Aihe: RIP Desmond Dekker
1
Feggy
26.05.2006 12:52:08

Reggaen pioneeri Desmond Dekker kuollut

STT-AFP, 12:31

Reggaemusiikin pioneeri Desmond Dekker on kuollut. Dekker, 64, kuoli sydänkohtaukseen kotonaan Britannian Surreyssä torstaina.

Jamaikalla syntynyt Dekker muistetaan parhaiten vuoden 1969 hitistään Israelites. Hän oli tunnetuin jamaikalainen muusikko ulkomailla ennen reggaen supertähden Bob Marleyn läpimurtoa.

"Desmond oli reggaen ensimmäinen legenda, uskokaa tai älkää. Kun hän julkaisi Israelitesin, kukaan ei ollut vielä kuullutkaan Bob Marleysta", muistuttaa Dekkerin manageri Delroy Williams.

Desmond Dekkerin kuolema tuli yllätyksenä. Hänen oli määrä esiintyä seuraavassa konsertissaan viikon kuluttua.
Ossi
26.05.2006 14:11:44

R.I.P.

Israelites on itseasiassa ainoa mulle oikeasti kolahtanut reggae-biisi ja kuulosti tosi eksoottiselta Radio Luxemburgin muun musatarjonnan seassa 60-70 lukujen vaihteessa.
SiwamieS
26.05.2006 14:18:54
Ääh, todellakin. RIP, hyvä mies oli.
"Folk-muusikot ovat tavallisesti liberaaleja hinttejä. Mutta en minä... Minä laulan konservatiiviveljilleni."
Karlsson
26.05.2006 15:26:34
RIP

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
"I had to. I was drunk." -Vivian
balzary
26.05.2006 15:33:06

Dekkerin musa on todella hienoa. Nyyh.
mullet3000
26.05.2006 15:47:00
Wirklich schade
"You just get on and be yourself, that's like your secret weapon. It works!", Tommy Emmanuel
mr_b
26.05.2006 18:23:07 (muokattu 26.05.2006 18:23:41)

Voi pahus.

RIP
There it was just like Old Faithful, the eternal Fountain of Filth
BaariMikko
26.05.2006 18:25:28

Kepeät mullat. Hieno artisti oli hän.
"jos et tiedä mistä soundi tulee niin voit luulla että tulee muualta." -JPQ
sormunen
26.05.2006 18:49:32

Millie Smallin kanssa Dekker oli pikkupoikana eka kosketus mullekin jamaikalaisiin rytmeihin joskohta varsinainen kolaus tapahtui sitten 70-luvun alussa. Olisko ollut -87 kun Dekker kävi Vanhalla. Hänen skareggaensa ei ollut tuolloin milään tavalla muodikasta: toisaalta se oli liian hidasta, toisaalta liian hölkkää, toisaalta liian valkoista ja toisaalta mustaa. Kovalla mainonnalla sinne saatiin reilu 300 maksanutta. Mutta kyllä DD:llä oli nahkapuku ja kyllä soundasi hienolta.

Dekkerillä oli jännällä tavalla korkea ja joustava ääni. Tässä vähän aikaa sitten Anttilassa slumpattiin ceedeinä Trojanin nauhastoa. Sieltä tarttui mukaan myös Dekkerin alkuvaiheita (ennen brittimenestystä) esitellyt kooste. Hienoa ja tunteikasta musiikkia.

Jos olen oikein ymmärtänyt, Dekkerkin taisi jossain vaiheessa elämäänsä kuluttaa itseänsä joka päästä.

Hieno taitelija. Ja hän tulee jäämään historiankirjoitukseen.
Wahi
26.05.2006 19:01:16
Ohhoh. RIP, vaikka hänen musiikkiaan en erityisesti tunnekaan.
Going down like a lead Zeppelin
kivi
29.05.2006 20:04:33
No höh. Tänään juuri soi päivällä päässä Desmond äänellä laulettuna You can get if you really want ja teki mieli mennä kirjastosta lainaamaan Dekkeriä.

RIP vaan.

Vai Jimmy Cliffiä?
;-)

No mutta, Desmond Dekker and the Aces on ollut mulle aina kova juttu, kuten Jamaican musiikki yleensäkin, ihan siitä päivästä kun olin pieni poika ja paras kaverini sai toimittajaenoltaan jamaikan-tuomisina Dr Alimantadon "Best Dressed Chicken In Town" -levyn - siitä heräsi mielenkiinto perehtyä tuon saaren musaan syvemmältikin. Oikeastaan ainoa mitä ei enää yhtään jaksa kuunnella, on Bob Marley - se juttu tuli opittua niin läpikotaisin ulkoa että se kului puhki jo 80-luvun alkumetreillä.

"One bright morning, when my work is over, man will fly away home."
(Trad.)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)