Aihe: Laajakalvoiset ovareiksi? 1 2 | |
---|---|
![]() 22.05.2006 21:28:01 | |
Siis mitä tarkoitat? Noita mikkejä vai yleensäottaen? Tosta yleissoinnista voin sanoa sen verran, että kuulostaa juurikin siltä, mitä oon saanut noilla samoilla mikeillä aikaan puutteellisissa tiloissa. Tosin tässä on ollut käytössä huomattavasti paremmin soivat rummut, kuin mitä mun kontolle on langennut. Ei huonoa, ei hyvää, tollasta perusdemoilutasoa. Olen myös huomannut kyseisen mikin toimivan melkein suorilta käsin lauluun, mutta muuhun se ei oikein täysipainoisesti olisi mun suositus ollenkaan. Jotenkin hontelo, laiha ja aavistuksen tumma sointi, vaikka yläpäätä periaatteessa löytyy. Soundi ei vaan toimi perkussiivisia ääniä nauhoittaessa. Juuri noin yleensäottaen. Tarkoitin lähinnä että kuulostaako tuo ollenkaan siltä miltä sen tulisi kuulostaa, että onko mikeissä tai äänityksessä jotain perusteellista vikaa. Juuri samalla tavalla kuvailisin tuota mikkiä kuin sinä. EDIT: Toi "miksattu" rumpusoundi ei oikein toimi mun mielestä. Basari on liian epäselvää huminaa, virvelissä on vähän ärsyttävää sointia ja kompuraa on mun mielestä käytetty vähän väärin. Soundi on jokseenkin pumppaava ja löysä. Juuri tälläistä kaipasin. Tämän hetkset monitorit ovat sonyn "hifi" tumpelot, eikä näillä kunnolla ylipäätään kuule kunnolla sellaisia nyansseja. Kompuran käyttö on minulle melkein arpapeliä, kunhan yritin saada aikaan "potkua". Minkäslaisia perusasetuksia suosittelisitte juuri tuollaiseen perusbiittiin kun halutaan sellaista "potkua"? Tiedän ettei näihin ole yleispäteviä sääntöjä, mutta sellaista suuntaa antavaa. Tein kuitenkin noiden sinun arvioinnin perusteella toisen (ehkä huonomman) miksauksen, jossa oli vähän lievemmät asetukset. http://koti.mbnet.fi/fenkku/Mikki%20testit/Mikki_testi_2.mp3 | |
![]() 22.05.2006 21:38:14 (muokattu 22.05.2006 21:42:09) | |
Hei toihan alkaa jo toimimaan ihan uuteen malliin! Mä hakisin vielä aavistuksen tiukempaa sointia bassorumpuun ihan geittaamalla huminaa aavistuksen lyhyemmäksi, equttamalla hiukan sitä laatikkosoundia pois ja lisäämällä jonkin verran napsua. Kuinka matalalta asti noista overeista tulee tavaraa läpi? En nyt siis muista onko tomeja lähimikitetty, mutta lähimikityksellä voi overeihin pistää hipassin aika korkeallekin. Selkeyttää sointia mun mielestä. Kompuroiden asetuksista en osaa sen kummemin nyt sanoa, mutta koita pistää mieluummin monta mietoa peräkkäin hiukan eri asetuksilla, kuin yksi kovin tiukka. EDIT: Ei tainnut olla tomeja erikseen mikitetty. Harmi, niihin olisi voinut saada enemmän jytinää. Hyvä tää tämmösenäänkin on. Oisko kellään muuten mitään vinkkiä miten saada pellit sihisemään kivasti, jos lähtösoundi on vähän kolisevaan päin kallellaan? Jotain kikkakolmosta siis pelastamaan edes hieman paskaa lähtösoundia. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. | |
![]() 23.05.2006 01:22:05 | |
juu. voi olla että sä joudut myymään ne mulle... Et muuten oo ensimmäinen.. ;o) En mä välttämättä niitä oo myymässä, mutta kyllä tarjouksia voi aina esittää. Mitä noihin ääninäytteisiin tulee, niin aika vinossa on balanssi. Hyvä vinkki olisi kokeilla asettaa mikit sillä tavoin, että virveliin on yhtäpitkä matka kummastakin ovarista, ja basareihin myös yhtäpitkä matka. Eli että rumpujen keskiviiva kulkeekin basarin ja virvelin keskikohtien kautta. Miksatussa versiossa kompura pumppaa aika rumasti, ja kuten sanottua, basarisoundi ei potki. Virvelin ambienssi tulee odotetusti ihan vinosta. Kakkosversiossa vähän fiksumpi meininki, mutta vain aika vähän. miten saada pellit sihisemään kivasti Ei siinä muuta kun haet sen sihinätaajuuden ja sille miedon korostuksen jollain hyväsoundisella eequulla. Se saattaa löytyä hyvinkin korkealta, tyyliin 12-15K. Käytetyt mikit tietysti asettaa paljon rajoitteita. MT87:jen soundi ainakin on enemmänin kohiseva kuin sihisevä. Hyvä suunta on pistää, kuten mainittu, ylipäästö aika korkeelle, ja leikata kuoppaa johonkin 1K-2K kohdalle. "We are the winners, of Eurovision.
