Aihe: Bassovermeiden hankinta -> apu olis tarpeen
1
Sawez
13.05.2006 17:56:01

Edessä on siis basson ja vahvistimen hankinta. Nyt pitäisi vaan saada selvitettyä, mitkä kamat olisi hyvät juuri minulle. Pitääkö/kannattaako basson olla 5-kielinen, jos soittaa metallia alennetulla vireellä? Vire tulisi olemaan pääsääntöisesti puoliaskelta alennettu.

Mikä olis hyvä basso? Ibanezin bassoja olen katsellu, ne on käsittääkseni ihan hyviä ja helppoja soittaa. Hintaa saisi olla maksimissaan n. 400 euroa.

Tätä settiä ajattelin taas kepille kaveriksi http://www.thomann.de/thoiw3_gallie … ?sn=7b2defa74dfcee52214a7c3239d6a0c

Olisko jollain ehdottaa kenties parempaa settiä samassa hintaluokassa? Kiitos!
Samu S.
13.05.2006 18:06:29
Pitääkö/kannattaako basson olla 5-kielinen, jos soittaa metallia alennetulla vireellä? Vire tulisi olemaan pääsääntöisesti puoliaskelta alennettu.

Tossa tapauksessa nelikielinen ois varmasti paras ratkaisu. Toimii ihan normisatsillakin tuo puolen sävelaskeleen alavire. Normaalivireisellä viiskieliselläkin toki pääsee tohon Eb:hen, mutta ainakin omasta mielestäni hevanderia on mukavampi soittaa kitaroiden kanssa "samassa" vireessä. Avoimen kielen paukutukset, pedal tone -riffit ja muu heville ominainen hoituu ehkä hieman luontevammin näin.

Mikä olis hyvä basso? Ibanezin bassoja olen katsellu, ne on käsittääkseni ihan hyviä ja helppoja soittaa. Hintaa saisi olla maksimissaan n. 400 euroa.

Kannattaa vaan ihan selkeesti käydä kaupassa testailemassa eri bassoja, niin sää käsityksen siitä, mitkä merkit itselle mahdollisesti sopivat käteen. Yhden helpposoittoinen kun voi olla toiselle ihan karsee tulitikku.

Tätä settiä ajattelin taas kepille kaveriksi http://www.thomann.de/thoiw3_gallie … ?sn=7b2defa74dfcee52214a7c3239d6a0c

Tuota Gallien Kruegerin nuppia täällä on kovasti hehkutettu, sen kohdalla et varmaankaan mene metsään.
Oan
13.05.2006 18:08:33 (muokattu 13.05.2006 18:15:22)
Edessä on siis basson ja vahvistimen hankinta. Nyt pitäisi vaan saada selvitettyä, mitkä kamat olisi hyvät juuri minulle. Pitääkö/kannattaako basson olla 5-kielinen, jos soittaa metallia alennetulla vireellä? Vire tulisi olemaan pääsääntöisesti puoliaskelta alennettu.

No ei kai Eb:n takia tarvitse viiskielistä hankkia? Ei myöskään metallimusiikinkaan vuoksi, eikä jos hintana saa olla max 400e. Nelikielisellä luulisi pärjäävän ihan hyvin.

Gallien Krueger on hyvä peli, tästähän on topikkikin tuossa alempana.

E: Hoh. tulipas toistoa. Seeri ehti ensin!
"Hei, tää on ihan leikkiä vaan, ei pure. Ei irtoa taulusta ja kipitä sinne puremaan teitä." - Armo Pohjavirta
sunder
13.05.2006 18:09:20 (muokattu 13.05.2006 18:09:54)

Puoli sävelaskelta alennetussa vireessä käy perus 4-kielinen ihan hyvin, ostaa vaikka vähän paksumman kielisetin jos tykkää jämäkästä tuntumasta. 5-kielisen soitto on jokseenkin vaativampaa kuin 4-kielisen, joten nelikielisellä lähtisin liikkeelle. Tuntuu siinä olevan muutenkin tarpeeksi haastetta.

Tuohon hintaluokkaan kannattaa etsiä vaikkapas käytetty Ibanez, yleensäottaen hyviä pelejä ovat. Tässäkin pätee se, että kannattaa ettiä juuri omaan käteen paras basso, yksilöllisiä kädet kun ovat.

Kyseisestä setistä ei ole mitään kokemusta, mutta juttujen perusteella tuolla Gk:n nupilla pärjää pidemmällekin. Tuostahan on helpompi päivittää uutta kaappia alle tarvittaessa.

E: Hias.
Nieby
13.05.2006 18:16:04
veikkaampa että aloittelijalle se käteen sopivuus ei paljoa eri bassojen kohdalla vaihtele.. Ibanezia voin itse suositella.. itellä GSR180 eikä hintaakaan ollut kuin jotai 200€ uutena ja hyvä basso ainaski mulle..
Sawez
13.05.2006 18:21:26

veikkaampa että aloittelijalle se käteen sopivuus ei paljoa eri bassojen kohdalla vaihtele.. Ibanezia voin itse suositella.. itellä GSR180 eikä hintaakaan ollut kuin jotai 200€ uutena ja hyvä basso ainaski mulle..

