Aihe: Jazzmaster ja kielten korkeus
1
jnummeli
18.05.2006 17:42:24
Vaihdoin CIJ Jazzmasteriini Mustangin tallan ja tämä korjasi kielten pomppimisen tallan satulapaloista. Ainoa jäljelle jäänyt ongelma on kielten suriseminen, kun olen säätänyt tallan haluamalleni korkeudelle.

Haluaisin siis saada low-actionin ilman surinoita ja äänen vaimentumista vaikkapa kokosävelaskeleen venytyksessä. Ilmeisesti tähän auttaisi ns. "neck-shim", joka asennetaan kaulan ja rungon väliin. Jonkinlaisiin tremolo-systeemiin asennettaviin buzz-stop -viritelmiin olen myös törmännyt. Sattuisko jollakulla olemaan tarkempaa tietoa näistä? Itse en uskalla kaulaa alkaa kopeloimaan, joten kaipa jollekin asiantuntijalle kitaran voisi viedä. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi kokemuksistaan näihin liittyen..
Jungleman
18.05.2006 20:20:50
Jazzmasterit tuottavat ihmisille päänvaivaa... Pitäisiköhän minun joskus oikeasti kirjoittaa valmiiksi se joskus syksyllä lupailemani artikkeli Jazzmasterin ja Jaguarin säätämisen problematiikasta.

Perusongelma ei tässä tapauksessa ole kaulakulma vaan otelaudan kaarevuus. Perinteinen Fenderin 7.25" radius tukehduttaa bendaukset lähes väistämättä jos kielet ovat liian alhaalla. Ratkaisu: nosta kieliä tallasta ylemmäs. Miten paksut kielet käytössä, muuten?

Surinan vaimentaminen on taas toinen juttu. Jazzmasterin rakenne (nimenomaisesti kielien loiva kulma tallaan tullessa) tuottaa lähes väistämättä enemmän ei-toivottuja sivuääniä kuin kiinteämmät ratkaisut. Buzz-stop on joillekin toimiva apuväline, mutta jos käyttää vibraa paljon se voi hankaloittaa vireen pysymistä. Nyrkkisääntö: surina vähenee, mitä kiinteämpi talla on. Itse olen liimannut kaikki alkuperäisen tallan korkeussäätöruuvit paikoilleen (huolellisen säätämisen jälkeen) eikä surinaa ole häiriöksi asti. Uusien kielien venyttäminen auttaa, samoin tallan kulman tarkistus ja säätö aina soittamaan ryhtyessä (n. 5 sekuntia kestävä operaatio). Olen huomannut myös, että kielien nosto (vireessä) irti tallasta ja takaisin paikoilleen asettaminen vaikuttaa resonointiiin. Pikku juttuja, mutta toimivia.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Chemo
18.05.2006 20:28:38

Itse olen liimannut kaikki alkuperäisen tallan korkeussäätöruuvit paikoilleen (huolellisen säätämisen jälkeen) eikä surinaa ole häiriöksi asti.

Mäkin tein tämän omalle Jaguarilleni. Hyvä vinkki on tuo. Itse käytin tarkoitukseen kynsilakkaa: se kiinnittää kyllä ruuvit mutta ne saa vielä ilman isompia tuskia avattuakin.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Jungleman
18.05.2006 20:33:16
Mäkin tein tämän omalle Jaguarilleni. Hyvä vinkki on tuo. Itse käytin tarkoitukseen kynsilakkaa: se kiinnittää kyllä ruuvit mutta ne saa vielä ilman isompia tuskia avattuakin.

Locktite toimii samalla tavalla, tarpeeksi pieninä tippoina. Vaan toisaalta, pinkki helmiäiskynsilakka voisi olla aika härskin näköistä tallaan siveltynä - tai mikseipä samalla vaivalla päällystäisi kaikki Jazzmasterin / Jaguarin kromiosat samalla kamalla ;-)

Joo, krhöm. Kynsilakka siis on aivan pätevä ratkaisu, todellakin.
Romantikkoitkijät #1
Feggy
18.05.2006 20:55:26

Mä kyllä tyynesti laitan lisäksi kumilenksun tallaan jalkojen ympärille niin, että se pääsee liikkumaan vain sen verran, että vibra toimii. Eipähän pärise. Ja kyllä 0.11-setti auttaa asiaa, monet käyttää vielä paksumpia.
"Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä" - Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia
Chemo
18.05.2006 21:22:39

pinkki helmiäiskynsilakka voisi olla aika härskin näköistä tallaan siveltynä

Vaimon valikoimasta löytyi kutakuinkin 1:1 Fenderin surf green-väristä (minkävärinen mun kitarakin on) =D

Mulla on käytössä 12-setti, punotulla kolmoskielellä.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
jnummeli
19.05.2006 11:35:41 (muokattu 19.05.2006 11:36:00)
Jazzmasterit tuottavat ihmisille päänvaivaa... Pitäisiköhän minun joskus oikeasti kirjoittaa valmiiksi se joskus syksyllä lupailemani artikkeli Jazzmasterin ja Jaguarin säätämisen problematiikasta.

