Aihe: Stadium Arcadium / Flean paluu
1 2 3 4 5 6 7 8
J.Hollström
19.05.2006 22:27:53
Nyt täytyy kysyä,että mikä ajojahti? Minulle on lähinnä jäänyt mieleen viime aikoina melko monen ketjun kääntäminen vintagefenkku-hehkutukseksi vaikkei asia ole niihin mitenkään liittynyt.

Flea on hyvä basisti.
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
Boomer
20.05.2006 10:00:31
...ja hyvät ovat levyt. Olen nyt pyörittänyt kymmenisen kertaa ja maku senkun paranee.

Aluksi oudoksuin kokonaissoundia (levyjen ei siis Flea:n), tuumasin ettei se potki kunnolla, ja mietin olisiko esim. masteroinnissa tehty jotain normista poikkeavaa kompressoinnin suhteen. Nyt kun korvat ovat tottuneet, en ole enää turhaan kelaillut tuommoisia.
Maisteri
22.05.2006 12:22:07
Henk. koht. alkaa nyppimään tämä Fendereiden ajojahti. Lähes joka ketjuun tulee joku valopää ilman isompaa kokemusta dissailemaan niitä. Lukekaa Le Haban kommentti vintageketjusta, siinä on riittävän kokeneelta kaverilta lausunto jota voi mietiskellä tykönään, jos muiden lausunnot ei vakuuta.

Hehee.. Onnistuinpas tuolla kamakirjoituksellani provosoimaan, vaikken sitä varsinaisesti sellaiseksi tarkoittanutkaan. ;) Tai no myönnetään, että ihan hitusen halusin kokeilla, imeekö joku hernettä sieraimeen tuosta. Ehkä siksi, että tämäkin topikki oli jo alkuunsa rönsyillyt suunnilleen tyyliin:

"Jaa, sillon fenteri. No eipä ihme et on huippu saundi."
"Jes, videolla on fenkku. Kuulostaa huipulta ja paljon paremmalta ku modulus."
"Mars Voltan levyllä veti 60-luvun presarilla ja rantasaunalla."
"Aivan selevä jatsari siinä ja siinä biisissä. Jes!"

Eli hyvin monesta topikista huokuu fenkkujen korkea status, kun palstan lukuisat f-fanit niihin liittyvää tekstiä laajalle tunkevat. Eipä siinä mittään. Tulipa taas huomattua sekin, että pitkähkö aiheeseen, eli levyyn ja Flean saundiin, liittyvä kirjoitukseni ei saanut ollenkaan huomiota fenkkumielipiteeni rinnalla. Kamoista on kiva kiistellä. Ja kyllä mää lupaan yrittää käydä jossain joskus testaan jonkun 70-luvun jatsarin. Ehkä sit rupeen f-faniks. Tai no emmä tiä. Eihän kitaroiden kunkulle, Gibsonille voi kääntää takkia ;)
J.Hollström
22.05.2006 12:37:16
Tulipa taas huomattua sekin, että pitkähkö aiheeseen, eli levyyn ja Flean saundiin, liittyvä kirjoitukseni ei saanut ollenkaan huomiota fenkkumielipiteeni rinnalla.

Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi siitä mitä sanoit itse aiheeseen liittyen. Piti jopa laittaa kommentti siihen perään, mutta en ehtinyt kun tuli nää kamapolitiikat väliin.

Samoin olen itse tänne lisännyt, että ihan sama millä se Flea on tossa vetänyt, itseltään ja hyvältä kuulostaa. Ehkä sitä kuitenkin voisi fundeerata, miksi on ottanut käyttöön vintagepelin noiden monien kokeiluiden jälkeen?
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
Karlsson
22.05.2006 12:39:08
Ehkä sitä kuitenkin voisi fundeerata, miksi on ottanut käyttöön vintagepelin noiden monien kokeiluiden jälkeen?

Näyttää hyvältä?
"I had to. I was drunk." -Vivian
Maisteri
22.05.2006 14:52:28
Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi siitä mitä sanoit itse aiheeseen liittyen. Piti jopa laittaa kommentti siihen perään, mutta en ehtinyt kun tuli nää kamapolitiikat väliin.