Vote! Vote! Vote for the Winner!!!"
-Liettuan Euroviisuedustaja 2006 | |
![]() 23.05.2006 11:54:10 | |
Tossa kakkosmiksauksessahan alkaa olla jo ruutia kummasti. Toi basari on vaan pirun hengetön, mikä johtunee just vaihevirheestä. Ainakin se kuulostaa just siltä, ettei sen transientit oo ihan hallussa. Kokeileppa siirtää sitä kohilleen ja ihan kokeilu mielessä, teeppäs sellanen härski eq, että nappaat snadin boostin 60-80hz, huolellisen kuopan, tonne 400hz alueille ja säästät tarvittavan määrän napsua 2-4khz. (käy kattoon lintsin vuoristoradan profiilia, jos jäi epäselväksi ;) Don´t Clone The Beat. Own The Beat. | |
![]() 23.05.2006 16:38:59 | |
Joo kiitoksia vinkeistä! Tein nyt kolmannen miksauksen, jossa tahalleen pistin basarin asetukset äärihärskeiksi. Rankka gate, ja eq-käppyrä oli kyllä vuoristorata muutenkin, hehe. Saattoi mennä kyllä nyt liian tökkiväks. Tuohon basarin potkimattomuuteen syy on varmasti tuo mikki ja sen asettelu, ette edes halua kuulla miten surkea saundi siinä oli kuiviltaan. Semmonen wuumph vaan. =) Lyhensin koko miksauksen kaikua ja laitoin kaksi kompuraa eri asetuksilla. http://koti.mbnet.fi/fenkku/Mikki%20testit/Mikki_testi_3.mp3 Mitä noihin ääninäytteisiin tulee, niin aika vinossa on balanssi. Hyvä vinkki olisi kokeilla asettaa mikit sillä tavoin, että virveliin on yhtäpitkä matka kummastakin ovarista, ja basareihin myös yhtäpitkä matka. Eli että rumpujen keskiviiva kulkeekin basarin ja virvelin keskikohtien kautta. Miksatussa versiossa kompura pumppaa aika rumasti, ja kuten sanottua, basarisoundi ei potki. Virvelin ambienssi tulee odotetusti ihan vinosta. Kakkosversiossa vähän fiksumpi meininki, mutta vain aika vähän. Joo tuollaista voisi kokeilla kun saan vaan mikit kasaan ja veljen soittamaan. Jos itse soittaisin, noh silloin se balanssi vasta olisikin pielessä =) | |
![]() 23.05.2006 17:10:43 | |
Kokeilepa huviksesi kääntää basarikanavan vaihe. Se on niin kummallisen kuuloinen. "We are the winners, of Eurovision.
