Aihe: Rumpuäänitys - symbaalit erikseen?
1 2 3 4 5 6
juici
22.03.2006 19:54:28

Oltii joskus junnuna tekees raiturilla demoa ja jostai syystä basarikanava jäi kiinni, mutta otto oli muuten hyvä. Jätkät vaa heitti että: "Ei kyl aleta uudesta soittaan. Vedä se basari vaa uudesta".

Oli melkosen hauska napsia pelkkää basaria kuulokkeet pääs... Lopputulos oli varsin hapuileva, varsinki ku kysees oli suht nopee teinipunkrokki.

Tää ny ei mitenkää liity alkuperäseen aiheeseen, mutta oli pakko vaa sanoa!

Mulla on kans kokemusta tästä. Tässä esimerkkibiisi: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=92385&type=hi
"Vittu kun täällä on kylmä..." Perkele, ei Kannaksellakaan '42 lämmin ollu!
oodee1
26.05.2006 14:39:43 (muokattu 26.05.2006 14:41:11)
Kaikki varmaan tietää että QOTSA:n se levy jossa Grohl soittaa rumpuja on äänitetty just näin. Pellit ja haitsu erikseen. Samoin Foofightersin Everlongissa 1/16 haitsu erikseen säkeistöihin.

Onko näin? Siis tuo Qotsa:n Songs for the deaf? huhhuh...ei järkeä=D

Tällä ko. levylä kun kuulostaa että rummut on lähinnä ambienssia ja muutenkin soundi on tosi "lo-fi" nykystandardien mukaan. Ei mene mun järkeen tuollainen tästä levystä puhuttaessa. Mistä olet saanut tän faktan?

Toisin on tietenkin tämä QOTSA:n uusin "Lullabies to paralyze" jossa Joey Castillo vetelee narulle milloin mitenkin, ainakin parissa biisissä jopa livenä soittettu rumputuplaukset, jotka kuulostaa mainiolta silloin kun toinen hieman slebaa=)
Tähän käsitykseen pääsin kun katselin tuon levyn erikoisversion mukana tullutta "making of..) DVD pätkää...

EDIT: Sori, kirjoititkin PELLIT ja HAITSUT erikseen...jepjep...mut en silti käsitä tuolla levyllä tarkoitusta tällaiselle...muu kuin "kikkailun ilo"=)
All you need is someone to sweat on.
passe
26.05.2006 14:43:23
Onko näin? Siis tuo Qotsa:n Songs for the deaf? huhhuh...ei järkeä=D

Tällä ko. levylä kun kuulostaa että rummut on lähinnä ambienssia ja muutenkin soundi on tosi "lo-fi" nykystandardien mukaan. Ei mene mun järkeen tuollainen tästä levystä puhuttaessa. Mistä olet saanut tän faktan?

Toisin on tietenkin tämä QOTSA:n uusin "Lullabies to paralyze" jossa Joey Castillo vetelee narulle milloin mitenkin, ainakin parissa biisissä jopa livenä soittettu rumputuplaukset, jotka kuulostaa mainiolta silloin kun toinen hieman slebaa=)
Tähän käsitykseen pääsin kun katselin tuon levyn erikoisversion mukana tullutta "making of..) DVD pätkää...

EDIT: Sori, kirjoititkin PELLIT ja HAITSUT erikseen...jepjep...mut en silti käsitä tuolla levyllä tarkoitusta tällaiselle...muu kuin "kikkailun ilo"=)

Modern drummer viime vuodelta, minkä kuun numero mahtoi olla... Dave Grohl lehden kannessa. Nimenomaan siitä puhuttiin, kuinka tällä tavoin minimoidaan vuodot ja päästään tarkemmin haluttuun lopputulokseen...
"Good is in the details..."
oodee1
26.05.2006 14:51:49
Voi svidura...en vaan ymmärrä...onkohan pointti ollut siinä että se ei kuulostaisi tuolla tavalla äänitettynä niin hienolta ja hifiltä, kun taas perinteisesti äänitettynä se olisi ollut liian tuotetun kuuloista...?
Ken tietää...Barbie ei...

