Aihe: Laajakalvoiset ovareiksi?
1 2
ejhfi
21.05.2006 23:29:52

Olen tässä tuummaillut ja puntaroinut vaihtoehtoja laajakalvo-ovareiksi, mutta ennen lopullista päätöstä olisi mukava kuulla kokemuksia harkinnan alla olevista vaihtoehdoista. TSM:ää olen kuullut kehuttavan ainakin keikkakäytössä. Kyseiseltä valmistajalta löytyy malli TSM MT87S, joka hintansa puolesta on houkutteleva tapaus. Muuten tuo kyseinen merkki on ainakin meikäläiselle liki mysteeri, eikä netistäkään tahdo paljoa infoa herua koskien esim. valmistusmaata.

Toinen TSM:ää tuplasti kalliimpi vaihtoehto on Röden NT1A, joka ilmeisestikin on hintansa veroinen työkalu. Kyseisessä artikkelissa ei kuitenkaan ymmärtääkseni ole sen enempää padia kuin bassoleikkuriakaan, mikä osaltaan voi joissain tilanteissa rajoittaa mikrofonin soveltuvuutta.

Kolmas, joskin kolmikon tyyrein vaihtoehto, on MXL 2003 -pari. Pelkästään hyviä kokemuksia on kertynyt MXL:n 603S puikkoparista ja 9000-mallin laajakalvosta, mutta yhden MXL 2003:n hinnalla saisi jo osan kolmattakin TSM MT87S-mikkiä. Joten jos jollakulla on kokemuksia edellä mainituista vaihtoehdoista, niin mieli hyvin olisin kiinnostunut lukemaan kommentteja.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Antti1
21.05.2006 23:37:24
Mites olisi Studio Projectsin B1? Siinä on vähän tota samaa soundimaailmaa kuitenkin, eikä hintakaan ole paha.

TSM toimii loistavasti hintaansa nähden. Ääni kuitenkin vaikuttaa jotenkin vähän pieneltä jostain syystä, ainakin rumpujen overeina. Kai tää on taas näitä juttuja, että joku sopii toiseen asiaan toista paremmin, tai sitten mä vaan kädetän kerta toisensa jälkeen. Tuosta muuten ilmestyi juuri mk II malli, joka on aavistuksen parempi arvoiltaan. Kohinaa 3dB vähemmän jne.

Tosta Rodesta mä en oikein lämmennyt, kun yksissä nauhoitussessioissa sitä käytettiin. Samaan soundimaailmaan pääsee halvemmallakin, ainakin riittävän lähelle. Vaikka juuri tuossa mainitussa MT87:ssa on samaa sävyä mun mielestäni huomattavasti huokeampaan hintaan.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Aki
22.05.2006 02:11:28

Veikkaan että et huomaa soundieroa MT87:n ja Rode NT-1A:n välillä. Ilmeisesti t.bone jotainjotain450 on myös samaa sukua.

SP B1 on mainio mikki, hintakin tippunut reilusti nyt kun sitä saa thomannilta, vai peräti Suomestakin. En ole kokeillut ovareissa, mulla on niitä vain yksi. MXL-merkillähän on mikkiä jos jonkinhintaista, niistäkin tuntuu ihmiset tykkäävän:
http://www.carbonmusic.fi/engine.cg … &merkki=MXL&luokka=tuotteet

Sitten odotettu kysymys, miksi laajakalvoista ovareiksi? Ihan vain josko olis joku selitys mikä auttais suosittelemaan jotain tiettyä mikkiä.

Mulla alkaa olemaan järkyttävän hyvä kokemus tän firman sekä mikeistä että asiakaspalvelusta. Ja halvempaa kuin saippua:
http://www.goldenagemusic.se/goldenageproject/uk/index.htm
Hinnasto netissä, lähetyskulut kotiovelle oli 28€.

eikä netistäkään tahdo paljoa infoa herua koskien esim. valmistusmaata.
Kun olet halpoja mikkejä ostamassa, varaudu että tietoja tosiaan löytyy mnetin käyttäjiltä reilusti enemmän kuin Googlella ikänä. Noilla hinnoilla ei nettisivuja makseta.
ejhfi
22.05.2006 07:54:14

Mites olisi Studio Projectsin B1? Siinä on vähän tota samaa soundimaailmaa kuitenkin, eikä hintakaan ole paha.

Tuota Studio Projectsia en olekaan huomioinut ollenkaan. Hyvä kun tuli mainituksi.

Sitten odotettu kysymys, miksi laajakalvoista ovareiksi? Ihan vain josko olis joku selitys mikä auttais suosittelemaan jotain tiettyä mikkiä.

Laajakalvoiset siksi, että aina ei puikot toimi. Ei ainakaan silloin, kun pitää ottaa koko patteria pelkkien peltien sijaan. Ainakin oma kokemukseni vaikka nyt sitten puikoista ovareina on liika suuntaavuus, etenkin jos äänitystilan katto on suhteellisen matalalla. Siten on vaikea saada sitä usein toivottua "vintagea" rumpuihin. Toinen peruste lienee yksinkertaisempi, mikrofonivaihtoehtoja pitää aina olla.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Mikael
22.05.2006 09:38:33

Veikkaan että et huomaa soundieroa MT87:n ja Rode NT-1A:n välillä.

Mistäs tää veikkaus johtuu? Mä oon luullut että se vanha NT-1 oli vielä kiinahommaa ja tämä uudempi NT-1A olis jo ihan kokonaan aussikamaa - voi olla tietty markkinamiesten juttuja...

NT-1A:sta kuitenkin mulla on hyviä kokemuksia. Selvästi parempi kuin se vanha NT-1 ja NT-2. NT-2:lla joskus äänittelin yhden session rumpuhommat ja siinä olikin sitten miksatessa ihmettelemistä.
Siitä mistä aita on matalin...
varakeef
22.05.2006 09:54:56
Mistäs tää veikkaus johtuu? Mä oon luullut että se vanha NT-1 oli vielä kiinahommaa ja tämä uudempi NT-1A olis jo ihan kokonaan aussikamaa - voi olla tietty markkinamiesten juttuja...

Nyt jos puhutaan ihan asiaa Röden N1:n valmistusmaista niin aluksi alkuperäistä NT-1:stä tehtiin Australiassa. (Näin on, minulla mikissä lukee Made in Australia).

Sitten kysynnän kasvun ja hypen myötä Röde siirsi kyseisen mikin tuotannon vaivihkaa Kiinaan ja sitä myytiin edelleen Nt-1:nä.

NT-1A on sitten uudistettu versio, jonka valmistusmaasta en tiedä mitään. Harvemmin kuitenkaan käy niin, että halpatuotantona valmistettua mikkiä keksittäisiinkin alkaa valmistamaan jälleen kalliimman tuotannon maassa ja myydä sitä entistä halvempaa hintaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
22.05.2006 10:03:49

Nyt jos puhutaan ihan asiaa Röden N1:n valmistusmaista niin aluksi alkuperäistä NT-1:stä tehtiin Australiassa. (Näin on, minulla mikissä lukee Made in Australia).

Sitten kysynnän kasvun ja hypen myötä Röde siirsi kyseisen mikin tuotannon vaivihkaa Kiinaan ja sitä myytiin edelleen Nt-1:nä.

NT-1A on sitten uudistettu versio, jonka valmistusmaasta en tiedä mitään. Harvemmin kuitenkaan käy niin, että halpatuotantona valmistettua mikkiä keksittäisiinkin alkaa valmistamaan jälleen kalliimman tuotannon maassa ja myydä sitä entistä halvempaa hintaan.

Tästä saa jotenkin erilaisen kuvan asiasta:
http://www.soundonsound.com/sos/aug05/articles/rodevisit.htm
PIM
22.05.2006 10:05:22 (muokattu 22.05.2006 10:09:08)

Mulla on taas jostain ollu sellanen käsitys että Rödet olis alunperin koottu Australiassa, mutta kiinalaisista osista. Voin olla hyvin väärässäkin.

Harva valmistaja kai yleensäkään päristää kauheesti rumpua siitä että tuotanto siirretään halpamaan, varsinkaan jos se ei näy juuri mitenkää hinnassa.

Tässä taitaa tosiaan käydä kuten ennen vanhaan Siperian kanssa, eli joka sinne joutuu tuskin palaa koskaan takaisin.

Korjaus: Ilmeisesti Kiinastakin voi sitten palata;) Hyvä että tuli selväksi tämäkin asia.
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
Mikael
22.05.2006 10:10:58 (muokattu 22.05.2006 10:11:22)

Mulla on taas jostain ollu sellanen käsitys että Rödet olis alunperin koottu Australiassa, mutta kiinalaisista osista. Voin olla hyvin väärässäkin.

Näin mäkin olen ymmärtänyt. Ja ainakin ton SOS:n jutun mukaan:
"The last Rode microphone to use a Chinese capsule was the NT2, recently discontinued in favour of the new NT2A, which is a completely different microphone rather than a revised design. Today, the only parts imported from China are the shockmounts for some of the cheaper microphones, and even these have new parts fitted to them to improve their performance."
Mikael
22.05.2006 10:14:53

NT-1A:n manuaalissa taas sanotaan:
"This condenser microphone has been proudly designed and manufactured by Røde Microphones in Sydney, Australia."
varakeef
22.05.2006 10:50:44
Olisihan tuo pitänyt arvata. Koottu = valmistettu.

Isot on puheet, muuten.
"I don't think we're talking about new capsules being so much better than they were in, say, an old U47 — some of those old mics sounded fantastic, but not all of them did. Now we have the consistency and the quality, but at a low cost.

Me tehdään tasalaatuista, toisin kuin joku Neumann. Tämän voisivat toisaalta kiinalaispajat ottaa myyntivaltikseen. Laatumme vaihtelee vähintään yhtä paljon kuin klassisissa U47:ssa...

"Anybody can make a good mic by spending a lot of money on the best parts. There's no magic in that, but if you can pull out an incredibly good mic at a low cost, that's something."

Kuka tahansa voi tehdä hyvän mikin kalliilla, mutta me tehdään sairraan hyviä mikkejä halvalla.
hape
22.05.2006 12:17:07 (muokattu 22.05.2006 12:27:20)

NT-1A:n manuaalissa taas sanotaan:
"This condenser microphone has been proudly designed and manufactured by Røde Microphones in Sydney, Australia."

NT-1A on eri mikki ku NT-1. NT-1:n kapseli on kiinalainen.

Edit: Mikäli en ole väärin ymmärtänyt niin nykyiset Rödet tehdään Austaliassa ihan alusta asti. Ota nyt noista valmistajien markkinointisepostuksista selvää...

Edit2: Takas alkuperäiseen kysymykseen :) Mä antasin kans pisteet SP B1:lle. En ole overeina käyttäny, mutta stereoparina rumpujen edessä kylläkin ja hyvin toimii. Ja halavat on. Ainoa valittamisen aihe mulla on niistä että pad- ja bassoleikkuri kytkimet ei tunnu kovin kestäviltä. Vanhemmissa B1:ssähän niitä ei ole ollenkaan.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
kompelonnora
22.05.2006 15:11:07
Laajakalvoiset siksi, että aina ei puikot toimi. Ei ainakaan silloin, kun pitää ottaa koko patteria pelkkien peltien sijaan.

Siirrä mikkejä kauemmas, jos haluat koko setin. Myöskin, rumpalin pitää osata balansoida pellit muuhun settiin itse, jos äänität pelkillä overeilla.

Ainakin oma kokemukseni vaikka nyt sitten puikoista ovareina on liika suuntaavuus, etenkin jos äänitystilan katto on suhteellisen matalalla.

Yritä pienikapselisia palloja, sitten.

Jos katto on matalalla, isokapseliset olisi mun viimeinen valinta. Overeissa iso osa äänestä tulee muualta kuin edestä, ja matalan huoneen heijastukset on jo riittävän ikävän kuuloisia, ilman että isokapselisen epäsäännöllisempi off-axis taajuusvaste vielä liioittelee sitä.

Matalassa tilassa yrittäisin edestä, suunnilleen puolestavälistä lattiaa ja kattoa, kahdeksikot voi olla ystävät, jos on tilla pituussuuntaan... Tai sitten ehkä pallokuvoisilla. koska ne voi laittaa tosi lähelle. Mutta se on turhauttavaa hommaa ja musta ajanhukkaa, matalassa huoneessa on miltei mahdoton saada hyvää rumpusoundia, ainakaan pelkillä overeilla.

Siten on vaikea saada sitä usein toivottua "vintagea" rumpuihin.

Halvat isokapseliset pienessä huoneessa, ei ole mun käsitys vintagesta, mutta ehkä se oon vaan minä...
Mikael
22.05.2006 15:14:45

Siten on vaikea saada sitä usein toivottua "vintagea" rumpuihin.

No jos tota haetaan niin kandee siirtää ne mikit sinne setin eteen ja vähän kauemmas ja jättää vaik toinen mikki kokonaan pois, samoin kun lähimikit...
varakeef
22.05.2006 15:17:29
Laajakalvoiset toimivat kyllä erityisen hyvin vähämikkisten rumpuäänitysten selkärankana. Glyn Johnsissa esimerkiksi ehdottoman hyvät. En kyllä oikein osaa sanoa miksi toimivat - ehkä siksi, että transienttitoisto on vähän hitaampi, mikä sitten pyöristää soundia mukavasti.

Puikoille en ole oikein enää käyttöä keksinyt.
Aki
22.05.2006 17:45:38

Nyt tarkemmin asiaa mietittyäni joudun myöntämään, että en olekaan 100% varma että TSM-Rode -testissämme toinen osapuoli oli NT-1A, eikä juuri NT-1. Kuitenkin, laulumikkinä parillakin eri mieslaulajalla eroa oli hirvittävän vaikea huomata, vaikka nimenomaan käytimme aikaa pelkkään soundin vertailuun.

Niitä puikkojahan on kans hyvin erisoundisia. Esim Neumann KM84i:t jotka multakin löytyy, on aika "vintaget" soundiltaan. Yleissoundi on jopa hieman tuohon MT87/NT-1(A?)-suuntaan. Nuo GA:t sen sijaan ainakin akustisella kitaralla päästi soittimen ääressä tapahtuneen 3D-fiiliksen paremmin läpi. Ylädiskantti on hieman avoimempi, mutta keskialue on myös jotenkin läpinäkyvämpi.

No mutta, SP B1 luulis kyllä palvelevan, jos ymmärrän oikein sen soundimaailman mitä haet. Ja jos isokalvoisia konkkia ei vielä ole, tosta on hyvä lähteä. Uskoisin että se olis myös basarin resokalvon mikityksessä tosi messevä.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
FenkkuLine6
22.05.2006 20:12:47
Hei!

Itselläni on juuri overi-käytössä tuommoset TSM MT87:kat, jotka tuli ostettua lähinnä houkuttelevan alhaisen hinnan vuoksi. Oma mielipiteeni on (vaikkakin olen ihan amatööritasolla miksaamisessa muuten) niin toimivat paljon paremmin laulussa kuin overheadeina, tässä tilassa. Miksatessa demoa laulusaundi oli heti valmiiksi hyvin terveen kuuloinen, mutta rummuisssa saa roimasti equttaa, jotta saa vaivaavan tukkoisuuden pois.

Teimpä sitten huvikseni tälläisen testiäänityksen, johon pakotin pikkuveljen paukuttamaan. ;) Mikit olivat reilun puolentoista metrin korkeudella. Ensiksi asettelu oli "kallellaan" pelteihin päin ja seuraavaksi kohti virveliä. Kahdessa viimeisessä mikit on laitettu osoittamaan suoraan ensimmäiseksi samalle etäisyydelle basarista ja seuraavassa samalle etäisyydelle virvelistä (yritin saada vaiheet näin kohalleen). Todella vaikea selittää =) Mikserinä oli rolandin vm-3100, josta valokaapelilla konneelle cubaseen.

Pätkälle ei olla siis tehty yhtikäs mitään, ja saundi on minun korvaani aika tuhnelo. Rummutkaan eivät ole mitkään kovin erikoiset, taman swinkut 18" basarilla ambassadoria kalvoina pääasiassa, mutta eniten epäilen tumppua tilaa ongelmaksi. Osaisiko kukaan kokeneempi sanoa onko tässä varsinaisesti "vikaa"?

http://koti.mbnet.fi/fenkku/Mikki%20testit/TSM_MT87_testi.mp3

Tässä ompi sitten miksattu versio, jota on reilusti equtettu, käytetty kompuraa ja kaikua. Overeiden lisäksi virvelissä on tuttu sm57 ja basarissa touhuun heikohko TSM mt56, jonka saundia rankasti käsitelty miksauksessa. Antakaa mielellään kommenttia missä mättää, näin aloittelijana kovasta kritiikistä olisi paljon hyötyä =)

http://koti.mbnet.fi/fenkku/Mikki%20testit/Mikki_testi.mp3
Antti1
22.05.2006 20:27:28 (muokattu 22.05.2006 20:31:24)
Osaisiko kukaan kokeneempi sanoa onko tässä varsinaisesti "vikaa"?

Siis mitä tarkoitat? Noita mikkejä vai yleensäottaen?

Tosta yleissoinnista voin sanoa sen verran, että kuulostaa juurikin siltä, mitä oon saanut noilla samoilla mikeillä aikaan puutteellisissa tiloissa. Tosin tässä on ollut käytössä huomattavasti paremmin soivat rummut, kuin mitä mun kontolle on langennut. Ei huonoa, ei hyvää, tollasta perusdemoilutasoa.

Olen myös huomannut kyseisen mikin toimivan melkein suorilta käsin lauluun, mutta muuhun se ei oikein täysipainoisesti olisi mun suositus ollenkaan. Jotenkin hontelo, laiha ja aavistuksen tumma sointi, vaikka yläpäätä periaatteessa löytyy. Soundi ei vaan toimi perkussiivisia ääniä nauhoittaessa.

EDIT: Toi "miksattu" rumpusoundi ei oikein toimi mun mielestä. Basari on liian epäselvää huminaa, virvelissä on vähän ärsyttävää sointia ja kompuraa on mun mielestä käytetty vähän väärin. Soundi on jokseenkin pumppaava ja löysä.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Mikael
22.05.2006 21:00:32

Esim Neumann KM84i:t jotka multakin löytyy, on aika "vintaget" soundiltaan.

juu. voi olla että sä joudut myymään ne mulle...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)