Perusongelma ei tässä tapauksessa ole kaulakulma vaan otelaudan kaarevuus. Perinteinen Fenderin 7.25" radius tukehduttaa bendaukset lähes väistämättä jos kielet ovat liian alhaalla. Ratkaisu: nosta kieliä tallasta ylemmäs. Miten paksut kielet käytössä, muuten?

Käytän 11-setin kieliä enkä paksumpiin viitsisi vaihtaa. Nii ja kyllähän kieliä vois ylemmäs nostaaa, muttaku haluaisin juuri soittaa matalampana olevilla ihan vaan mukavuushaluista. Noh, ei kai sitte ihan kaikkea vaan voi saada.
Feggy
19.05.2006 14:15:02

Käytän 11-setin kieliä enkä paksumpiin viitsisi vaihtaa. Nii ja kyllähän kieliä vois ylemmäs nostaaa, muttaku haluaisin juuri soittaa matalampana olevilla ihan vaan mukavuushaluista. Noh, ei kai sitte ihan kaikkea vaan voi saada.

Kyllä se soundikin paranee, kun opettelet vaan kunnolla viäntämään....
"Ymmärryksenpuutteemme päälähde on siinä, että meillä ei ole yleisnäkemystä sanojemme käytöstä" - Ludwig Wittgenstein: Filosofisia tutkimuksia
Jungleman
19.05.2006 16:34:50
Käytän 11-setin kieliä enkä paksumpiin viitsisi vaihtaa.

11-50 roundwound-setti on Jazzmasterille oikein hyvä. Minä käytän Pyramidin flättejä, vahvuus lienee 11-48 (fläteissä on kovempi jännite kuin roundwoundeissa).

Jos kielet silti karkailevat tallan urista kovaa lyödessä, vaihtoehtoina on siirtyminen paksumpiin kieliin, tallan korottaminen, tallaurien viilaaminen tai kaulakulman säätäminen - tai sitten Mustang-tallapalojen vaihto, Buzzstop tai viime kädessä itse vibrakoneiston vaihto japanilaisesta tukevampaan ja fiksummin tehtyyn amerikkalaiseen.
Romantikkoitkijät #1
tomukka
21.05.2006 09:57:14
Vaihdoin CIJ Jazzmasteriini Mustangin tallan ja tämä korjasi kielten pomppimisen tallan satulapaloista. Ainoa jäljelle jäänyt ongelma on kielten suriseminen, kun olen säätänyt tallan haluamalleni korkeudelle.

Haluaisin siis saada low-actionin ilman surinoita ja äänen vaimentumista vaikkapa kokosävelaskeleen venytyksessä. Ilmeisesti tähän auttaisi ns. "neck-shim", joka asennetaan kaulan ja rungon väliin. Jonkinlaisiin tremolo-systeemiin asennettaviin buzz-stop -viritelmiin olen myös törmännyt. Sattuisko jollakulla olemaan tarkempaa tietoa näistä? Itse en uskalla kaulaa alkaa kopeloimaan, joten kaipa jollekin asiantuntijalle kitaran voisi viedä. Olisin kiitollinen, jos joku kertoisi kokemuksistaan näihin liittyen..

Mulla on vähän samoja ongelmia oman Jazzimasterin kanssa. Olenkin viemässä kitaraa ensiviikolla ammattilaisen hyppysiin. Perussäätöä plus tuo "neck-shim". Jazzarin oma talla saa toistaiseksi vielä jäädä, kun soittelen rauhallisempaa musaa, eikä tule hakattua niin, että kielet tallapaloilta pois pomppaisi. Kielisettinä minulla 12-54. Jazzarin säätö ei ole ammattilaisellekaan ihan kaikkein helpois duuni, joten ei ole häpeä käyttää kitaraa jollain Pro:lla. Muutaman kympin kyllä mielellään maksaa siitä, että kitara on säädöissään ja sitä on hyvä soittaa. Sitäpaitsi suomalaista käsityötä tulee tukea...
Jungleman
21.05.2006 10:56:06
Mulla on vähän samoja ongelmia oman Jazzimasterin kanssa. Olenkin viemässä kitaraa ensiviikolla ammattilaisen hyppysiin. Perussäätöä plus tuo "neck-shim". Jazzarin oma talla saa toistaiseksi vielä jäädä, kun soittelen rauhallisempaa musaa, eikä tule hakattua niin, että kielet tallapaloilta pois pomppaisi. Kielisettinä minulla 12-54. Jazzarin säätö ei ole ammattilaisellekaan ihan kaikkein helpois duuni, joten ei ole häpeä käyttää kitaraa jollain Pro:lla. Muutaman kympin kyllä mielellään maksaa siitä, että kitara on säädöissään ja sitä on hyvä soittaa. Sitäpaitsi suomalaista käsityötä tulee tukea...

