Aihe: Mikkejä koti/treenisräpellyspajaan
1 2
jannu
18.05.2006 02:50:43 (muokattu 18.05.2006 12:56:30)
Kaivelin haulla joitakin vanhoja ketjuja aiheesta, mutta en oikein löytänyt sitä mitä etsin. Ristiriitaisia lausuntoja lienee luvassa nytkin, mutta uskaltaudun silti kokeilemaan "kepillä jäätä" jälleen kerran. :) Näitä mikkitopikkeja löytyy toki, mutta kun suurin osa näytti olevan about kahden vuoden takaa, ajattelin herätellä keskutelua näin uuden ketjun voimin. Tykitelkää varoitusta, jos kovasti sydämistyitte.

Asiaan.

Tarkoitus olisi hankkia mikkejä sen kokoinen läjä, että kotikutoiset bändin moniraitanauhoitukset onnistuisivat suht ongelmitta. Eli sisään pitäisi saada ainakin rumpuja ja kielisoittimia. Budjetin ja aikataulun suhde on suurin kompastuskivi; Hommiin pitäisi päästä aikalailla heti, mutta kuten joku älypää luultavasti tähänkin ketjuun vielä kuittaa, "olis parasta että säästäisit vielä pari kuukautta ettei tartte paskaa ostaa". En kuitenkaan haluaisi pilata kesääni, enkä pilaakaan, odottelemalla.

Opiskelijallahan säästöjä tunnetusti on, eli EI ole. Niinpä ajattelin kesätöideni hedelmät kuluttaa(ne mitä laskuilta ja dokaamiselta jää), ehkä jo etukäteen, johonkin huokeaan mikrofonikokoonpanoon. Budjetti heiluu siis jossakin 500 europeson huudeilla.

Olen ajatellut seuraavanlaisia vaihtoehtoja:

HC-pihistelijän "paljon ja halpaa"-kattaus:

1 X MT52 (saako tätä enää?)
2 X MT184 tai MT87s (alkuperäisiä MT87:ja ei taida enää saada?)
1-4 X MT57

Hieman riisutumpi, mutta joku voisi sanoa "laadukkaampi", läjä:

1 X Shure Beta52
1-2 x Shure SM57
2 x TSM MT184 tai MT87s

Kolmantena ja viimeisenä vaihtoehtona edellämainitun kaltainen, mutta Beta52:n tilalla AKG D550 ja mahdollisesti toisen SM57:n tilalla AKG D440.

TSM-tuoteperheestä olen kuullut paljon hyvää. Omistan ennestään yhden MT87:n, joka on osoittanut kyntensä useaan otteeseen, eli toimii paremmin kuin hyvin tarpeisiini. Miten paljon MT52 ja MT57 häviävät Shurelle? Jos kerran hintaa on about puolet(okei, MT52:lla reilusti alle), niin onko soundiakin se puolet?

Nuo AKG:t ovat tulleet tutuiksi muutamilla tekemilläni livemiksauskeikoilla, eikä niissä ole meikäläisen korvaan ollut valittamista. Mutta mä olenkin hyvin kaukana pro:sta. :)

Lisäksi pohdin erinäisiä rumpumikkikokonaisuuksia, mm Shuren PG DMK-sarjaa. Onko esim tuo DMK6 hintansa väärtti? Tutkailin myös TSM:n DrumPackia, joka kyllä kieltämättä vaikuttaa aika rupuiselta.

Bottom lineksi tässä jäänee kysymys, tai useampikin:
Päädynkö edellämainittujen kaltaisilla ratkaisuilla edes hieman lähemmäs kotiräpeltäjän nirvanaa vai pukkaako syksyn tullen itku kesäisten lehmänkauppojen johdosta? Ja mikä näistä kattauksista mahtaisi olla fiksuin? Entä, olisiko vastaavan hintaluokan tuotteissa muita varteenotettavia vaihtoehtoja, joita en luultavimmin ole tullut edes ajatelleeksi?

EDIT: Lisätään epäselvyyksien välttämiseksi, että tällä hetkellä löytyy 1 kpl SM58 ja sit toi MT87. Ja perusnauhoituskalustona on PC, EMU 1212m sekä ADA8000.
"Stay in school. Lie to your teachers, but stay in school."- Billy Corgan
kompelonnora
18.05.2006 10:40:47
Entä, olisiko vastaavan hintaluokan tuotteissa muita varteenotettavia vaihtoehtoja, joita en luultavimmin ole tullut edes ajatelleeksi?

Vuokraa.

t. Marko
varakeef
18.05.2006 10:49:16
Kerropa vielä orkesterin tyylilaji.

