Aihe: Heittäkääs taas kommenttia miksauksesta..
1
Mättöpiiska
24.05.2006 22:05:20
Oon ensimmäistä kertaa äänittänyt ja miksannut omaa bändiä, joten ei voi olla ihan täysin varma kuulostaako miksaus miltään.. Joten kiitos, jos ehtisitte jotain tästä sanomaan.

http://www.mikseri.net/lowmen ja sieltä toi eka: Murder (versio 1).

Kyseessä on raskaamman puoleinen mättö ja sen on tarkoitus kuulostaa myös siltä. Rummut on mikitetty seuraavasti:

Bassari - D112 (sisä), 421 (ulko)
Snare - SM57 (ylä), C414 (ala)
Etutomit - SM57
Lattiatomi - 421
Overheadit - 2x Milab VM-44
Ambienssit - 2x Behringer ECM-8000 (äänieristeet edessä, jotta ei tule kuin heijasteita)

Kitarat:

4x12 kaappi - SM57 + 421 vierekkäin
sekä 1x12 takaseinätön kaappi - SM57 (edestä) + 421 (takaa)
Näiden neljän raidan suhdetta muuttamalla haettiin eri soundit kitaroille.

Basso suoraan linjaan ja Toolsista Amp Farm.

Laulut - C414 (kaikki tuplattu), särökohdissa Amp Farm oli päällä jo äänitysvaiheessa, jotta laulaja pystyi hakemaan oikean fiiliksen - särön kanssahan pitää "laulaa" vähän eri tavalla.

HUOM: Tiedän, että biisi on pikkuisen muroilla jostain kohtaa. Tämä johtuu siitä, että eilinen studioaika meni vähiin ja jäi viisi minuuttia aikaa säätää masterlimitteri ja bounssata tuotos. Saattoi vähän lipsahtaa treshold liian alas. Mutta ei tämä ihan valmis ole muutenkaan vielä..
Spiral
24.05.2006 22:39:27 (muokattu 24.05.2006 22:39:54)

Kitarat on kyllä maukkaan mureita.
Pelkkänä perustallaajan voin sanoa, että kuulosti kyllä älyttömän hyvältä, sekä biisi, soitto että miksauskin. Eli eipä tästä varmaan kovin paljon apua ollut.
Piti kuitenkin faniutua.
Markus Y
25.05.2006 15:04:02 (muokattu 25.05.2006 15:08:25)

Minä en mitään näistä hommista tajua, mutta hyvältä kuulosti meikäläisenkin korviin. Kitarasoundit oli loistavat, eikä muissakaan soittimissa mitään vikaa ollut.

edit: kuuntelin noita muitakin teidän biisejä, ja oli kyllä hyvää materiaalia
Mättöpiiska
25.05.2006 15:48:35
EDIT 2: Ei kannata ottaa itseensä, kommentteja tulit kuitenkin varmaan hakemaan? Hyvän kuuloista tämä on omaksi demoksi. Missä tää on nauhoitettu?

Juu, kiitos kommenteista. Näitä juuri tarvitsin. Tämä on äänitetty ttvo:n äänistudiossa koulun vehkeillä. Studio on periaatteessa ihan pro, mutta tekijät (minä ja pari luokkakaveria) opiskelijoita, joten demoisuus tulee sitä kautta. Mutta kait se tästä, kun oppii kuuntelemaan omaa musaa objektiivisemmin...
Antti1
25.05.2006 15:57:53
Mutta kait se tästä, kun oppii kuuntelemaan omaa musaa objektiivisemmin...

Tää se vaikea, ellei mahdoton, kohta onkin. Omaa musaa ei voi koskaan kuunnella objektiivisesti. Objektiivisuuteen vaikuttaa jo huomattavasti oma soittoharrastuskin, tulee huomaamattakin aina ajateltua asioita oman instrumentin kautta.

