Otsikko ehkä kuulostaa hölmöltä, mutta kysyisin, että kumpaan kannattaa satsata enemmän? Eli mieluummin ostaa hyvä kitara ja huono vahvistin vai huono kitara ja hyvä vahvari? Tai niin, että molemmat olisivat ihan ok? Jos ajattelee prosentteina niin itse luulisin, että kitaralle jotain 35% ja vahvarille loput eli 75%. Ihan metsään? Ja siis mahdollisuus ei ole hankkia hyvää kitaraa ja hyvää vahvaria. Ellei sitten yhtäkkiä jostain tule PALJON rahaa tai joku muu todella halvalla omat kamansa pois. |
Chemo 23.05.2006 17:23:17 | |
---|
kitaralle jotain 35% ja vahvarille loput eli 75%. Ihan metsään? No sikäli metsään että noista tulee yhteensä 110 %. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Timothy 23.05.2006 17:29:19 | |
---|
No sikäli metsään että noista tulee yhteensä 110 %. Heh:) Nojoo, mielestäni parempi olisi enemmän parempaan kitaraan, tosin ei kuitenkaan ihan sontastyrkkaria kantsi ostaa. Osta Micro Cube, halpa, laadukas, tehokas ja vielä kätevä |
tommiot 23.05.2006 17:29:31 | |
---|
Riippuu budjetista. Sanoisin että kotisoittoon hyvä kitara ja vähän huonompi vahvistin, mutta jos taas bändisoittoon, niin eihän siitä tule huonolla (liian pienellä) vahvarilla yhtään mitään. |
weelie 23.05.2006 17:31:24 (muokattu 23.05.2006 17:34:12) | |
---|
Kyse on siis lankku-sähkökitarasta ja sille vahvarista? Rahamääränä on vaikea sanoa, mutta mielestäni hyvä vahvistin on erittäin tärkeä. että hyvinkin esim. 400€ kitaraan ja 800€ vahvistimeen/-iin, eli siis suunnilleen mainitsemasi suhde, 33% ja 66%. Mutta soitettavuus, vire, mikit ja vahvari on mielestäni tärkeimmät. Vireen pidon ja soitettavuuden voi fiksata, mikit vaihtaa... Itselläni on ehkä tälä hetkellä kitarat (2kpl) 60% ja vahvari 40%. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Timothy 23.05.2006 17:31:52 | |
---|
Riippuu budjetista. Sanoisin että kotisoittoon hyvä kitara ja vähän huonompi vahvistin, mutta jos taas bändisoittoon, niin eihän siitä tule huonolla (liian pienellä) vahvarilla yhtään mitään. Mielestäni Micro Cube riittää bänditouhuun, yllättävää kyllä. Kyllä se kuuluu sieltä rumpujen alta ihan hyvin kun on volaa tarpeeksi |
tommiot 23.05.2006 17:38:27 | |
---|
Mielestäni Micro Cube riittää bänditouhuun, yllättävää kyllä. Kyllä se kuuluu sieltä rumpujen alta ihan hyvin kun on volaa tarpeeksi No joo... Mun 50-wattista Marsustäkkiä saa pitää vähintään siinä päätesäröytymisen rajalla että kuuluu kunnolla treeniksellä. Tosin soitan Peltorit (päästää ihan sairaasti bassoa läpi, kitara kuuluu paljon huonommin kuin Elacineilla) päässä, koska Elacinien vaimennus ei riitä eikä just nyt pysty ostamaan isompia filttereitä. Eli riippuu vähän siitä treenikämpän volatasosta, riittääkö se Microcube :) Ja siitä, haluaako pitää korvaa kiinni kajareissa että kuulee. |
jussimus 23.05.2006 17:39:48 | |
---|
No sikäli metsään että noista tulee yhteensä 110 %. Se on ihan fifty-sixty :) |