Kannattaa muuten kysyä ko. ammattilaiselta etukäteen kuinka paljon kokemusta on Jazzmasterin säätämisestä. Kyse ei ole mistään salatieteestä, mutta esimerkiksi Trem-Lockin toiminta ja säätäminen voi olla jopa ammattilaiselle melkoinen mysteeri. Parempaa asiantuntemusta saattavat hyvinkin omistaa pitkään Jazzmasterilla soittaneet tee-se-itse -henkiset muusikot...

Olen mm. joutunut kertomaan ammattilaiselle, miten 70-luvun Straton 3-pulttinen kaulankiinnitys-/tilttimekanismi toimii ja kuinka sitä tulee säätää - kädestä pitäen. Nuo Stratot ovat kuitenkin hieman yleisempiä Suomessa kuin Jazzmasterit...
Romantikkoitkijät #1
jenssi
22.05.2006 12:50:08
Minä ostin omaan Jazzariin pk-elektroniikalta rullatallan joka makso jonku vajaa 20 euroa postikuluineen. Ja yllätys yllätys, sehän oli kans aika paska. Ei muuta vikaa kun se kielien pomppiminen, mutta ei kuitenkaan nii pahasti kun alkuperäisiessä tallassa ja kaikki ruuvit pysyy sentään paikallaan. Keikoilla tulee vaan rokattua niin paljo kovempaa että ne pirut hyppii kokoajan.
Paikallisesta musaliikkeestä Kokkolassa ois jonkusortin talla maksanu lähes 100 euroa joten väliaikaisesti ostin nyt tuon halvemman vaihtoehdon kun olen köyhä opiskelija...
En kyllä ymmärrä että miten tuohon jaappanin jazzmasteriin on yleensä ees onnistuttu tekeen noin helvetin huono talla. Eihän siinä oo mitään järkeä. Kuitenkin kitara maksaa sen 700 euroa halvimmillaan joten luulis sillärahalla (joka ei kyllä kitara kaupoilla mahdottomia oo) saavan soittimen johon ei tartte samantien upottaa toista mokomaa rahaa.

Muuten pidän kitarasta todella paljon. Sillä on nautinnollista soittaa ja pitää vireen hyvin. Ja saundaa hienolta.

Kannattaako muuten tuohon vaihtaa virityskoneistoa? Ja jos niin minkä merkkiset?
Ja mikä talla siihen nyt sitten ois hyvä että ne kielet pysyis paikoillaan? Käytän 11-52 kieliä ilman sitä punottua g kieltä ja soitan tosiaan melko isolla kädellä välillä (kieliä en oo saanu kuitenkaan poikki vaikka oon kuinka hakannu).
En käytä (ainakaan vielä) koko vibra juttua joten sen kanssa ei oo ongelmia ollut... :)
Feggy
22.05.2006 12:56:55

En kyllä ymmärrä että miten tuohon jaappanin jazzmasteriin on yleensä ees onnistuttu tekeen noin helvetin huono talla. Eihän siinä oo mitään järkeä. Kuitenkin kitara maksaa sen 700 euroa halvimmillaan joten luulis sillärahalla (joka ei kyllä kitara kaupoilla mahdottomia oo) saavan soittimen johon ei tartte samantien upottaa toista mokomaa rahaa.

Kyllä jenkissä on sama ongelma. Mun vintage '63 Jaguarissa on myös mustang-talla vaihdettu jo edellisen omistajan toimesta :) Sen sijaan jaappanilaisen vibrakoneisto on selvästi kehnompi kuin jenkin ja mikitkin on kyllä hyvä vaihtaa...btw. mulla on muuten myynnissä Jaguariin SD hot tallamikki, jos jotakuta kiinnostaa...
Jungleman
22.05.2006 17:13:12
En kyllä ymmärrä että miten tuohon jaappanin jazzmasteriin on yleensä ees onnistuttu tekeen noin helvetin huono talla.

Minun kokemukseni mukaan vika ei ole tallassa. Japanilainen talla ei juuri poikkea amerikkalaisesta, sen ainoa ongelma on korkeussäätöruuvien helpompi liikkuvuus, ne kannattaa liimata paikoilleen.

