Aihe: Mistä äänimiehille töitä?
1 2 3
thejmh
24.05.2006 02:11:00
Mä oon kans sitä mieltä että suomen posti työllistää ja vapaa-aikana äänitellään... :)
Rml
24.05.2006 10:32:16

Eikös äänimiehiä olla silloin kun töiltä ehtii ;)
koopop
24.05.2006 11:38:29

noista kouluhommista sen verran, että koulun läpipääseminen ei töitä takaa. ne "koulutetut", joilla on töitä, on niitä samoja tyyppejä, jotka jäi kouluajan loputtua viilaamaan tuotoksia omaehtoisesti, omalla ajallaan...

Juu tää on tullut huomattua.. Mun yhdellä työpaikalla pyörii harjoittelijoita useasta koulusta varmaan 3-4 vuodessa ja viimeisen neljän vuoden aikana niistä yksi on ollut tarpeeksi "kova" jätkä kelpaamaan oikeisiin töihin, ja nykyään kaveri onkin täystyöllistynyt. Moni valitettavasti luulee että koulu avaa tien äänialalle, mikä tietty on surullista, mutta jos ei löydy intohimoa ja halua pistää kaikki peliin oppimiseksi ja eteenpäin pääsemiseksi niin ei varmaankaan löydy töitä. Mua itseäni vähän masentaa sellaset harjoittelijat joilla ei ole perustaidot kunnolla sisäistetty (vaikka kokeet koulussa on läpäisty) eikä omaa aloitekykyä oppia. Eikä jotenkin jaksa ees ruveta sellaista opastamaankaan kun kaikki pitäis kertoo alusta lähtien.

Oma aloitekyky, innostus ja kova pää niin harjoittelusta ym poikii mitä tahansa. Niin se on aina mennyt. Töllöstä tuli jokin aika sitten hyvä dokumentti Suomen av-alan koulutuksen ylikuumentumisesta ja työttömiä on paljon, varsinkin äänipuolella. Eniten mua kummastuttaa sellaiset "ääniopistot" jossa on kaikki pelit ja vehkeet, on uudet toolssit ja 5.1:set, ja kaikki mitä oppilas suurin piirtein osaa on tools ja sillä äänittäminen. Ei pitkälle pötkitä. Sitten kun annan tehtäväksi pistää joku äänijärjestelmä pystyyn vaikka ulkoäänitystä varten ni johan menee sormi suuhun, ei ole tietopohjaa signaalilogiikasta. Toolsin päivitykset on kyllä tiedossa.

Eli kirja käteen kotona, itseopiskelu erottaa jyvät akanoista.
northern
24.05.2006 13:32:55 (muokattu 24.05.2006 13:33:13)

Miten sitä studiotyöskentelyä nykyään opetetaan..?

Pro Toolssia ollaan käyty läpi ja ihan perusjuttuja (kompressointi, ekvalisointi, mikkityypit ja muuta vastaavaa). Toi äänitystekniikka on vaan yks osa tota koulutusta niin ei olla kauheesti muuhun ehditty panostamaan.
saastara
24.05.2006 15:50:59
Pro Toolssia ollaan käyty läpi ja ihan perusjuttuja (kompressointi, ekvalisointi, mikkityypit ja muuta vastaavaa). Toi äänitystekniikka on vaan yks osa tota koulutusta niin ei olla kauheesti muuhun ehditty panostamaan.

Tässähän tämä tuli.. :)
Lisää middleä.
loosah
25.05.2006 00:03:41
Työkaverini valmistui ttvo:lta joskus 90-luvun puolivälissä. Ainakin silloin siellä opetettiin esim. kompressoinnista, että:" Kompressori säädetään vingun (1kHz testiääni) avulla. Tällöin tiedetään tarkasti, että signaalia runtataan haluttu määrä. Sitten kun kompressori on säädetty halutulle tasolle tulevaa äänitystä silmällä pitäen, niin siihen EI kosketa enää."

