Aihe: Big muff-keskustelua..
1 2 3 4 5 6
Kiinankeisari
21.05.2006 13:22:09
Vaikka olenkin uusi tulokas tällä tiedon mahtavalla hiekkalaatikolla, uskallaudun silti aloittamaan uuden keskustelun. Aiheena on siis Big muff, tuo maanmainio päristin, ja kaikki aiheeseen liittyvä kommentointi maan ja taivaan väliltä on tervetullutta ja suotavaa.

Miksi ostit sen? minkä kitaran/vahvistimen/pedaalin kanssa käytät sitä? minkälaista saundia haet siitä? minkälaiseen musiikkiin käytät sitä? onko sinulla venäjä/jenkki/vintage-versio? oletko verrannut omaasi muihin muffeihin? jne.

Itselläni on aron poikien kasaama versio, ja käytän sitä VOXini top boost-kanavaan (puhdas) yhdessä Visual soundin american overdriven kompuran (ennen muffia) kanssa. straton tallamikillä toimii kuin tauti, vaikka kohina on toisinaan aika kauheaa ja muffin kytkin aiheuttaa kuuluvan pamauksen aina kun sitä käyttää. saundi on soinnuilla aika sekasortoinen, sooloja soittaessa muistuttaa etäisesti Gilmourin soolosaundia, varsinkin kaiun kanssa.

Kiitos ja anteeksi, teidän vuoronne.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Wahi
21.05.2006 13:38:54 (muokattu 21.05.2006 13:45:17)
Kokemukseni rajoittuvat kaupassa tehtyyn (lyhyehköön) testiin.

Ei toimi kompeissa mielestäni, ihan hyvät sustain leadit kyllä lähtee. Tai ei ainakaan siihen tyyliin mitä hain. Ajattelin että voisi sen Behringerin kopion ostaa jos jossain vaiheessa tulee tarvetta fuzz-tyyppiselle soundille.

Joku päivä kesällä kun on aikaa pitää tehä Suuri ja Virallinen Säröpedaali testi kierros kaupoissa.

EDIT: Ja se vielä, että testasin Jenkki ja Venäjä -versioita enkä huomannut mitään mainittavaa eroa. Mutta kuten sanoin, pitää joskus tehä ihan kunnon pidempi testaus.
Going down like a lead Zeppelin
J.Ahonen
21.05.2006 13:40:14
Miksi ostit sen? minkä kitaran/vahvistimen/pedaalin kanssa käytät sitä? minkälaista saundia haet siitä? minkälaiseen musiikkiin käytät sitä? onko sinulla venäjä/jenkki/vintage-versio? oletko verrannut omaasi muihin muffeihin? jne.

Strato - Muff - Musicman HD 130.

Venäläinen. Basistilla on jenkki, testannut vierekkäin. Ei IHAN mielettömästi eroa, mutta pidän Venäläisen paskaisemmasta soundista hieman enemmän. Jenkki taas vaikuttaa materiaaleiltaan/toimivuudeltaan varmemmalta. Yleensä pidän blues driver säröä yhtä aikaa. Haen sellaisen "spotin" missä nuo säröt keskenään alkavat "repeilemään". Eli sellaista epäsäännöllistä rutinaa. Yllättävän hankala löytää se spotti, kaikilla vahvareilla ei tunnu saavan sitä juttua. Tulee tuota kyllä käytettyä monella tavalla.
Feggy
21.05.2006 13:57:24

Mulla oli tuommoinen joskus ja luovuin siitä pian. Tasaista pörinää, jossa ei ole mitään dynamiikkaa. Toimiihan se säröpunkissa tms., mutta ei ihan kaikessa kamassa.
"Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä" - Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia
Kiinankeisari
21.05.2006 14:02:52
Mulla oli tuommoinen joskus ja luovuin siitä pian. Tasaista pörinää, jossa ei ole mitään dynamiikkaa. Toimiihan se säröpunkissa tms., mutta ei ihan kaikessa kamassa.

