Player 03.10.2003 22:13:08 | |
---|
Miten bluesia soitetaan? Vai onks se niin et sul on yks hyvä vaik, kolmen eri soinnun sointukuvio, sitte soittelet sitä ja bendailet sinne väliin ja soittelet jossain välissä esim. pentanonisen blues-skaalan? Eikä tietenkään saa unohtaa et pitää soittaa tunteella. Todellinen optimisti ei huomaa edes lusikkaa takapuolessaan! |
Brian May jr. 03.10.2003 22:24:15 (muokattu 03.10.2003 22:30:59) | |
---|
No kompin ja leadin yht-aikaa vetäminen saattaa kuullostaa vähä hassun katkonaiselta, mut kutsu kaveri luokses joka osaa perusblueskaavan sit revi a-pentatonisesta, a-pentatonisesta voi siis soittaa jokaseen a, e ja d:hen soolo. Nyt on siis mollipentatoninen kyseessä. EDIT:" ja soittelet jossain välissä esim. pentanonisen blues-skaalan?"- toi tarkottaa kutakuinki sitä et soittaisit sen pentatonisen ihan ku soittaisit c-duurin asteikon edetakas. Tarkotit varmaan soittaa pentatonisesta-blues-skaalasta? Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
skinkarde 03.10.2003 22:25:16 | |
---|
no en bluesia osaa soittaa mutta eikö se oo vähän niin, että peruskuvion päälle jammaillaan suunnilleen asteikon mukaan ja fiilispohjalta. ei tietenkään kannata soittaa pahankuulosesti vaikka olis kuinka paha fiilis. -skag!- |
Brian May jr. 03.10.2003 22:26:50 | |
---|
no en bluesia osaa soittaa mutta eikö se oo vähän niin, että peruskuvion päälle jammaillaan suunnilleen asteikon mukaan ja fiilispohjalta. ei tietenkään kannata soittaa pahankuulosesti vaikka olis kuinka paha fiilis. Nimenomaan. Mä oon tehny tota nyt viimest puol vuotta faijan kaa:P Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Cletus Awreetus 03.10.2003 22:55:19 | |
---|
En ole minäkään mikään bluesheebo mutta kannattaa treenata se perus blues-skaala ja pentatoninen ja fiilistellä sitten niillä. On hyvä myös tietää, että kun esim. SRV:n biiseissä, jotka pohjautuu ihan perus blueskiertoon löytyy jotain skaalan ulkopuolisia ääniä, niin yleensä ne ovat miksolydisen tai doorisen skaalan säveliä. Näitä skaaloja voi käyttää ihan basic blueskierrossa, jossa käytetään 7-sointuja ihan yhtä hyvin kuin pentatonista. Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!! |
Onks olemassa mitään sivuja jossa opetettais mahdollisimman yksinkertaisesti miten soittetaan bluesia? Todellinen optimisti ei huomaa edes lusikkaa takapuolessaan! |
Lennu 04.10.2003 00:03:51 | |
---|
Onks olemassa mitään sivuja jossa opetettais mahdollisimman yksinkertaisesti miten soittetaan bluesia? Parhaiten oppii kuuntelemalla ja hakemalla, sanokaa mun sanoneen. Tabuista oppii tekniikan, soittamalla soittamisen. Ces chaussettes sont ã vous? |
kid ego 04.10.2003 00:06:56 | |
---|
No kompin ja leadin yht-aikaa vetäminen saattaa kuullostaa vähä hassun katkonaiselta... Kuunteles SRV:n I'm Crying. Ei kuulosta katkonaiselta. Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta. |
Jurza 04.10.2003 11:33:31 | |
---|
"Like my brother Jimmie says, I play like I'm breaking out of jail." -Stevie Ray Vaughan |
Sahanpurija 04.10.2003 13:10:22 | |
---|
Kuunteles SRV:n I'm Crying. Ei kuulosta katkonaiselta. Voisin kuvitella että 'Player'in ja SVR:n soittotekniikassa ja kokemuksessa saattaa olla pienoista eroavaisuutta. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. |
Tanu 04.10.2003 13:15:29 | |
---|
