Aihe: Nopeus
1 2 3
kimurantti1
23.05.2006 21:49:39 (muokattu 23.05.2006 21:52:24)
Huhhuh, olipa taas ihme selitystä.

Ei mitään ihme selitystä, vaan todella hyödyllistä perustietoa.

-Oman soiton nauhoittaminen ja kuuntelu

Tämä jäi multa mainitsematta, todella hyvä tapa todellakin. Fakta kuitenkin on, että soittohetkellä pitää keskittyä myös itse soittamiseen kuuntelun lisäksi. Joitain tärkeitä juttuja saattaa jäädä huomaamatta. Jälkeenpäin kuunnellessa ne kuulee, ja nauhuri ei anna armoa vaan paljastaa aivan kaikki virheet.

Edit: Noista 1234-harjoituksista mä olen vieläkin vähän eri mieltä, mutta siitä on väittelyä ihan tarpeeksi tuolla toisessa ketjussa :-) Sanonpahan vaan, että vaikka noista 1234-harjoituksistakin on varmasti hyötyä, niin saman hyödyn mä olen saavuttanut oikeasti musikaalisilla harjoituksilla (skaaloja ja hyvän kuuloisia fraaseja noiden 1234-treenien sijaan).
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
Petrukki
23.05.2006 21:54:15
Vedän A-majoria 66 bmp metronomin kanssa. Sitten vain piikkaat kahdeksasosanuotteja, trplettejä 16-osanuotteja ja eteenpäin. Nopeus kasvaa silmissä. Lopulta vaihdetaan tempoa nopeampaan, ja aloitetaan hitaasti.

Petruccin Rock Discipline on erinomainen! Harmittelen vain, ettei siinä juuri oikean käden tappingiä käydä läpi juurikaan.
Lordi:"Lol, we won the Eurovision", O RLY OWL: "O RLY?"
Volcom
23.05.2006 21:56:23
Tuota kannattaa muuten kysyä muiltakin kuin Petruccilta. Jokin aika sitten katsoin pätkän jossa Adrian Smith liputtaa myös 1234 -harjoituksia, koska ne vain kuuluvat perusharjoitteluun. Se mitä musiikkia soittaa on sitten ihan toinen juttu, mutta perusharjoittelulla tulee se varmuus soittoon. Ja nopeus.

En välttämättä tuota 1234-harjoitusta perusharjoitukseni omaksuisi, en oikeastaan miksikään. Se vain kuulostaa niin järkyttävän paskalta. Enkä uskon, että se mikään soiton varmuuden tae olisi. Eiköhän se varmuus tule pikemmin soittamalla ihan oikeita, ja erilaisia kappaleita eri kokoonpanojen kanssa.
"Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara
Jzci
23.05.2006 22:49:33

Niinkuin Juccizkin sanoisi, niillä 1234-petrucci harjoituksilla opit soittamaan niitä 1234-petrucci juttuja.

Vaikken minäkään juuri noita 1234-harjoituksia hirveästi arvosta, niin tuota lainattua lausetta en oikein ymmärrä. Vaikka joku noita käyttäisikin tekniikkaharjoituksina, niin miten se muka ilmenee itse varsinaisessa soittamisessa muuten kuin tekniikan paranemisena? Ei kai kukaan täysjärkinen tuollaisia 1234-kuvioita ala ihan normi soittoon soveltamaan?
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
-Aleksi-
23.05.2006 22:52:31
Ei kai kukaan täysjärkinen tuollaisia 1234-kuvioita ala ihan normi soittoon soveltamaan?

Nyt vasta sitten kerroitte. Oon monta vuotta kitaraa soittanu ja kappaleet ruvennu kuulostamaan puuduttavilta.
Krice
23.05.2006 23:00:07

En välttämättä tuota 1234-harjoitusta perusharjoitukseni omaksuisi, en oikeastaan miksikään. Se vain kuulostaa niin järkyttävän paskalta.