Mun oma mielipiteeni oli ihan sama ja olin jo luopumassa tosta lootasta, mutta sitten äkkäsin gilmourish.comista että David-poikanen käyttää kompuraa sen edessä, ja avot. semmonen epäselvyys jotenkin katos ja saundi pehmeni? vaikka eihän se kitaran volapotikkaa tottele ollenkaan, että sikäli vähän yhden saundin vehje.
Antti1
21.05.2006 14:15:13 (muokattu 21.05.2006 14:16:51)
vaikka eihän se kitaran volapotikkaa tottele ollenkaan, että sikäli vähän yhden saundin vehje.

Onko tosta yhdestä ainoasta soundista sitten oikeastaan taas haittaakaan? Ajatelkaapa nyt: teillä on yksi laite, miksi siitä pitäisi lähteä monta erilaista soundia? Siinä on kuitenkin se on/off -nappula. Tähän kävisi engelsmannien vanha sanonta: jack of all trades is master of nothing tjsp.

Ite laitteesta mulla ei ookkaan mitään sanottavaa oikein, kun en oo omistanu. Mitä nyt kuullut sitä, niin sanat muhkea, pörisevä, räkäinen ja rosoinen kuvaavat sitä aika hyvin. Kuulostaa enemmänkin bassosäröltä, kuin kitaravastaavalta mun mielestä.

EDIT: Sen verran vielä, etten välttämättä käyttäisi pääsärönä missään musassa, mutta efektinä jonkun toisen purnukan kanssa siitä voisi saada sellaisen kivan rikkinäisen soundin johonkin tiettyyn juttuun.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Kiinankeisari
21.05.2006 14:26:34
Onko tosta yhdestä ainoasta soundista sitten oikeastaan taas haittaakaan? Ajatelkaapa nyt: teillä on yksi laite, miksi siitä pitäisi lähteä monta erilaista soundia? Siinä on kuitenkin se on/off -nappula. Tähän kävisi engelsmannien vanha sanonta: jack of all trades is master of nothing tjsp.

no joo, tuo lause oli vähän huonosti muotoiltu. tarkoitin siis lähinnä sitä, että se ei toimi sillätavalla fuzzfacemaisesti niinkuin esim. tuo mun SD tweak fuzz, jonka särön määrä on kontrolloitavissa volapotikalla. muffin saundi menee vaan ihan muhjuksi, jos kitarasta tiputtaa volaa. eli se ei ole sillätavalla lennosta muokattavissa tjsp. saako tuostakaan nyt mitään selvää? no ihan sama...
J.Ahonen
21.05.2006 14:29:14
Eikö kukaan teistä ruuvaa sitä sustainia ihan pienelle? Outoa, onhan muff monipuolinen juttu, jostain syystä jengi laittaa ainoastaan silloin muffin päälle kun tarvitaan liikehdintää lahkeisiin. Ainakin ryssä on hyvän kuuloinen nollilla.
Dr. Muff
21.05.2006 14:44:26 (muokattu 21.05.2006 14:53:16)
no joo, tuo lause oli vähän huonosti muotoiltu. tarkoitin siis lähinnä sitä, että se ei toimi sillätavalla fuzzfacemaisesti niinkuin esim. tuo mun SD tweak fuzz, jonka särön määrä on kontrolloitavissa volapotikalla. muffin saundi menee vaan ihan muhjuksi, jos kitarasta tiputtaa volaa. eli se ei ole sillätavalla lennosta muokattavissa tjsp. saako tuostakaan nyt mitään selvää? no ihan sama...

Jep. Ei tottele volapotikkaa kuten hyvät futsit.

Sinällään toi muff ei ole yhden soundin vehje. Potikoiden säätövarahan on aivan posketon. Se on sitten mielipidekysymys montako toimivaa soundia siitä saa. Mun mielestä sellaisenaan muff ei ole mitenkään erityisen kiva. Siihen pitää lisätä eteen kompura, eku tai od-tyylinen pedaali. Kompuraan olen päätynyt ja kaikkia noita käyttänyt. Strato tallamikillä ja Electric Mistress delayn kanssa sitten tekevät viimeisen silauksen jolloin Hiwattin kanssa soundi on...no kyl te tiiätte jotka tiiätte. Muista niin väliä :) EMG DG-setin boosti toimis muffin kanssa myös kivasti.

