Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vaha pintakäsittelynä
1
PasiB
09.02.2004 21:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästäkin on varmaan puhuttu aiemmin, mutta prkl kun tuo haku ei toimi, niin:
Tarkoituksena on rakentaa leppärunkoinen basso ja ajattelin pintakäsittelyksi vahausta. Onko kellään kokemusta moisesta käsittelystä?
 
Kitarassa on liikaa kieliä
P2
10.02.2004 12:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen basson kanssa saa sitten olla aika varovainen, koska leppä on pehmeetä puuta ja kolhiintuu helposti, eikä toi vaha oikein koveta sitä.
 
Teijo K.
10.02.2004 13:03:41 (muokattu 10.02.2004 13:04:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen basson kanssa saa sitten olla aika varovainen, koska leppä on pehmeetä puuta ja kolhiintuu helposti, eikä toi vaha oikein koveta sitä.
 
Ja imee vahaa sisäänsä, josta voi seuraa aika tumppusoundinen basso aikaa päälle. Ainakaan mehiläisvahaa tohon ei kannata. Tai mitään mehiläisvahapohjaista sekoitusta. Carnaubavaha voisi toimia, mutta itselle en laittaisi vahaa tai öljyä lepälle juuri. Lakka vain tai maali ja lakka.
 
Niin ja siis nimenomaan olen tuon kantapään kautta oppinut.
 
Be regular and ordinary in your life so that you may be violent and original in your work.

-Gustave Flaubert
KeljuK
10.02.2004 14:16:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttäny Osmo-Color:n värivahoja(sekä lakkaa päälle jos tarve on vaatinut) puutyöprojekteissani, ja pinnasta tulee todella upea. Vaikea uskoa että saundi siitä kovinkaan kärsisi. Puu ei kuitenkaan loputtomiin sitä väriä ime.
 
PasiB
10.02.2004 15:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia, täytyypä sitten ruveta treenaamaan maaliruiskun käyttöä ennen kuin sen kanssa rupeaa bassoa töhrimään.
 
Kitarassa on liikaa kieliä
85423321
10.02.2004 15:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä pintakäsittely heikentää sointia vähiten?
 
Sade on Jumalan pissaa.
P2
10.02.2004 16:20:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä pintakäsittely heikentää sointia vähiten?
 
Älä laita yhtään mitään :)
 
85423321
10.02.2004 16:29:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta sitten kitara lahoaa ja kaula vääntyy.
 
Sade on Jumalan pissaa.
P2
10.02.2004 17:06:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä se paskastuu, tuskinpa lahoamaan tällasissa suht kuivissa oloissa alkaa. Kaipa vähiten vaikuttavat käsittelet on ohut kerros vahaa tai saman verran lakkaa.
 
miksaa
10.02.2004 21:11:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä toi Danish Oil vois olla aika kova juttu. Sitäpaitsi leppä ei ole syiltään huokoisimmasta päästä, joten se ei myöskään ime kovasti tavaraa itseensä.
 
Jos välttämättä haluaa niin voihan sen käsitellä ensin jollain grainfillerillä...
 
http://personal.inet.fi/koti/sorvisoppi/danishoil.html
 
Parempi siemen syöksyssä, kuin kymmenen pussissa...
Teijo K.
11.02.2004 10:02:18 (muokattu 11.02.2004 10:03:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttäny Osmo-Color:n värivahoja(sekä lakkaa päälle jos tarve on vaatinut) puutyöprojekteissani, ja pinnasta tulee todella upea. Vaikea uskoa että saundi siitä kovinkaan kärsisi. Puu ei kuitenkaan loputtomiin sitä väriä ime.
 
Kyllä minulla ihan oikeasti yksi leppärunkoinen basso meni niin tumpuksi mehiläisvahasta, että heitin menemään sen rungon ja tein uuden tilalle. Jonka muuten sitten lakkasin.
 
Tuo oli vielä useammalla demolla mukana, ja niistä äänitteistä sitä tumppuuntumista voi seurata tänäkin päivänä. Minä kyllä lisäilin sitä mehiläisvahaa aika usein, liian usein?
 
Sama ilmiö on tapahtunut kaverin Warwicille. Täysin tumppu, ja hänkin käyttää mehiläisvahaa siinä, ja on vahallut melko usein sitä bassoaan.
 
Be regular and ordinary in your life so that you may be violent and original in your work.

