Aihe: Blackmoren tapa kiinnittää kielet machine headeihin?
1 2
biibob
28.05.2006 00:23:58
Eli kun katsoo noita kuvia Blackmoren stratoista jne. niin ne kielet ovat aina sellaisella hassulla häkkyrällä siinä kielitappien ympärillä. Kyllähän ne kielet noin helposti pyöräyttää, jos kitarassasi on ns. perus virittimet, mutta fenderin vintage amlleihin kielten päät on melkein poikkeuksetta pistettävä kielitapin sisään. Eli kuinka hän saa ne kielet pysymään kiinni tapeissa, kun kielten päät heiluvat vapaina ulkona?
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Krice
28.05.2006 00:31:15

Se reikä siinä tapissa varmaan tarkoittaa sitä, että kieli laitetaan siitä läpi.
biibob
28.05.2006 00:38:42
Se reikä siinä tapissa varmaan tarkoittaa sitä, että kieli laitetaan siitä läpi.

Ehehe nyt vetäsit kyllä kovan luokan jutun. Ei siinä mitään, mutta nyt en puhu juurikaan näistä perus (reiällisistä) virittimistä, vain fenderin vintage gotoh -tyylisistä, joissa tätä reikää ei löydy.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
joukov
28.05.2006 00:39:23 (muokattu 28.05.2006 00:41:11)

Eikä tarkoita vaan katkaiset kielen sopivan mittaiseksi ja kieli jää "pystyyn" tappiin.

biibob, linkitä kuva niin nähdään millaisen sykkyrän se Blackmoren teknikko tekee.
biibob
28.05.2006 00:47:39
http://guitarelive.net/bio/ritchieblackmore.jpg
Anteeksi kovin huono kuvanlaatu, mutta idea näkyy. Eli kielestä ylijäävä osa on pyöräytetty luonnollisesti solmuun, mutta ihmettelen, että kuinka se on mahdollista gotoh tyylisillä headeilla, koska gotoheissa kielenpään olisi mentävä viritystapin sisälle, jotta kieli ei pomppaa tapista pois.
Räbbänä
28.05.2006 00:48:15
http://www.mondoguitars.com/html/1997_ritchie_blackmore_stratoc.html tuolla on kuvia herran kitarasta, on siinä lavastakin lähikuvia jos niistä ois apua.
Öri Öri Öri kansalaiset. "Tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän... eikä lähde sieltä milloinkaan pois...
Swan
28.05.2006 00:52:23
Jos kieli on taitettu katkaisemisen sijaan, ja taitoskohta sitten tungettu siihen reikään?
Once lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
Tori:
MXR Phase 100
biibob
28.05.2006 00:59:56
http://www.mondoguitars.com/html/1997_ritchie_blackmore_stratoc.html tuolla on kuvia herran kitarasta, on siinä lavastakin lähikuvia jos niistä ois apua.

joo nuo kuvat kertovat hyvin, että tässä balckmoren mallissa on gotoh -tyyliset tunerit, mutta alimpana olevissa kuvisssa taas jälleen kerran näemme, että kielet ovat sykkyrällä
oiva tumpeloinen
28.05.2006 01:13:30
Kyllähän ne siellä kiinni pysyy, vaikkei niitä kielten päitä sinne koloon työnnä. Tai siis mä en aikoinaan koskaan laittanut kieltä sinne, vaan viritin 1 yli, 2 alle -tyylillä kielet tappiin. Kireänä kielet pitävät koko homman kasassa, eikä päässyt koskaan kieli karkaamaan tapista...

.....huh huh, voiko tätä enään vaikeammin ilmaista?
Ze Kink
28.05.2006 01:54:41
Kyllähän ne siellä kiinni pysyy, vaikkei niitä kielten päitä sinne koloon työnnä. Tai siis mä en aikoinaan koskaan laittanut kieltä sinne, vaan viritin 1 yli, 2 alle -tyylillä kielet tappiin. Kireänä kielet pitävät koko homman kasassa, eikä päässyt koskaan kieli karkaamaan tapista...

Joo, itsekin olen ajatuksissani unohtanut laittaa kielen sinne sisään, ei siinä mitään, hyvin pysyi kun oli kierros myös yläpuolella. Ja kielet siis oli siihen asti tuolla tavalla kiinni, kunnes vaihdoin ne, eli yli kuukauden.
"Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa
Tympee Huttunen
28.05.2006 07:14:33
Musta näyttää siltä, että tuo ylimääräinen kielen osa on vain kerätty rullalle, eikä katkaistu. Samalla tavalla minä aina teen. Sustain ja nopeus paranee, kun kieltä ei katkaise. Tosi on. On.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot.
-Prokitaristi-
28.05.2006 08:53:40
Omassa Stratokopsussa samanlaiset. Ne vain pitää sillälailla pistää sinne hienosti.
Les Fender
28.05.2006 21:27:18
Kyllä se vaan tykkää kietaista loppupätkän lenkille, mikä sitten lieneekin ollut alkuperäinen syy???? Varmaan jotain hyvin mystistä. Pelkää tappavansa kielen jos pään katkaisee. keskiajan juttuja, ei giljotiinia kielille? Jätti katkaisematta myös aikanaan Sperzelin lukkovirittimiä käyttäessään. http://www.geocities.com/SunsetStrip/Frontrow/2374/be376cc6.jpg Sama tapa oli edelleen kun tuossa just Tampereella kävi, pääsin oikein herraa kättelemään kun sopivaan asuun sonnustauduin;) Oliskohan jotain maagista otetta tarttunut jos ois kummallakin kädellä kätellyt=)
"Living is easy with eyes closed!"
biibob
28.05.2006 23:30:47 (muokattu 28.05.2006 23:31:07)
Kyllä se vaan tykkää kietaista loppupätkän lenkille, mikä sitten lieneekin ollut alkuperäinen syy???? Varmaan jotain hyvin mystistä. Pelkää tappavansa kielen jos pään katkaisee. keskiajan juttuja, ei giljotiinia kielille? Jätti katkaisematta myös aikanaan Sperzelin lukkovirittimiä käyttäessään. http://www.geocities.com/SunsetStrip/Frontrow/2374/be376cc6.jpg Sama tapa oli edelleen kun tuossa just Tampereella kävi, pääsin oikein herraa kättelemään kun sopivaan asuun sonnustauduin;) Oliskohan jotain maagista otetta tarttunut jos ois kummallakin kädellä kätellyt=)

Aijai kyllähän minäkin mielelläni kättelisin maailman parasta kitaristia, mutta hesassa istuin vain keskiriveillä niin olin turhan kaukana. Mutta tulevana kesänä vaikka saksaan castle touriin ja puku päälle :P
BigPapa
29.05.2006 00:39:51 (muokattu 29.05.2006 00:45:49)

Ei mitään ylimääräisiä jätetä.Ei mulla stratossa ole kyllä läpipujotusreikiäkään.Kielen pää tugetaan tapissa olevaan reikään ja sitten ruuvataan virittimestä....

ihan näin...

http://www.mondoguitars.com/54Strat_headstock_front.jpg

http://www.mondoguitars.com/54strat_headstock.jpg
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
kunnasja
29.05.2006 02:06:49
...Mietin vain mihin maailmaa parantavaan seikkaan tämän asian tietäminen vaikuttaa...

:D
biibob
29.05.2006 11:53:55
...Mietin vain mihin maailmaa parantavaan seikkaan tämän asian tietäminen vaikuttaa...

:D

En mä tällä tiedolla pyri maailmaa parantamaan. Tuo on vain askarruttanut minua, niin ajattelin kysyä täällä muusikoiden.net:ssä jos vaikka joku tietäisi, ja näköjään sainkin ihan hyviä vastauksia kiitos niistä.
Dr. Muff
29.05.2006 12:39:33

Ihan just noin. Kyllä ne pysyy kun pistää kerran yläpuolelta. Pakon sanelemana tullut monaasti noin tehtyä kun sivuleikkurit ei aina kulje matkassa.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
msormune
29.05.2006 14:34:56
Sustain ja nopeus paranee, kun kieltä ei katkaise.

Jep jep, itse laitan floyd rose -tyyppiseen tsydeemiin kielet kiinni siten, että sitä pallukkapäätä ei suinkaan katkaista, vaan kieli työnnetään ensin virittimen reiän läpi "väärästä suunnasta", sitten normaalisti vedetään tallaan kiinni se terävä pää. Seurauksena 6 kpl iloisen väristä metallipallukkaa lavassa heilumassa, niitä voi maalailla vaikka vuodenajan mukaan vesiväreillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)