Aihe: Rupeaako sähkörummut olemaan käyttökelpoisia?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Marazo
28.05.2006 20:21:39
Jos haluaa korvata akustisen rummut sähköisillä se ei onnistu, niillä ei ole toistensa kanssa mitään yhteistä.

En nyt ihan noinkaan sanoisi.

Kaikki katsovat tätä asiaa omasta perspektiivistään. Sama asia on esimerkiksi akselilla sähköpiano - piano. Kukaan itseään kunnioittava klassisen musiikin konserttipianisti ei ikimaailmassa suostu soittamaan millään muulla kuin täyspitkällä flyygelillä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jollekin toiselle keskiverto sähköpiano olisi juuri se oikea instrumentti. Sähkörummuissa on paljon sellaista mitä ei akustisilla voida saavuttaa ja toisin päin. Kyse on siitä mitä ominaisuuksia arvostaa / tarvitsee.

Sähkö rummut toimii jos soittaa jotain kone-industriaali musaa....

Ja höpö höpö. Etsi käsiisi netistä jotain klippejä, joissa ammattiliset soittelevat sähkörumpuja. Tavallinen rokki menee sähkörummuilla aivan siinä missä akustisillakin, samoin hevit ja sen semmoiset, vähän erikoisemmatkin soittotyylit taipuvat hyville sähkörummuille aivan hyvin. Vispilät, malletit sun muut toki saa unohtaa, mutta muuten sähkörumpujen skaala on enemmän kuin riittävä.

Minä olen sitä mieltä, että sähkörummut ovat aivan käyttökelpoiset kun vain pystyy hyväksymään tietyt rajoitukset joita ne tuovat, ja ennenkaikkea, jos suostuu hiettämään typerät ennakkoluulot mäkeen.
Peicco
28.05.2006 20:24:14
Menee kyllä hieman offiksi, mutta miksi Thomann laittaa noin kalliiseen pakettiin Milleniumin hardwarea? Luulisi, että jos jollain on varaa monen tuhannen euron sähkörumpuihin, niin hän haluaa siihen myös kunnon hardwaren.

Kaikkeahan sitä luulisi, mutta totuus on usein toisenlainen.
Menee ilmeisesti kaupaksi hyvällä katteella.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
LumPus
28.05.2006 21:21:33
Jahas. Kiistat käynnissä taas.
Itsellä on sekä akustinen setti että sähkösetti, käytän näitä yhdessä ja erikseen. Sähkösettiä käytän itsenäisenä treenailuun ja akustisten kanssa käytän siitä tiettyjä saundeja, virveli, tomi, haitsu ja efekti/perkussio saundeja lähinnä. Toinen ja melkein isoin käyttö on sekvensseri. Joskus tulee jotain keikkaa tehtyä, lähinnä taustamusameininkiä tuolla sähkösetillä. Käytännöllisyys vertaansa vailla.

Jos keikkaa heittää, niin joko TD-12 tai TD-20 ovat parhaat vaihtoehdot. Ensimmäinen on kompaktimpi ja jälkimmäinen huomattavasti parempi soittotuntumaltaan. Soittotuntuma on aina makukysymys, turha siitä on jurnuttaa. Itse pidän sitä kapeakatseisuutena jos haukutaan sähkörummut alimpaan helvettiin ihan sen takia ettei niistä itse pidä. Eri työkalut eri tilanteisiin.

Itse esimerkiksi kävin nauhoittamassa rumpupohjat akustisella setillä, mutta samaan vetoon muiden soittoja nauhoitan ensi viikolla pari biisiä lisää. Sen teen sähkösetillä, joko sitten käytän Rolandin TD-12 aivon omia saundeja tai Drumkit From Helliä. Erittäin hyvää saundia joka tapauksessa tulee, ja käytännöllisesti ja jopa erittäin kustannustehokkaasti.