Heh. Kuulostaa aika hauskalta, mutta on surullisen totta. Opetushommiin usein joutuu/ hakeutuu kuitenkin tyypit, joilla ei ole välttämättä minkäänlaista oikean elämän kokemusta studiotyöskentelystä. ( Aika raaka yleistys...) Ne, jotka osaavat, ovatkin sitten niin työllistettyjä, ettei opettamiseen jää aikaa.

Äänihommien tosi tekijät ovat kuitenkin aika pitkälti harrastuspohjalta lähteneet ja kouluttautuneet (joko sitten koulussa tai muualla studiossa istuessaan) ammattiinsa. Harrastuneisuus ja intohimo ääntä ja saundia kohtaan ehkä siksi erottaa äänimiehen ammatin monista muista töistä. Esim. Lääkäriks tai asianajajaks ei oikein voi ryhtyä harrastamalla...
Chaplin
25.05.2006 01:48:17 (muokattu 25.05.2006 01:48:44)
"Taiteilijaelämää, minä, Meller ja Morrison...."
USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki?
virtalahde
25.05.2006 08:18:04

Nykyäänhän on kouluissa vielä sellaisiakin opettajia, jotka ovat juuri valmistuneet samasta koulusta...
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Esp
25.05.2006 14:59:51

Heh. Kuulostaa aika hauskalta, mutta on surullisen totta. Opetushommiin usein joutuu/ hakeutuu kuitenkin tyypit, joilla ei ole välttämättä minkäänlaista oikean elämän kokemusta studiotyöskentelystä. ( Aika raaka yleistys...) Ne, jotka osaavat, ovatkin sitten niin työllistettyjä, ettei opettamiseen jää aikaa.

Paitsi Tipi Tuovisella :D, mutta Tipi onkin noita.

Mutta tosiasia on se, että koulussa saa ihan hyvää pohjaa näihin hommiin, loppu on sitten opeteltava itse. Ja tämä tarkoittaa pitkiä tunteja koululla opetuksen jälkeen asioita käytännössä kokeillen. Hyvää tekisi myös tunkea itsensä PA-firmoille piuhan niputtajaksi tai vaikkapa jonkun bändin teknikoksi, jos sattuu tuntemaan jotain aktiivisemmin keikkailevaa ryhmää. Tekemällä oppii parhaiten ja kaikki tekevät joskus virheitä, eli niitä ei tarvitse pelätä sydän kurkussa... kunhan vain muistaa, ettei tee samaa mokaa kahdesti. Sillä tavalla sitä oppii...
Täh?!?
Locrian
26.05.2006 08:22:42
Työkaverini valmistui ttvo:lta joskus 90-luvun puolivälissä. Ainakin silloin siellä opetettiin esim. kompressoinnista, että:" Kompressori säädetään vingun (1kHz testiääni) avulla. Tällöin tiedetään tarkasti, että signaalia runtataan haluttu määrä. Sitten kun kompressori on säädetty halutulle tasolle tulevaa äänitystä silmällä pitäen, niin siihen EI kosketa enää."

Heh. Mulle opetettiin et kompura pitää säätää äänitettäväksi halutun materiaalin mukaan... Sit ei kosketa enää :D
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Woodoo
26.05.2006 15:17:07 (muokattu 26.05.2006 15:17:41)
Itseäni askarruttaa sama kysymys suuresti myös. Intoo olen ollut viimeisen 1,5 vuotta täynnä kun ilmapallo. Intti on nyt hiukan hidastanut, mutta kokoajan opettelen jotain uutta ja testailen kaiken maailman juttuja.. Innostus on edennyt siihen pisteeseen että haku Virroille nyt käynnissä olevan koulun jälkeen on hyvin todennäköinen.

