Aihe: Kumpi on parempi H&K vai Vox 15 W:istä?
1
Jeman
03.10.2003 14:20:18
No, terve. Eli kumpi on parempi Vox Pathfinder 15R vai Hüghes&Kettner 15R? Ja ajatellen ehkä vielä, että soittaa muuta, mutta ei heavyä/metallia, eikä McCoy-tyylinen vingutuskaan ole mitä ekana haetaan. Siis kotikäyttöön.

Putkivastaavat olen sivuuttamassa niiden putkien kestämättömyyden ja äänekkyyden takia, näin olen kuullut. Joku tietysti ihmettelee, että "mitä, mistä sinä puhut?"

Eli ekka vahvari olis jyvällä, eka kitara on pitkälti valittu Yamahan leiristä. Jos ei noin pienitehoset ole hyviä edes kotikäyttöön, niin parantuuko vahvari(combo), jos valitsee 30 Wattisen? Silllä ("miten niin "sillä"") kaikkein enitenhän pelottaa nuo häiriöäänet (mikistä tulevat), kun ei soita tai soittaa hiljaisella ja varsinkin yksikelaisella. Eli: tuleeko se ärsyttävä ei-haluttu häröääni kaikista vahvistimista yhtä selvästi läpi? Nimimerkillä: "kun haluais puhdasta ääntä kohtuullisellakin äänenvoimakkuudella".

Että näin.
Ei vaineskaan
moses malone
03.10.2003 14:49:08
No, terve. Eli kumpi on parempi Vox Pathfinder 15R vai Hüghes&Kettner 15R? Ja ajatellen ehkä vielä, että soittaa muuta, mutta ei heavyä/metallia, eikä McCoy-tyylinen vingutuskaan ole mitä ekana haetaan. Siis kotikäyttöön.

Putkivastaavat olen sivuuttamassa niiden putkien kestämättömyyden ja äänekkyyden takia, näin olen kuullut. Joku tietysti ihmettelee, että "mitä, mistä sinä puhut?"

Eli ekka vahvari olis jyvällä, eka kitara on pitkälti valittu Yamahan leiristä. Jos ei noin pienitehoset ole hyviä edes kotikäyttöön, niin parantuuko vahvari(combo), jos valitsee 30 Wattisen? Silllä ("miten niin "sillä"") kaikkein enitenhän pelottaa nuo häiriöäänet (mikistä tulevat), kun ei soita tai soittaa hiljaisella ja varsinkin yksikelaisella. Eli: tuleeko se ärsyttävä ei-haluttu häröääni kaikista vahvistimista yhtä selvästi läpi? Nimimerkillä: "kun haluais puhdasta ääntä kohtuullisellakin äänenvoimakkuudella".

Että näin.

Minun mielestä musakaupoissa tekemäni vähäisen kokeilun perusteella H&K:ssa, tosin 30W, oli hyvä puhdas ääni mutta rupinen (= ei minulle sopiva) särö. Voxissa 15R oli siis parempi särö ja puhdaskin
oli melko muheva varsinkin noin pieneksi vaffariksi. Soundin perusteella ostaisin Voxin. Liitännät taisi olla H&K.ssa monipuolisemmat, muistaakseni. Tarkistaahan voi valmistajien kotisivuilta.
En tiedä paraneeko siirryttäessä 30W:hen, itse päädyin ekaksi vaffariksi Rolandin Cube 30:een. Toistaiseksi olen tyytyväinen.
JuSu
03.10.2003 14:56:07 (muokattu 03.10.2003 14:56:27)
Eli ekka vahvari olis jyvällä,

Jälleen suosittaisin jonkun mallintavan lootan hankintaa, esim. Behringer V-Amp, Yamaha DG Stomp, Line6 POD. Noista saat paljon kotikäyttöön (ja enempäänkin) aivan mainioita soundeja suoraan luureihin tai halutessassi mökää ilmoille, voi äänen vahvistaa melkein millä vaan missä on sopiva liitäntä, esim. kotistereoilla, mankalla, tietokoneen kaiuttimilla, kitaravahvistimella...

Käsittääkseni V-Ampin saa uutena n. 150 eurolla. Itse oon kotona soitellut jo pitkän aikaa Yamaha DG Stompilla, enkä ole vahvistinta (kotona) kauheasti kaivannut.