Toisaalta, olipa tyylilaji mikä tahansa, minä hankkisin mikkejä seuraaavasti:
- 2 x laajakalvoinen konkkamikki
- yksi basarimikki (tai SM57 tai SM58)
- kitaristien määrästä riippuen 2-3 kpl SM57 tai SM58

Budjetiksi tulee näin laskien jotakuinkin 600 euroa, jos konkat ja basarimikki on halpiksia ja shuret aitoja. Jos ottaa shurenkaltaisia vaihtoehtoja säästää vielä kaiketio reilun satkun (En tosin suosittele, koska en ole kokeillut, en toisaalta samasta syystä suosittele olemaan kokeilemattakaan). Jos rahaa on enemmän käytössä, konkkamikkeihin voi sijoittaa enemmänkin.

Ja miksi juuri tällaine kattaus? Rummut sisään konkilla ja basarimikillä vaikkapa Glyn Johns -metodilla (virvelimikillä tai ilman), kitarastyrkkarien eteen viisseiskat tai -kasit, synat ja basso linjaan. Demolaulullekin voisi yhden viiseiskan tai -kasin uhrata.

Halpiskonkista suosittelen sumeilematta T-bonen SC450:stä, basarisoundissa en ole napsumiehiä joten en lähde arpomaan sille osastolle lainkaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
varakeef
18.05.2006 10:50:51
Vuokraa.

Sanopas pari vinkkiä, mistä saa sopuhintaan hyviä konkkia ja etuasteita vuokralle.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
milcoin
18.05.2006 10:57:57
Sanopas pari vinkkiä, mistä saa sopuhintaan hyviä konkkia ja etuasteita vuokralle.

Joltain tyypiltä, esim multa. Vuokrafirmoja tuskin kannattaa ettiä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Aki
18.05.2006 16:40:17

Vuokraamista en kommentoi, mutta jos haluat mikit ostaa, toivon että tästä on apua.

Olen noita TSM-mikkejä testaillut useampaakin mallia, ja kaksi lähes kelvotonta ovat juuri mallit MT52 ja MT184. Ääntä tulee, mutta vähän huonoa sellaista. MT57 on soundiltaan hyvin lähellä SM57:aa, mutta MT57:n eturitilä menee päleiksi yhdestä kapulaniskusta. Käyttökelpoisia TSM:iä ovat siis ainakin MT56 (tomit, snara varauksin), MT57, ja MT87, muistaakseni myös MT58.

D440 ja D550 oli taannoin rinnakkaistestissä, mutta eivät erityisesti säväyttäneet. Olisi niilläkin toki saanut homman tehtyä, mutta esim tomeissa TSM MT56 toimi makuuni kiinteämmin.

Tänhetkisillä tiedoillani käyttäisin 500€ mikkeihin seuraavasti:
Jokatapauksessa:
Shure PGDMK4 -sarja = 277€

Sitten joko:
GA Project FC4 ST -puikkopari = 128€

Tai:
Studio-Projects B-1 -isokalvoinen x2 = 210€

GA pari saapui itselleni eilen, ja halvoiksi puikoiksi ovat erittäin hyväsoundiset. Ei ollenkaan yhtä ylikorostetun karskit mitä nämä MT184, SE-Electronicsit sun muut aina tuntuu olevan. Saamani pari tosin on hieman epäpari, eli soundissa on eroa. Nähtäväksi jää mitä myyjä on mieltä näin pienestä soundin eroavaisuudesta.

SP B1 on halvaksi isokalvoiseksi yksi parhaita, mulla on niitä yksi. AT 2020 on myös mainio, mutta se on aika rapea ja siinä on tavallaan kiinteä low-cut. Nämä selkeyttää toki joitain lähteitä, mutta on parhaimmillaan juuri tarpeettoman tummasoundisissa lähteissä. 2020:aa mulla on kaksi.

Tässä juuri äänittelin akustista kitaraa puolen metrin päästä, ja mun on todella vaikea päättää kumpi on luonnollisemman/paremman kuuloinen, SP B1 vai GA FC4 (kahdesta se hieman tuhtisoundisempi). Ehkä kuitenkin tuo GA, se kun taitaa olla todenmukaisempi.

FC4:siahan voi ostaa vaikkapa kaksi paria, tekee niistä sitten itse mätsätyn parin. Hinnaksi tulee kait 235€. Linnunlauluahan näilläkään ei parane äänitellä, mutta kaikessa sisätyössä uskon olevan aivan mainioita. Mukana tulee kehtoadapterit ja stereopidike ständille. Ja tuulisuojat. Ja mikeissä on sekä 10dB pad että Low cut -kytkimet.

