Aihe: Vaihevirhe.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1012 13 14 15 16
kompelonnora
19.05.2006 17:12:58
Ovarien kampafiltteröinti on osa soundia stereokuvan saavuttamiseksi kyllä,

Tässä tapauksessa kampafiltteri tulee vain kun summataan monoksi.

Yhtä lailla kun Otarin biasoi kokenut heppu 5 minuutissa, kyllä nämä viiveetkin pistää kokenut heppu muutamassa sekunnissa.

Muutamassa sekunnissa on melkoinen suoritus, mun korvat tarvii minuutteja tottuakseen, mutta uskon kyllä, että kohtalaisen nopeasti. Tähän tarvitaan kuitenkin digitaalinen systeemi ja digitaalilla miksaaminen on musta niin tuskallista, että mä en edes ajattele sitä vain tämän takia. Ne jotka jo käyttää digitaalitiskiä ajattelee tietenkin toisin. Ja ehkä digitaalisysteemien käyttöliittymät paranee...

Tosin melkein kaikissa standalone diginauhureissa on joku track -delay, mutta jos sen saa päälle vain toistettaessa, on soundin hakeminen hankalaa.

Tässä päästään taas siihen, että nyt esitetyt ajatukset eivät ole kränässä fysiikan lakien kanssa (päinvastoin) vaan pelkän kokemuksen kanssa.

No, kun ollaan lähikentässä, ei rummut ole lähelläkään pistemäistä äänilähtettä ja musiikin äänityksessä käytettävien mikkien vaihevasteesta ei olla kauhean tarkkoja. Minkä taajuuden haluat linjata?

t. m
Aki
19.05.2006 17:13:53

Tää on jännä, kun aletaan jostain yksityiskohdasta kinaamaan, homma laajenee, ja vasta yhdeksännellä sivulla tajutaan että mehän puhuttiin vähän eri asioista.

Ei tässä kukaan ole mitään hyväksyntää hakemassa, ei tää semmonen kuningaskunta ole. Kaikella kunnioituksella.

miksei siitä voi jatkaa suoraan äänitykseen, vetää hyvä sessio ja miksauksessa ottaa raitaviiveet käyttöön...
Sehän tässä tällä hetkellä aika paljon jujuna onkin. Ja jos hommalle löytyy hyvät toimintaraamit, sitä voi myöhemmin ottaa käyttöön myös äänitystilanteessa. Tai heti oton jälkeen, samalla kun rumpali kävelee tarkkaamoon. Mutta ei tässä mielestäni ole olennaista pistetäänkö viivettä äänityksessä vai joskus toiste, etenkin kun äänitystilanteessa sillä tuodaan rumpalista ehkä tylsäntuntuinen esim 3ms viive.

Eikö sitä sessiota voi vetää sillä hyvällä mikityksellä ja olla tyytyväinen?
No ei hemmetissä, jos on tilannetta mahdollista jollain tavalla parantaa! Kyllä sitä vois olla tyytyväinen niihin halpismikkeihin mitä ekaksi osti, mutta mitäs järkeä siinä nyt sitten on? Olla tyytyväinen olemassa olevaan maailmaan? Pah.

se on ihan normaali juttu kun siirrytään miksaukseen.
Jaa. Tämä on mun nähdäkseni se pointti mitä tässä on haettu. Ei tainnut meillä olla tiedossa että sä käytätkin tätä jo.

osoittakaa mulle myös äänite joka kuulostaa paremmalta siksi että siinä on äänityksessä pistetty viivematriisi päälle.
Varmasti tiedät itsekin että tollaset on aina ihan dorkia kommentteja. Osoita mulle äänite mikä on parempi siksi että kitaravahvistimissa käytetään NOS-putkia. Tai että kitaran kansi on AAA-loimuvaahteraa eikä fotoflame. Tai että rumpalilla on signaturekapulat.
koopop
19.05.2006 18:13:08 (muokattu 19.05.2006 18:30:35)

Jaa. Tämä on mun nähdäkseni se pointti mitä tässä on haettu. Ei tainnut meillä olla tiedossa että sä käytätkin tätä jo