Mitä tulee monitorointiin alkuperäisessä kysymyksessä, suosittelen joko kuulokkeita tai korvamonitoreita, tai sitten ihan perinteistä kulmamonitoria. Mikä vaan ittelle tuntuu parhaalta ja käytännöllisimmältä. Rumpumoduleissa on myös Mix-in liitännät, niihin voi vetää monitoritulon tiskistä sisään ja siitä esim. korvamonitoreihin koko monitorimiksaus.
Vispiläsoitto noissa on vähän niin ja näin. Kikkailtua saa, mutta erilaista se on kuin akustisilla. Tuntumaankin tottuu treenauksella tässä asiassa.
HeavyMachinery
28.05.2006 21:52:26 (muokattu 28.05.2006 21:54:37)

En nyt ihan noinkaan sanoisi.

Kaikki katsovat tätä asiaa omasta perspektiivistään.

Minun perspektiivini on se että mulla on ollut puoli vuotta td-12 täysillä laajennuksilla ja en ole siitä mitään hyötyä nähnyt. Silloin kun oli akustiset rummut kotona soitin niitä enemmän.

Sama asia on esimerkiksi akselilla sähköpiano - piano. Kukaan itseään kunnioittava klassisen musiikin konserttipianisti ei ikimaailmassa suostu soittamaan millään muulla kuin täyspitkällä flyygelillä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö jollekin toiselle keskiverto sähköpiano olisi juuri se oikea instrumentti.

Tämä vertaus on huono joku taisi jo mainita sen että piano on helppo mallintaa siihen nähden kuin rummut.

Sähkörummuissa on paljon sellaista mitä ei akustisilla voida saavuttaa ja toisin päin. Kyse on siitä mitä ominaisuuksia arvostaa / tarvitsee.

Ainut mihin nään ne järkeväksi on se että jos pitää saada volymi nollaan...

Ja höpö höpö. Etsi käsiisi netistä jotain klippejä, joissa ammattiliset soittelevat sähkörumpuja. Tavallinen rokki menee sähkörummuilla aivan siinä missä akustisillakin, samoin hevit ja sen semmoiset, vähän erikoisemmatkin soittotyylit taipuvat hyville sähkörummuille aivan hyvin. Vispilät, malletit sun muut toki saa unohtaa, mutta muuten sähkörumpujen skaala on enemmän kuin riittävä.

Onhan noita nähty ja kuultu. Tähän halpaan menin itsekkin kun rolandit ostin kyllähän sitä markkinointi mielessä tehdään vaikka mitä... Katseletko kotona ostos TV:tä ? ja uskot kaikki mitä ne siellä väittää....

Minä olen sitä mieltä, että sähkörummut ovat aivan käyttökelpoiset kun vain pystyy hyväksymään tietyt rajoitukset joita ne tuovat, ja ennenkaikkea, jos suostuu hiettämään typerät ennakkoluulot mäkeen.

Ennakko luuloista on turha syyttää minua niitä ei löydy. Esim. Peicco on hyvä esimerkki siitä että sile on ne sähkiset sen juttu ei minulle lumpus osaa ottaa hienosti niistä irti kaikkea kivaa akustisten kanssa jne jne ...

Tässä on hyvä esimerkki kun pitäisi mennä studioon parin viikon päästä ja oon reenannut kotona 2h per päivä sähkiksillä ja menin taas reenikselle niin olipa mennyt tatsi oikeisiin rumpuhin ihan vituiksi. Sähkikset eivät opeta sitä tatsia josta se varsinainen soundi soittoosi tulee, ne ovat jumalattoman kätevät tekniikka reenailuun mutta ei niillä pääsät soitannollisesti siihen kuin akustisilla rummuilla.

Edit: niin ja jos jostain syystä muuttaisin tästä takaisin kerros/rivitaloon ostaisin varmaan sähkörummut. tai ehkä kalvottaisin verkko kalvoilla setin ja ostaisin modulin ja pellit....
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
musamies
28.05.2006 23:28:07
Kaikki katsovat tätä asiaa omasta perspektiivistään. Sama asia on esimerkiksi akselilla sähköpiano - piano. Kukaan itseään kunnioittava klassisen musiikin konserttipianisti ei ikimaailmassa suostu soittamaan millään muulla kuin täyspitkällä flyygelillä.

Mä soitan treeneissä lähes aina akustisella pianolla ja keikoilla jonkinlaisella muulla. Viimeksi softapohjaisella pianolla ja aikaisemmin Rhodes ajoi asiaa vaikken sillä tietenkään samanlaisia juttuja soittanut kuin akustisella.

Jos esiintymispaikat on konserttihalleja, joissa on se akustinen täyspitkä flyygeli, niin mikäpä estäisi käyttämästä sitä. Veikkaampa, että silti aika monella konserttipianistilla on kotona jonkinlainen muu ratkaisu ja muunkinlaisia esiintymispaikkoja on...

Jos palaan keskustelunaiheeseen, niin minun mielestä sähköinen piano ja sähköiset rummut voittavat monessa tapauksessa keikkatilanteen kokonaisuuden ääniteknisen hallinnan kannalta akustisen vaihtoehdon, vaikka jossain optimiolosuhteissa esim. konserttihallissa tai studiossa päihittävätkin sähköisen vaihtoehdon.
hgr
28.05.2006 23:33:56
Edelleen se piano on huomattavasti helpompi mallintaa uskottavasti kuin rummut.
south_of_heaven
28.05.2006 23:41:13
Tässä oon viilaillu ja viilaillu soundia omissani ja oon löytänyt todella kelvolliset soundit.. Basariin voimakkaan metalli-napsun(valitettavasti laitteessa ei tunnu olevan kuin yksi hyvä tällainen), snareen olen koko aikana löytänyt n.5 hyvää erilaista soundia, symbaalivalintoja on musta ihan liian vähän oikeasti erilaisia. Oon lisäks räplänny ambienttiefektejä, ja nyt mulla on siinä ihan unelmasoundit. En sitten käytäkään paljoa muuta kuin sitä yhtä settiasetusta...
itki south_of_heaven
musamies
28.05.2006 23:45:20

Rummuissa voi olla enemmän hommaa sen mallintamisessa ja tunnistamisessa mihin ja miten lyödään kun rummuissa ääni vaihtelee kovin paljon riippuen miten sitä käsittelee minkäkin tyyppisellä kapulalla tai vispilällä, käsin tms.

Pianon kohdalla taas vasarakoneistoa käyttäen ei kosketuksen tunnistaminen ja matkiminen välttämättä ongelmista pahin. Pikkuhiljaa rupeaa tietokoneelle saamaan aika mukavia flyygelisaundikirjastoja, joita toimitetaan DVD levyillä. Esim. Ivory Grand piano maksaa jotain 300 euron tuntumassa.
Marazo
29.05.2006 08:03:18

Hohoo!

Molemmissa laitteissa on kyllä omat pienet juttunsa joita ei ole ihan helppo mallintaa. Usko huviksesi, että piano ei välttämättä ole loppujen lopuksi yhtään sen helpompi mallinnettava kuin rummut.

Nojoo, sanoit "uskottavasti", se pelastaa paljon kommentissasi. Uskottavuus tosin tottakai on kuulijan/soittajan näkemys asiasta. Otetaan täysi jäähallillinen yleisöä ja soitetaan kompit sähkörummuilla, suurin osa olisi varmasti aivan tyytyväisiä eivätkä edes huomaisi että rummuissa olisi mitään erikoista. Soittaja voi kyllä itkeä kaikkien pienien nyanssien ja juttujuttujen perään joita kukaan ei muutenkaan huomaisi.

Tahtoo sanoa: HardCore rumpali ei varmasti ole tyytyväinen sähkösettiin, mutta "keskiverto" rumpalilla ei mielestäni ole mitään syytä pelätä sähköistettyä soitinta. Soittotuntuma on asia jonka vaihtelee akustisten ja sähköisten rumpujen välillä. Mutta niinpä se vaihtelee myös kahden eri akustisen ja kahden eri sähkösetin välilläkin.
HeavyMachinery
29.05.2006 08:15:29

Molemmissa laitteissa on kyllä omat pienet juttunsa joita ei ole ihan helppo mallintaa. Usko huviksesi, että piano ei välttämättä ole loppujen lopuksi yhtään sen helpompi mallinnettava kuin rummut.