Samoin olen itse tänne lisännyt, että ihan sama millä se Flea on tossa vetänyt, itseltään ja hyvältä kuulostaa. Ehkä sitä kuitenkin voisi fundeerata, miksi on ottanut käyttöön vintagepelin noiden monien kokeiluiden jälkeen?

Tämä on mukava kuulla. Pippurit on mainio bändi, eikä vähiten loistobasistinsa ansiosta.

Itekin olen kyllä henkeen ja vereen 4-kielisten, perinne-/vintage-henkisten, passiivibassojen kannattaja, joten sikäli toki mukava huomata Fleankin veteleän jazzilla. Mutta arvatkaapa olisinko vielä 25x enemmän mielissäni, jos se soittelis gibsonilla ja erityisesti thunderilla?? ;)
J.Hollström
22.05.2006 14:56:59
Mutta arvatkaapa olisinko vielä 25x enemmän mielissäni, jos se soittelis gibsonilla ja erityisesti thunderilla?? ;)

No varmaan. Olis mielenkiintoista kuulla ja nähdä peukuttelua Thunderbirdillä, vois olla aika vinhan näköstä menoa. Ei tuu ihan heti mieleen ketään joka olis sitä tehnyt. Anyone?
absqua
22.05.2006 16:28:33
Ehkä sitä kuitenkin voisi fundeerata, miksi on ottanut käyttöön vintagepelin noiden monien kokeiluiden jälkeen?

Vaihtelunhalua.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Midian89
23.05.2006 09:36:12
Dani California biisin on kuullut ja nähnyt videona monet kerrat. Mun mieleen ainakin sinkkubiisi on, mutta kokolevyä en ole vielä kuullut, joten täytyy katsastaa.

On se Flea ihan uskomaton kun kattoo live dvd:tä Slane Castlen keikasta niin kyllä jätkä on niin elementissään biisien kuin myös soolon aikana!!!!!!!!!!
aho
23.05.2006 13:25:24
Mua on alkanu huvittamaan nuo levyn arviot lehdissä yms...

soneraplazan musasivuilla Tolonen haukkui levyn taas mallikkaasti...

Hänen loistavaa argumentointia:

"Voi sitä ressua joka joskus rohkaisi Anthony Kiedisiä laulamaan - teki karhunpalveluksen tälle kärsivälle maailmalle. Ääni syö miestä hitureissa. Asiaa ei auta monien melodioiden häkellyttävä ja jopa sisäsiittoinen lähisukulaisuus."

Jotenkin kannattas ukkojen kuunnella sitä levyä eikä vain laukoa omia pinttyneitä mielipiteitä bändistä.

Silas oli uusimmassa soundissa samoilla linjoilla. Hän jotenkin vain keskittyi albumin mittaan eikä niinkään biiseihin.

Itekkin olin aluksi todella skeptinen koko tuplalevyideaan... Jotenkin vaan siinä kokonaisuudessa kaikelle on paikkansa. Saa tehdä tuplalevyn jos haluaa. Tokihan sen ois voinu editoida 45 minuuttiin, mutta minun mielestä monta helevetin kovaa biisiä ois jääny silloin pois.

Mielipiteet on mielipiteitä. Silti asian eteen kannattas nähdä edes hieman vaivaa, eikä vaan arvostella levyä pändin, pitkän piisilistan ja solistin äänen mukaan.
inflames
23.05.2006 14:03:16
Sue:ssa kanssa haukuttiin toi levy täysin.
'En minä ole pessimisti, vaikka syytä kyllä olisi' -Erlend Loe. Romantikkoitkijä #8
Johannes_t
23.05.2006 14:15:26 (muokattu 23.05.2006 14:17:41)

Haukkukoon. Torture Me on ehkä kovin biisi mitä Peppersit on kuunaan tehny ja koko levyä leimaa sellainen jännä helppouden leima. Edelleen ilolla kuuntelen.

