friteerattu peruna 21.05.2006 21:45:46 | |
---|
Mitä eroa näillä on? Onko esim. Vox AC-30 vintagevahvistin ja ENGLit niitä high-gainvahvistimia? Antakaa esimerkkejä vahvistimista ja selittäkää! V.U.K Uusis on ÄIJJJÄ kolmella jiillä! |
*Kitaristi* 21.05.2006 21:46:51 (muokattu 21.05.2006 21:47:09) | |
---|
Hi-gain on metallivahvistin. Gain on särö ja hi on paljon eli siis "paljonsäröä" |
Roitto 21.05.2006 21:49:07 | |
---|
Hi-gain on metallivahvistin. Gain on särö ja hi on paljon eli siis "paljonsäröä" Ai. Mä luulin aina että se on "morosärö" Mutta kaiken A ja O on kuitenkin hyvät biisit. Pelkällä paskanhajulla ei eteenpäin pääse. |
Antti1 21.05.2006 21:50:43 (muokattu 21.05.2006 21:52:16) | |
---|
Ai. Mä luulin aina että se on "morosärö" Ei jumalauta, suupieli nykii väkisinkin. Morosärö! Mitä helkkaria... Hehheeeeee... :) EDIT: Vintagevahvarit on niitä, joita ns. vanhat pierut käytti vanhoihin, pieruisiin soundeihinsa ja niistä on sittemmin tullut jonkinlaisia arvostuksen kohteita. Hi-gaini on sitten se ilmanraikastin, jolla tuota pieruista soundia yritetään nykyään häivyttää putkipuristien yrityksistä huolimatta. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
Leper Messiah 21.05.2006 21:53:02 | |
---|
Ei jumalauta, suupieli nykii väkisinkin. Morosärö! Mitä helkkaria... Hehheeeeee... :) EDIT: Vintagevahvarit on niitä, joita ns. vanhat pierut käytti vanhoihin, pieruisiin soundeihinsa ja niistä on sittemmin tullut jonkinlaisia arvostuksen kohteita. Hi-gaini on sitten se ilmanraikastin, jolla tuota pieruista soundia yritetään nykyään häivyttää putkipuristien yrityksistä huolimatta. Ai, mä luulin että vintage tarkottaa sanoja 'voittaja lava' eli niinku se ois voittaja lavalla.. niinku vin tage.. tajuutteks.. Sillä hetkellä kun Leper Messiahkin alkoi puhua noilla ufotermeillä, en enää ymmärtänyt jotain tästä maailmasta. Luulin että se on kova rangga kalja hevi mies, kuten esim. Vasara ja MeArtist, mutta ei. -saha Punttisika #3 Runkku monsteri #4 |
Jaristoteles 21.05.2006 21:55:22 | |
---|
EDIT: Vintagevahvarit on niitä, joita ns. vanhat pierut käytti vanhoihin, pieruisiin soundeihinsa ja niistä on sittemmin tullut jonkinlaisia arvostuksen kohteita. Hi-gaini on sitten se ilmanraikastin, jolla tuota pieruista soundia yritetään nykyään häivyttää putkipuristien yrityksistä huolimatta. Minä luulen, että ne käytti niitä vintagejaan vaan sen takia ku muita ei ollut sillon? |
Antti1 21.05.2006 22:14:25 | |
---|
Minä luulen, että ne käytti niitä vintagejaan vaan sen takia ku muita ei ollut sillon? Älä muuten perkeleessä? Mitä eroa muuten vintagella ja hi-gainilla on? Jotain yleispätevää siis. Hi-gaineissa on tietty enemmän säröä, mutta mitä muuta? Onko niissä tiukempi soundi? Ei aina. Onko niissä vähemmän middleä? Ei välttämättä. Enemmän bassoa? Ei oikeastaan. Missä se ero sijaitsee? Toteutustavassa, soundissa, toiminnoissa, ulkonäössä? The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
vintageen voisi ehkä yhdistää termejä: puhtaampi, kermaisempi, "helisevämpi" ja myös joskus häiriöisempi =) Wanhaa... higain saa seurakseen termejä: sirkkelimäinen, pistävä, kirkuva, moderni... higain kosket kieltä kerran ja se soi ja se soi ja se soi ja se kiertää ja se ulvoo ja se vonkuu ja se.... vintage puolella kosket kieltä niin se helähtää, saa seurakseen hieman rosoreunan, häipyy hiljalleen pois ja jäljelle jää vain suhina, rätinä ja putkipelin lempeä satunnainen pauke.. Osuko kuvaus? ,-). Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))> |