Hatunnosto sille, joka voi 100% varmuudella ja ihan täysin rehellisesti väittää tekevänsä töitä vain biisin eduksi ajattelematta ollenkaan oman instrumenttinsa soundia. Siihen kun mäkin jollain tapaa pystyisin, mutta ei: soundit pyörii aina kitaran ympärillä, vaikka se on se vihoviimeinen palikka siinä lego-linnassa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Boltsa
25.05.2006 16:18:26
Siihen kun mäkin jollain tapaa pystyisin, mutta ei: soundit pyörii aina kitaran ympärillä, vaikka se on se vihoviimeinen palikka siinä lego-linnassa.

Jep, tai sitten tulee rumpalilta kommenttia "miks rummut on näin hiljaa ja kitarat ja bassot peittää kaiken" :)
sitä demoa koskaan tuu...
Mikael
25.05.2006 16:23:16 (muokattu 25.05.2006 16:27:18)

Mä taas ihan diggasin tosta rumpusoundista. Kuulosti ihan rumpusetiltä joka sijaitsee huoneessa mikä tosin nyky turbomättömusassa ei ehkä ole tyylin mukaista - nykyään kun pitää olla sitä napsua ja botnea ja kaikki rumpusetin osat pitäis kuulostaa itsenäisiltä yksiköiltään jotka leikkaa läpi joka paikasta... Hyvällä tapaa old-school.

Laulu jäi vähän jalkoihin ja tuplaus koko ajan on väsyttävä efekti.

Jos toi oli sun eka äänitys ja miksaus niin hyvä - vitusti parempi kun mun ekat hommailut (mikä tietenkään ei ole mikään mittari...).
Siitä mistä aita on matalin...
Antti1
25.05.2006 16:42:15
Mikaelin näkökulma sai kuuntelemaan tota uudelta kantilta. Onko tän tarkoitus siis kuulostaa modernilta mättömuhennokselta, vai vähän enemmän wanhalta koululta?

Meinaan, mä aattelin (automaattisesti tietty, 2000-luku + mättö = triggerit, pod, rectifier jne.), että tässä haetaan vähän sitä trigattua soundimaailmaa. Kliinistä ja jytisevää. Jos taas tollaista räkäisempää menoa, niin täähän on siihen suuntaan jo mallikkaasti kohdillaan. Silloin noi mun huomiot ei ehkä oo ihan sitä, mitä haetaan.
Mikael
25.05.2006 16:47:47

Kyllähän tossa alussa juu sanotaan:

Kyseessä on raskaamman puoleinen mättö ja sen on tarkoitus kuulostaa myös siltä.

Toisaalta on se Motörheadkin raskaamman puoleista mättöä : )
Siitä mistä aita on matalin...
Antti1
25.05.2006 16:51:15
Toisaalta on se Motörheadkin raskaamman puoleista mättöä : )

Jea! Haetaan mättösoundia: Motörhead vai Meshuggah? Näin se sitten pitäisi vaan ruveta harjoittamaan jonkinlaista ajatustenlukua. :D Sä se osasit tulla sotkemaan mun mullistavan ja uraauurtavan "modernin soundin" -ajatusmallini. Hehe.
northern
25.05.2006 18:56:51

Bassosta en kuullut oikein mitään, tietysti on makuasia kuinka kovalle sen haluaa, itse tykkään että basso kuuluu selkeästi. Basariakin voisi laittaa ehkä vähän kovemmalle. Kitarasoundi oli hyvä. Jos minä olisin tehnyt tämän niin olisin laittanut snareen ja tomeihin lisää kaikua. Snaren olisin ehkä vaihtanut tai sitten vähän trigannut.
Aki
25.05.2006 20:16:46

Kotimiksaukseksi aivan ookoo, eikä mitään rajuja virheitä pomppaa esille. Mutta:

Pellit on tosi määrittelemättömät, semmosta muhjusuhinaa vaan jossain tuolla. (Myös oldskoolissa voi olla erottelukykyä.) Enemmän ovareita ja vähemmän ambienssia olis tuonu rumpuja lähemmäs. Snara ja tomitkin on aika tumppuja. Basari on tommonen töps.