http://www.goldenagemusic.se/goldenageproject/uk/index.htm

Jos 57-tyylisiä kaipaa, voi niitä tai samantyylisiä torilta metsästellä asiaankuuluvampaan hintaan. Audio-Technica ATM63 on 57-tyylinen kirves, mutta soundi on ainakin akustisella kitaralla ja kitaravahvistinta mikittäessä todellisemman ja räyhäkkäämmän kuuloinen. Toiset tykkää vähemmän muhjummasta. Sennheiserin e606 on myös oiva vastine 57:lle, mutta en vielä uskalla suositella kun en ole päässyt testaamaan. Ainakin 409 ja e609 oli huimasti 57:aa parempia, mutta toki reilusti tyyriimpiäkin.
mhelin
18.05.2006 19:45:06 (muokattu 18.05.2006 19:55:42)
Mä kannattaisin parin ison konkan, SP B1 (tosin B3 olisi huomattavasti monipuolisempi, ovareina A/B:na omnit on aika paljon parempia) tai Kel HM-1 hankintaa. Niiden lisäksi sähkökitaroille tms. ainakin yksi SM57. Behringerin XM8500 on aika hyvä ja halpa (25 EUR) mikki laulumikiksi tai muuhun sekalaiseen käyttöön, niitä pari kipaletta. Jos tomimikkejä haluaa enemmän niin niitä kannattaisi rakennella elektreettikapseleista itse, ei maksa juuri mitään. Pienellä säätämisellä ("linkwitz mod") ne saa kestämään melkoisia äänenpaineitakin. Behringerin ECM8000 mittamikit ovareina myöskin olisivat yes. Basarimikki sitten vielä, Akg D-112 tai joku muu halvempi (mikä? Ehkä toi D440? Noi DIY mikit toimisivat kyllä myös basarissa, ne toistaa aika alhaalta, esim. Monacor MCE-2000 kapseli, tässä joku kytkis: http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/microph1.gif toi b) kuvan "FET connected as source follower" on se linkwitz modi, MCE-2000 on aika sama kapseli kuin tuo Panasonicin WM60. Tuosta kytkennässä tarvitaan 10 kilo-ohmin vastus ja 2.2 uF tai isompi konkka + 9V paristo).
hape
18.05.2006 22:09:57

Mä kannattaisin parin ison konkan, SP B1 (tosin B3 olisi huomattavasti monipuolisempi, ovareina A/B:na omnit on aika paljon parempia)

Paitsi jos tila on huono, niin ennemmin hertta. Näin vois epäillä kun otsikko on Mikkejä koti/treenisräpellyspajaan :)

Mulla on kaks SP B1:stä ja hintaisekseen se on kyllä erittäin jees.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
mhelin
19.05.2006 09:08:54 (muokattu 19.05.2006 09:10:58)
Paitsi jos tila on huono, niin ennemmin hertta. Näin vois epäillä kun otsikko on :)

Näin tietysti on, tosin joku kotipajakin voi olla akustiikaltaan huippua jos se on esim. suhteellisen iso (tai ohutseinäinen) tila puurakenteisessa rakennuksessa ja edes jonkin verran akustoitu (tärykaiut pois).

Hertalla ja omnilla on toinenkin ero suuntakuvion lisäksi, omni poimii tasaisesti kaikki taajuudet etäisyydestä riippumatta mutta hertalla bassopään herkkyys pienenee etäisyyden kasvaessa (ja korostuu läheltä).

Esim. tuossa Earthworksin Drumkit systeemissä on kaksi omnia ovareille ja hertta basarille, kaikissa käytetty pieniä elektreettikonkkakapseleita. Basarille lisäksi valmis EQ pluggari (elektroninen ei softa).

http://www.earthworksaudio.com/30.html
Aki
19.05.2006 16:28:39

omni poimii tasaisesti kaikki taajuudet etäisyydestä riippumatta mutta hertalla bassopään herkkyys pienenee etäisyyden kasvaessa (ja korostuu läheltä).

GA FC4 MC, vaihdettava kapseli: Cardioid, Hyper-Cardioid ja Omni.
84€/kpl.

Esim. tuossa Earthworksin Drumkit systeemissä...
1400€ kolmesta mikistä. Hintavia on tietty DPA:tkin. Mutta point taken, elektreettejä pystyy käyttämään myös rumpumikityksissä. Tiedä sitten vaatisko se vähän enemmän kuin 1€ kapselin Partcosta ja kytkiksen netistä, kun DPA:ta halvempia rumpuelektreettejä ei markkinoilla ole.

Basarille lisäksi valmis EQ pluggari
Mun luottamusta hieman kaventaa jos mikin mukana tulee EQ-pötpylä jolla saa "valmiin" soundin. Toi Earthworks on takuulla hyvä, mutta toi EQ on kyllä huonosti markkinoitu, "for a perfect kick drum sound, instantly." Nyt vain TV-Shop:ista? :oP
mhelin
19.05.2006 18:57:58
FC4 on kyllä ihan sama mikki kuin Thomannin SC100 mk2. Tuota MC mallia niillä ei olekaan myynnissä. Noi on ilmeisesti Alctronin valmistamia mikkejä. Tuo FC1 on ihan kuin Thomannin SC-450. Thomannin ribbonmikkikin (RB500) on kaiketi Alctronilta.