JuSu
Jusstus
03.10.2003 18:28:09

Ja siitä podista, että mikä ettei, mutta on sellainen ennakkoaavistus, että se tulee kuulostamaan epäaidolta ja en todellakaan halua useimmiten soittaa kuulokkeet päässä. Se on kaiken lisäksi kuulemma mahdollisesti hieman epäterveellistäkin:|

Mun täytyy myötäillä kans näitä mallintavia. Jos meikä aloittelis nyt sähkökitaralla tietäen kaiken, mitä tiedän nyt, hankkisin ehdottomasti jonkun tuollaisen mallintavan. Todennäköisimmin Vampin tai Podin. Ne on kuitenkin erittäin kelpoja pelejä ja käytössä ihan ammattisoittajillakin. Tuollaisella 15w-transistoripelillä ei pääse edes efektiliudan kanssa samoihin ulottuvuuksiin. Ja uskallan väittää, että stereoitten kautta nuo kuulostavat paremmilta kuin pieni vaffari.

Tollasesta mallintavasta ei sitten tartte luopuakaan, kun soitto kehittyy ja omat mieltymykset selkenee. Kunnon vahvistimen rinnalla nuo toimivat hyvin treenaus- ja kotikäytössä ja studiossakin...
"These go to eleven.."
LaXu
03.10.2003 19:47:49
Mun täytyy myötäillä kans näitä mallintavia.

Kuten myös. Vaikka eivät soundissa ja dynamiikassa putkipeleille pärjääkään, ne ovat aina parempia kuin nämä pienet transistoriharjoitusvahvistimet, joissa on joku rupusen pieni kaiutin, eli toisin sanoen soundi on ikävän laatikkomainen. Mallintavalla poksilla saa helposti kajautettua ihan hyvääkin soundia ulos tai nauhalle.
sihvoh
03.10.2003 22:07:13
Kuten myös. Vaikka eivät soundissa ja dynamiikassa putkipeleille pärjääkään, ne ovat aina parempia kuin nämä pienet transistoriharjoitusvahvistimet, joissa on joku rupusen pieni kaiutin, eli toisin sanoen soundi on ikävän laatikkomainen. Mallintavalla poksilla saa helposti kajautettua ihan hyvääkin soundia ulos tai nauhalle.

Juu, samoilla linjoilla. Kyllä jokainen nykyaikainen hyvä (ja vieläpä halpa) mallintava pesee pienet trankkuvahvistimet kevyesti 6-0.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
sihvoh
03.10.2003 22:20:32
Ja siitä podista, että mikä ettei, mutta on sellainen ennakkoaavistus, että se tulee kuulostamaan epäaidolta ja en todellakaan halua useimmiten soittaa kuulokkeet päässä. Se on kaiken lisäksi kuulemma mahdollisesti hieman epäterveellistäkin:|

Jaa-ah, suosittelenpa, että kokeilet, ennen kommentoimista. Kuulokkeet päässä voi soittaa keskellä yötä muiden heräämättä. Epäaito on suhteellinen käsite. Jos pieni trankkuvahvistin on aito, niin silloin esim. POD kuulostaa epäaidolta. Jos taas putkivahvistin on aito, niin silloin POD kuulostaa jo aidommalta. Usko tai älä! Suosittelen omakohtaisita kokeilua.

Jos ei halua käyttää kuulokkeita, niin mallintavan voi laittaa kiinni stereoihin, mankkaan, tietokoneen kaiuttimiin, yms... ja se kuulostaa niiden läpi oikealta kitaravahvistimelta. Mallintavissa on myös kitaran kaiutinkaappi mallinnettu. Itse olen saanut parhaat soundit mallintavasta (Guitarport) liittämällä sen putkiradioon, tai kahteen putkiradioon niin saa stereona :-)
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
N_Bates
03.10.2003 22:31:52

Kannattaa tsekata behringerin gm110. Ainakin meikäläisellä pelittää kotivahvistimena mainiosti. Mitä nyt vähän hämää kun kaiku puuttuu, mutta muuten mainio vehje. Toimii myös hyviin kuulokkeisiin kivasti. ja hintaa reilu 100e.....
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
sihvoh
03.10.2003 23:11:23
Kannattaa tsekata behringerin gm110. Ainakin meikäläisellä pelittää kotivahvistimena mainiosti. Mitä nyt vähän hämää kun kaiku puuttuu, mutta muuten mainio vehje. Toimii myös hyviin kuulokkeisiin kivasti. ja hintaa reilu 100e.....