Jenkkimuffi samoilla asetuksilla oli ehkä aavistuksen enemmän perinteisen futsin kuuloinen ja ryssä enempi sumutorvi. Behrinkeri kuulosti pikatestissä kaupassa surkealle.

Oma sovtek muffi on True Bypass ja dc-liittimellä varustettu. Hintaa kertyi noin 42€. Kandeeko ostaa pehrinkeriä?
I read the internet, I know what's going on.
piiroinenj
21.05.2006 14:51:20
ryssäläisen kun tirpasee päälle niin rumpalikin huomaa että jotain tapahtui. pitäs rakennella tuo uraltonen looppiboksi että sais ohitettua muffin. virtapuoli vitutti ensin usassa ja ryssässä sitten ostin spotin adapterit ja muuntajan ja toimii hyvin. ihan säpäköitä pelejä nuo on. joskus kokeilin kaverin poveripallilla eikä oikeen toiminu, lähti vaan sirinää. en muutenkaan tykkää kyseisestä vahvarista omassa jutussani. telellä lähti aika mukavaa räimettä muffin kanssa vähän kivempaa kun love rokilla.
läskit lenkille ja sintit salille
Feggy
21.05.2006 15:07:03 (muokattu 21.05.2006 15:08:17)

Ainakin ryssä on hyvän kuuloinen nollilla.

Onpa mystinen lause. Ja onpa kummallista miten talvisodan henki elää ja voi hyvin täälläkin.
"Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä" - Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia
sn
21.05.2006 15:08:09 (muokattu 21.05.2006 15:08:59)
pitäs rakennella tuo uraltonen looppiboksi että sais ohitettua muffin.

Eikös olisi helpompaa vaihtaa muffiin kytkin?

Iso tuhero on kyllä säröistä jaloin ja ihan monipuolinenkin jos vähän säätää. Mulla tosin on itsetehty kopio ja moneen kertaan modattu, tällä hetkellä jenkkiversiota lähinnä. Eihän se puhdistu volaa vähentämällä, mutta se onkin distortion eikä fuzz. On/off-kytkimellä puhdistuu sitten ihan kivasti. Ai, toi vitsi olikin jo sanottu, äh.
piiroinenj
21.05.2006 15:28:45
Eikös olisi helpompaa vaihtaa muffiin kytkin?

ois varmasti. ite yritin aukasta joskus tuota vihreetä ryssäläistä mutta ei oikeen natsannu. onko muilla kokemusta? tuo loopperi on ihan kätevä jos aikoo käyttää seoksia.
läskit lenkille ja sintit salille
juici
21.05.2006 17:29:11

Ostin 2004 kesällä Ryssä Muffin silmälläpitäen että käyttäisin sitä sekä kitaralla että bassolla. Kitaravehjehän se enemmän on, ei siitä mihinkään pääse. Hyvä fuzzi se on, Mudhoney -soundin saa irti vaivattomasti. M.netin nimimerkki "Stain":illa on jenkkiversio ja hällä pedaali on ollut käytössä myöskin kesästä 2004 lähtien. Hänellä oli ennen Muffia Bossin DS-1 ja voisinko sanoa että volan määrässä ainakin Muffi oli harppaus parempaan. Stain voinee jatkaa itse lisää.

Itse käytin Muffia siis lähinnä bassosärönä ja olihan se aika sirkkeli. Muuten vankka ja toimintavarma vehje, ei siinä mitään. Käytin sitä muutamissa treeneissä ja yhdellä keikalla. Syksyn koittaessa möin sen kuitenkin huuto.netissä sitä enemmän tarvitsevalle ja ostin tilalle Ibanezin PD-7:n. Vaan senkin käyttö on jäänyt vähälle ja käytän mielummin viime syksynä hankkimaani Behringer BDI 21:stä.
"Luulin olevani ainoa sekopää tässä joukossa. Olin väärässä..."
Kiinankeisari
21.05.2006 18:32:59
Jenkkimuffi samoilla asetuksilla oli ehkä aavistuksen enemmän perinteisen futsin kuuloinen ja ryssä enempi sumutorvi. Behrinkeri kuulosti pikatestissä kaupassa surkealle.

