Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
markkuliini
29.05.2006 11:03:41

Molemmissa laitteissa on kyllä omat pienet juttunsa joita ei ole ihan helppo mallintaa. Usko huviksesi, että piano ei välttämättä ole loppujen lopuksi yhtään sen helpompi mallinnettava kuin rummut.

Ei pidä paikkaansa!
Eipä oikeastaan kukaan ammattilaispianisti (en puhu klassisista soittaista nyt) huomaa eroa onko pianoraidat äänitetty hyvällä sähköpianolla vai akustisella. Itselläni on Yamahan P-90 (n. tonnin arvoinen peli) ja jo senkin flyygelisoundi hämää suurinta osaa pianisteista äänitettynä.
Sähkörummuilla äänitetty soitto taas menee hyvin harvalta rumpalilta täydestä akustisena.

Eli oli sen pianon mallintaminen sitten helpompaa tai ei, niin ainakin se on tehty monin verroin paremmin ja uskottavammin.
www.vasamayhtye.com
ÄM
29.05.2006 11:05:12

Tossa kun ruvettiin tätä vertailua "Flyygeli-sähköpiano vs. akustiset rummut-sähkörummut" tekemään, niin itse sain sen aloittaneesta kommentista lähinä sen kuvan, että haluttiin tuoda julki kuinka soittajasta kiinni olevasta asiasta on kyse. Eikä suinkaan aloittaa väittelyä siitä, kuinka vastaavista tai erilaisista vertailukohteista on kyse. Eli vaan se, että joku rumpali kokee sähkärit itselleen juuri oikeana työkaluna, samoin kuin joku pianisti kokee sähköpianon olevan sitä, flyygelin sijaan.

Kysymykseen "rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?", löytyy oikeuskäsittelyn kestävä vastaus "kyllä". Jos kysymys olisi kirjoitusasultaan suunnattu juuri jollekin tietylle soittajalle, saattaisi vastaus olla myös "ei".

Kun rumpaleiden joukosta löytyy lukuisia, jotka vetää kaikki keikkansa sähkäreillä, niin paha siinä on ruveta hampaat irvessä väittämään, että sähkörummut eivät ole käyttökelpoisia. Vai onko siinä joku hämmentävä poikkeama logiikka-avaruudessa; että ne ei ole käyttökelpoiset, mutta silti niitä käytetään jopa paikoissa, joissa ei olisi, olosuhteista johtuen, edes pakko? Täälläkin eräs rumpali, joka vaikuttaa enemmän TM-palstalla, vetää kaikki keikkansa (tanssi) 10v vanhoilla sähkäreillä. Eikä ole siis kyse mistään "Trio Forrester"-meiningistä, vaan sen ajan Rollen "top of the line"-mallista, joka oli jo siihen aikaan ilmeisen kehittynyt satsi. Sutihommatkin kuulemma toimii aivan mainiosti ja tanssimusassa yleensä joutuu vetämään sen verran monipuolista myrkkyä, että tulee rajoitteet vastaan jos missä.

Tosiaan, kun on niin selkeästi soittajakohtaisista mieltymyksistä kyse, niin sanottakoon, että itse en ole ihan niihin päässyt sisälle. Omani on TD6 Yamahan padeilla ja haikka Rollen VH11. Itseäkin nää tuntumahommat vaivaa hieman ja monitorointi vaikeuksista kärsii muu bändi, en minä. Erityisesti haikan kuulumattomuus häiritsee basisteja. Ens lauantaina esim. on häät paikassa, jossa viimeksi vedin sähkäreillä, mutta nyt taidan ottaa akustiset. Kaiken kaikkiaan se 1500e, joka niihin on upgradeineen mennyt, tuntuu kuitenkin yhä järkevältä sijoitukselta; niin paljon on niistä ollut kerrostalossa hyötyä ja monta keikkaakin on niillä pelastettu.

Jos ei tunnu hyvältä, niin älkää käyttäkö ja ne joita kiinnostaa, niin kokeilkaa, jos vaikka sopis handuun.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
HeavyMachinery
29.05.2006 11:22:33

Mun mielestä sähkörummuissa on se lyömätön puoli, että ne on paljon helpompi miksata keskimääräisissä esiintymispaikoissa koska rummut ei soi lavalla liian lujaa.