kimurantti1 23.05.2006 17:43:51 | |
---|
Vireen pidon ja soitettavuuden voi fiksata, mikit vaihtaa... Tässä mennään mun mielestä metsään. Viimeistään jos ajatellaan prosentteinä mitä mikäkin tulee kustantamaan ja yritetään päästä halvalla. Uudet mikit maksaa 150e ja jos ei itse osaa säätää niin siihen vielä 50e lisää kaikesta. Yhtökkiä se 400e kitara maksaakin 600e ja ollaan taas 50/50 tilanteessa. Plus vielä se, että jos soitin ei pidä virettä niin silloin jättäisin sen ostamatta, oli se kuinka hyvä muuten. Tottakai soittotuntuma on ensimmäinen mitä tunnustellaan ja sen jälkeen vireen pitävyys (näin ainakin mulla), mutta pyrin kuitenkin siihen, ettei uusista (varsinkin kalliimmista) soittimista tarvitse heti lähteä osia vaihtamaan. Sama pätee vahvistimiin. Jos ei vahvistin kuulosta sellaisenaan ilman putkien vaihtoa hyvältä, niin kaupaan jää. Tottakai omaa soundia voi uusilla putkilla, mikkien vaihdolla ja ties millä lähteä hakemaan, se on jopa suositeltavaa, mutta perusasiat pitää olla kunnossa. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
biibob 23.05.2006 17:44:00 | |
---|
Oma mielipiteeni on vahvasi että panostat hyvään kitaraan ensin, koska kitara on kuitenkin se väline jolla sinä soitat. Jos sinulla taas sattuu jo löytymään soittokykyinen kitara kotoa, ja mietit, että ostaisitko uuden hieman paremman kitaran vaiko paremman vahvistimen sen kotona olevan 15watin trankku palikan (jolla pitäisi pystyä vielä vetämään keikoilla ja bändin kanssa) tilalle, niin silloin se vahvistimen miettiminen voisi olla hyvä idea. Kitara on kuitenkin se jolla sinä soitat, ja jos se ei miellytä esim. soittotuntumaltaan, niin tuskin se uusi vahvistin saa sitä mieltä muuttumaan, mutta mieluisa kitara saattaa todennäköisesti muuttaa asiaa. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
ReBeat 23.05.2006 17:52:17 | |
---|
Jos hyvä soittotuntuma on tärkeä, niin kitaraan... ja jos hyvä soundi on tärkeä niin vahvistimeen. Nykyään saa kuitenkin varsin edullisesti sellaisia kitaroita joilla on miellyttävää soittaa, joten olen sitä mieltä että kitaran kanssa ei kannata lähteä liikaa hifistelemään _vahvistimen kustannuksella_. Kokonaisbudjetti vaikuttaa toki, mutta ensin kitara hyväksi ja lopuilla rahoilla soundit loistaviksi. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Miikathebest 23.05.2006 17:52:32 (muokattu 23.05.2006 17:56:25) | |
---|
Kyse on siis lankku-sähkökitarasta ja sille vahvarista? Rahamääränä on vaikea sanoa, mutta mielestäni hyvä vahvistin on erittäin tärkeä. että hyvinkin esim. 400€ kitaraan ja 800€ vahvistimeen/-iin, eli siis suunnilleen mainitsemasi suhde, 33% ja 66%. Mutta soitettavuus, vire, mikit ja vahvari on mielestäni tärkeimmät. Vireen pidon ja soitettavuuden voi fiksata, mikit vaihtaa... Itselläni on ehkä tälä hetkellä kitarat (2kpl) 60% ja vahvari 40%. Entäpä sitten kun mennään 350€ vahvari ja 150€ kitara... noi kai se silti noin