritykselle kyllä, rakenteeseen sinänsä se ei ota kantaa eikä myöskään soundipolitiikkaan. Tuolla saa lähinnä bassopään mitoituksen tsekattua. Kotelon varsinainen rakenne (materiaalit, tuenta jne.) on yhtä tärkeä kuin elementtivalinta. Vuotoisella, resonoivalla ja väärin mitoitetulla kotelolla saa varmasti tehtyä paskalta kuulostavan bassokaapin elementistä huolimatta. | |
![]() 31.05.2006 20:38:50 | |
Vuotoisella, resonoivalla ja väärin mitoitetulla kotelolla saa varmasti tehtyä paskalta kuulostavan bassokaapin elementistä huolimatta. Itse toteutin juurikin yllä kuvatun kaltaisen kaapin kevääni ratoksi. Nyt ottaa pattiin. 15mm havuvaneri tärisee joka suuntaan ja saundi on yhtä huminaa. Remontti on siis edessä. Mitä muuten olisi syytä tietää vaimennusmateriaalien vaikutuksesta kaapin saundiin, ennen kuin alan niitä kaappiini tunkemaan? | |
![]() 31.05.2006 21:02:44 | |
Bassokaappien teko ei ole avaruustiedettä, eli pienellä pohtimisella ja asioiden hahmottamisella saa suunniteltua ihan päteviä bassokaappeja. Esim. WinISD-ohjelmalla saa hyvän suunnan bassokaapin koolle ja rakenteelle. Eri asia on sitten rakennella kokoäänialan kaiuttimia. Niin varmaan suunnan saa. Onko se sitten jo hyvä vai ei? Ja kokeilemalla varmasti saa hyvän, mutta säästö voipi olla niin ja näin. Harvemmin kun tuppaa se eka onnistumaan. Tietysti jokainen tyylillään, mutta olen muutamankin kerran jo huomannut, että kannattaa uskoa niitä, joilla on minua enemmän tietoa ja kokemusta kulloisestakin asiasta. Vissiin oon tulossa vanhaksi, kun en enää jaksa kiivetä perse edellä puuhun ja pudota päälleni. Tai sitten vaan mun aika ei siihen riitä. Ja ihan niinkuin sanot, ne basso/kitarakaapit, joihin soittajat ovat tottuneet eivät ole avaruustiedettä. Mutta miksei bassokaappikin voisi olla äänenlaadultaan hifi? Emmää tästä väittelemään ala, kunhan turisen. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 31.05.2006 21:11:12 | |
Tietysti jokainen tyylillään, mutta olen muutamankin kerran jo huomannut, että kannattaa uskoa niitä, joilla on enemmän tietoa ja kokemusta kulloisestakin asiasta. Näin minäkin tein, ja kyllä kannatti! play the best, play bill fitzmaurice | |
![]() 31.05.2006 21:48:06 | |
Ja ihan niinkuin sanot, ne basso/kitarakaapit, joihin soittajat ovat tottuneet eivät ole avaruustiedettä. Mutta miksei bassokaappikin voisi olla äänenlaadultaan hifi? Emmää tästä väittelemään ala, kunhan turisen. Marko Emmäkään, mutta kiva näistä on keskustella. Mä olen ite rakennellut varmaan jo 6 bassokaappia itelleni, enkä ole yhteenkään ollut pettynyt. En tiedä miten kaupan vastaavat kaapit olisivat olleet paremmat. Ja ylimielisesti vastaan, että tuskin mitenkään... Ainakaan hinta/laatusuhteeltaan. Tosin nykyään saa kelvollisia bassokaappeja jo tosi halvalla suoraan kaupasta. Mikä sitten hifi voisi olla bassokaapeissa? Eikös se olisi mahdollisimman vähän ääntä värittävä ja paljon puhdasta soundia antava ja erittäin luonnonmukaisen soundin tarjoava kaappi. Bassokaapeissa (ja vissiin etenkin kitarakaapeissa) monet tykkäävät siitä, että kaiutin itessään antaa jo tietynlaista soundia. Ite tykkään siitä, että bassokaiutin antaa mahdollisimman selkeää ja "rehellistä" soundia eli enemmän sitä "hifiä". Tämä oli lähtökohtana silloin kun suunnittelin 6x6,5" kaiuttimet. Ja edelleen tykkään vielä kovasti niiden soinnista. Pitäis tosin tänä kesänä rakentaa itelle semmoinen bill fitzmaurice-tyyppinen torvikaiutin. Niitä on täälläkin kuulemma jotkut rakentaneet hyvällä menestyksellä. Tällaisen keskustelun alle on hyvä miettiä, mitkä asiat tekevät hyvän bassokaapin ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon. Mä listaa mun mieleen äkkiseltään tulevat asiat ja muu saa laittaa lisää heti kun tulee mieleen. Elementti: - mahdollisimman herkkä - hyvä tehonkesto suhteessa vahvistimeen - riittävä liikerata kartiolla - tarvittavat tiedot, jotta kotelon tilavuus ja mahdolliset refleksiputkien pituudet saadaan selville. - järkevästi