Akustisista rummuista en yleensä laita PA:han kuin basarin aavistuksen tukevoittaakseni saundia kun ne soi jo tilaan nähden tarpeeksi lujaa. Mielelläni muitakin mikkejä laittaisin, mutta rummut pitäs saada soimaan eka lavalla hiljempaa.

Tämäkin on niin rummuista ja soittajasta kiinni . Kyllä perussettiäkin voi soittaa hiljaa.
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
Peicco
29.05.2006 13:07:07
Tämäkin on niin rummuista ja soittajasta kiinni . Kyllä perussettiäkin voi soittaa hiljaa.

Näin on, mutta se kuulostaa sitten myös hiljaiselta soittamiselta. Jää tietynlainen potku komppauksesta puuttumaan kun iskujen voima jää puolimatkaan. Tietysti soitettavalla musiikilla on tähän suuri vaikutus. Vauhdikkaampaa pop-rockia on varmasti hankalampi soitettaa hiljaa akustisilla kuin jotain Junnu Vainion iskelmiä.

Tästä aiheesta voi tietty vääntää vaikka kuinka. Joku on varmasti tästäkin täysin eri mieltä.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
LumPus
29.05.2006 13:32:01
Haluaisin vielä lisätä ettei minulla ole mitään sähkörumpuja vastaan sinänsä, mutta akustisia niillä ei voi _korvata_.

Haluaisin tähän vielä lisätä ettei niitä ole tarkoitettukaan akustisia _korvaamaan_ sinänsä.
ÄM
29.05.2006 13:37:28

Näin on, mutta se kuulostaa sitten myös hiljaiselta soittamiselta. Jää tietynlainen potku komppauksesta puuttumaan kun iskujen voima jää puolimatkaan. Tietysti soitettavalla musiikilla on tähän suuri vaikutus. Vauhdikkaampaa pop-rockia on varmasti hankalampi soitettaa hiljaa akustisilla kuin jotain Junnu Vainion iskelmiä.

Tästä aiheesta voi tietty vääntää vaikka kuinka. Joku on varmasti tästäkin täysin eri mieltä.

Oikeassa olet.
Jotkut osaa tosin soittaa hiljaakin napakasti. Musta tuntuu, että usein liian herkästi lähdetään sysäämään syytä näihin soundin heräämis kysymyksiin ym., kun puhutaan hiljaa soittamisen vievän soitosta potkun. Taitamattomalla menee likaa energiaa ja keskittymistä siihen "varomiseen", hiljaa soittaessa, jolloin soitto itsessään ei enää pysy niin hyvin kasassa. Tämmönen fiilis mulla on ainakin oman soiton kautta. Toki, kun mennään tosi hiljaisiin volyymeihin, tulee sitten myös vastaan se, että rummut ei soundaa enää hyvältä, ainakaan tiettyjen mustyylien tapauksessa, jossa sekä soitolta, että soundeilta edellytetään napakkuutta ja potkua.

Siks mulla myös oikeastaa sähkäritkin onkin, kun en ihan niin hiljaa osaa soittaa, kuin välillä olis tarve. Keikoilla siihen vaikuttanee sekin, kun vedän korvamontuilla, niin se todellinen lavavola ei oo niin välittömässä aistimuksessa; tulee paiskottua ihan oman fiiliksen mukaan. Ens lauantain häät meinaan varmaan vetää ilman niitäkin, että pystyy oikein tarkkailemaan ja "hissuttelemaan", soiton silti kärsimättä.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
hgr
29.05.2006 16:12:05
Haluaisin tähän vielä lisätä ettei niitä ole tarkoitettukaan akustisia _korvaamaan_ sinänsä.