EDIT: Ja mitä tulee tuplalevyihin, niin pakkoko se on arvostelijoiden joka kerta erikseen mainostaa, että tiivistämällä olisi saanut paremman (eli tiiviimmän :D) paketin. Jos "täydellistä" tuplaa ei onnistunut tekemään The Beatles, eikä Stevie Wonder, niin ei kai sitä voi keltään muultakaan odottaa... Mukavahan se on, että saa ikäänkuin bonuksena toistakymmentä biisiä.
J.Hollström
23.05.2006 14:32:06 (muokattu 23.05.2006 14:35:48)
"Voi sitä ressua joka joskus rohkaisi Anthony Kiedisiä laulamaan - teki karhunpalveluksen tälle kärsivälle maailmalle. Ääni syö miestä hitureissa. Asiaa ei auta monien melodioiden häkellyttävä ja jopa sisäsiittoinen lähisukulaisuus."

Mielestäni tällä uudella levyllä on harvinaisen hyvää ja vireistä laulantaa, ja jossain tässäkin ketjussa olleessa livepätkässä myös. Välillähän tolla osastolla on ollut hieman hakemista, livenä varsinkin.

E: Hyvä esimerkki on vaikkapa Especially In Michigan-biisi, ja siitä "Oo-o-oo-o-oo-o"-kohta ;o)
jjylli
23.05.2006 14:56:36
"Voi sitä ressua joka joskus rohkaisi Anthony Kiedisiä laulamaan ? teki karhunpalveluksen tälle kärsivälle maailmalle. Ääni syö miestä hitureissa. Asiaa ei auta monien melodioiden häkellyttävä ja jopa sisäsiittoinen lähisukulaisuus."

niin. mutta kun toi on musta aika totta. juttu on niin, että jos solistia ei voi oikein sietää, on vaikea kovasti diggailla bändiäkään. paitsi tietysti jos on niin umpimuusikko(basisti), ettei sillä ole mitään merkitystä kunhan basso lätisee villisti. mä en ole.
Johannes_t
23.05.2006 15:01:34

niin. mutta kun toi on musta aika totta. juttu on niin, että jos solistia ei voi oikein sietää, on vaikea kovasti diggailla bändiäkään. paitsi tietysti jos on niin umpimuusikko(basisti), ettei sillä ole mitään merkitystä kunhan basso lätisee villisti. mä en ole.

Vaan eipä pitäisi kriitikoksi ryhtyä, jos niitä levyjä ei objektiivisesti voi/kykene arvostella. Mun mielestä koko RHCP porukka, ehkä sitä rumpalia lukuunottamatta, on täysiä idiootteja, en pysty haastatteluja lukemaan ollenkaan. Mutta musiikki on paikka paikoin kovinkin mukavaa kuultavaa.
jjylli
23.05.2006 15:07:15
Vaan eipä pitäisi kriitikoksi ryhtyä, jos niitä levyjä ei objektiivisesti voi/kykene arvostella. Mun mielestä koko RHCP porukka, ehkä sitä rumpalia lukuunottamatta, on täysiä idiootteja, en pysty haastatteluja lukemaan ollenkaan. Mutta musiikki on paikka paikoin kovinkin mukavaa kuultavaa.

joo no idiootteja tai ei. tarkoitin kyllä, että sitä laulua on minustava rasittavaa kuunnella. myös selittely on rasittavaa, tiedän. "musiikki on paikkapaikoin mukavaa kuultavaa." kieltämättä. sooloissa varsinkin.
aho
23.05.2006 15:42:31
joo no idiootteja tai ei. tarkoitin kyllä, että sitä laulua on minustava rasittavaa kuunnella.

Ymmärrän kyllä pointin, mutta tuntuu että siinä tapauksessa ei ole oikea henkilö kirjoittamaan "objektiivistä" levyarviota jos se niin kovasti rassaa. Vai mitä mieltä ootte?

Vähä niinku kirjottas autoarviota jostain uudesta ooppelista ja on jo valmiiksi sitä mieltä että kaikki ooppelit on ollu aina paskoja ja niin myös nyt...

Tuohon automerkkiin ei saa puuttua. Se oli vain esimerkkiajatus.
Niskamies
23.05.2006 15:47:01
Vaihtelunhalua.

Jep, en usko että Flea vetää loppu-uraansa pelkästään vintage-Fenkuilla.
More is more.
Karlsson
23.05.2006 15:48:04
Jep, en usko että Flea vetää loppu-uraansa pelkästään vintage-Fenkuilla.

Sekasinhan se on!
"I had to. I was drunk." -Vivian
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)