Sulla on ilmeisesti tämä basso? http://www.thomann.de/thoiw3_ibanez_gsr180_bk_prodinfo.html
Ainakin hinta on kohillaan.
Nieby
13.05.2006 21:57:53
juu kyllä ja ei oo minkään näköstä valittamista ollut..

toimii täydellisesti jne...
Sawez
15.05.2006 17:25:12

Taitaapi mennä tuo Ibanezin basso tilaukseen. Eiköhän silläkin soittele....
Ja nuppina tulee olemaan tuo GK, kun sitä on niin kovasti kehuttu. Tosin se näyttää olevan tilapäisesti Thomannilta loppu, mutta ei tässä kiirettä.

Nyt sitten vielä mietityttää tuo kaappi... haluisin, että saundi olisi "napakka ja tuhti". Onko tuossa 1x15 kaapissa vaarana, että saundi on sellaista huminaa josta ei nuotit tahdo erottua? Näin olen jostakin lukenut... tiä sitte.
Nieby
15.05.2006 17:32:33
meinaatko siis tilata ton GSR180??
pardy
15.05.2006 17:47:37

Taitaapi mennä tuo Ibanezin basso tilaukseen. Eiköhän silläkin soittele....
Ja nuppina tulee olemaan tuo GK, kun sitä on niin kovasti kehuttu. Tosin se näyttää olevan tilapäisesti Thomannilta loppu, mutta ei tässä kiirettä.

Nyt sitten vielä mietityttää tuo kaappi... haluisin, että saundi olisi "napakka ja tuhti". Onko tuossa 1x15 kaapissa vaarana, että saundi on sellaista huminaa josta ei nuotit tahdo erottua? Näin olen jostakin lukenut... tiä sitte.

Kannattaa ostaa ensin ihan 4x10". Sitten sitä voi täydentää myöhemmin oman maun mukaan vaikkapa sillä 15" kaapilla. Tai no, makuasia taas minkä ostaa jos on ainoaa kaappia ostamassa mutta kyllä mä ottasin ainoaksi ennemmin 4x10" kuin 1x15". Ihan vaan senkin takia että siinä on enemmän kaiutinpinta-alaa-->enemmän mökää.
Sawez
15.05.2006 17:55:38

Jep.
Sawez
15.05.2006 18:02:07

Kannattaa ostaa ensin ihan 4x10". Sitten sitä voi täydentää myöhemmin oman maun mukaan vaikkapa sillä 15" kaapilla. Tai no, makuasia taas minkä ostaa jos on ainoaa kaappia ostamassa mutta kyllä mä ottasin ainoaksi ennemmin 4x10" kuin 1x15". Ihan vaan senkin takia että siinä on enemmän kaiutinpinta-alaa-->enemmän mökää.

Tämä selventää jo paljon! Kiitos! Täytyy katella nyt 4x10" kaappeja, ne kun kuulostaa minun käyttöön sopivilta. Vähän newbie kysymyksiä, mutta voiko esimerkiksi tuohon backline 600 nuppiin lisätä 4x10" jatkeeksi joskus jos tarvetta tulee 1x15" kaapin? Siis että riittääkö tehot yms?
pardy
15.05.2006 18:06:45

Tämä selventää jo paljon! Kiitos! Täytyy katella nyt 4x10" kaappeja, ne kun kuulostaa minun käyttöön sopivilta. Vähän newbie kysymyksiä, mutta voiko esimerkiksi tuohon backline 600 nuppiin lisätä 4x10" jatkeeksi joskus jos tarvetta tulee 1x15" kaapin? Siis että riittääkö tehot yms?

Juu, mainiosti. Mutta silloin sun täytyy katsoa että ostat nyt 8-ohmisen kaapin, ja että myöhemminkin ostamasi kaappi on 8-ohminen. Jos ei ohmit oo tuttuja entuudestaan niin kannattaa perehtyä aiheesta kyhättyyn FAQiin sivun ylälaidassa.
DVD
15.05.2006 18:23:14

Tänään hain Backlinen 2x10" laatikon postista. En ole vielä päässyt kokeilemaan muuta kuin combon kanssa mutta lupaavalta tuntuu. Tosielämässä tuo GK'n 2x10" tulee 15" kaveriksi ja nuppi on Backliune 600.
Sawez
20.05.2006 23:13:13 (muokattu 21.05.2006 08:17:15)

Tämä sattui silmiini http://www.thomann.de/thoiw3_esp_lt … sn=080eb219f6e70f83d8497802cb17de55

Olisikohan tuo hyvä basso? Tuo GRS180 ei ole aktiivimikeillä, mutta onko tuo ehdottamani B-50BLK aktiivi? Vai onko sillä mitään merkitystä onko basso aktiivi vai passiivi?
Superbeast89
21.05.2006 02:04:57
Olisikohan tuo hyvä basso? Tuo GRS180 ei ole aktiivimikeillä, mutta on tuo ehdottamani B-50BLK aktiivi? Vai onko sillä mitääm merkitystä onko basso aktiivi vai passiivi?

B-50ssä on yksi jatsari ja yksi presari mikki. Kokonaan passiivi. Kolme potikkaa ja muistaakseni oli molemmille omat voluumi säädöt ja sitten yksi tone. Aktiivissa voi korostaa eri taajuuksia (bass, treble ja middle) omasta mielestä saa oikein hyvää potkua soundiin aktiivilla. Suosittelisin enemmän tuota LTDeetä kuin GSR180ymppistä. Tuntui omaan kouraan ainakin ihan lelulta tuo ibanezin malli.
I Fucked Up! -Dave Mustaine
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)