Isokalvoiset:
http://www.alctron-audio.com/enchanpinxinxi_more.asp?sele=30

Puikot:
http://www.alctron-audio.com/enchanpinxinxi_More.asp?sele=68

Nauhat:
http://www.alctron-audio.com/enchanpinxinxi_More.asp?sele=27

Nauhamikit on ok kun vaihtaa muuntajan. Sama osa pitäisi vaihtaa SC450:eenkin. Muihin konkkiin pitäisi vaihtaa konkat niin ne olisi kohtuuhyviä.
BenGlenton
19.05.2006 20:12:58 (muokattu 19.05.2006 20:13:25)
Eikös noissa GA:n mikeissä ole juuri se idea että he ovat Ruotsissa vaihtaneet osia noihin kiinabulkkimikkeihin?

ns. Tunanneet niitä.
www.supremecourtband.fi
Aki
19.05.2006 22:53:49

FC4 on kyllä ihan sama mikki kuin Thomannin SC100 mk2.
Samannäköinen ainakin, kuten on myös TSM MT184, mutta tuo TSM on kyllä vallan eri soundinen.

Tuo FC1 on ihan kuin Thomannin SC-450.
Edelleen, samannäköinen kuin TSM MT87, joka on sisältä sama kuin joku kalliimpi, ja joka on samannäköinen kuin Röde NT1A. Liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä soundista en menis tekemään ton ulkonäön perusteella. Tai edes valmistajan, koska olen myös antanut itseni ymmärtää että
Eikös noissa GA:n mikeissä ole juuri se idea että he ovat Ruotsissa vaihtaneet osia noihin kiinabulkkimikkeihin?
Henga
20.05.2006 01:35:48 (muokattu 20.05.2006 01:39:44)

Eastwayltä olen saanut järkevään hintaan Rödet vuokralle...

that is, jos asut Helsingissä..Turussakin näyttää olevan jotain toimintaa mutta en siitä tiedä enempää.
milcoin
20.05.2006 10:34:39
Eastwayltä olen saanut järkevään hintaan Rödet vuokralle...

that is, jos asut Helsingissä..Turussakin näyttää olevan jotain toimintaa mutta en siitä tiedä enempää.

Turussa voi vuokrausta kysellä Turku Audio:lta. Siellä on muutakin kuin NT2:sia ja 57:ja.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Aki
20.05.2006 10:50:34

Lähes aiheeseen liittyen, tuosta mun GA FC4 ST -parista:
Nähtäväksi jää mitä myyjä on mieltä näin pienestä soundin eroavaisuudesta.
Jälleenmyyjä vastasi sähköpostiin seuraavana päivänä sanoen ettei sen noin pitäis olla. Lähettävät mulle uuden parin, ja pyysivät että lähetän vanhan parin heille kun uusi pari saapuu.

Että asiakaspalvelusta ainakin täydet pisteet.

hape
23.05.2006 20:38:36

Tässä välissä kiitoksia hyvästä inputista. Runsaudenpulahan tällä tietomäärällä iskee. :)

Tuossa tutkailin näitä t-bonen puikkoja:
http://www.thomann.de/thoiw3_the_tbone_sc180_stereoset_prodinfo.html

Onko kokemusta, ovatko mistään kotoisin?

Ostin tommoset just piruuttani ku halavat ovat ja jotku overit täyty saada. En ole vielä ehtiny tositoimissa kokeileen, mutta pikaisella testauksella vaikuttivat kyllä hintansa väärteiltä.

Noita kehu joku aikasemmin jossain threadissa. Käytä hakua :)
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
jannu
08.06.2006 00:34:22 (muokattu 08.06.2006 00:36:40)
Kun noista erinäisistä rumpumikkisarjoista on ollut puhe...

Lähinnä vieläkin tuon halpisosaston laitteisiin olen kallellani. Onko kokemuksia Samsonin kiteistä? Esim tästä:
http://www.thomann.de/thoiw3_samson_7kit_drumset_prodinfo.html
"Stay in school. Lie to your teachers, but stay in school."- Billy Corgan
uduwudu
08.06.2006 13:43:59
Onko kokemuksia Samsonin kiteistä? Esim tästä:
http://www.thomann.de/thoiw3_samson_7kit_drumset_prodinfo.html

Mulla on noi C02 pikkukonkat. Ja hintaisekseen aivan hemmetin asialliset mikit. Hintaa vähän yli 100 euroa pari. Täällä mnetissä muutama tyyppi noita kehui ja ostin sitten sokkona kun halvalla sai.

Noista muista mikeistä en sitten tiedäkään mitään, mutta Shuren pg -sarjaa voin myös suositella budjettiratkaisuksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)