![]() 23.05.2006 18:07:17 | |
Tai katopa piruuttaan cubasessa miltä esim basarin iskun aaltomuodot näyttää overiraidoilla ja itse basariraidalla. Kun zuumaa tarpeeksi niin siitä ainakin näkee että lähteekö isku nollatasosta samaan suuntaan kaikilla raidoilla (=vaiheessa) vai jollain raidalla vastakkaiseen suuntee (=vastavaiheessa). Sitten vaan kokeileen että mitä vaikuttaa jos laittaa iskut alkamaan tasan samasta kohdasta basariraitaa viivästämällä ja tarvittaessa vaihetta kääntämällä. Näillä toimenpiteillä pitäis syntyä kai jo jotain korvinkuultavaakin vaikutusta koska basarin isku kuuluu basariraidalta 5-6ms ennen overiraitoja mistä pelkästään jo aiheutuu vaihevirhettä. Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!) | |
![]() 23.05.2006 19:28:39 | |
Veikkaan että et huomaa soundieroa MT87:n ja Rode NT-1A:n välillä. Ilmeisesti t.bone jotainjotain450 on myös samaa sukua. Röde NT-1:ssa ja t.bone SC-450:ssa on kyllä ihan eri soundi. Röde on neutraalimpi ja passaa kyllä rumpujen overhediksi mainiosti. T.bone omaa lämpöisemmän soundin, kiva laulusoundi tuolla taltioituu. T.bonessa vähän "loudnessmaisempi" soundi. | |
![]() 23.05.2006 22:34:07 | |
Se basari on kyllä huono, niinkuin on jo useita kertoja todettu. Se soi väärin, se humisee ja kumisee. Sanoisin, että vaihetta kääntämällä ja viivästämällä et pääse kovin pitkälle. Etkä kompressoimalla, tuskin eq:llakaan. Aloittaisin virittämällä. Ja ei kun nauhaa pyörimään. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
![]() 23.05.2006 22:46:54 | |
Se basari on kyllä huono, niinkuin on jo useita kertoja todettu. Se soi väärin, se humisee ja kumisee. Sanoisin, että vaihetta kääntämällä ja viivästämällä et pääse kovin pitkälle. Etkä kompressoimalla, tuskin eq:llakaan. Aloittaisin virittämällä. Ja ei kun nauhaa pyörimään. Sanotaanko että tuon basarin oma vire on nyt niin hyvä kuin siitä on ylipäätään mahdollista saada. Ei demppiä ja etukalvo ehjänä. Tykki sandi 18" tuumaseksi, mutta kuolee heti jos pienenkin pyyhkeen tunkee sisään. Ongelmaksi en itse usko kuin tuon mikin sijoittelun, sillä se oli siinä vain "heittämällä", enkä paikkaa erityisemmin etsinyt. Tuon pätkänhän siis tein ihan kokeilumielessä, kun ketjun aloittaja oli kiinnostunut noista overeina. Tuo oma miksaus oli vain "extraa", josta halusin kommentteja, kun se on vielä hakusessa :) Hyviä on tullutkin. | |
![]() 23.05.2006 23:11:14 (muokattu 24.05.2006 02:07:53) | |
Sanotaanko että tuon basarin oma vire on nyt niin hyvä kuin siitä on ylipäätään mahdollista saada. Ei demppiä ja etukalvo ehjänä. Nauhalle se todennäköisesti tarttuisi paljon parempisoundisena, jos demppaat hieman ja teet vielä sen reiän mikille siihen etukalvoon. Julmaa mutta näin, ainakin omien vähäisten kokemusteni valossa. Edit: siis TOSI vähäisten nimenomaan noiden ehjäkalvoisten / demppaamattomien suhteen Meillä on kämpällä tällä hetkellä kaksi settiä, toinen (meikäläisen) niistä on reiällisellä etukalvolla ja snadilla dempillä, toinen demppaamaton ja ehjällä etukalvolla. Livenä siellä tilassa se ehjäkalvoinen ja demppaamaton bassari soundaa tosi muhkealta ja hyvältä, nauhoitettuna samanlaiselta kuminalta kuin nuo ääninäytteet. Meikäläisen dempattu / reikäinen bassari taas soundaa tilassa turhan ohuelta ja napsuvalta, mutta nauhalla hyvältä. Toki vika saattaa olla mikkitekniikassa - tunnustan etten edes tiedä mikä olisi "oikea" tapa nauhoittaa tuollaista ehjäkalvoista... ekat testit, joissa mikki oli lähes siinä etukavossa kiinni sainakin soundasivat huonolta. Pitänee seuraavaksi testailla viedä mikkiä paljon kauemmas, sinne missä saundi on korvaan hyvä - vuodoista vaan tulee varmasti ongelmia. CU
--
Eki | |
![]() 24.05.2006 01:07:09 | |
T.bone omaa lämpöisemmän soundin, kiva laulusoundi tuolla taltioituu. T.bonessa vähän "loudnessmaisempi" soundi. Eli Loudness-soundi on sun mielestä lämpöisempi? Niin ne kuulokäsitykset eroaa... "We are the winners, of Eurovision.
![]() 24.05.2006 02:02:51 (muokattu 24.05.2006 02:29:35) | |
Meillä on kämpällä tällä hetkellä kaksi settiä, toinen (meikäläisen) niistä on reiällisellä etukalvolla ja snadilla dempillä, toinen demppaamaton ja ehjällä etukalvolla. Tässä olisi lyhyt ääninäyte kummastakin setistä, yhdessä klipissä peräkkäin - se vähä mitä sattui tästä himakoneelta löytymään satunnaista kolistelua biisien välissä. Eri soittajat, eri tatsi, eri mikit. Tuossa ehjäkalvoisessa näytteessä kuuluu taustalla vuotona vielä kitaroita ja bassoa tapailemassa. Kummassakin kuitenkin auki vaan OH:t ja bassarimikki ja mitään EQ:ta tms. ei oo käytetty, eli kanavat vaan avattu suunnilleen oikeille tasoille, jotta olisivat mahd. vertailukelpoisia. Kyllä noista sen perussoundin varmaan hahmottaa... http://eki.pp.fi/temp/Bassarikalvot.mp3 Edit: Juu ja se ero tuon dempatun / reikäkalvoisen eduksi kasvaa huimasti lisää jos bassaria yrittää kompressoida... Edit, osa 2: Se lienee kanssa mainitsemisen arvoista, että tuo meikäläisen demppireikä -setti siis tässä näytteessä T-Bonen DC4000 setin mikeillä, övereinä EM81 ja bassarissa BD25, muistaakseni. Kaverini Tuomaksen setti taas aiheeseen liittyen nimenomaan laajakalvoövereillä, SC450 -pari, T-bonea nekin. Bassarissa oli joku Sennheiserin bassarimikki jonka tyyppiä en juuri nyt muista. CU
--
Eki | |
![]() 24.05.2006 07:35:50 | |
Eli Loudness-soundi on sun mielestä lämpöisempi? Niin ne kuulokäsitykset eroaa... No ei ihan loudness, vähän hätäinen heitto. Ei se yläpää kuitenkaan kihise. Alapäätä ja alakeskialuetta ehkä reilummin. | |
![]() 24.05.2006 16:53:53 | |
NT-1A:sta kuitenkin mulla on hyviä kokemuksia. Sama täällä.. ovarina olen myös tykännyt käyttää tuota. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 29.05.2006 14:03:35 (muokattu 29.05.2006 14:05:10) | |
Toki vika saattaa olla mikkitekniikassa - tunnustan etten edes tiedä mikä olisi "oikea" tapa nauhoittaa tuollaista ehjäkalvoista... ekat testit, joissa mikki oli lähes siinä etukavossa kiinni sainakin soundasivat huonolta. Pitänee seuraavaksi testailla viedä mikkiä paljon kauemmas, sinne missä saundi on korvaan hyvä - vuodoista vaan tulee varmasti ongelmia. Muistaakseni Mikael (..ei muista) joskus kirjotteli jonnekki, notta kannattanee harkita ns. tunnelin tekemistä basarimikittelyä varten esim. matosta, patjasta tms. noin metrin päähän etukalvosta. Saundaa kuulemma paremmalta basarin pitkien aaltojen vuoksi. vaiheistus pitää hioa eri tavalla ko. tilanteessa tietenki. Mutta se on jippo, jota ite aion ens kerralla kokeilla ehjää etukalvoa mikittäessä, kunhan em. Rode nt1a matched pari saapuu paikalle. (E: ei.. en nt1a:lla mikitä sitä etukalvoa) Onko kellään hyviä vinkkejä lyöntikalvon mikittämiseen? napsua pitäis saada talteen, mutta muutamat kokeilut, mitä viime viikolla tein, ei oikein onnistunu. mikä mikki? minne suunnattu, mistä kohtaa? Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista. | |
![]() 29.05.2006 14:49:12 | |
Shuren 57:lla voi sitä napsua hakea, suunnattuna iskukohtaan ja vaikka parinkymmenen senan päästä. Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna. | |
![]() 30.05.2006 08:30:08 | |
Rode nt1a matched pari saapuu paikalle. (E: ei.. en nt1a:lla mikitä sitä etukalvoa) Eikös näissä tunneliratkaisuissa yleensä käytetä juuri konkkamikkiä? Dauntless -Death/Thrash Metal- | |
![]() 30.05.2006 09:58:06 (muokattu 30.05.2006 09:59:28) | |
Eikös näissä tunneliratkaisuissa yleensä käytetä juuri konkkamikkiä? Näin kai. Mulla esim. toiminu basarin ulkomikkinä jonkin aikaa jo C414 EB. Tosin B52, 421 ja SM91 on kans toiminu joskus. Pari kertaa U89 ja U47. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)