Haluaisin vielä tähän lisätä että tämän topikin pointti taisi olla nimenomaan "voiko akustiset korvata sähkiksillä". :)
Peicco
29.05.2006 16:33:24
Haluaisin vielä tähän lisätä että tämän topikin pointti taisi olla nimenomaan "voiko akustiset korvata sähkiksillä". :)

Ihan turhaan lisäsit. Ei se ollut kysyjän pointti...vaikka itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että kysyjän pointti on kokonaisuudessaan hieman hakusessa ja jos todella haluaa vastauksia tämän kailtaisiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin, kannattaa kävellä lähimpään musaliikkeeseen ja ottaa itse selvää mistä oikein on kyse.

Kaikki varmaan ymmärtää, että sähkörumpujen tarkoitus ei ole SYRJÄYTTÄÄ akustisia. Kyse on pelkästä vaihtoehdosta.

Yksilötasolla sähkikset voivat syrjäyttää akustiset rummut, mutta ei koskaan yleisesti. Kyse ei ole myöskään mistään pelottavasta vallankumouksesta tai salajuonesta akustisilla soittavien päänmenoksi.

Uskokaa tai älkää, sähkörummut eivät ole uhka vaan mahdollisuus.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
hgr
29.05.2006 16:36:08 (muokattu 29.05.2006 16:36:34)
Ihan turhaan lisäsit. Ei se ollut kysyjän pointti...

Ei vai? Kyllä minä vaan tuon ymmärsin juuri niin:

Mä en itse soita rumpuja, mutta olen joillain keikoilla ollut mukana, joissa akustisten rumpujen tilalla ollut sähköiset. Siinä on minun mielestä ollut kokonaisuus ajatellen paljon hyviä puolia roudauksen, miksauksen ja lavamelun vähentämisen näkökulmasta.

...

Miten on, toimiiko kalliimmilla sähkörummuilla esim. vispilät ja saako soitosta uskottavan kuuloista vai ei? Saako sähkörummuilla ylipäätään vispilöillä soitetun kuuloista?
rm_wispila
29.05.2006 16:46:42 (muokattu 29.05.2006 16:49:23)

Voi - ja ei voi...

Molemmissa on puolensa, mutta aivan varmasti sähköisilläkin voi settiä heittää, huomioitavat asiat ovat erilaisia ja erityyppisiä kuin akustisilla.

Kaikella tottuu ja oppii soittamaan, tuo on enemmän asennekysymys. Eri soittimilla soitto ei sitäpaitsi ole tuntumaa poistavaa, päinvastoin, taidot kasvavat. Itse en huomaa mitään "vahinkoa" tapahtuneen soittotuntumalle sähköistä akustiseen siirrossa, vaan enemmän intoa taas hieman erilaisesta tuntumasta. Samalla periaatteellako pitäisi siis lopettaa kitaran tai koskettimien soittamisen, ettei tuntuma katoa ja sitten nukkuisikin kapulat tiukasti kädessä...

Joskus taas roudattavuus vaikuttaa soitinvalintaan, ihan kuin aiemmissa flyygeli-esimerkeissä. Joskus flyygelin roudausta keikkapaikalle seuranneena suosittelen kyllä sähköisten "kopioiden" käyttöä ;)

Volan kanssa aloittelijakin pärjännee paremmin sähköisillä, toki niissäkin on livekäytössä ongelmakohtansa, eli epähuomiossa kovaa lyöty "vahinkoääni" voi tulla liiankin kovaa. Vaatii sekin setti siis ihmistä mikserin puikkoihin.

Myös "vuotoja" voi syntyä virhetriggausten muodossa, se on jo astetta hankalampi ratkaista kuin vuotava tomimikki. Tai sitten tulee naulata basistin jalka lavaan, ettei hän triggaa herkkää bassaria. Tämä voi aiheuttaa helposti skismaa bändiläisissä.

Vire- / soundimaailma saattaa ratkaista monen rumpujensa kanssa tuskailevan ongelmat. Kyllä ne hyvätkin akustiset kuulostavat huonolta, ellei niitä ole vireeseen saatu. Myös soittopaikan akustiikka ja mikitys voi radikaalistikin muuttaa rumpujen soundeja, ja ellei ole tottunut virittäjä, voi mennä sormi suuhun... Sähköisissä nuo soundit ovat aina samat kuin kotonakin, satoi tai paistoi.