Varsinainen ongelma on vibrakoneisto. Japanilaisessa ja amerikkalaisessa on useita rakenteellisia eroja, ja japanilaiseen on sisäänrakennettu käsittämätön mittavirhe: kielien kiinnityskohdat ovat n. puoli senttiä kapeammalla alueella. Tiedän, koska mittasin juuri: ala- ja ylä -e:n reiät ovat keskikohdasta mitattuna japanilaisen vibrakoneiston takakappaleessa 5,1 cm päässä toisistaan, amerikkalaisessa 5,6 cm etäisyydellä. Puolen sentin ero aiheuttaa sen, että kun amerikkalaisesta vibran takakappaleesta kielet kulkevat kohtisuoraan tallan yli, japanilaisesta ne lähtevät viuhkana. Minun kokemukseni mukaan juuri tämä ero aiheuttaa erityisesti ala-e:n, mutta myös muiden kielten hyppimistä, v*tutusta ja harmaita hiuksia. Olen vaihtanut omiin CIJ Jazzmasteriini sekä CIJ Jaguariini amerikkalaisen vibrakoneiston ja päässyt sen avulla täysin eroon kielten pomppimissyndroomasta. Olen kokeillut myös sekä Mustangin tallaa että Graph Techin tallapaloja, en pitänyt kummankaan ratkaisun tuntumasta.

Ja minä lyön kovaa.

Muuten pidän kitarasta todella paljon. Sillä on nautinnollista soittaa ja pitää vireen hyvin. Ja saundaa hienolta.

Kannattaako muuten tuohon vaihtaa virityskoneistoa?

Vastasit itse edellä kysymykseesi ;-) Ei kannata. CIJ Jatsareissa on Gotohin tekemät virittimet jotka ovat jopa laadukkaammat kuin alkuperäiset Klusonit. Amerikkalaisissa ja meksikolaisissa vintage reissue -tyyppisissä Fendereissä käytetään havaintojeni mukaan huonompilaatuisia Kluson-kopioita, ilmeisesti samoja osia molemmissa. Kannattaa verrata silmämääräisesti rinnakkain CIJ-Fenkun ja USA-/Meksiko -mallin virittimiä, eron kyllä huomaa.

Ja sivumennen sanoen, minusta nuo Safeti-Post -virittimet ovat sekä tyylikkäimmät että toimivimmat virittimet joita kitaroissani on koskaan ollut. Sitäpaitsi niistä ei jää törröttämään teräviä kielenpäitä jotka repivät kitarapussin toppaukset sisältäpäin riekaleiksi.
Romantikkoitkijät #1
jenssi
24.05.2006 12:24:28
Olen vaihtanut omiin CIJ Jazzmasteriini sekä CIJ Jaguariini amerikkalaisen vibrakoneiston ja päässyt sen avulla täysin eroon kielten pomppimissyndroomasta.

Paljonkohan tuosta vibrakoneistosta saa pulittaa ja saako niitä tilattua helposti vaikka paikalliseen haaveilu eli soitinliikkeeseen? Vai pitääkö tilata jostain ulukomaailmoista?
jenssi
24.05.2006 12:25:47
Yritin siis hienoa lainausta tuossa äskeisessä viestissä. :) Epäonnistuin...
tomukka
24.05.2006 13:30:39
Yritin siis hienoa lainausta tuossa äskeisessä viestissä. :) Epäonnistuin...

Hakasulut vaan lainattavan tekstin molemmin puolin.
Jungleman
24.05.2006 16:00:05
Paljonkohan tuosta vibrakoneistosta saa pulittaa ja saako niitä tilattua helposti vaikka paikalliseen haaveilu eli soitinliikkeeseen? Vai pitääkö tilata jostain ulukomaailmoista?

Pro Center (Fazer) myy niitä hyllystä. Hinta oli tuossa alkukeväästä 140 e, kampi (ja kammen nuppi!) ei sisältynyt hintaan. Ei halpaa. Tosin, minulla tuo Jazzmaster on ykköskitara ja niin erinomaisesti käteen istuva vehje että suolainenkaan hinta ei haitannut. Jaguariin vaihdoin myös samanlaisen.

Paikalliseen tilaaminen voi onnistua, jos paikallisella liikkeellä on suhteet kunnossa Pro Centeriin ja olet valmis odottelemaan 4 - 6 kuukautta ;-)

Ulkomailta tilatessa paikka on guitarpartsresource.com:

http://www.guitarpartsresource.com/gbridge_jagjazz.htm

Vaikka tällä hetkellä ovat out of stock, niitä tulee ja menee. Tilanne näyttää muuttuvan viikoittain.
Romantikkoitkijät #1
jnummeli
26.05.2006 13:16:05
No johan vaatii tämä kitara säätöä ja laittamista. Tässä parhaillaan pähkäilen viitsinkö laittaa sen 140 euroa vibrakoneistoon. Noh, soitin on silti sen verran makea, että vois jopa tehdä sen. Alkaa pikku hiljaa vaan tulla hintaa tällekin soittopelille :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)