Aihe: Eräs KOCH PEDALTONE ääninäyte (päätesärö)
1
efunkelist
24.05.2006 00:20:45

Haluaisin selitellä ja vaikka mitä mutta ketä ne kiinnostaisi?

Tältä sivulta löytyy linkki mp3-näytteeseen sekä kännykuva potikoiden asennoista.

www.niskahiki.com/varjovaakut/kochelia

Fender stratocaster (nupit kaakossa tallamikillä)
-> seymour duncan pickupbooster (moderni highgain-emulaatio, n.16dB boost)
-> koch pedaltone, ANALOGINEN kaiutinemuloitu ulostulo (parempi kuin POD imho)
-> halpisläppärin integroitu äänipiiri
-> normalisoitu -.1dB tasolle, ei mitään miksausta, rutiKUIVA signaali

Välillä olen polkaissut pääteastesärön pois päältä ja välillä takaisin.

Moni varmaan ihmettelee mitä se pääteastesärö on. Eniten sitä hehkutetaan blueskevytrosoruttuna vaan tässäpä sillä höystetään isompaa etuastesäröä. Soitto on sellaista kotoisaa räpellystä. Nytpä saatte kuuleviin korviinne. Koitan jaksaa joskus demonstroida myös kevytrosoetuasteella ja puhtaalla etuasteella. En vaan jaksa kuitenkaan.

Eniten hehkuttaisin kuitenkin sitä kuinka onnistunut kochilla on tuo kaiutinemuloitu äänitysulostus. Minusta se on ihan oikeasti niin hyvä että sillä voi tarpeen tullen vetää keikankin, eli etuasteesta suoraan mikseriin - myönnän kerran niin tehneenikin. Reverbiä se kyllä vaatii kun on niin kuiva soundi että rupee ihan janottamaan. Rehellisyyden nimissä en kuitenkaan sitä lisännyt näytteeseen. Lisätkää itse jos haluatte. Kokeilkaa huviksenne myös jonkun kaiutinemulaation läpi, tämä toimii sitenkin hyvin.
kimurantti1
24.05.2006 00:27:59
On muuten hyvän kuuloinen! Eihän tuo mitään kaikua tarvitse, varsinkaan bändin kanssa. Tosin alapäätä saisi vähän hillitä niin miksaajallakin on helpompi homma.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
aziztcf
24.05.2006 02:32:17
Mahtava soundi!
The truth ain't easy.
penatuna
24.05.2006 15:12:32
Eniten hehkuttaisin kuitenkin sitä kuinka onnistunut kochilla on tuo kaiutinemuloitu äänitysulostus. Minusta se on ihan oikeasti niin hyvä että sillä voi tarpeen tullen vetää keikankin, eli etuasteesta suoraan mikseriin - myönnän kerran niin tehneenikin. Reverbiä se kyllä vaatii kun on niin kuiva soundi että rupee ihan janottamaan. Rehellisyyden nimissä en kuitenkaan sitä lisännyt näytteeseen. Lisätkää itse jos haluatte. Kokeilkaa huviksenne myös jonkun kaiutinemulaation läpi, tämä toimii sitenkin hyvin.

Ainoa pirullinen puoli tuossa on, että joutuu monitoroinnit järjestämään huolella. Normaali vahvarillahan oma styrkka käy monitoriksi ja soundit vaan mikillä PA:han. Itselläni muuten koch twintone, eli tervetuloa klubiin :)
efunkelist
24.05.2006 20:17:33

Äänityskäytössä tuo linjasoundin kuivuus on siinä mielessä minusta hyvä (tai voihan se olla huonokin asia) että kaiken voi tehdä itse siitä eteenpäin. Siis mallinnos/EQ/ambienssi tasan siten kuin itse haluaa. Yritin tehdä itse "kaiutinmallinnusta" tuohon jatkeeksi luomalla adobe auditionilla kaikutilan joka vastaisi isoa kaiutinta, vähän equtusta ja muuta keinotekoista ambienssin ja mikityksen luomista. Erittäin vaivalloista, enkä edes onnistunut kovin hyvin, mutta tulipahan opiskeltua softasta sellaisia ominaisuuksia mitä ei ennen ole tullut käytettyä.

Vaivan kanssa voi sitten jakaa pedaltonesta soundit siten että vahvistimelle menee omansa josta normaalisti kaiuttimeen ja mikitys. Siihen rinnalle saa sitten tuon rutikuivan jota miksata muokattuna sekaan. Siis samalla tavalla miten bassolla usein tehdään että on rutikuiva linja jota miksataan mikitetyn signaalin kanssa.

