Aihe: Kitarasoundin tuplaus
1 2
McNulty
24.05.2006 11:09:50 (muokattu 24.05.2006 11:11:05)
Eli lyhyesti.. millä konstilla kannattaisi tuplata omaa kitarasoundia.
Ajatellaan vaikka livetilannetta yhden kitaristin kera. Millä soundiin saisi kahden kitaran vaikutelmaa.

Olen kokeillut pitch shiftereillä saada jotain fiksua aikaiseksi, mutta yleensä tulos on hi-gain soundien kanssa aika mutaista ja epäselvää. Samoin Chorus, Flanger ja Phaser värittävät hieman liikaa kuivaa signaalia, eli tuloksena on "too wet" soundi.

Dimellä oli käytössään tuollainen MXR Flanger/Doubler 2U kokoinen räkkihärveli jotka ovat kovin harvinaisia. Saksassa oli jollain DJ-palstalla yksi myynnissä 420e hintaan joka oli tehnyt kauppansa parissa minuutissa. Eli minun tarkoitukseeni aivan liian kallis ja vaikea löytää.

Nyt innostuin sitten katselemaan Eventide Harmonizereita ja TC Heliconin tuotteita. Olisiko tuossa ratkaisu pulmaani? Tavoite on siis yksinkertainen: Tuplata kitarasoundia, elävöittää ja tehdä siitä ilmavampi, luoda kahden kitaran fiilistä..

Hjälp mig!

edith: mitään detune-juttuja en tarvitse, tietysti joskus voisi olla kiva kokeilla harmonioita. G-Majurin omistin mutta se ei pysynyt niin hyvin mukana ja siitä puuttui sellainen "intelligent harmonizer" meininki.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
fridgebuzz
24.05.2006 11:17:46 (muokattu 24.05.2006 11:18:18)

Eli lyhyesti.. millä konstilla kannattaisi tuplata omaa kitarasoundia.
Ajatellaan vaikka livetilannetta yhden kitaristin kera. Millä soundiin saisi kahden kitaran vaikutelmaa.

Jos et halua noita harmonisaattoreita käyttää (Boss HR-2, PS-3/5 yms yms yms) niin yksi vaihtoehto olisi tietysti hommata joku simppeli loopperi, jolla voit soittaa vaikka sooloa itsesi päälle tai tehdä oikeastaan ihan mitä tahansa ;-)

Mä olen käyttänyt sekä Whammyn harmonisaattoria (perus-sooloiluun yms.) että Akai Headrushia looppaukseen (ens viikolla viimeistään tulee Boss RC20XL). Ja ens viikolla pitäisi tulla Bossin PS-3 Pitchshifter Delay, josta saa ilmeisesti tuplaharmonioita ulos, eli voi triplata omaa kitarasoundia..

EDIT: typo
Leper Messiah
24.05.2006 11:20:12
Toinenkin vahvistin?

Ehkä vähäsen kallis ratkaisu mutta..
Sillä hetkellä kun Leper Messiahkin alkoi puhua noilla ufotermeillä, en enää ymmärtänyt jotain tästä maailmasta. Luulin että se on kova rangga kalja hevi mies, kuten esim. Vasara ja MeArtist, mutta ei. -saha
Punttisika #3 Runkku monsteri #4
McNulty
24.05.2006 11:25:20 (muokattu 24.05.2006 11:27:29)
Jos et halua noita harmonisaattoreita käyttää (Boss HR-2, PS-3/5 yms yms yms) niin yksi vaihtoehto olisi tietysti hommata joku simppeli loopperi, jolla voit soittaa vaikka sooloa itsesi päälle tai tehdä oikeastaan ihan mitä tahansa ;-)

Loopperi vaatii sen että soitan sinne jotain ennenkö se lähtee pelittään. Tarkoittaa sitä etten saa sitä suoraan lennosta toimimaan niin kuin haluaisin. Ja noista spedumallisista harmonizereista on vähän huonoja kokemuksia. Ne on välillä arpomassa mitä sattuu ja eivät tohdi pysyä aina perässä esim. bendeissä yms.

Mä olen käyttänyt sekä Whammyn harmonisaattoria (perus-sooloiluun yms.) että Akai Headrushia looppaukseen (ens viikolla viimeistään tulee Boss RC20XL). Ja ens viikolla pitäisi tulla Bossin PS-3 Pitchshifter Delay, josta saa ilmeisesti tuplaharmonioita ulos, eli voi triplata omaa kitarasoundia..