Äänitys/tuotanto - koulutusmahdollisuudet Suomessa. Tuossa keskustelussa kyselinkin vähän että mihin ihmeeseen sitä duuniin pääsis kun tuon koulun käy. Karaokea vetämään olen tällä hetkellä päätynyt :) Se tosin kyrsii aikalailla niin kun arvata saattaa vaikka aika hyvissä paikoissa kohtalaisilla vehkeillä pääsee pyöritteleen ja jonkin verran oikeasti hyviä laulajiakin sattuu aina niihin paikkoihin. Tampereen seudulla on oikeasti hyvistä karaokein vetäjistä pulaa.

Mutta kyllä aika varma jo oon että tuonne Virroille lähden opiskelemaan. Pitää vaan pysyä siinä päätöksessä että hankkii niin vahvan ammattitaidon että saa töitä. Studiotekniikka ja nauhoittelu kiinnostaa siinä missä ihan live meininkikin.
konehes
26.05.2006 18:25:12
Paitsi Tipi Tuovisella :D, mutta Tipi onkin noita.

Sehän noissa Orimattila-instituutin opettajissa onkin hyvä, että heillä kaikilla on kosolti kokemusta työelämästä ja ovat hankkineet osaamisensa työn kautta. Tipi ja Kykkänen ovat pitkän linjan äänittäjiä ja miksaajia.

Mutta joo, tietoa tulee paljon ja nopealla tahdilla ja asioita on hyvä kokeilla illalla opetuksen jälkeen. MUSTElaisten tavallinen koulupäivä alkaa aamulla 9.15 ja loppuu illalla 22.00:)
cherub with heavy metal machine
Raimo
26.05.2006 18:46:06

noista kouluhommista sen verran, että koulun läpipääseminen ei töitä takaa. ne "koulutetut", joilla on töitä, on niitä samoja tyyppejä, jotka jäi kouluajan loputtua viilaamaan tuotoksia omaehtoisesti, omalla ajallaan...

Itselläni jäi koulu kesken kun työt alkoivat viedä... Eikä luennoilla kerennyt oikein koskaan käymäänkään kun piti yökaudet äänitellä demoja. (Joka onneksi silloin oli koululla mahdollista) Sitten niillä demoilla saatiinkin ekat levyjobit ja sillai...

On tää edelleen todella kokonaisvaltaista hommaa, tietoa pitää haalia ihan pirusti. Itse taisin olla ekaa onnellista sukupolvea joka pystyi ohittamaan muutaman vuoden verran yritys/erehdystä internetistä tietoa etsimällä. Nykyjään se on vaan niin helppoa ihmeellisessä tietoyhteiskunnassamme. :P
Blah.
samuel
29.05.2006 13:36:26 (muokattu 29.05.2006 13:37:13)
Itse TTVO:lta v. 2002 valmistuneena sanon, että on ihan turha ajatella että koulusta lähtee jotenkin "valmiina".. Koulu on ihan hyvää pohjaa, siellä pääsee tekemään erilaisia juttuja, mutta todellisuuden kanssa sillä ei välttämättä ole hirveästi tekemistä.

Eikös nykyään koulutuksen tarkoituskin ole antaa vain perus tiedot ja mistä saat halutessasi lisää tietoa !? Ainankin teknisellä puolella... Vaikka perusasiat säilyvät, niin laitteet(lue=työkalut) kuitenkin muuttuvat/uudistuvat koko ajan.

Vaikkei asiaan kuulukkaan, niin itse olen todennut; Arvostan paljon enemmän sitä "työtä" tekevää, asiansa osaavaa henkilöä, koulutaustaansa katsomatta, kuin sitä koulunpenkiltä työelämään tullutta diplomi-insinööriä jolla on käytännön kokemusta juuri sen verran mitä titteleiden saamiseen on tarvittu. Valitettavasti nämä DI:t vaan on tietävinään/osaavinaan kaiken aina paremmin kuin muut...