Isommissa keikkaympyröissä taas tuo akustinen setti saattaa olla myös osin trigattu, eli se on sellainen kompromissi tämän topicin "kahden eri rintamalinjan" välillä. Itse käytän omassa treenisetissä oikeaa haitsua ja trigattua virveliä tuntuman vuoksi. Keikalle voisin ottaa vielä crashin ja ridenkin mukaan, niillä kyllä pärjäisi. Ja romut kulkevat kivasti vanhassa matkalaukussa...

Vastaus topicciin; kyllä.

Niiden sopivuus on sitten taas aivan käyttäjän tarpeiden mukainen, mitenkään yleisluontoisesti niitä ei voi sulkea pois.
Akustisissakaan kasarihevisetti kuudella syvällä tomilla ja tuplabasarilla tuskin sopii jatsin soittoon, vaan siihen hommataan eri tyylin kattaus soittajan maun mukaan...
Vispiläsoitto ei ainakaan mun setillä onnistu, tuskin tämä puoli toimii kalliimmissakaan malleissa. Siihen ihan oma virppa (ja kalvo).
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
rm_wispila
29.05.2006 17:10:54
Se on sitten jo eri asia miten asioita ymmärretään.

Yleensä aina vähintäänkin hieman väärin...

Topicin aloittaja kyselee muutamaa asiaa:

1. Onko sähkörummut käyttökelpoisia?

Kyllä.

2. Kuinka vispilät futaa ja saako vispiläsoundia ollenkaan sähkörummuista ulos?

~Huonosti.

3. Onko TD-20 mistään kotoisin

En tunne, luultavasti jostain;)

4. Minkälaista monitorointia käytetään?

80W yleisorkesterivahvistin ja kaksi kaappia jakkaran molemmin puolin. Kartiot pysyneet nippa nappa kehyksissään, liikerata kyllä aikas hulppea...

Ei nyt tieten tahtoen yritetä kääntää jokaista keskustelua akustiset-sähkikset kamppailuksi. Nämä keskustelut on jo käyty moneen kertaan ja todettu ihan turhiksi.

Tämä on nyt vähän kuin Tuntemattomasta sotilaasta: kun se yks kohjo lähtee, meirän nilkit lähtee perässä.
hgr
29.05.2006 17:36:21
Se on sitten jo eri asia miten asioita ymmärretään.

heh heh lol heh lal heh heh lol heh nii asfd heh lol
EP
29.05.2006 20:25:02
Usko huviksesi, että kokemusta löytyy molempien soittimien mallinnetuista versioista. Sähköpianon tuntuma vastaa täysin oikeaa, sähkörumpujen ei ole sinne päinkään. Sähkörumpujen dynamiikka on ihan hanurista verrattuna akustisiin. Ainakin itselleni suurin ongelma sähkörummuissa on tuo soittofiilis, tuntuman ja soundin kohtaaminen niin sanoakseni.

On tekninen fakta, että pianon toimintatavan vuoksi äänenmuodostus on miljoona kertaa yksinkertaisempi mallintaa kuin rummuissa ja symbaaleissa. Seuraavaksi kai joku väittää että midikitaralla pystyy vallan loistavasti jäljittelemään akustista kitaraa.

Kannattaa ajatella nuo sähkörummut aivan omana soittimenaan, jossa on omat hyvät- ja huonot puolensa.

Midikitaralla pystyy vallan loistavasti soittamaan teräskielisen- ja nailonkielisen akustisenkitaran soundeilla!
hgr
29.05.2006 20:58:25
Hohhoijaa. Luitko ollenkaan aikaisempia viestejä?
HeavyMachinery
29.05.2006 21:17:56

Isommissa keikkaympyröissä taas tuo akustinen setti saattaa olla myös osin trigattu, eli se on sellainen kompromissi tämän topicin "kahden eri rintamalinjan" välillä.

Vähän off-topic mutta...