Vertaa myös tätä Behringer V-APM2 mallinnuslaatikkoon. Maksaa 155 EUR Thomannilla. Siinä on se kaiku ja vähän muutakin. 37 EUR erotuksella (GM110 118 EUR Thomannilla) ei saa efektejä erikseen.

Silti tuo GM110 näyttää aika mielenkiintoiselta laitteelta, kun katsoo speksejä... vähän tulee mieleen Tech21-laitteet joita kävin kokeilemassa.
LaXu
03.10.2003 23:14:39
Silti tuo GM110 näyttää aika mielenkiintoiselta laitteelta, kun katsoo speksejä... vähän tulee mieleen Tech21-laitteet joita kävin kokeilemassa.

Niistähän se taitaa ollakin härski kopio, vähän niin kuin V-Amp PODista.
Jeman
04.10.2003 14:46:57
Vai näin on asiat, että PODit sun muut mallintavat pesee pienet vahfarit... No, uskottava kai se sitten on kun näinkin monta puotavaa mielipidettä on, eikä yhtäkään vastaan.

Missä (tai pikemminkin miten) sellaista pääsisi kokeilemaan vertailukelpoisesti? Jos menee liikkeeseen kokeilemaan, niin mihin sen sitten voi liittää kokeilumielessä, että huomaa eron sen ja pikkuvahvarin välillä? Vai pitääkö vain luottaa kokeneempien sanaan ja ostaa sellanen ja kokeilla sitten kotistereoissa (ja myydä pois, jos on pettymys)? Hölmö kysymys - ehkä (koska vastaus on, että "mene hölmö kauppaan ja testaa, äläkä kysele"), mutta kysympä kuitenkin ennen kuin toimin. Siitä haittaa tuskin on koskaan.
Ei vaineskaan
Jusstus
04.10.2003 15:42:53

Missä (tai pikemminkin miten) sellaista pääsisi kokeilemaan vertailukelpoisesti? Jos menee liikkeeseen kokeilemaan, niin mihin sen sitten voi liittää kokeilumielessä, että huomaa eron sen ja pikkuvahvarin välillä? Vai pitääkö vain luottaa kokeneempien sanaan ja ostaa sellanen ja kokeilla sitten kotistereoissa (ja myydä pois, jos on pettymys)? Hölmö kysymys - ehkä (koska vastaus on, että "mene hölmö kauppaan ja testaa, äläkä kysele"), mutta kysympä kuitenkin ennen kuin toimin. Siitä haittaa tuskin on koskaan.

Kyllä tota kaupassa pitäis päästä kokeilemaan. Sanot kaupan sedälle tai tätille (onko kukaan muuten ikinä nähnyt bändisoitinkaupassa kaupan tätejä???) että haluut testata podia tai vamppia kuulokkeilla (vastaa aika lailla kotistereoelämystä) ja vahvarin kanssa. Vahvarin kanssahan tuo toimii niin, että se liitetään vahvarin efektipaluuseen. Jos kaupan setä on ystävällinen, niin tuo onnistuu kyllä ja setä opastaakin vielä. Täytyy vaan muistaa siitä podista tms. tarkistaa, että oikea lähtö ja asetukset on käytössä (eli pre-amppina tahi directinä). Noin saat vertailtua ihan rinnan noitten pikkuvahvainten kanssa.

Kysyvä ei tieltä eksy.
"These go to eleven.."
Niskamies
04.10.2003 18:44:50
ite oon saanu ainaki loistavia saundeja kaverin podilla. melametsä telecasteri hot railseillä ja modern hi-gain oli aika jees yhdistelmä. jos olet aloittelija etkä ole soittanut miljoonaneuron putkivehkeillä, et todennäköisesti huomaa eroa v-ampin ja "aidon" välillä. sitäpaitsi mukavilla luureilla on kiva soittaa.
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)