Tuo on oikeastaan vain yleisnimitys tekniikkaharjoittelulle. Kuviothan voi olla mitä tahansa.
Apricot
23.05.2006 23:21:45 (muokattu 24.05.2006 21:38:17)
Aiheeseen liittyen...

Tässä vähän aikaa sitten olikin tästä aiheesta viestiketju, johon kommentoin jotain, minkä jälkeen minua lähestyttiin pikaviestitse seuraavin sanoin:

"Jep tajusit aivan oikein mä oon ** mutta mä en enää ookkaa mikää jaakko kulta tiluttaja..Turha aliarvioida pienempiä oon soittanu * kesäsestä asti osaan teoriasta kaikki sointurakenteet ja arpeggiot osaan tehdä oman soinnun osaan sointuteorian tosi hyvin !..3 vuoden säestö komkemus ja kohta tulee 2/3 yksityinen tutkinto..lähtee Master of the puppets ja Thunderstruck ja kaikki levyn mukaan mut haluisin olla vielä nopeempi, ja tiiän se mietityttääki vähä mä oon soittanu bändin kaa ja ne on ollu aika hämmästyneitä mun taidoista...ja kysyny miten sä voit olla noi hyvä vaik sä oot vaa **..harjottelen 3 tuntii joka päivä ja sillee... Kiitos... :D"

Että kyllä kannattaa valita sanansa tarkkaan täällä, se tuntuu olevan arka aihe tuo nopeus. Ja näköjään se on myös musiikillisen hierarkian ylin kulminaatiopiste.
No problemo!
rattledad
23.05.2006 23:24:51

Aiheeseen liittyen... tämäkin

http://www.mandolincafe.com/speed.html
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
kimurantti1
24.05.2006 00:04:54 (muokattu 24.05.2006 00:11:57)
Aiheeseen liittyen...

Tässä vähän aikaa sitten olikin tästä aiheesta viestiketju, johon kommentoin jotain, minkä jälkeen ketjun aloittaja lähestyi minua pikaviestitse seuraavin sanoin:

Toisen käyttäjän pikaviestien julkaiseminen ei ole hyvän tavan mukaista, eikä myöskään sallittua/laillista. Vaikka ketjun aloittaja hieman hauskaan sävyyn sinulle tulikin todistelemaan osaamistaan, ei sen kopioiminen tänne ole tarpeellista. Viestin lähettäjä tästä tuskin riemastuu, enkä keksi miten se sinua hyödyttäisi millään tavalla. Suosittelen editoimaan tekstin pois.

Edit: Pikaviesit ovat yksityisiä aivan samalla tavalla kuin kirjeet, tekstiviestit jne.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
BenGlenton
24.05.2006 02:59:56
Jos ei vielä tullut aiempien viestien myötä selväksi, niin metronomi on tosiaan mainio kaveri kaikkeen treenaamiseen.
www.supremecourtband.fi
Tasapaino
24.05.2006 08:10:39
Mitä jos kaikki yhdessä painaisimme plussaa tai varoitusta, että saataisiin tämä pysyväksi tai faqiksi. Sittenhän nämä nopeus-ketjut rajoittuisivat yhteen, ja se yksi olisi kaikkien löydettävissä. Onhan tässä monta hyvää kirjoitustakin ollut, jos se siitä sitten olisi kiinni.
Ora et labora.
reali
24.05.2006 09:10:00
Joo ja kannattaa myös tuossa 1-2-3-4 harjoituksessa huomioida, että ei siinä päivissä, viikoissa tai kuukausissa nousta todellisiin vauhteihin. Homma on kiinni vuosista.

Kannattaa myöskin pitää sellainen sääntö että ei vedä kokoajan esim. temmolla 200 kuudestoistaosanuotteja joista yksikään ei mene oikein, siinä menee vain sormet. On hyvä lähteä lämmittelemään sellaisella vauhdilla millä pystyy soittamaan ilman virheitä, sitten nostaa vähitellen ja kun ollaan maksimissa, voidaan soittaa sitä niin pitkään kunnes alat väsyä, siitä sitten tiputtelet vaikka tempoa 4 kerrallaan ja päädyt sinne alkuun. Pieniä taukoja myöskin väleihin !

Aika hyväksi harjoitukseksi olen kokenut tälläisen tekemäni treenin:

e--18-17-16-15-----------------------------------------------------16
B----------------15-16-17-18------------------------------------15---
G------------------------------18-17-16-15-------------------16------
D--------------------------------------------15-16-17-18--17---------
A------------------------------------------------------------------------
E------------------------------------------------------------------------

Ja tämän tahdissa kiva soittaa: http://www.metronomeonline.com/
Kiehtovaa.
kh 203
24.05.2006 09:13:22

sellasilla sormi hommilla vai miten?
Juuri niillä :D pentatonisia asteikoita ympäri lautaa ni kyl se siitä...
" Rock n roll should make you wanna fuck",Blackie Lawless ( W.A.S.P )
chromazone
24.05.2006 09:58:08
Sellaisen näkökulman toisin tähän nopeuskeskusteluun, että nämä 1234-patternit, 3 ääntä/kieli -sormitukset ja tappingit jne. ovat juttuja joita on helppo soittaa nopeasti ja niillä on metronomin kanssa hyvä treenata käsien välistä synkkaa. Sen sijaan että treenaa pelkkää 1234 aina vaan nopeammaksi, niin suosittelen että kun se alkaa sujua, niin tekee variaatioita aiheesta niin paljon kuin keksii. 4321, 1243, 1324, 1423 jne... näiden jälkeen vaikkapa 12131413, 14342434, 43424142, 2324, 3231, 4342. Kun nämä alkaa sujua niin sitten voi siirtää joitain ääniä eri kielille, soveltaa patternia asteikkoihin tai sointuarggioihin tms. Näitä ei todnäk saa yhtä nopeaksi kuin 1234 kuviota (eikä tarvikaan), mutta veikkaisinpa että hyöty on moninkertainen.
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
Heart Of Steel
24.05.2006 11:24:33

Jokin aika sitten katsoin pätkän jossa Adrian Smith liputtaa myös 1234 -harjoituksia, koska ne vain kuuluvat perusharjoitteluun.

Jos puhutaan samasta pätkästä niin siinä oli kyse ihan vaan sormien lämmittelystä, ei tekniikkaharjoituksesta tai nopeustreenistä.
"Nobody tells a Man how to play."
Apricot
24.05.2006 14:22:53
Toisen käyttäjän pikaviestien julkaiseminen ei ole hyvän tavan mukaista, eikä myöskään sallittua/laillista. Vaikka ketjun aloittaja hieman hauskaan sävyyn sinulle tulikin todistelemaan osaamistaan, ei sen kopioiminen tänne ole tarpeellista.

Olet tavallaan oikeassa, mutta tässähän ei ole mainittu mitään nimiä eikä edes nimimerkkiä, joihin lainaus viittaisi. Ainoastaan ko. henkilö voi tunnistaa itsensä.

Mielestäni nämä aiheet pitäisi käsitellä loppuun siellä missä ne on aloitettukin. On huvittavaa, että soittonopeuteen liittyvä asia on niin henkilökohtainen, että siitä pitää keskustella pv:llä. Ei se nyt niinkään käy, että kun keskustelutaidot tai kommenttien vastaanottokyky loppuu, niin purkautumisia voidaan jatkaa suoraan pikaviesteissä.
No problemo!
kimurantti1
24.05.2006 14:33:56 (muokattu 24.05.2006 14:36:02)
Olet tavallaan oikeassa, mutta tässähän ei ole mainittu mitään nimiä eikä edes nimimerkkiä, joihin lainaus viittaisi. Ainoastaan ko. henkilö voi tunnistaa itsensä.