Menee vaan yli kun tuolla levyllä kitarat ja beisi tuuttavat tosi kovalla ja rummut on painettu todella taka-alalle...pellitkin on "siellä jossain"...

Ei kai tästä huomaa että mielestäni ko. levy on paras rokkilevy 70-luvulla tehtyjen jälkeen...=)
Mikael
26.05.2006 19:57:39 (muokattu 26.05.2006 19:57:52)

Modern drummer viime vuodelta, minkä kuun numero mahtoi olla... Dave Grohl lehden kannessa. Nimenomaan siitä puhuttiin, kuinka tällä tavoin minimoidaan vuodot ja päästään tarkemmin haluttuun lopputulokseen...

Tom Pettyn Full Moon Fever ja Into The Great Wide Open levyjen rumpuosuudet äänitettiin muistaakseni sillain et jokainen asia yksitellen - ensin bassari, sit virveli, sit pikkutomi, sit isotomi, sit ride... Tämän jälkeen rumpali lähti bändistä. Joskus silloin kun noi ilmesty niin mä diggasin tosta soundista mut nyt kuunneltuna kuulostaa kyl aika paskalta : )
Siitä mistä aita on matalin...
Notefix
26.05.2006 19:59:45

Joskus silloin kun noi ilmesty niin mä diggasin tosta soundista mut nyt kuunneltuna kuulostaa kyl aika paskalta : )

Tieto lisää tuskaa?
"Layers of layers of shit!"
Mikael
26.05.2006 20:03:16 (muokattu 26.05.2006 20:05:21)

Tieto lisää tuskaa?

Kyl mä tiesin jo silloin ja diggasinkin vähän just siks... heh. Muistan ajatelleeni et siinäpä kova kannumies kun voi tehdä noin... sitä mä en tiennyt että halua tähän oli lähinnä tuottajalla (Jeff Lynne).
Siitä mistä aita on matalin...
passe
26.05.2006 20:36:43 (muokattu 26.05.2006 20:37:24)
Mitenkäs se joka kerta lyhyemmän tikun vetävä duunari Kummelissa sanoikaan; "voi...". Siinä saa jo tuottaja olla melkoinen sadisti tai sitten ihan vaan typerys. Niin ja rumpali mielellään joviaalia sorttia...
"Good is in the details..."
milcoin
26.05.2006 23:12:19
Voi svidura...en vaan ymmärrä...onkohan pointti ollut siinä että se ei kuulostaisi tuolla tavalla äänitettynä niin hienolta ja hifiltä, kun taas perinteisesti äänitettynä se olisi ollut liian tuotetun kuuloista...?
Ken tietää...Barbie ei...

Menee vaan yli kun tuolla levyllä kitarat ja beisi tuuttavat tosi kovalla ja rummut on painettu todella taka-alalle...pellitkin on "siellä jossain"...

Ei kai tästä huomaa että mielestäni ko. levy on paras rokkilevy 70-luvulla tehtyjen jälkeen...=)

Kai se juttu on siinä että lähimikeille voi näyttää just niin paljon kompuraa kuin tykkää ilman että pellit menee ruttuun. Ja voi ekvalisoida ihan eri tavalla kuin perinteisellä metodilla.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
loosah
26.05.2006 23:27:00
Onhan se vaan niin, että jos rähinää tahtoo, on tollanen zymbaalien erillismikittäminen persiistä. Jos kaiken kuitenki tahtoo erottelevan hifiks, ni miks ei? Tapauskotaista.

Usein toimii pop-rokkenrollissa jopa sellainen, ettei soita mitään muuta, ku haitsut oikeasti. Kaikki muu sitten masiinoilla.
oodee1
26.05.2006 23:47:06 (muokattu 27.05.2006 01:47:58)
Onhan se vaan niin, että jos rähinää tahtoo, on tollanen zymbaalien erillismikittäminen persiistä. Jos kaiken kuitenki tahtoo erottelevan hifiks, ni miks ei? Tapauskotaista.

Usein toimii pop-rokkenrollissa jopa sellainen, ettei soita mitään muuta, ku haitsut oikeasti. Kaikki muu sitten masiinoilla.