Bluesskaalaa shuffle-biitillä, ja johan on sinistä. Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo. |
Player 04.10.2003 13:39:42 | |
---|
Voisin kuvitella että 'Player'in ja SVR:n soittotekniikassa ja kokemuksessa saattaa olla pienoista eroavaisuutta. Siinä oot kyl oikeassa Todellinen optimisti ei huomaa edes lusikkaa takapuolessaan! |
kid ego 04.10.2003 21:39:40 | |
---|
Siinä oot kyl oikeassa Älä vähättele itseäsi ;) Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta. |
Olli S. 04.10.2003 22:40:24 | |
---|
Siinä oot kyl oikeassa Älä nyt. Jatkuvastihan täällä pyörii tyyppejä soittamassa Hendrixiä, Ynkkää, Laihoa ja Hammettiä suohon :) Viimeinkin se musiikkinäyte! |
BaariMikko 05.10.2003 03:34:17 | |
---|
Parhaiten oppii kuuntelemalla ja hakemalla, sanokaa mun sanoneen. Tabuista oppii tekniikan, soittamalla soittamisen. Kyllähän se niin aika pitkälti on, että bluesia ei tabiksi juuri voi kirjoittaa, mutta mielestäni on olemassa joitain ihan perusjuttuja, joita voi tabeistakin opetella. Niihin ei vain saisi jumittua, vaan niitä tulisi ainoastaan käyttää, jotta pääsee alkuun. Korkeampien voimien väliintuloa odotellessa asioita voi ajaa myös itse.
Myydään vahvistin. |
Lennu 05.10.2003 08:53:03 (muokattu 05.10.2003 08:54:04) | |
---|
Mä oon ennenkin ollut sitä mieltä, mitä nyttenkin. Tabulaattoreista voi opetella lickit ja soolot, mutta ei niistä oikein muuhun ole. Yleensähän biiseissä vaan varioidaan sitä yhtä riffiä tai lickiä ja muu biisi on sitten perushuttua. Se, että tavaa jonkun koko blueskipaleen jostain lapusta, vie helposti hengen koko hommasta. Kannattaa niitä peruskilkutteluja opetella ja käyttää niitä sitten korvalla oikeisiin paikkoihin. Ja sen oppii vaan kokeilemalla. edittiä : jauhetaankohan me nyt samaa asiaa monta kertaa? Ces chaussettes sont ã vous? |
Keppi 05.10.2003 18:20:56 | |
---|
Mun mielestä bluesissa ei sinänsä ole kyse mistään asteikoista tai tollasista. Tärkeempää on löytää se blues-svengi...vaikka soittaskin vain yhden nuotin. Blues skaaloja ja lurituksia voi vedellä vaikkatuomiopäivään asti, kuulostamatta yhtään bluesilta. Eli kyllä sen musan kuuntelusta loppupeleissä kaikki lähtee. Tykkään itsekkin Vauhganista, mutt mun mielestä kannattaa kuunnella myös muita blues soittajia. Tuntuu ett kaikki uudet blues soittajat soittaa enemmän tai vielä enemmän SRV:tyylillä. "Kyllähän vaikeita biisejä osaa kuka tahansa tehdä, mutt tehkääpä Ukko Nooa uudestaan?!"-Dave Lindholm |
Brian May jr. 05.10.2003 20:58:58 (muokattu 05.10.2003 21:01:58) | |
---|
Kuunteles SRV:n I'm Crying. Ei kuulosta katkonaiselta. SRV on SRV. Eli yksi suurimmista. Mä pysyn kyllä sillä kannalla että kutsut jonku hemmon joka osaa kompata, opettelet pentatonisia asteikkoja sitte alat kompin päälle fiilistelemään. Etenki hitaan bluesin päälle on hauska improvisoida, se on nääs suht. vaikeeta ja kehittävää. Huomaat että puollesatoissa vuodessa ku teet sitä joka viikonloppu jonku kaa huomaat sen aika kehittäväks. Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Brian May jr. 05.10.2003 21:02:37 | |
---|
Älä vähättele itseäsi ;) Musta tuntuu että ku sanon että musta ei ikinä tuu SRV:tä oon todella paljon oikeassa. Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
poppamies 05.10.2003 21:36:50 (muokattu 05.10.2003 21:38:51) | |
---|
"G-strings are for strippers" |