Vaikka et maininnutkaan nimimerkkiä, eikä asia välttämättä kovin vakava ole, mutta yksityisten viestien julkaiseminen menee samaan kategoriaan kirjesalaisuuden rikkomisen kanssa. Jos viestin lähettäjä haluaa asian pysyvän yksityisenä, niin silloin olisi myös syytä pitää sellaisena. Ainakin niin kauan kun viestit pysyvät asiatasolla eikä esim. loukkauksia puoleen tai toiseen sanota. Sinulle lähetetty viesti oli kuitenkin suht. harmiton.

Mielestäni nämä aiheet pitäisi käsitellä loppuun siellä missä ne on aloitettukin. On huvittavaa, että soittonopeuteen liittyvä asia on niin henkilökohtainen, että siitä pitää keskustella pv:llä. Ei se nyt niinkään käy, että kun keskustelutaidot tai kommenttien vastaanottokyky loppuu, niin purkautumisia voidaan jatkaa suoraan pikaviesteissä.

Olet täysin oikeassa, mutten tajua miten viestin julkaiseminen sinua hyödytti?
Kasu-_-
24.05.2006 18:26:38 (muokattu 24.05.2006 18:28:18)

Jos välttämättä haluaa pitäytyä jossain 1-2-3-4 harjoituksessa niin yksi hyvä vois olla Steve Vain käyttämä:
E-kieleltä 1-2-3-4, A-kieleltä 2-3-4-1, D-kieleltä 3-4-1-2, G-kieleltä 4-1-2-3, H-kieleltä taas 1-2-3-4, e:ltä 2-3-4-1, sitten yksi nauhaväli eteenpäin jatkaen samaa toiseen suuntaan. Eli e:ltä 4-5-2-3, h:lta, 5-2-3-4, G:ltä 2-3-4-5 jne.
Ymmärsitte varmaan idean vaikka en jaksa tabulatuureja vääntääkään.

Ja näitä 1-2-3-4 harjoituksia ei ole todellakaan tarkoitus vääntää montaa tuntia päivässä, vaan ehkä 10-20 minuuttia päivässä metronomin kanssa. Ja lämmittelyt tietenkin on tehty jo ennen näitä.

Tärkeintä tällaisissa harjoituksissa on kuunnella joka ikistä ääntä tarkkaan ja nostaa nopeutta vasta, kun plekukäden ja otelautakäden toiminta synkkaa yhteen. Olkaa rehellisiä itsellenne nopeuden suhteen.

Ja näitä harjoituksia voi tietenkin tehdä vaikkapa muuttelemalla aksenttien paikkaa ja aikaa, sekä dynamiikkaa vaihtelemalla. Samaten esimerkiksi tripleteissä mutta siten että soittaa kaikki 1-2-3-4 ääntä, jolloin metronomi saattaa klikata aika hämärissäkin paikoissa tottumattomille. (Eli aluksi 3:n kohdalla ja seuraavaksi seuraavalla kielellä jossain toisessa paikassa.) Ja sama 5-osissa ja 7-osissa jne.
You know my only pleasure/Is to hear you cry/I'd love to hear you cry/I'd love to feel you die/And I'll be the first/To watch your funeral/And I'll be the last to leave/I'd love to hear you cry! Turtles FanClub #1
hanipai
24.05.2006 19:24:43 (muokattu 24.05.2006 19:28:50)
Yllättävän hyvä lämmittely sormille ja miksei tekniikkaharjoituskin on Papa Roachin Last Resortin alku. Pikkurillillekin on käyttöä siinä. Samanlaisen kuvion voi siirtää mille nauhalle tahansa ja vetää vaikka yhtä soittoa koko otelaudan läpi ja varioidakin voi jos haluaa.
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! GAS on Saatanasta :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)