Kannattaa vaan koittaa päästä tekemään ko hommia. Tosin kotistudioitakin alkaa olemaan kohta pilvin pimein kun joka bändillä on omansa...
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
virtalahde
29.05.2006 14:48:04

Eikös nykyään koulutuksen tarkoituskin ole antaa vain perus tiedot ja mistä saat halutessasi lisää tietoa

Sepä oli asiani ydin. Omana aikanani tuntui vain välillä, että vähän koulutuslinjasta riippumatta joillain oli taipumusta ajatella, että koulun pitäisi opettaa ihan kaikki ja jos joutuu johonkin mitä ei osaa niin koulu oli huono.
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
Pieni rumpalipoika
29.05.2006 15:26:04

Onko joskus muka jollain alalla ollu koulutus, jonka jälkeen ei olis vielä vitusti opeteltavaa? Itseasiassa monien korkeakoulujen opetus ei sivua oikeastaan mitenkään sitä, mihin töihin sitä sitten ajautuu. Lukuunottamatta tutkijoiden pestejä.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
samuel
29.05.2006 15:49:11 (muokattu 29.05.2006 17:31:22)
...aikanani tuntui vain välillä, että vähän koulutuslinjasta riippumatta joillain oli taipumusta ajatella, että koulun pitäisi opettaa ihan kaikki ja jos joutuu johonkin mitä ei osaa niin koulu oli huono.

Juuri samaan olen itsekkin törmännyt. Kuitenkin tekemällä oppii, ei oppikirjoista. Se vaan on ehkä vähän helpompaa kun on edes pieni käsitys ennakkoon mitä on tekemässä...

Mutta kuitenkin alkuperäiseen aiheeseen (vai olikohan se näin?), ei pysty sanomaan mistä löytyy äänimiehelle töitä muuta kun pitää vaan alkaa niitä etsimään. Olla aktiivinen ja lähtä vaikka siihen piuhanvetoon jos ei muuta ole tarjolla. Ehkä se joskus sitten onnistaa.

Oma kohtaisesti on onneksi päivätyö (millä tän musiikki-/valoharrastuksen rahoittaa), eli sen suhteen ei probleemeja. kokopäiväseksi en tätä hommaa ehkä ottaisikaan...
kivi
29.05.2006 16:00:21 (muokattu 29.05.2006 16:06:12)
Juuri samaan olen itsekkin törmännyt. Kuitenkin tekemällä oppii, ei oppikirjoista. Se vaan on ehkä vähän helpompaa kun on edes pieni käsitys ennakkoon mitä on tekemässä...

Kyllä mun täytyy sanoa, että tuon gate/kompressori/limitteri/expanderi -hässäkän kanssa olis ollut aika syvällä potassa ilman kunnollista teoriakoulutusta silloin joskus (yli 20 vuotta sitten). Expanderin toiminta on vieläkin mulle hieman hämärä, mutta onneksi kaikesta muusta piirrettiin ruutupaperille viikkokausia eri tavalla ruttaantuneita sinikäyriä sen mukaan kuin opettaja taululle nuppien asentoja laittoi - ja sitten tarkkaamoon testaamaan samaa käytännössä.

Mut eihän sitä opi kuin tekemällä, ja samoissa sessioissa voi eri ihmiset elää niin eri elämää. Aikanaan vuosia kanssani soittanut solisti, joka oli ollut ihan samoissa studioissa ja samoilla keikoilla kuin mäkin, mutta enemmän sillai "minä olen tähti" -asenteella, kysyi soololevylleen sopivaa äänittäjää.

No, mainitsin erään nimen. Hän ei ollut kuullutkaan. Mies oli miksannut meille noin 60 keikkaa ja äänittänyt + miksannut yhden levyn.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
samuel
29.05.2006 17:36:37
...Aikanaan vuosia kanssani soittanut solisti, joka oli ollut ihan samoissa studioissa ja samoilla keikoilla kuin mäkin, mutta enemmän sillai "minä olen tähti" -asenteella, kysyi soololevylleen sopivaa äänittäjää.

No, mainitsin erään nimen. Hän ei ollut kuullutkaan. Mies oli miksannut meille noin 60 keikkaa ja äänittänyt + miksannut yhden levyn.

HEH tuo kuulostaa hauskalta ! Tosin ehkä herättää myöskin muitakin tunteita...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)