menee. Uutena suosittelisin ostamaan halvimman mahdollisen kitaran, joka toimii. Siis toimii niin että pystyy soittamaan ja äänestä saa jotain selvää eikä mikit vingu. Käytettynä kuitenkin kannattaa katsoa, ja tilanteen mukaan harkita kuinka paljon haluaa/kannattaa kumpaankin satsata. Esim. tuossa 500€ luokassa pärjäisi jo ihan 250€:n valvestatemarsulla. Ja kitarakin olisi jo täysin toista luokkaa, kuin uudet 150€:n rakkineet. Minusta halvimmissa gio-ibanezeissakin on jo hyvä tuntuma.... eikä parane välttämättä ollenkaan merkittävästi vaikka hinta kymmenkertaistettaisiin. Hei sinä! |
PIM 23.05.2006 17:53:26 | |
---|
Plus vielä se, että jos soitin ei pidä virettä niin silloin jättäisin sen ostamatta, oli se kuinka hyvä muuten. No tätä en kyllä ihan näin kategorisesti allekirjoittaisi sillä kyse on yleensä jostain yksinkertaisesta säätötoimenpiteestä tai korkeintaan uusien virittimien hankkimisesta, ellei sitten kyse ole jostain floikista mistä en tiedä mitään. Tottakai soittotuntuma on ensimmäinen mitä tunnustellaan ja sen jälkeen vireen pitävyys (näin ainakin mulla), mutta pyrin kuitenkin siihen, ettei uusista (varsinkin kalliimmista) soittimista tarvitse heti lähteä osia vaihtamaan. Sama pätee vahvistimiin. Jos ei vahvistin kuulosta sellaisenaan ilman putkien vaihtoa hyvältä, niin kaupaan jää. No jos saundi ei miellytä niin en minäkään ostaisi, koska osien vaihdon aiheuttamia soundimuutoksia on kokolailla hankala ennustaa, mutta jos haluaisin erilaiset virittimet tjms. joka ei itse soundiin vaikuta niin miksei sitä muutaman kympin voisi laittaa lisää jos tonnin kahden kitaroista puhutaan jos sillä saa soittimen vielä mieleisemmäkseen. Tottakai omaa soundia voi uusilla putkilla, mikkien vaihdolla ja ties millä lähteä hakemaan, se on jopa suositeltavaa, mutta perusasiat pitää olla kunnossa. Asiaa. Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!) |
32788 23.05.2006 17:56:37 | |
---|
Riippuu ihan budjetista... Kerropa paljonko rahaa ajattelit laittaa niin voidaan auttaa paremmin. |
Aki 23.05.2006 18:05:08 | |
---|
No sikäli metsään että noista tulee yhteensä 110 %.:D :D Taas pidentyi ikä... jos soitin ei pidä virettä niin silloin jättäisin sen ostamatta, oli se kuinka hyvä muuten.http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Blyant.JPG Ja sitten aiheeseen. Toi on eri ihmisille aika erilainen toi hintasuhde. Olen löytänyt itselleni pienillä toimenpiteillä vallan soittokelpoisia kitaroita esim hinnoilla 100e, 170e, ja 180e. Ei sylettäis käyttää noita vaikka soittais jonkun 2000e vahvistimen läpi. Ruokankaankaan (!) kitarat taas ei kuulosta erityisen kummosilta esim Peavey Rage -vahvistimen läpi. Eli tapauskohtaista, sen tarkemmin en osaa sanoa. Itselläni pääpaino on ollut vahvistimessa, koska kuten sanottua, halpa kitara voi olla hyvä, halpa vahvistin paljon harvemmin. "We are the winners, of Eurovision.
Vote! Vote! Vote for the Winner!!!"