Usko ihanhyviksesi ettei pianossa soittaja voi vaikkuttaa sen soundiin samalla tavalla kuin rummuissa. Piaon vasarat osuu aina samaan paikkaan aiheuttaen aina tietyn saman soundin suurin muuttuja on lyönti lujuus ja muiden kielten resonoinin aiheuttama lisäsointi. Rummuissa on niitä muuttujia aika paljon eneemmän.

Nojoo, sanoit "uskottavasti", se pelastaa paljon kommentissasi. Uskottavuus tosin tottakai on kuulijan/soittajan näkemys asiasta. Otetaan täysi jäähallillinen yleisöä ja soitetaan kompit sähkörummuilla, suurin osa olisi varmasti aivan tyytyväisiä eivätkä edes huomaisi että rummuissa olisi mitään erikoista.

Todennäköisesti osa huomaisi koska kuulisi soundin olevan kuin nauhalta ja epäilisi playbackkina vetämistä....

Soittaja voi kyllä itkeä kaikkien pienien nyanssien ja juttujuttujen perään joita kukaan ei muutenkaan huomaisi.

Jaa a no monessa soitossa ne nyanssi on se juttu, tietty jos haluaa kuulostaa general-midiltä niin se on oma valinta. Ajatteleppa vaikka jatsi pändiä ilman minkäänlaista nyanssin häivää soitossa

Tahtoo sanoa: HardCore rumpali ei varmasti ole tyytyväinen sähkösettiin, mutta "keskiverto" rumpalilla ei mielestäni ole mitään syytä pelätä sähköistettyä soitinta. Soittotuntuma on asia jonka vaihtelee akustisten ja sähköisten rumpujen välillä. Mutta niinpä se vaihtelee myös kahden eri akustisen ja kahden eri sähkösetin välilläkin.

Harvempia akustisia voi hiplaamalla soittaa......

Yksi harmittavampi asia noissä sähkiksissä on se latenssi joka niissä on.....
hgr
29.05.2006 09:26:15
Hohoo!

Usko huviksesi, että kokemusta löytyy molempien soittimien mallinnetuista versioista. Sähköpianon tuntuma vastaa täysin oikeaa, sähkörumpujen ei ole sinne päinkään. Sähkörumpujen dynamiikka on ihan hanurista verrattuna akustisiin. Ainakin itselleni suurin ongelma sähkörummuissa on tuo soittofiilis, tuntuman ja soundin kohtaaminen niin sanoakseni.

On tekninen fakta, että pianon toimintatavan vuoksi äänenmuodostus on miljoona kertaa yksinkertaisempi mallintaa kuin rummuissa ja symbaaleissa. Seuraavaksi kai joku väittää että midikitaralla pystyy vallan loistavasti jäljittelemään akustista kitaraa.
Peicco
29.05.2006 09:43:41 (muokattu 29.05.2006 09:45:00)
Sähkismiehen kommentti:

Tuskin kukaan kotiinsa sähköpannuja hankkisi jos asumuksena olisi omakotitalo ja sieltä löytyisi äänieristetty, akustoitu soittohuone jossa voisi soitella akustisilla aina kuin haluaa muuta perhettä häiritsemättä.

Toisaalta, pääosin yksin soittelua harrastavalle sähkörumpujen äänimaailman monipuolisuus ja kätevä mahdollisuus soittaa taustamusiikin kanssa korvia säästävällä volyymilla on oikeasti hieno juttu ja tässä mielessä saattaisi itsellänikin ohittaa akustisen setin vaikka kuinka olisi muut olosuhteet kohdallaan.

Moni on lisäksi todennut sähkisten olevan erittäin mukavat pienimuotoisessa "baarikeikkailussa".
Moni on valmis tekemään kompromisseja helpottaakseen roudaamista, äänen tason säätämistä keikkapaikan mukaiseksi sekä saadakseen käyttöönsä helposti vaikkapa biisikohtaisesti räätälöidyn soundimaailman. Ja nyt ei sitten puhuta ammattimaisesti keikkailevista rumpaleista joilla on omat roudarit sekä äänitarkkailijat ja keikkapaikatkin jo sitä kokoluokkaa, että rumpujen akustinen meteli ei aiheuta ongelmaa.