Kuuntele tuo Qotsan vitun Songs for the deaf...tsiisus...todellakin hifistelyä=)
Raimo
26.05.2006 23:52:20

Kai se juttu on siinä että lähimikeille voi näyttää just niin paljon kompuraa kuin tykkää ilman että pellit menee ruttuun. Ja voi ekvalisoida ihan eri tavalla kuin perinteisellä metodilla.

Niinpä. Mäkään en oikeastaan käyttäisi sitä vähääkään sämplejä mitä nyt käytän jos ei tulisi vuoto aina väliin sotkemaan... Hyvin äänitetyistä raidoista ruuvaamallakin saa melkein saundin kuin saundin, mutta vuodon mössääntyminen usein pakottaa samplen käyttöön...

Songs For The Deafin pannuissahan on todella makee soundi, ja prkl! Mä en tiennyt... Nyt se onkin päivänselvää sit. Kerkesin jo rapsutella taas päätä pitkään ja hartaasti että miks sitä onkin niin paska ettei tollaista saisi aikaiseksi vaan nappia vääntämällä. :D
Blah.
loosah
26.05.2006 23:58:16 (muokattu 27.05.2006 00:01:10)
Onhan se vaan niin, että jos rähinää tahtoo, on tollanen zymbaalien erillismikittäminen persiistä. Jos kaiken kuitenki tahtoo erottelevan hifiks, ni miks ei?

Edelleenkin itseäni lainaten olen samaa mieltä.

Eip oo paljon järkeä lähteä tekemään rähinää mikittelemällä erikseen kaikkea. Tai vetämällä kitaroita linjaan ja farmittamalla tms. No mutta... Jokaisella on omat tapansa.

Ed: Ai nii. queens of... on tosi rähinää. Joo. On. Mut oodee1 tietää.
milcoin
27.05.2006 00:28:18
Edelleenkin itseäni lainaten olen samaa mieltä.

Eip oo paljon järkeä lähteä tekemään rähinää mikittelemällä erikseen kaikkea. Tai vetämällä kitaroita linjaan ja farmittamalla tms. No mutta... Jokaisella on omat tapansa.

Mitä sä sekoilet. Ei se QOTSA oo rähinää nähnykkään. Se on crunchy, crusty ja compact as fuck. Rähinästä tulee lähinnä mieleen Mike Monroe pyöräilemässä 30 asteen pakkasessa Eerikinkadun Sale:en ostamaan maitoa. Nahkahousuissa.

Sori. Sekoilen vissiin itsekin...
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
loosah
27.05.2006 00:45:25 (muokattu 27.05.2006 01:23:46)
Mitä sä sekoilet. Ei se QOTSA oo rähinää nähnykkään. Se on crunchy, crusty ja compact as fuck. Rähinästä tulee lähinnä mieleen Mike Monroe pyöräilemässä 30 asteen pakkasessa Eerikinkadun Sale:en ostamaan maitoa. Nahkahousuissa.

Sori. Sekoilen vissiin itsekin...

Mulla on huono ulosanti.

Taas itseäni lainaten:

= On TOSI rähinää....

Tää siis tarkoittaa, ettei ole kovin rähinää.

Joo.

Edittii taas: Ja sitten... Jos joku on compact as fuck, se on rasmuksen inton "madness". Jos sen pitää vielä olla vähän crunchy, se on system of a downin hypnotize ja jos vielä crusty kaiken lisäks se on nirvanan nevermind.
milcoin
27.05.2006 00:53:48
Mulla on huono ulosanti.

Taas itseäni lainaten:

= On TOSI rähinää....

Tää siis tarkoittaa, ettei ole kovin rähinää.

Joo.

Ahaa, nyt ymmärrän.
oodee1
27.05.2006 01:47:07 (muokattu 27.05.2006 01:50:48)
.....
oodee1
27.05.2006 01:49:23 (muokattu 27.05.2006 01:50:32)
......
oodee1
27.05.2006 01:52:21
Ja sitten... Jos joku on compact as fuck, se on rasmuksen inton "madness". Jos sen pitää vielä olla vähän crunchy, se on system of a downin hypnotize ja jos vielä crusty kaiken lisäks se on nirvanan nevermind.

Ai niin olikin, sori...meni hetki...peukut sulle vallan...=)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)