No juu, kyl miullekin triplat kelpaisi :)
Eli tosiaan, pitäis saada oma soundi tuplattua jotenkin fiksusti... ilman että soittaa sitä kahteen kertaan, jota voi toki harrastella studiossa. Tai kopioida sen kerran soitetun raidan ja ajaa jonkun miedon choruksen läpi tms.

Toinen vahvistin on tosiaan vähän turhan kallista, epäedukasta roudata... eikä kuitenkaan taida tehdä temppua sillä tavalla kuin toivoisin.

Ilmeisesti joku Harmonizer + Whammy olisi se juttu... tietäis vaan mikä :)

edith: kenties tämä thread kuuluisi jonnekin äänitystekniikan ja live-äänentoiston piiriin, mutta menkööt nyt skebakamoissa.
wilo
24.05.2006 11:26:46
Morjensta!

Tarkotatko harmoniatuplausta tyyliin trio niskalaukaus vai unisono-tuplausta (kaks kitaraa, suunnilleen sama riffi ja paksu särövalli)?

Harmonioita saa harmonizerilla (heh) ja whammyllä/pitch shiftereillä, tuplausta ehkä parhaiten whammyn detunerilla tai muulla detune-efektillä ja lyhyellä delaylla. Näitä kandee kokeilla sekä säröjen jälkeen että ennen säröä - yllättävän hyviä "isoja" saundeja saa aikaan.

Hyvinkö on muuten trilogy pelannu? =)
McNulty
24.05.2006 11:32:36 (muokattu 24.05.2006 11:33:26)
Morjensta!

Morjens...

Tarkotatko harmoniatuplausta tyyliin trio niskalaukaus vai unisono-tuplausta (kaks kitaraa, suunnilleen sama riffi ja paksu särövalli)?

Oikeastaan saisi olla sekäettä. Panteran livessä on toteutettu jollain vermeillä tuota tuplausta ihan nätisti. Dimellähän oli Whammy ja tuo MXR Flanger/Doubler (kuulemma aika miedoilla asetuksilla) ja joissain lähteissä on mainittu jokin Harmonizerikin.

Harmonioita saa harmonizerilla (heh) ja whammyllä/pitch shiftereillä, tuplausta ehkä parhaiten whammyn detunerilla tai muulla detune-efektillä ja lyhyellä delaylla. Näitä kandee kokeilla sekä säröjen jälkeen että ennen säröä - yllättävän hyviä "isoja" saundeja saa aikaan.

Whammy on varmasti aika pakollinen ostos, muta nuo pitch-shifterit stomp-mallisina on jotenkin jättänyt kylmäksi. Siksi ajattelin kysäistä olisiko nuo räkkimallin (esim. vocal-käyttöön) tarkoitetut laitteet yhtään parempia bendien ja reagoimisaikojen suhteen?

Hyvinkö on muuten trilogy pelannu? =)

Kyllä, se on täydellinen vermes miulle. Ensimmäistä kertaa olen 185% tyytyväinen putkivahvistimeen. Aina muulloin on ollut jotain valittamista, mutta nyt ei. Tämäkin ongelma mitä nyt pähkäilen liittyy vain livetarkoitusta silmäillen kun toinen kitaristi on vissiin jättämässä bändiä heti ensimetreillä. Ei siis ole Trilogyn vika että pitää saada soundia tuplattua jotenkin :)

ps. Meinasit sitten AR3000 myydä? Hitto kun olisi rahaa niin ostaisin pois kyllä. Pitäis vissiin taas myydä iteltä jotain että sais Artistin :)
McNulty
24.05.2006 11:43:34
Harkitsin jo että ottaa kaapin edestä kahdella mikillä livessä ja panoroi toisen "kanavan" vähän oikealle, toisen vähän vasemmalle ja fiksaa hieman erilaiset EQ-asetukset pöydästä kummallekin kanavalle. Tässä on vain se ongelma etten itse pääse vaikuttamaan milloin soundi on tuplattu ja milloin ei. Hankalaa...