Sivulla 3 sanoin näin:

en näe syytä ruveta vetämään studiossa mitään viivelaitteita mukaan monitorointiin ja äänitystilanteeseen. Mun mielestä soundcheckiin käytettävä aika täytyy riittää siihen että sulla on hyvä saundi jota haet. Sitten kun otot on äänitetty, niin voidaan miksatessa ruveta tutkimaan uudestaan viive - ja vaihehässäkkää, jotta miksaus soi hyvin

Onko meillä yhteisymmärrys nyt tästä äänittämisessä käytettävän viivästyksen ongelmista? Ja väärinkäsitysten välttämiseksi puhun nyt vain ja ainoastaan äänittämisestä, eli signaalin jakamisesta sekä nauhurille että monitoriin. Signaalin käsitteleminen viiveillä ja vaihelaitteilla miksauksessa (mukaanlukien liveääni) on täysin eri asia, jopa suotava toimenpide
koopop
19.05.2006 18:23:16

heti oton jälkeen, samalla kun rumpali kävelee tarkkaamoon. Mutta ei tässä mielestäni ole olennaista pistetäänkö viivettä äänityksessä vai joskus toiste

On kaksi eri asiaa pitää viiveet kiinteänä osana soundcheckiä, äänitystilannetta ja monitorointia, kuin se että ensin äänität ilman viivettä ja sitten näpyttelet viiveet. Se ei enää ole äänittämistä, vaan miksaamista. Sori vaan mä viilaan pilkkua mutta mulla on edelleen tässä pointti. Viiveiden laitto alusta alkaen on mutkikas prosessi.
JoKo
19.05.2006 20:17:12
Ymmärsinkö oikein, että puhe on mikkien vaihe-erojen kompensoinnista viiveellä äänitystilanteessa? Ei kai nyt ketään voi oikeasti häiritä tommoiset asiat... siis jos mikitys ja muut asiat on "terveellä" pohjalla. Kyllä mä toivon että soittajilla ym. henkilöillä on muuta kuunneltavaa sessioissa kuin kelata tollaisia. Sitä voi vaikka keskittyä merkkaamaan hyvät otot ja jutut, kuunnella onko jotain häiriöitä, sopiiko soundit ylipäätään biisiin, visioida bändin/tuottajan kanssa... pitää sen nauhurin pyörimässä sillai että soittajat unohtaa sen olemassaolon ja saa hyvää matskua nauhalle.

Jos rupeisin kikkailemaan äänittäessä viiveiden kanssa, saisin sen varmasti vaan enemmän kieroon... ruuvaan mieluummin tollaiset asiat yksin kun ketään ei ole häiritsemässä. Muutenkin asioiden lähtökohtainen korjaaminen jollain vipstaakilla ennenkuin tietää onko edes mikään vikana (ennenkuin kokonaisuus on hahmottunut) on jotenkin outoa. Kyllä äänitysvaiheessa rajaisin sen äänenmuokkauksen mikkeihin, niiden sijoitteluun ja korkeintaan ala- ja yläpään leikkureihin ja vaiheenkääntöihin, niihin säätöihin mitä etusista tapaa löytää. Tietysti jos itse miksaa niin saahan sen äänittää miten parhaaksi näkee.
PIM
19.05.2006 21:27:59
Ymmärsinkö oikein, että puhe on mikkien vaihe-erojen kompensoinnista viiveellä äänitystilanteessa? Ei kai nyt ketään voi oikeasti häiritä tommoiset asiat... siis jos mikitys ja muut asiat on "terveellä" pohjalla.

Otetaas nyt todella yksinkertainen esimerkki mikä valaisee asiaa. Sulla on rummut, 2 overia ja virvelimikki. Overit on about metrin päässä virvelistä ja virvelimikki muutaman sentin päässä, jolloin overeihin saapuva virvelin ääni tulee n. 3ms myöhässä. Kolmen millisekunnin viive tarkoittaa sitä että kun äänittäjä monitoroi tuotosta ja haluaa virveliä paremmin kuuluviin ja nostaa virppamikin tasoa niin summasignaalin virvelin taajuusvasteeseen tulee syvät kuopat noin 300 herzin välein koko taajuusalueella. Sitten sitä ihmetellää miksi virveli kuulostaa paskalta vaikka virveliraidan tasoa nostetaan kuinka tai väännetään equn namiskoja tai vaihdetaan mikkiä tjms. Kaikki vain sen takia että virvelisoundin taajuusvasteeseen on tullut raitojen välisestä aikaerosta johtuva vääristymä jota on helppo korjata viivästämällä virvelimikin signaalia sopivasti. Jopa vain yhden millisekunnin viivästys tarkoittaa että ero on enää 2ms eli kuopat tulee 500hz valein tai 2ms viive sitä että kuopat tulee enää kilohertsin välein alkuperäisen 300 herzin sijasta. selvittikö tämä yhtään mitä tässä ajetaan takaa?

Kyllä mä toivon että soittajilla ym. henkilöillä on muuta kuunneltavaa sessioissa kuin kelata tollaisia.

Juu kuunneltavaa on tosiaan, kampasuodinilmiö voi olla hyvinkin mielenkiintoisen kuulosta.

Sitä voi vaikka keskittyä merkkaamaan hyvät otot ja jutut, kuunnella onko jotain häiriöitä, sopiiko soundit ylipäätään biisiin, visioida bändin/tuottajan kanssa... pitää sen nauhurin pyörimässä sillai että soittajat unohtaa sen olemassaolon ja saa hyvää matskua nauhalle.

Tais sitten väännetään edelleen niitä equn nappuloita ja räpelletään vaiheenkääntökytkintä ja ihmetellään kun edelleenkään virveli ei kuulosta miksauksessa siltä miltä pelkkää virveliraitaa kuuntelemalla kuvittelisi.

Jos rupeisin kikkailemaan äänittäessä viiveiden kanssa, saisin sen varmasti vaan enemmän kieroon...
Varmaankin, varsinkaan jos ei ole hajuakaan siitä mitä on tekemässä tai ei ymmärrä teoriaa asian takana.
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
Mikael
19.05.2006 21:34:47

Ristiriita johtuu vaan tuosta Timo T.A:n kuvasta sun avatarissa..

aa-jee. timppa on kuitenkin mun henkinen johtaja joten ei mahda midis.
Siitä mistä aita on matalin...
Mikael
19.05.2006 21:49:19 (muokattu 19.05.2006 22:01:57)

Juu kuunneltavaa on tosiaan, kampasuodinilmiö voi olla hyvinkin mielenkiintoisen kuulosta.

Niin no... mä oon sekä äänittänyt muita, että soittanut itse usealle kymmenelle äänitteelle usean vuoden aikana, eikä vaiheista johtuvia ongelmia soittotilanteen monitoroinnissa ole ollut kertaakaan. Ongelmia olis varmasti aiheutunut mikäli äänittäjä olis ruvennut sekoilemaan viivästysten kanssa silloin kun pitäis soittaa.

Miksatessa tilanne on ihan toinen. Viivästäminen ja raitojen siirtely hyvältä kuulostaviin kohtiin on ihan arkipäivää, mutta äänitystilanteessa toi on hyödytöntä ja siitä aiheutuvalla sekoilulla korkeintaan pilaa soittajien fiilikset - mikä taas on hyvän oton vaihngossa tuhoamisen jälkeen suurinpiirtein ankeinta mitä äänittäjä voi sessiossa tehdä.

Ai nii... soittaessa runpalille aika iso osa siitä mölystä tulee sieltä kuulokkeiden ulkopuolelta ja koska korvat on useimmiten eri kohdassa kun mikit niin siinähän sitä aikaeroa tulee taas lisää. Lisäksi jos samassa tilassa rumpalin kanssa on vaikkas kitaristi ja basisti, niin hekin kuulevat kuulokkeiden läpi niitä runpuja ja kaikki eri etäisyyksiltä - onko siis ratkaisu henkilökohtaisissa viiveissä kunikn soittajan kuuntelussa???
Timo JM
19.05.2006 22:34:01

VOI MAHOTON TÄTÄ KETJUA!

Vaihe tai ei pääasia, että soundaa hyvältä!
...siis mun mielestä.
askomiko
19.05.2006 22:59:45
Oon aina vaiheessa.
Tahdon bändiisi soittamaan.
"Mutta 99% varmuudella sanoisin että se kiinalainen kopioäimä tms. soveltuu ainoastaan kuikkaan tähdättäväksi manuaaliprojektiiliksi"
Aki
19.05.2006 23:07:52

muuta kuunneltavaa sessioissa kuin kelata tollaisia.
Senpä takia sitä pohditaankin nyt eikä sessioissa. PeteH jälleen mainiosti selitti, miksi tämä asia ylipäänsä on pohdinnan alla, ja että miksi ihan ookoosti toimivia vanhoja työskentelytapoja voi myös hieman muuttaa. Mikä ainakin multa meni aiemmin ohi oli se, että ne jotka vastustavat vaiheenkohdistusviiveiden käyttöä äänityksessä, kannattavat niiden käyttöä miksauksessa. Mikä on se mitä itse ajoin takaa. Mulle on jo hieman epäselvää että onko muutkin kuin Koopop keskustelemassa viiveiden käytöstä pelkästään äänitysvaiheessa, vaiko yleisesti miksauksessa.

Miksatessa tilanne on ihan toinen.
Tähän tulee varmasti taas pari sivua kommenttia että miten voi äänittää jos ei tiedä miltä se tulee miksatessa siirrettynä kuulostamaan...

No jaa. Onneksi tämäkin aihe kuivahtaa ihan pian. Mutta oli tässä myös antoisia hetkiä. Kiitos niistä. Minä ainakin opin asioita.
Notefix
19.05.2006 23:32:48

joo...hyvä pojat!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Mikael
19.05.2006 23:33:47

joo...hyvä pojat!

hyvä Pirjo.
Notefix
19.05.2006 23:34:58

hyvä Pirjo.

Jorma vaan!
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
loosah
19.05.2006 23:52:32
Jorma vaan!

Jorma sul on housuissas!

= )
kompelonnora
20.05.2006 00:50:01
Mulle on jo hieman epäselvää että onko muutkin kuin Koopop keskustelemassa viiveiden käytöstä pelkästään äänitysvaiheessa, vaiko yleisesti miksauksessa.

Ok, kertaan vielä. Kampafiltterin välttämiseksi, se on äänitystilanteessa liian hankalaa ja koska soundit mun filosofian mukaan pitää saada kohdilleen jo silloin, käytän muita konsteja ongelman ratkaisemiseen. Ja kun ongelma on jo ratkaistu, ei ole syytä palata siihen miksauksessa, ellei ole sattunut kolossaalisia mokia.

En mä viiveiden käyttöä vastusta, se on vaan musta kohtuuttoman hankalaa _tähän tarkoitukseen_, verrattuna siihen, miten vähän siitä kuitenkaan on hyötyä. Toisaalta mä en myöskään yleensä mikitä virveliä erikseen, mikä tietenkin on paljon tehokkaampi, helpompi ja nopeampi ratkaisu.

t.m
milcoin
20.05.2006 10:30:23
Joko hyytyi...
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
JoKo
20.05.2006 10:30:34
selvittikö tämä yhtään mitä tässä ajetaan takaa?

Ymmärrän kyllä.

Nää on näitä lähestymistapoja. Mä vedän nauhalle suorana ja ruuvaan sen jälkeen.
Uskon että rajaamalla työkaluja tässä vaiheessa tulee parempaa jälkeä. Jos säätää yhtä aikaa eq:n ja ties minkä kanssa, huomio on keskittynyt sellaisiin asioihin mitkä varmasti voi tehdä myöhemminkin. Kaikkea taas ei voi, sen takia kannattaa priorisoida asiota.

Yleensä soittajat soittaa samassa huoneessa, miksi sinne kuunteluun pitää edes laittaa kaikki kanavat? Harvemmin kukaan luureihinsa haluu kokonaista rumpusettiä, överit ja basari (esim.) useimiten riittää. Mutta toisaalta silloin kun joku tulee sanomaan että ei voi vetää koska kuuntelu on huonossa vaiheessa, niin tottakai viiveet kehiin, palveluammattihan tääkin osittain on.
BenGlenton
20.05.2006 15:25:31
Onko hyvä jos hommat on aina vaiheessa? :)
www.supremecourtband.fi
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)