Pedaltonessa on hienoa monipuoliset ulostulot, siis kolmeen signaaliin saa jaettua:
-äänityslinja (suoraan kowolle)
-perinteisen setin clean-kanavaan (esim. combo)
-päätevahvistimelle (jolla ajetaan vaikka 4x12" kaappia)

Vielä kun on passiiviset sävynsäädöt ja "etuasteen pääteste" niin saa todella laajasti ruuvattua soundeja. Gainiakin riittää tolkuttomasti eikä laite itsessään juurikaan kohise niin mikäs siinä. Hyviä vaihtoehtoja alkaa olla niin paljon että ongelma alkaa olla päättämisen vaikeudessa. Mutta hevimättöön soundi on mielestäni turhan "putki-puritaani" kun mättösoundissa pitää olla kuitenkin trankkua tuomassa sitä jotakin... imho
Samuel P.
25.05.2006 16:10:54

Makian kuuloista.

Tässäpä muutama räpellys lisänäytteiksi laitteen soundeista, lähinnä hiukan kevyemmästä puolesta, jos jotain kiinnostaa.

Eka näyte on soitettu Tokain stratolla, kakkosnäytteessä kitaran ja Pedaltonen välissä oli EH:n Holy Grail, kolmas näyte on soitettu Peavey Wolfgangilla (Korean painos). Äänitysstudiona toimi olohuoneen nurkka ja laitteistona perus PC. Kaikki on suoraan linjaan soitettua.

http://koti.mbnet.fi/sapele/Pedaltone_Strato1.mp3

http://koti.mbnet.fi/sapele/Strato_Pedaltone3.mp3

http://koti.mbnet.fi/sapele/Pedaltone_Wolfgang1.mp3
Aki
25.05.2006 23:51:38

Yritin tehdä itse "kaiutinmallinnusta" tuohon jatkeeksi
Kaksi kaiutinmallinnusta harvoin toimii hyvin yhdessä.

Samuel P:n soundeissa ei samanlaista kuivuutta olekaan. Tummat on soundit kovasti noissakin näytteissä. Vaikka muuten ihan tyylikkäät.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
efunkelist
27.05.2006 20:18:46 (muokattu 27.05.2006 20:18:59)

Kaksi kaiutinmallinnusta harvoin toimii hyvin yhdessä.

Kyyl vaa... simulanalogin plugareita kun käyttää niin kannattaa kokeilla seuraavaa
kuiva kitara -> marshallmallinnos -> fenkkumallinnos

tai sitten toisinpäin noita kahta, maltillisilla säädöillä minusta oikein hyvä. Ja kyllä pedaltonen mallinnosta kun ryydittää guitarrigin kaappi+mikitys-mallinnoksella niin ihan hyvää tulee. Sitäpä minä sillä että tuon pedaltonen anti on niin kuivaa että sitä pystyy veivata hyvin miten päin vain. Suoraan kun equttaa niin tuo mallinnos riittää niin live- kuin äänityskäyttöön mutta sitä voi MYÖS mallintaa lisää ilman että menee heti tukkoon. On siis hyvin joustava mallinnos.

Samuel P:n soundeissa ei samanlaista kuivuutta olekaan. Tummat on soundit kovasti noissakin näytteissä. Vaikka muuten ihan tyylikkäät.

Joo kyllähän tuota pedaltonea sanoisi ennemmin tummaksi kuin kirkkaaksi ylipäätään kun lähdetään perusluonnetta karikatyrisoimaan. Laitteessa on kuitenkin säätövaraa reilusti kirkkaankin puolelle.

Kylläpä jaksan hehkuttaa. Eipä silti, on tuota laitetta varaa hehkuttaakin. Gainia siinä on aivan tolkuttomasti tarjolla mutta silti isompia säröjä en tuosta suoraan yksistään ole vielä suurella menestyksellä kaivanu :/ Ehkä tykimmällä kitaralla tai sopivalla pedaalilla buustaten... Mutta eipä silti ja yhä edelleen eihän tuota ihan siihen hommaan ole tehtykään :D
N33m0
27.05.2006 20:49:42

myöntäkää vaan, päätesärö on ihan turha :D
slow music for slow people
Joees
27.05.2006 20:55:30
Kyllähän tosta makeita soundeja lähtee. Harmi vaan että itse jouduin aikanaan tuosta luopumaan. Tekisi mieli kyllä saada takaisin. Sen verran hyvä se oli. Linjaan en aikanaan soittanut sillä kertaakaan. Harmi.
Groooove is in heart!

Nurmella ON viikset!
Samuel P.
28.05.2006 21:34:14

Mulla taitaa olla vähän semmoinen maku, että tulee aina ruuvattua soundit vähän tummanpuoleisiksi. Tosin kyseessä voi lisäksi olla myös laitteen ominaisuus.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)