Kai se pitää säätää chorus niin miedolle kuin mahdollista, hankkia behringerin parin kympin Pitch shifter ja lykätä vielä vähän delayta mukaan...
dropD
24.05.2006 11:48:08

On tullut joskus soiteltua niin, että olen vetänyt viritysmittarin toisen lähdön suoraan vahvariin ja toisen Tubemanin kautta efektipaluuseen (looppi 50/50 auki). Näin saa molemmille etusille säädettyä omat soundit niin että yhteisvaikutus on mieluisa. Kanavan vaihto tosin menee steppaamisesksi jos haittapuolia haetaan. Jos viritysmittarin sijasta Y-boksina käyttäisi lyhyttä delayta, voisi lopputulos olla vieläkin parempi. Ainahan tilanne paranisi jos soundit tulisivat vielä eri kaapeista (kaksi vahvaria), mutta hinta, roudaus, mikitys, miksaus tulevat silloin haittapuolelle.
Fonisoul_
24.05.2006 13:10:01
Entä jos splittaisit soundin viimeisen efektin jälkeen vahvariin ja Podiin. POD sitten suoraan pöytään...
Soul with a capital "S"...
fridgebuzz
24.05.2006 13:37:27

Suosittelen whammyä, koska siitä irtoaa myös detuneri. Vaihtoehtoisesti voi tsekata bossin PS-5 super shifterin + expression-pedaalin, vaikkei se ole kuulemma sen parempi; asiasta ei tosin omaa kokemusta.

Whammyt taitavat yleisen mielipiteen mukaan syödä signaalia vähän pirusti, joten sen puolesta uskon Bossin olevan parempi. Voin ensi viikolla testata A/B-boksilla Whammy II:n ja Bossin PS-3:n harmonisaatioiden eroja.
McNulty
24.05.2006 13:44:43
Kuinka paljon on eroa Whammy II ja Whammy IV:n välillä tuossa signaalihävikissä?
Tuo Whammy IV kun vaikuttaisi juuri meikäläisen koneelta. Itse en ole kuin Whammy I joskus aikanaan testannut pikaisesti ja silloin se laite ei ollut sitä mitä etsin. Nyt vaikuttaisi siltä että whammy on juuri se mitä tarvitsen :)

Ei kai pedaalissa ole mitään typerää jousta joka palauttaa seen ns. 0-tilanteeseen? Eli toimiihan se kuten perinteinen wah-spedu?
fridgebuzz
24.05.2006 13:48:07 (muokattu 24.05.2006 13:48:47)

Kuinka paljon on eroa Whammy II ja Whammy IV:n välillä tuossa signaalihävikissä?

Ei kai pedaalissa ole mitään typerää jousta joka palauttaa seen ns. 0-tilanteeseen?

Veikkaisin että IV syö signaalia vähemmän, tietoa ei ole, en ole koskaan tuota IV:tä kokeillut. Ja ei ole jousta, toimii kuten wah-pedaali.
McNulty
24.05.2006 13:52:56 (muokattu 24.05.2006 13:53:00)
Veikkaisin että IV syö signaalia vähemmän, tietoa ei ole, en ole koskaan tuota IV:tä kokeillut.

Toivon myös että Whammy IV tarjoaisi minulle ratkaisun "lähes kaikkeen"...

Ja ei ole jousta, toimii kuten wah-pedaali.

Hyvä homma... oikein mainiota. Alkaa taas GAS nousemaan :)
Kaasua, komisaario Juhani Palmu!
Jouni Antero
24.05.2006 13:54:02
Onko PA käytössä keikalla? Jos on, voisi pistää stereo-effun (delay, chorus mikä vaan maun mukaan) mikrofonin ja mikserin väliin.
McNulty
24.05.2006 13:59:30
Onko PA käytössä keikalla? Jos on, voisi pistää stereo-effun (delay, chorus mikä vaan maun mukaan) mikrofonin ja mikserin väliin.

Keikoista ei aina tiedä miten on pöydässä tilaa kitarakamoille, mutta yleensä kyllä talon PA:t ovat olleet ihan riittäviä. Juu ja Bossin DD-20 saan ulos kyllä stereona, mutta se ei toimi ihan niin kuin pitäisi. Miksaajan pitäis sitten aina välillä sulkea toinen kanava kokonaan ettei sieltä sitten kuulu se tuplattu soundi jatkuvasti. Menisi liian vaikeaksi...