Jutkut "isot"sedät käyttää triggereitä akustisessa setissä monitorointiin. Eli monitori soundi tulee triggereistä ja poistaa siis lava vuotoa nappikuuntelussa...
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
kamelisko
29.05.2006 21:47:08 (muokattu 29.05.2006 21:47:37)
Topicin aloittaja kyselee muutamaa asiaa:

1. Onko sähkörummut käyttökelpoisia?

- Erittäin käyttökelpoisia. Se että ei saa hyvää soundia aikaseks on vika liian suurissa luuloissa soundien "oikeellisuudesta". Sähkiksissä on hieman oma tatsinsa, mutta en näe niiden soiton häiritsevän yhtään akustisten soittoa.
Btw. En ole kuullut yhdelläkään keikalla oikeasti tosi hyviä rumpusoundeja. Poikkeuksetta rummut soi paikkaansa nähden liian kovaa ja joutuu pitämään kuitenkin korvatulppia.

2. Kuinka vispilät futaa ja saako vispiläsoundia ollenkaan sähkörummuista ulos?

-Halvemmissa seteissä ei futaa mutta TD20:ssä ilmeisesti ihan ok.
http://www.rolandus.com/products/pr … s.aspx?ObjectId=599&ParentId=60
tuolla olevassa videossa äijä vetää vispilöillä.

3. Onko TD-20 mistään kotoisin

-En ole kokeillut, mutta kokemuksilla TD6:sta luulisin että tatsi on huomattavasti parempi ja soitettavampi, vaikkei kutosessakaan mitään vikaa ole.

4. Minkälaista monitorointia käytetään?

- Laadukkaita suljettuja studiokuulokkeita. Toimii ku junan vessa eikä rumpujen häiritsevä napsutus kuulu läpi. Reeneissä isoja stereoita volyymitason ollessa "ei tarvitse korvatulppia"-luokkaa.

Ne, jotka väittää, ettei sähkörummuilla voi soittaa hyvin, ei osaa soittaa. Hyvä soittaja soittaa vaikka pahvilaatikoilla hyvin. Ja se on näin. :)
Sethos 666
30.05.2006 09:16:31

Kyllä niissä hyvät soundit on mutta tuntuma ei ole aito...
Plussaa niille myös siitä että soveltuu hyvin esim. kerrostaloasuntoon, koska ei tee niin paljon meteliä (vaikka rummuista ei lähde meteliä vaan musiikkia) ja on sähkörummut menevä pieneen tilaan... Kiitos
Drummers do it in rythm!
mr_b
30.05.2006 10:27:29

Minä en nyt kertakaikkiaan ymmärrä, miksi sähkörumpujen pitäisi kuullostaakaan täsmälleen akustisilta rummuilta. Syntetisaattori, ei flyygeli...
There it was just like Old Faithful, the eternal Fountain of Filth
rm_wispila
30.05.2006 10:46:35
Minä en nyt kertakaikkiaan ymmärrä, miksi sähkörumpujen pitäisi kuullostaakaan täsmälleen akustisilta rummuilta. Syntetisaattori, ei flyygeli...

Todella mielenkiintoinen off-topicci. Eihän akustiset rummutkaan kuulosta oikeilta edes levyillä, ikinä. Ainoa "oikea tapa" on siis soittaa itse omalla setillä, kotona ...

Tämä on siis etenkin muusikon "ongelma"; rummutkin pyritään useimmiten äänittämään ja jakamaan äänikenttään kuin yleisön korvin kuultuna. Panorointikin kulkee siis jo "väärinpäin". Olen joskus piruuttani levyjä kopioidessa vaihtanut vasurin ja oikean toisinpäin, niin edes tomit rullaavat vasemmalta oikealle :)

Rumpaleille pitäisi siis olla aivan oma miksaus, äänitys stereoparilla rumpalin hartioiden takaa...

Toiseksi myös normi "rokki-setti-balanssi" on kyllä jo pirun kaukana akustisen setin soinnista. Eivät puritaanisimmatkaan soundihifistelijät voi väittää luonnollisia soundeja siis olevan olemassakaan. Kaikki narullle vedetyt akustisetkin ovat enemmän tai vähemmän hämmennettyjä kokonaisuuksia...
Ja kyllä sen sopan mausteeksi sopii sähköäkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)