Sähkörummut alkaa todellakin olemaan käyttökelpoisia ihan kaikkeen mahdolliseen soittamiseen. Tottakai samalla tulee myös ymmärtää järjestelmän rajoitukset. Käyttökelpoisuus on pitkälle kiinni setille asetetuista vaatimuksista eikä näitä voi kukaan toinen toisen puolesta määritellä.

Sähkörummut ei mielestäni ole kohdistettu missään nimessä vuosikymmeniä akustisilla soittaneille ja niillä keikkailuun tottuneille rumpaleille. Sähkörummut on enemmänkin pelastus henkilöille joilla on kaksi vaihtoehtoa, joko soittaa sähkiksillä tai unohtaa koko harrastus.

Ehkä vihoviimeisin asia olisi lähteä käännyttämään Hollmi-5:n kaltaista akustisten rumpujen keräilyäkin harrastavaa (ammattimuusikkoa?) sähkörumpujen pariin.
Muutenkin kaikenlainen käännyttäminen on ihan turhaa.
Jokainen puntaroi omassa mielessään tarjolla olevat instrumentit, niihin käytettävissä olevan rahamäärään, oman soittotarpeensa ja ympäristön suomat mahdollisuudet harrastamiseen.

Alkuperäiseen kysymykseesi on siis muiden mahdotonta vastata. Kommentoida ja asialla spekulointia tässä voidaan harrastaa vaikka kuinka, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa, että mikä sopii toiselle, ei sitten välttämättä käykään toiselle.

Käy tutustumassa vaikka niihin Rolandin TD-20:iin huolellisella opastuksella ja tee omat päätöksesi niiden käyttökelpoisuudesta OMIIN tarpeisiisi.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
hollmi-5
29.05.2006 09:53:57
Ehkä vihoviimeisin asia olisi lähteä käännyttämään Hollmi-5:n kaltaista akustisten rumpujen keräilyäkin harrastavaa (ammattimuusikkoa?) En minä niitä Rolandeja vihaa. Ystävällisesti yritän lähestyä niitä. Kokemusta on toki hyvin rajallisesti. Välillä meinasin jo itsekin livetä ostamaan Ddrumit (ne, joissa oli oikeat kalvot), mutta ei ollut rahaa niin kalliisiin vermeisiin silloin. Nyt ne samat makaa pahvilaatikossa käyttämättöminä.

Pianon ja digipianon vertaaminen ei ole ihan reilua tässä yhteydessä. Parhaat digipianot ovat hyvin aidon kuuloisia ja soittotuntumaltaan hyvinkin lähellä akustista. Sähkörummut kuulostavat nauhalla hyvältä, mutta soittotuntuma varsinkin peltien osalta on hyvin erilainen akustisiin verrattuna. Samoin dynamiikan suhteen nuo parhaimmatkin ovat rajoittuneita akustisiin verrattuna.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
HeavyMachinery
29.05.2006 10:04:41

Kohta ex-Sähkismiehen kommentti:

Aika moni on varmasti pettynyt sähkiksiin ensi huuman laskettua.

Tuskin kukaan kotiinsa sähköpannuja hankkisi jos asumuksena olisi omakotitalo ja sieltä löytyisi äänieristetty, akustoitu soittohuone jossa voisi soitella akustisilla aina kuin haluaa muuta perhettä häiritsemättä.

Minä tein näin. Ajattelin että voisi soittaa vaikka yöllä eikä tarviisi välittää naapureista, ja olisiha se mammaa kohtaankin kohteliasta.

Toisaalta, pääosin yksin soittelua harrastavalle sähkörumpujen äänimaailman monipuolisuus ja kätevä mahdollisuus soittaa taustamusiikin kanssa korvia säästävällä volyymilla on oikeasti hieno juttu

Td-12 patterinit oli kivoja jammailla mukana mutta niihinkin kyllästyi....

Moni on lisäksi todennut sähkisten olevan erittäin mukavat pienimuotoisessa "baarikeikkailussa".
Moni on valmis tekemään kompromisseja helpottaakseen roudaamista, äänen tason säätämistä keikkapaikan mukaiseksi sekä saadakseen käyttöönsä helposti vaikkapa biisikohtaisesti räätälöidyn soundimaailman. Ja nyt ei sitten puhuta ammattimaisesti keikkailevista rumpaleista joilla on omat roudarit sekä äänitarkkailijat ja keikkapaikatkin jo sitä kokoluokkaa, että rumpujen akustinen meteli ei aiheuta ongelmaa.

Voisin ottaa keikalle sähkötomit ehkä koko setin mutta oikeat pellit, se olisi kompakti pakkaus...

Sähkörummut ei mielestäni ole kohdistettu missään nimessä vuosikymmeniä akustisilla soittaneille ja niillä keikkailuun tottuneille rumpaleille. Sähkörummut on enemmänkin pelastus henkilöille joilla on kaksi vaihtoehtoa, joko soittaa sähkiksillä tai unohtaa koko harrastus.

Tämä on 100% totta

Käy tutustumassa vaikka niihin Rolandin TD-20:iin huolellisella opastuksella ja tee omat päätöksesi niiden käyttökelpoisuudesta OMIIN tarpeisiisi.

Uskoisin että jos soitat suhteella sähköiset-akustiset eikä akustiset -sähköiset niin valinta on parempi. Itsellä ei toiminut. jollain toisella voi olla parempi. Uskoisin että isommat pädit toisi tomeihin lisää tatsia mutta hintaa tulee ja ei se niitä peltejä pelasta....
Peicco
29.05.2006 10:13:59
Aika moni on varmasti pettynyt sähkiksiin ensi huuman laskettua.

Niin käy myös vaimoille ja autoille jos ei ole kunnolla asiaan perehtynyt ennen lopullista valintaa. Ensi huumassa tehdyt päätökset on usein vääriä.
Oma moka, sanoisin.

Ajattelin että voisi soittaa vaikka yöllä eikä tarviisi välittää naapureista, ja olisiha se mammaa kohtaankin kohteliasta.

Sitähän se oli vaan ei taida olla enää?

Td-12 patterinit oli kivoja jammailla mukana mutta niihinkin kyllästyi....

No ne valmisraidat on ihan aneemisia. Läppäri kiinni moduliin ja midifilet soimaan.

Voisin ottaa keikalle sähkötomit ehkä koko setin mutta oikeat pellit, se olisi kompakti pakkaus...

Ihan varmasti

Tämä on 100% totta

Joo, absoluuttinen totuus. ;)
hgr
29.05.2006 10:16:41
Haluaisin vielä lisätä ettei minulla ole mitään sähkörumpuja vastaan sinänsä, mutta akustisia niillä ei voi _korvata_.
Marazo
29.05.2006 10:44:36
Todennäköisesti osa huomaisi koska kuulisi soundin olevan kuin nauhalta ja epäilisi playbackkina vetämistä....

Tuo on sitten ihan puhtaasti soittajan taitamattomuutta.

En kyllä nyt käsitä miksi lähden mukaan tähän eipäs-juupas väittelyyn... :) Oli tyhmää vetää pianot mukaan keskusteluun, koska ne eivät tänne kuulu. Tunnen useita ihmisiä, ammatikseen klassista pianoa soittavia, jotka eivät hyväksy sähköisiä vermeitä lainkaan. Heidän kommenttien pohjalta lähdin pianon ominaisuuksia vertaamaan. Minulla ei ole sähköpianoja vastaan mitään. Itsekin omistan sellaisen ja minusta tuo on aivan loistava peli.

Ajatteleppa vaikka jatsi pändiä ilman minkäänlaista nyanssin häivää soitossa

Ajattelen, enkä missään nimessä suosittelisi kennellekään jazzarille sähkörumpuja! Tottakai pitää tiedostaa ne rajoitukset, jotka sähkörummuissa on: symbaalit ovat setin heikoin lenkki.

Enkä minä tässä missään vaiheessa ole väittänyt että sähkörummut olisivat absoluuttisesti paremmat kuin akustiset. MUTTA! Kuten jo aikaisemmin sanoin. Toisille sähköinen vaihtoehto on hyvä valinta. Jossain mielessä jopa parempi kuin akustinen. Mikä sähkösetistä tekee huonomman jos soittotekniikka on jo alun alkaen vähän siellä päin, ainoa volyymi on 110% ja taito mitataan siinä kuinka nopean 10 sekunnin pätkän pystyy polkemaan tuplapedaalilla?

En minä ole millään ristiretkellä akustisia rumpuja vastaan. Yritän vain sanoa, että sähkörummut ovat nykyään niin hyviä, että niitä voi vakavissaan harkita. Enää ei olla missään 80-luvun "zip zäp zup" -efektien tasolla.

Jokainen kokeilkoon ja päättäköön omalla kohdallaan mikä on mieli. Jos menee ostamaan T-kaupasta setin kokeilematta sitä ensin, niin saa syyttää vain itseään, jos ei olekaan sellainen mitä luuli.

Yksi harmittavampi asia noissä sähkiksissä on se latenssi joka niissä on.....

Latenssi? Ai kuinka kauan kestää ennen kuin ääni kuuluu kun on lyönyt kalvoon/pädiin/what ever? _Minä_ en ole moiseen omassa Yamahahahahassani kiinnittänyt huomiota.
HeavyMachinery
29.05.2006 10:52:56

Niin käy myös vaimoille ja autoille jos ei ole kunnolla asiaan perehtynyt ennen lopullista valintaa. Ensi huumassa tehdyt päätökset on usein vääriä.
Oma moka, sanoisin.

Volkkariin ja mammaan en oo pettynyt toinen on ollut 3v ja toinen jotain 6 v. molemmat on toimineet niin kuin pitää, toinen jopa tekee eväät aamulla töihin :)

Ajattelin että voisi soittaa vaikka yöllä eikä tarviisi välittää naapureista, ja olisiha se mammaa kohtaankin kohteliasta.
Sitähän se oli vaan ei taida olla enää?

Joo tarvii taas raivat vinttiin tilaa ja hake buusterilta rummut kotia :)

Haluaisin vielä lisätä ettei minulla ole mitään sähkörumpuja vastaan sinänsä, mutta akustisia niillä ei voi _korvata_.
Sama juttu , monet vaan luulee niin että ne toimii kuin junan vessa. Koitin omia bändi soitossa ja ne ei sitten toiminut yhtään. Kaveri lainasi niitä kerran keikalle kun oiti mennä ruotsiin kirkkoon soittamaan, tuumi että olihan se joo o ...
musamies
29.05.2006 10:54:27
Tunnen useita ihmisiä, ammatikseen klassista pianoa soittavia, jotka eivät hyväksy sähköisiä vermeitä lainkaan. Heidän kommenttien pohjalta lähdin pianon ominaisuuksia vertaamaan. Minulla ei ole sähköpianoja vastaan mitään. Itsekin omistan sellaisen ja minusta tuo on aivan loistava peli.

Pakko niistä pianoista ja klassisen musiikin soittajista vetäistä vielä sellainen huomio, etten ole yleensä nähnyt heitä roudaamassa soitinta soittopaikalle. Jos joutuisivat roudaamaan, niin olen vakuuttunut, että hekin kannattaisi enemmän sähköistä vaihtoehtoa. Ainakin meidän seurakunnan kanttorin olen nähnyt välillä roudaamassa sähköisen soittimensa soittopaikalle.

Mun mielestä sähkörummuissa on se lyömätön puoli, että ne on paljon helpompi miksata keskimääräisissä esiintymispaikoissa koska rummut ei soi lavalla liian lujaa.

Akustisista rummuista en yleensä laita PA:han kuin basarin aavistuksen tukevoittaakseni saundia kun ne soi jo tilaan nähden tarpeeksi lujaa. Mielelläni muitakin mikkejä laittaisin, mutta rummut pitäs saada soimaan eka lavalla hiljempaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)