Siispä tuo Whammy voisi olla SE juttu, koska voin itse kontrolloida käyttöä. Tietysti jos meidän bändille jostain löytyy ilmainen miksaaja/guitartech niin ilmoituksia otetaan esim. pikaviestillä vastaan :)
Starlia
24.05.2006 14:03:01
Välillä GT-8:lla laitan Dual Preamp L/R eri asetuksille ja näiden kahden kanavan välisen predelayn (max 50ms) vaihtelemaan välillä - vaikkapa - 8ms ja 25ms 'Wave Pedal' option kautta. Näin tuplaus on huomattavasti luonnollisemman kuuloinen kun "toinen kitara" pikkasen laahailee miten sattuu. Hyvin toimii.
kunnasja
24.05.2006 14:26:43 (muokattu 24.05.2006 14:28:15)
- Jaa kahteen eri vahvistimeen (vaikka toinen olisikin PA-pöytä, kuitenkin erillisiin)

- Pieni viive toiseen signaaliin, eli ajat sen delayn läpi, mix-level 100 %. Puhutaan joistakin millisekunneista. Panoroi laidoille. EQ:uta se toinen myös erilailla kuin pääsignaali. Esim se G-major jonka myit, käy tähän loistavasti :D:D

EDIT: En suosittele pitch-shifteriä, ellet sitten käytä sitä nolla-asetuksilla, eli ainoastaan tuplaamaan viiveellä. Erivireiset signaalit jatkuvalla syötöllä on kamalaa kuunneltavaa.

(back to original text..).. jos ostat G-forcen (ei multa, en myy), voit valjastaa sen delayn määrän muuttumaan vaikkapa signaalin voimakkuuden tai korkeuden mukaan - esim jos haluat soittaa cleaneja tai solistisia osuuksia niin että signaali on "tiukempi", voit määrätä delayn muuttumaan pienemmäksi hiljaisella volumella ja/tai korkeilla sävelillä.

Et semst.

PS. Piranha pelittää mainiosti, komppisoundi jyrää kuin panssariprikaatin juhlaparaati.
McNulty
24.05.2006 14:43:15 (muokattu 24.05.2006 14:43:44)
- Jaa kahteen eri vahvistimeen (vaikka toinen olisikin PA-pöytä, kuitenkin erillisiin)

Tässä tulee vain se etten voi itse millään tavalla kontrolloida sitä milloin soundi on tuplattu ja milloin ei.

- Pieni viive toiseen signaaliin, eli ajat sen delayn läpi, mix-level 100 %. Puhutaan joistakin millisekunneista. Panoroi laidoille. EQ:uta se toinen myös erilailla kuin pääsignaali. Esim se G-major jonka myit, käy tähän loistavasti :D:D

G-Majuri oli hyvä mutta ei kuitenkaan minun laite. Sen kanssa meni aika säätämiseen, ihan liikaa kaikkea... Muutenkin se sen harmonizer-puoli oli jotenkin omituinen, en diggaillut.

EDIT: En suosittele pitch-shifteriä, ellet sitten käytä sitä nolla-asetuksilla, eli ainoastaan tuplaamaan viiveellä. Erivireiset signaalit jatkuvalla syötöllä on kamalaa kuunneltavaa.

Whammya olen tässä ajatellut. Siinä olisi sitten samaan läjään detune, harmony osasto sekä tuo whammy millä pääsen Dimen "step-on-a-cat" soundeja kolkutteleen :)

(back to original text..).. jos ostat G-forcen (ei multa, en myy), voit valjastaa sen delayn määrän muuttumaan vaikkapa signaalin voimakkuuden tai korkeuden mukaan - esim jos haluat soittaa cleaneja tai solistisia osuuksia niin että signaali on "tiukempi", voit määrätä delayn muuttumaan pienemmäksi hiljaisella volumella ja/tai korkeilla sävelillä.

Pitää katsoa jos joskus innostuu uudestaan säätämisestä niin voisihan tuota Forcea harkita. Se on kuitenkin eri planeetalta kuin G-Major, mitä nyt olen kuulostellut ja testaillut.

PS. Piranha pelittää mainiosti, komppisoundi jyrää kuin panssariprikaatin juhlaparaati.

Se on paras räkkimallinen etuaste mitä on... joskus vielä kadun että myin :)
nikovirtala
24.05.2006 15:14:25

Tässä tulee vain se etten voi itse millään tavalla kontrolloida sitä milloin soundi on tuplattu ja milloin ei.

Eikös se onnistuisi A-B-Y boksilla?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)