-Liettuan Euroviisuedustaja 2006 |
LaXu 23.05.2006 18:14:32 (muokattu 23.05.2006 18:16:36) | |
---|
Minusta nykyään on suht helppo löytää laadukkaita kitaroita edullisesti - varsinkin käytettynä - kun taas vahvistinpuolelle pätee hyvin pitkälti tuo wanha kunnon "sitä saat mistä maksat." Sitä paitsi kyllähän sitä on mukavampi soitella keskinkertaisella kitaralla hyvän vahvarin läpi, kuin hyvällä kitaralla huonon vahvarin kautta. Soittimen vireen pysymisestä vielä sen verran, että kautta linjan sähkökitaroissa on usein huonosti leikattu satula. Virittimet ovat usein aivan toimivat ja tallaosastolla ei tule ongelmia kuin vibratallojen kanssa. Ainoa, joka oikeasti voi pilata vireen korjaamattomasti on ns. pehmeä kaula, eli kaula joka ei ole tarpeeksi jäykkä. |
kimurantti1 23.05.2006 18:22:32 (muokattu 23.05.2006 18:24:42) | |
---|
No tätä en kyllä ihan näin kategorisesti allekirjoittaisi sillä kyse on yleensä jostain yksinkertaisesta säätötoimenpiteestä tai korkeintaan uusien virittimien hankkimisesta, ellei sitten kyse ole jostain floikista mistä en tiedä mitään. Kalliimmissa kitaroissa se yleensä näin meneekin, mutta halvemmissa kannattaa miettiä tarkkaan. Joka tapauksessa mä olen sen verran epäluuloinen että kauppaan jäisi. mutta jos haluaisin erilaiset virittimet tjms. joka ei itse soundiin vaikuta niin miksei sitä muutaman kympin voisi laittaa lisää jos tonnin kahden kitaroista puhutaan Tonnin tai viimeistään kahden kitaroissa luulisi olevan virittimet kohdallaan, jos ei ole niin huhhuh. Eri asia tietysti jos esim. hampaistus on liian harva tms. Laxu: Sitä paitsi kyllähän sitä on mukavampi soitella keskinkertaisella kitaralla hyvän vahvarin läpi, kuin hyvällä kitaralla huonon vahvarin kautta. Entä jos soittaa hyvällä kitaralla keskinkertaisen vahvarin läpi? Ettei nyt tehdä epäreilua vartausta :-) Mä valitsisin hyvän kitaran ja keskinkertaisen vahvarin, mutta toki kukin tyylillään. Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
Miikathebest 23.05.2006 18:45:38 (muokattu 23.05.2006 18:47:55) | |
---|
Entä jos soittaa hyvällä kitaralla keskinkertaisen vahvarin läpi? Ettei nyt tehdä epäreilua vartausta :-) Mä valitsisin hyvän kitaran ja keskinkertaisen vahvarin, mutta toki kukin tyylillään. Tuo ei ole mahdollista halpisbudjetissa. Ellei sitten saa jostain löydettyä tyhmää myyjää... Minä valitsisin hyvän EDULLISEN kitaran. Ja hyvän hinnakkaamman vahvistimen. Hei sinä! |
biibob 23.05.2006 18:50:22 | |
---|
No jos katsotte esim. minun kamalistaani niin siellä on edustuksessa kaksi aika ääripäätä, eli kitarana usan american vintage starto ja vahvistimena craten 15watin huono trankku combo. Kotona nämä välineet kuitenkin toimivat tarpeeksi hyvin, tosin uuden vahvistimen osto on kai kohta ajankohtainen. Totta kuitenkin on, että onhan tuolla stratolla huomattavasti enemmän fiilistä silloinkun vedän sillä jonkun putkivahvistimen läpi, koska soundeissa on valovuoden ero, mutta niinkuin jo sanoin, kotisoitteluun tuo kelpaa toistaiseksi. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
hullu_ukko 23.05.2006 19:02:44 | |
---|
Sanotaan nyt näin. Minulla on gibson U2 ja microcube eikä cube ole edes omani vaan se on veljeni ja minun yhteiskäytössä. Ajattelin kuitenkin ostaa vielä toisen, parempikuntoisen, kitaran kesällä ja vahvistimen ajattelin uusia vasta joulun jälkeen. Ihmettelette kai mitä tästä vastauksesta on hyötyä joten sanon sen tässä: Ei mitään. NO ANTEEKS!!!
''röytämistä m.netissä jo vuodesta 2005!!
Satan's got me by the balls!
khassera: ''Straton vibraattori + puupala'' |