Jos kuuntelet tuon jälkeen esim Soilworkia (tai mitä tahansa uudehkoa kaupallista), huomaat että toi rumpujen etäisyys on ihan erilainen. Kun rummut on lähellä, kuulee tarkasti mihin ja koska se kapulannuppi osuu. Tämä ei tässä tapauksessa toteudu. Makuasiahan sekin, mutta olis mun mielestä tollaseen biisiin sopinu paremmin.

Kitaroihin olisi ehkä karvan iisimpi panorointi riittänyt, mutta soundi toimii hyvin. Laulu on melko hiljaisella, mutta silti onnistuneen selkeä, paljon selkeämpi kuin mikään muu soitin.

Yleissoundista olis voinu ottaa matalia taajuuksia hyllyllä pois esim 300HZ:stä, olis saattanu selkeyttää. Täysin normaalia monitoreihin tottumattomuutta.

Näemmä iso osa mainitsemistani asioista oli jossain määrin pelastettavissa vielä masteroimalla, jota huvikseni testasin. Tuon jälkeen vasta kuulin mitä basso ylipäänsä tekee. Vähempikin särö olis bassolle ehkä riittänyt.

tekevänsä töitä vain biisin eduksi ajattelematta ollenkaan oman instrumenttinsa soundia
Gary Novak hehkutti klinikallaan miten omaan soittamiseenkin saa hurjasti apua jos soittaa välillä bändin kanssa myös jotain muuta soitinta. Oppii hahmottaamaan instrumenttien roolit paljon paremmin. En yhdessäkään soittimessa ole velho vaikka soitan useampaakin, ja uskon että siitä on miksauksessa apua.

Jep, tai sitten tulee rumpalilta kommenttia "miks rummut on näin hiljaa ja kitarat ja bassot peittää kaiken" :)
Tuohon ei voi oikein muuta sanoa kuin "koska minä miksaan tämän, olkaa hiljaa". :oP
Ihan tosi, vaikka tietäisikin olevansa kitaraorientoitunut, ei balanssia saa aina kohdalleen pelkästään muiden kommentteja kuuntelemalla. Se vaatii myös sisäistämistä.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
Henga
25.05.2006 21:10:00 (muokattu 25.05.2006 21:10:18)
Mä taas ihan diggasin tosta rumpusoundista.

Komp Komp.

Positiivinen yllätys koska takaraivossa oli pelko siitä että rummut on kumminkin lyttyyn kompuroitu jne..

Tämäntapaista soisi kuulevan useamminkin.
Mättöpiiska
26.05.2006 02:15:17 (muokattu 26.05.2006 02:18:10)
Jos toi oli sun eka äänitys ja miksaus niin hyvä - vitusti parempi kun mun ekat hommailut (mikä tietenkään ei ole mikään mittari...).

Ei ole ensimmäinen miksaus. On tässä jo vuosia taustalla, mutta ensimmäinen oman bändin (nykyisen) miksaus tämä on. Tai no... Edellisen bändin kanssa oon koittanut joskus 16-raiturilla pelleilyä mutta niistä tuli ihan kuraa.

Basso/basari/muu rumpusetti -huomioista oon erittäin kiitollinen, aion vielä korjailla niitä. Mutta triggaamaan en ala. Meillä oli jo ekaa levyä tehdessä mielessä, että sound replaceria ei tulla käyttämän, mutta pistivät Fantomilla kuitenkin vähäsen. Ja muutenkin tekivät liian "kliinin" sitten kuitenkin, vaikka hyvältähän ne biisit kuulostavat. Mutta nyt tehdään itse ja yritetään luoda se näkemys biiseistä, mitä oli niin helkutin vaikea selittää ulkopuoliselle miksaajalle... Joskus näinkin päin... :)

Ite tykkään noista tomeista. Ne tulee sen verran paljon läpi, että tuntuu kuin rumpali oikein kurottelisi niihin soittaessaan.

EDIT: Otetaan nyt vähän sen verran taakse päin, että ehkä tota snaree vois trigata joistakin biisin osista. Mut sen täytyy kyllä sitten kuulostaa joltain ihan muulta kuin snarelta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)