perusteltu tuumakoko - elementtien määrä - ohmi-lukemien sopivuus - (keveys) - diskanttielementin tarpeellisuuden määrittäminen Jos diskanttielementti tulee mukaan: - diskantin herkkyys, tehonkesto, - jakotaajuuden sopivuus bassoelementin kanssa - mahdollisen tasonsäädön (L-pad) valinta - jakosuotimen suunnittelu tai valmiin valinta Kotelo: - riittävän kokoinen ja muotoinen elementin tarpeisiin - kotelotyyppi (umpinainen, refleksi, ym.) - riittävän vahvuiset seinät, riittävän jämäkästä materiaalista - kasaustapa - mahdollinen tuenta, jos kotelo resonoi - vaimennusaineet määrä ja laatu - (keveys) - kantokahvojen sijoitus - koteloiden kasausmahdollisuus päällekkäin - kulmapalat - verhoilu tai pintakäsittely - kytkentäliitin speako? plugi-jakki? Lisätkää tähän, niin saadaan jälkipolville rohkaisumateriaalia. Mä nimittäin edelleen uskon, että perusasiat huomioon ottaen jokainen nikkaripeukalo voi rakentaa pätevät kaiuttimet bassokitaralle. | |
![]() 31.05.2006 22:42:41 | |
Rakennuspuolellahan tästä aiheesta on aivan upouusi fakki, suosittelen lukaisemaan. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=124105 Holy shit, mustaksi värjätty wookie! | |
![]() 31.05.2006 22:49:57 | |
No kotelo oisi 19mm lastulevyä ja vainenus aine oisi lampaanvilla liitin speakon Huom...Boxsi on ensimmäinen jota olen tekemässä eli en odota mitään "hifi" suoritusta... Cheri basic | |
![]() 31.05.2006 22:55:40 (muokattu 01.06.2006 00:00:58) | |
Rakennuspuolellahan tästä aiheesta on aivan upouusi fakki, suosittelen lukaisemaan. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=124105 Toi on enenmmänkin suunnattu kitarakaapeille. Edit: Vaikka löytyyhän sieltä kaikkea muutakin... | |
![]() 01.06.2006 09:21:57 | |
No kotelo oisi 19mm lastulevyä ja vainenus aine oisi lampaanvilla liitin speakon Huom...Boxsi on ensimmäinen jota olen tekemässä eli en odota mitään "hifi" suoritusta... Suosittelisin jotain muuta materiaalia lastulevyn sijaan. Se ei ole tiivistä eikä myöskään riittävän jäykkää. 15 mm - 18 mm koivuvanerilla ja hyvällä tuennalla saat paremman kotelon aikaiseksi. Havuvaneriakin voi käyttää, mutta tuentaan on panostettava enemmän. | |
![]() 01.06.2006 11:20:28 | |
Suosittelisin jotain muuta materiaalia lastulevyn sijaan. Se ei ole tiivistä eikä myöskään riittävän jäykkää. 15 mm - 18 mm koivuvanerilla ja hyvällä tuennalla saat paremman kotelon aikaiseksi. Havuvaneriakin voi käyttää, mutta tuentaan on panostettava enemmän. Mä tein mun compon 15mm mäntyliimalevystä ja jouduin tukemaan koteloa kunnolla. Mutta järkevällä tuennalla koteloista tuli ihan päteviä. | |
![]() 01.06.2006 11:35:15 | |
Suosittelisin jotain muuta materiaalia lastulevyn sijaan. Se ei ole tiivistä eikä myöskään riittävän jäykkää. 15 mm - 18 mm koivuvanerilla ja hyvällä tuennalla saat paremman kotelon aikaiseksi. Havuvaneriakin voi käyttää, mutta tuentaan on panostettava enemmän. Kyllä mielestäni lastulevyäkin voi huoletta käyttää, jos ei ole pelkoa suuremmasta kolhiintumisesta ja kastumisesta. Melkoisen suuri osa tuon kokoluokan instrumenttikaiutinkoteloista on joko lastulevyä tai jopa MDF:ää. | |
![]() 01.06.2006 11:51:06 | |
Hehe, mulla oli omatekoinen 30mm vesivanerista tehty refleksikaappi. Sisätilavuus taisi olla 140 litraa. Yksi 15" elementti, minkä merkkiä en enää muista, tallessa se kyllä on. Pistin Peaveyn komboon 12" tilalle. Liki kymmenen vuotta sitä kaappia tuli raahattua paikasta toiseen. Onneksi keikkoja oli harvakseltaan. Lopulta kyllästyin sen painoon, mikä oli vaivaiset 55 kiloa :D Kun itse painoin vain reilun 10kg enemmän niin ymmärtää kyllä miksi siihen kyllästyi. | |
![]() 01.06.2006 12:12:39 | |
Juu, menin ja ostin iMac g5:n. PC kaatu eilen viimesen kerran. | |
![]() 01.06.2006 12:13:32 | |
Juu, menin ja ostin iMac g5:n. PC kaatu eilen viimesen kerran. Jaa, että se toimii bassokaappinakin? Kyllä alkaa menee mäkkimiesten kehut jo vähän överiks. Skividöveinau | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)