Olen kanssa ymmärtänyt että jenkki on pikkasen kirkkaampi, mutta omakohtainen kokemus on valitettavasti hyvin vajavaista. Mutta mites tämmönen:

http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp … Products%2F03%5FLittle%5fBig%5fMuff

sanotaan että:The Little Big Muff presents the classic, true-to-heritage, 1970 tone that falls somewhere between the current U.S. Big Muff and the Russian Big Muff.

löytyy jo ainakin t-kaupan sivuilta, joten jos jollakulla on kokemksia, niin antaa kuulua.
fatso
21.05.2006 19:06:42 (muokattu 21.05.2006 19:07:32)
... Hänellä oli ennen Muffia Bossin DS-1 ja voisinko sanoa että volan määrässä ainakin Muffi oli harppaus parempaan.

Eihän noista voi puhua samassa lauseessa - tai näköjään voi sittenkin. Anyway: oma kokemukseni neukku-muffista puoltaa tuota yhden saundin ajatusta. Liidisärönä se toimi joihinkin retro-biiseihin, mutta komppisärönä ei ollenkaan. Tosin en tainnut koskaan kokeilla Muffin buustaamista od:lla, mikä on monien kuulopuheiden mukaan juuri se niksi, millä Muffi herää henkiin.
"What chew gon' play now?" "Bobby, I don't know. But what's it ever I play, it's got to be funky"
Kiinankeisari
21.05.2006 22:15:52
Tämä on kait sellainen perustieto muidenkin säristimien yhteydessä, kun ei haeta jotain MetalZone soundia. Eli, Muffissa on paljonkin dynamiikkaa, jos malttaa jättää säädöt puolitiehen ja ottaa vahvistimesta kans jonkiverran gainia ja haluamiaan sävyjä taajuustasoon. MetalZone menee mun mielestä parhaiten putkivahvistimen kliinikanavalla, ja taas Muffi sitten putkivahvistimen särökanavaan.

Nämä on kyllä niin makuasioita, itellä menee kaikki muut säröt särökanavan päälle paitsi juuri tuo muffi. se menee minusta ihan tukkoon jossei pohjalla ole puhdas kanava. muuten säädöt on kyllä ihan semmosella maltillisella tasolla, vähän yli puolenvälin kaikki potikat osoittaa. ja totta on sekin että kyseessä on monipuolinen peli, mutta mun käyttööni on siitä löytynyt se yksi käyttökelpoinen saundi. että näin.
stratocaster
21.05.2006 22:48:30 (muokattu 21.05.2006 22:56:24)
Nämä on kyllä niin makuasioita, itellä menee kaikki muut säröt särökanavan päälle paitsi juuri tuo muffi. se menee minusta ihan tukkoon jossei pohjalla ole puhdas kanava. muuten säädöt on kyllä ihan semmosella maltillisella tasolla, vähän yli puolenvälin kaikki potikat osoittaa. ja totta on sekin että kyseessä on monipuolinen peli, mutta mun käyttööni on siitä löytynyt se yksi käyttökelpoinen saundi. että näin.

(Juho! Sä jäät tähän heti kiinni!)
Mutta sitten Muffiin:

Kyllä kyllä.. Kyseessä on kuitenkin yllättävän monipuolinen vehje. Yhden trash/death metal bändin levyllä on kyseessä nimittäin tämä kyseinen vehje + 70-luvun Orange. (Kitarana 70 luvun SG originelli pikupseilla.) Soundi on yllättävän dynaaminen ja hiivi. Mutta 70-luvun rokkiin peli toimii kuin nakki kermakastikkeessa, ainakin mitä minä olen sillä pöristellyt. Ja eikös se Kornin Headkin tällasen läpi Kornissa soitellut? Mutta kyllä, soon surina, ja sopii erityisesti tietynlaiseen musaan. Rösöä on jopa niin paljon ettei virheitä huomaa! Mutta jatkakaa te viisaat.
Miten tää nyt sitte liitty pesäpalloon?
Kiinankeisari
21.05.2006 22:52:57
(Juho! Sä jäät tähän heti kiinni!)

kyllä lopun ajat on lähellä, lordi voitti euroviisut ja minä rekisteröidyin muusikoiden.nettiin :) mutta eniveis, jos tuosta uudesta little big muffista on jotain edes etäistä mututietoa, niin antaa kuulua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)