-Gustave Flaubert
Jannipaali
22.05.2006 19:52:36 (muokattu 22.05.2006 21:39:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin vahata kitaran kaulan (vaahteraa) osmo-colorin värittömällä (kiiltävällä) puuvahalla, niin montako kerrosta kannattaa sitä vahaa vetäistä siihen.
 
Lakkaustahan tämä vahattu kaula ei sitten enää tarvi?
 
Edit. Typo korjattu.
 
"Paskan möivät"
fox
22.05.2006 21:22:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Laukkaustahan tämä vahattu kaula ei sitten enää tarvi?

 
En "näppäröi" typon houkuttelemana.. 8)
Et sä sitä pysty enää lakkaamaan sitten ikuna.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Jannipaali
22.05.2006 21:36:03 (muokattu 22.05.2006 21:40:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En "näppäröi" typon houkuttelemana.. 8)
 
Ei perkule, mietin tässä muutaman minuutin, että missä on vika :D
 
Et sä sitä pysty enää lakkaamaan sitten ikuna.
 
Kiitti tiedosta, ei muutaku vahaamaan.
 
"Paskan möivät"
Aki
22.05.2006 22:03:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahasin neck-thru-bassoni Osmolla läpeensä, ja pinta kovettuu hyvinkin kovaksi. Taisin tehdä hieman liian paksun kerroksen koska kovettuminen jatkui aika pitkään. Soundin tumppuuntumista en huomannut, mutta kyllä se vaha saattoi hieman vaikuttaa resonoinnin luonteeseen, en ole varma.
 
Myös Linseed Oilin kerrotaan hartsiintuvan kovaksi ja kiiltäväksi suojaksi. Sitä tai Dansih Oilia aion kokeilla seuraavaksi, kunhan tulee sopiva kohde vastaan.
 
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
fox
22.05.2006 23:20:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahasin neck-thru-bassoni Osmolla läpeensä, ja pinta kovettuu hyvinkin kovaksi. Taisin tehdä hieman liian paksun kerroksen koska kovettuminen jatkui aika pitkään. Soundin tumppuuntumista en huomannut, mutta kyllä se vaha saattoi hieman vaikuttaa resonoinnin luonteeseen, en ole varma.
 
Myös Linseed Oilin kerrotaan hartsiintuvan kovaksi ja kiiltäväksi suojaksi. Sitä tai Dansih Oilia aion kokeilla seuraavaksi, kunhan tulee sopiva kohde vastaan.

 
Juu, ohuita kerroksia.. Mulla on yks vahattu kitara, ja kyllä se kova on se pinta. En oo tosiaan uusiokäsitelly sitä kertaakaan, ja kohtuu kuosissa on pysynyt. Toki sitä on mielellään pyyhittävä silloin tällöin, koska ei se vaha sentään samanlailla "paskottumiselta" suojaa kuin oikea lakka.. Watco-vahattu se on, lienee tuo osmocolori vähän samanmoista.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Campylobacter
23.05.2006 08:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysästäänpä samaan syssyyn, että mihinkä sitä mehiläisvahaa sitten voisi/olisi suositeltavaa käyttää? Itsellä olisi vaahterakaula viimeistelyä odottelemassa, lakkaa en halua käyttää ja mehiläisvahaa olisi omasta takaa.
 
"meillä kesti aikoinaa vanhan bändin kaa kasan lavaamises se kaikki ääni" - Kissa3
ReBeat
23.05.2006 23:55:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla myös sama tilanne. Viimeistelemätön vaahterakaula on toistaiseksi pysynyt hyvin kuosissaan, mutta ehkä siihen voisi jotain ainetta varmuuden vuoksi sipaista. Mitä suosittelisitte pintakäsittelyksi, mikäli tärkeimpinä kriteerinä olisivat tuon käsittelyn helppous ja suojaavuus sekä soundin muuttumattomuus. Värinmuutoksella tai myöhemmällä tummumisella ei olisi niin väliä.
 
Mulla on Softcare® nimistä antiikkivahaa. Purkissa lukee näin:
"Korkeatasoinen hoitava vaha kaikille lakkaamattomille antiikkipuupinnoille. Antaa kauniin kiillon ja kestävän pinnan. Käyttöohje: Sivele sienellä tai rätillä ohut kerros pintaan ja kiillota pehmeällä harjalla tai kuivalla kankaalla. Uusi käsittely tarvittaessa. Ei sisällä silikonia."
 
Uskaltaisiko tuollaista mahdollisesti käyttää vaahterakaulan takapinnalle? Tack
 
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «