Nuages 28.09.2003 17:10:41 (muokattu 28.09.2003 17:11:46) | |
---|
Miten te soitatte tällaiset kohtuu nopeat vitossointukulut? Esim. Guns'n'Roses: Welcome To The Jungle-biisin perusriffi:
Ab---7--7--5--7-7--7-5---4---2 Eb---5--5--3--5-5--5-3---2---0
Siis miten sormitatte tämän riffin? EDIT: Viritin 1/2 sävelastetta alemmas. "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan."
-Einon urkukoulu |
soolo 28.09.2003 17:19:15 | |
---|
dropped-d olis kova sana elämä on laiffii |
Spiridon 28.09.2003 17:36:45 | |
---|
etusormi-nimetön(/keskisormi) Sitä sitten liikutellaan ympäriinsä. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
Nuages 28.09.2003 17:38:57 | |
---|
etusormi-nimetön(/keskisormi) Sitä sitten liikutellaan ympäriinsä. Jaa. Minä kun olen harjoitellut tuota siten, että tuon Ab5-soinnun soitan keskisormella ja pikkrillillä. Onko se sitten harhaoppista jumalanpilkkaa? "Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan."
-Einon urkukoulu |
Sahanpurija 28.09.2003 18:02:43 | |
---|
Aina näissä sormitusjutuissa vaan aikaa ja kokeilua. Sitten valitaan se mikä tuntuu helpoimmalta/parhaalta. Keep your Eyes Wide Open, Moonchild.
We're going to Level Five to see One More Red Nightmare.
But first you must eat your Cat Food. |
kimurantti1 28.09.2003 18:06:26 | |
---|
Jaa. Minä kun olen harjoitellut tuota siten, että tuon Ab5-soinnun soitan keskisormella ja pikkrillillä. Onko se sitten harhaoppista jumalanpilkkaa? Ei, vaan kaikki PITÄÄ soittaa niinkuin itselle parhaalta tuntuu. Ei niin, että jos esim. Petrucci soittaa tuon jutun noin, niin minäkin soitan sen niin. |
Spiridon 28.09.2003 19:40:37 | |
---|
Jaa. Minä kun olen harjoitellut tuota siten, että tuon Ab5-soinnun soitan keskisormella ja pikkrillillä. Onko se sitten harhaoppista jumalanpilkkaa? Mää soitin ennen peukalolla, etusormella ja keskisormella. Että peukalo otti tuolta alimmalta kieleltä ja yksi sormi per kieli (njoo, tässä kappaleessa käytin peukaloa ja etusormea tai keskisorme tai nimetöntä). Aika kömpelöhän tuo tapa oli, onneksi tuli katsottua kun kaveri soitti jottain smells like teen spirittiä ja huomasin tuon "etusormi ja nimetön"-tavan kätsymmäksi ja nopeemmaksi. Mullon niin pitkät sormet etten käytä pikkurilliä kuin hätätapauksissa, joten sun tapa ei ainakaan mulle sovi, paitsi ehkä poikkurillin voiman treenaamiseen. Kaiken logiikan mukaan tuo etusormi/nimetön olisi kuitenkin jämäkämpi kuin sinun tapasi. No tee niinku tykkäät. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
Hannu H. 28.09.2003 20:44:21 (muokattu 28.09.2003 20:44:45) | |
---|
dropped-d olis kova sana vaan kun alkuperäsessä ei oo tommosta niin turha alkaa säätämään... Itse ihan etusormi/nimetön "muodostelmalla" vetelen eessuntaas ton... |
Dick Parker 29.09.2003 16:01:58 | |
---|
Etusormi ja pikkurilli on mun mielestä paras tapa sormittaa vitossoinnut. Ja kattokaa vaikka Petruccia ja muita. Ei nopeemmissa jutuissa pärjätä millään Tony Iommi-tekniikalla. |
mathias 29.09.2003 17:23:06 | |
---|
Etusormi ja pikkurilli on mun mielestä paras tapa sormittaa vitossoinnut. Ja kattokaa vaikka Petruccia ja muita. Ei nopeemmissa jutuissa pärjätä millään Tony Iommi-tekniikalla. Joskus minäkin soittelin vitossoinnut tuolla etusormi-pikkurilli-tyylillä. Mutta kuitenkin ajan myötä huomasin, että etusormi-nimetön-yhdistelmä sopii paremmin. Mutta samapa tuo miten ne sormet ovat. Kunhan vaan itsestä tuntuu hyvältä. Kitara on lyömäsoitin ja siinä on oltava vitusti säröä -J. Hynynen- |
Insane Kane 29.09.2003 17:56:02 | |
---|
Etusormi-nimetön. Pikkurillissä ei ole tarpeeksi voimaa että se olisi tarkka tuollaisissa nopeissa asemavaihdoissa, ja tuohan on "oikeaoppinen"..? Ennen soittelin semmoset rennommat jutut etusormi-pikkurilli, mutta kun menin katkomaan hermoja keklolla, se ei enään oikeen toimi. Mmmm, EMG!! |
Fortune 29.09.2003 20:00:13 | |
---|
Etusormi-nimetön tuossa riffissä, soitan 2 sävelellä tuon, mutta jos kolmisävelisiä vitosia soitan, niin sormitan etusormi-nimetön-pikkusormi, siitä on kätevä mätkiä etusormella hienoja tritonuskikkoja ja dimeihin pääsee nopsemmin käsiksi sointusiirtymissä. Nih. |
Vitosia soitettaessa käytän itse aina etusormi-nimetön-pikkusormi -asetelmaa. Tottumiskysymys. "Plagiointi on rehellisintä imartelua.." |
Vimpo 02.10.2003 14:37:47 | |
---|
Yleensä soitan ihan etusormi-nimetön, mutta alemmilla nauhoilla tulee joskus otettua se toinen sävel (kvintti) pikkurillillä. |
Locrian 02.10.2003 15:13:07 | |
---|
Jeeee...Tai sitten voi soittaa ekan soinnun keskisormi-pikkurilli ja alempana olevan soinnun etusormi-keskisormi.Aivan kuten Marty Friedman nerokkaassa GM-kolumnissaan "economy fingering" opetti!!Ei kuluteta energiaa kuten suuri vinkutietäjä M.A.Numminen opetti!! Jah! I hate eatin' vegetables...
Can't swallow the wheelchair... |
Spiff 03.10.2003 14:24:51 | |
---|
Yleensä vedän noi etusormi-nimetön-otteella. Riippuen siitä miten biisi jatkuu, niin saatan käyttää myös nimetön-pikkurilli ja etusormi-pikkurilli -otteita. Kun opettelen jotain kappaletta niin mietin balanssia, miten joku sointu on helpoin soittaa ja miten siitä on helpoin vaihtaa seuraavaan otteeseen. Mitä sitä sontaa. |
Tanu 03.10.2003 17:20:57 | |
---|
Etusormi-nimetön. Jos soittaa pitäisi jostain 12. väliä ylempää, niin saattaisin käyttää etusormi-keskisormi-yhdistelmää. G- ja B-kielille sijoittuvan soinnun taas vetäisin etusormi-pikkurillillä. Miten tuntuu parhaiten menevän. Se siitä sitten. Saatanan tylsä peruspeelo. |
Brian May jr. 03.10.2003 21:21:53 | |
---|
Etusormi-nimetön, riippuu tietenkin ihmisestä mutta mulla ei pikkurilli oo tarpeeks vahva et se pysyis mukana nois nopeis vaihdois. Tyylilaji nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Sintti 05.10.2003 10:34:15 | |
---|
dropped-d olis kova sana pyh mitä turhia... En oo ikinä uutta skittaa ostanu, enkä osta!!! |
Supernaut 08.10.2003 18:52:20 | |
---|
A5-sointu etusormella 2. nauhalta (A-kieli vapaana) ja loput äänet yksitellen keski- ja etusormilla. Eli siis en soita G:tä, F#:ää ja E:tä sointuina. Näin luki Guns n' Rosesin virallisessa nuottikirjassa (joka ei kyllä oikeastaan takaa mitään...). Näin se on ainakin helpompi. Funk you! |