maxim 21.05.2006 22:20:19 | |
---|
Hi-Gain on kanttiaaltoa 0 dB dynamiikalla +4 dBu tasolla. Vähintään. --
Yksityinen suhteettomuusteoria. |
Antti1 21.05.2006 22:22:06 | |
---|
Osuko kuvaus? ,-). Aiai Fide, sä liikut nyt heikoilla jäillä. Kohta tulee joku huumorintajuton hevimies ja näyttää taivaan merkit. :| Mun mielestä vintageen kuuluu sellainen tietynlainen pyöreys (ei kuitenkaan löysyys), miedot soundit ja kaikenlainen pärinä, surina, rutina, rätinä jne. Miedot soundit ei siis tarkoita mitään negatiivista niiden ilmaisukyvyistä, vaan silloin aikanaan ei ehkä yritetty repiä kovinkaan primitiivisiä mölyjä niistä pinoista. Onnistuu ne niillä wanhankoulun mööpeleilläkin. Hi-gainista mulla tulee vaan mieleen kaikki mättösoundien irvikuvat. Toki mättöön kuuluu särö ja meteli, mutta sanasta hi-gain tulee mieleen transistorivahvarit. Huonot sellaiset. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
Läpistö 21.05.2006 22:39:58 | |
---|
Vintage = Jees Hi-gain = jotain epämäärästä pörinää "Nothing lasts to the past" Zugabe - Chained |
Volle 21.05.2006 22:54:08 | |
---|
Vintage = Jees Hi-gain = jotain epämäärästä pörinää Heh, mun mielestä tommonen vintage-vahvistin nimen omaan pörisee lujalla ollessaan ja higain räyhää. :D Mainittakoon vielä, että mulla on vintagevahvistin itsellä käytössä. Sitten niin. |
Jaristoteles 21.05.2006 22:54:13 | |
---|
Älä muuten perkeleessä? Et sinä kuule usko kuinka minä tätä pohdiskelinkaan. |
jussimus 21.05.2006 22:57:24 | |
---|
Vintage = Jees Hi-gain = jotain epämäärästä pörinää Vintage = Ehdoton valinta tiettyihin juttuihin Hi-gain = Ehdoton valinta tiettyihin juttuihin |
maxim 21.05.2006 22:58:42 | |
---|
--
Yksityinen suhteettomuusteoria. |
Antti1 21.05.2006 23:02:46 | |
---|
Erittäin informatiiviselta vaikuttava linkki. Harmi vaan kun se tosiaan on vähän turhankin informatiivinen. Toisinsanoen: ei voisi vähempää kiinnostaa tuollainen kilometrin pituinen jargoni. Joten pidättäydytään edelleen tässä maanläheisemmässä tavassa määritellä laitteiden eroja. Right? The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
kimurantti1 21.05.2006 23:08:31 | |
---|
Itseasiassa mua kiinnostaisi että onko noille oikeasti mitään teknistä määritelmää olemassa? Eräs tuttuni joka oli Soitinkeskuksessa töissä oli tietävinään paljonkin Engleistä (anteeksi vain jos tätä luet;-)) ja väitti kiven kovaan että esim. Englin Screamer ei ole hi-gain-vahvistin. En jaksanut väittää vastaa vaikka vähän eri mieltä olenkin. Mun käsitys hi-gain-vahvistimesta on yleensä ollut vaan se, että niistä lähtee helvetillinen määrä säröä (niin kuin kaikista Engleistä Classic poislukien). Olenko luullut väärin? Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
LaXu 21.05.2006 23:09:37 | |
---|
Gain ei siis suinkaan tarkoita säröä, vaan vahvistuksen määrää. Se, että "liiallinen" vahvistus aiheuttaa säröä onkin sitten jo toinen juttu. Mitä tulee "vintage" ja "high gain" vahvarien eroihin, hi-gain myllyt on usein suunnattu raskaamman rokin, hevin ja muun "modernimman" musiikin soittamiseen, kun taas vintage-vahvarit on suunnattu kaikenlaiseen hieman wanhempaan musiikkiin..kantri, blues, jazz, classic rock jne. Kyse ei ole pelkästään siitä, miten paljon säröä vahvareista lähtee, vaan myös minkälainen äänensävy ja tuntuma niissä on. Hi-gain vahvistimet ovat usein juuri näitä joissa tatsi on tiukka ja alapää muhkea - sopii hyvin palm mute jynkytykseen. Vastaavasti vintage-henkisissä peleissä on usein, muttei aina löysempi tatsi ja usein sellainen rapeampi ja pehmeämpi soundi. Monet vahvistimet sijoittuvat sitten johonkin näiden ääripäiden välille, esimerkiksi Marshalleissa on ainakin meikäläisen makuun sopiva kompromissi tiukan ja löysän tatsin välillä ja niillä voi soittaa bluesit siinä kuin hevitkin (jos ei muuten niin säröpedaalin avituksella). Tietysti jos oma tyyli on vain ja ainoastaan vaikkapa blues, niin parempiakin vaihtoehtoja kenties löytyy. Vastaavasti hevimiehelle saattaa vaikkapa joku ENGLin mylly soveltua paremmin. |
kimurantti1 21.05.2006 23:35:21 (muokattu 21.05.2006 23:38:26) | |
---|
Gain ei siis suinkaan tarkoita säröä, vaan vahvistuksen määrää. Se, että "liiallinen" vahvistus aiheuttaa säröä onkin sitten jo toinen juttu. Kyllä mä tämä tiesin :-) Tuolla särökärjistyksellä takoitin kuitenkin soundia, joka hi-gaineissa on yleisesti "hevi" -> Mitä tulee "vintage" ja "high gain" vahvarien eroihin, hi-gain myllyt on usein suunnattu raskaamman rokin, ... ja pehmeämpi soundi. Eli lyhyesti sanottuna ero on siis vain soundissa, eikä mitään validia teknistä määritelmää ole? Kuka sen sitten määrittelee mikä vahvistin on hi-gain, mikä vintage-soundinen ja mikä näiden kahden väliltä? Onko se ns. veteen piirretty viiva? Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa?
Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl... |
Antti1 21.05.2006 23:45:28 | |
---|
Onko se ns. veteen piirretty viiva? Kyllä varmaan. Ei kannata unohtaa myöskään käyttäjää ja ulkoisia seikkoja. Jos jotain tiettyä vahvistinta tungetaan tarpeeksi kauan johonkin tiettyihin raameihin, niin siitä muodostuu yleisesti hyväksytty mielikuva tietyntyyppisestä vahvistimesta. Taitava käyttäjä saa varmasti moderneista gainihirmuista ulos rehevämpääkin sointia ja toisinpäin, mutta näiden laitteiden kohdeyleisöllä on pinttyneet mielikuvat siitä, miltä minkäkin tulisi kuulostaa. Ulkonäkö myös kielii huomattavasti oletetusta äänimaailmasta. Jos nuppi on mustaa nahkaa ja kromia pääkallokuvioin koristeltuna, niin tuleeko sieltä maailman pehmein bluesroso? Entäpä jos päällä on tolexia, käärmeennahkaa tms., niin puskeeko sieltä ulos helvetinlieskoja ja pääkalloja? Tollasella toisenkäden tiedolla ja perinteiden vaalimisella (mitä paljon tälläkin palstalla harrastetaan) juuri pidetään niitä mielikuvien varassa roikkuvia raja-aitoja pystyssä ja kaikki "väärinkäyttäjät" ovat jonkinsortin juustopäitä. Ei sinänsä, että ihmisten yleiset käsitykset ihan metsään menisivät. Lähinnä vain se ahdasmielisyys ottaa kalloon, ettei jokin voi oletusarvoisesti kuulostaa miltään muulta, kuin mikä on yleinen käsitys. Ihme selitystä, ketään ei varmaan tajunnu mitään... The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |