Aihe: Ranne
1
marke-
18.05.2006 12:58:23 (muokattu 18.05.2006 13:03:37)
Miten pidätte rannetta soittaessa? Sitä kättä siis joka menee kaulalla (oikeakätisillä vasuri). Oon tässä 12 vuotta vääntäny skebaa ja eilen meni sitten lopullisesti hermo kun pari juttua ei vieläkään sujunut. Aikaisemmin pidin rannetta sellaseen Jimi Henkka tyyliin, että sai peukalolla tarvittaessa soitetultua kanssa. Nyt sitten kokeilin soittaa silleen "konserttikitara" otteella eli ranne ei ole kääntyny sivusunnassa ja kämmen ei koske kaulaan. Tämähän autto joka tavalla joka asiaan! Joku uus lihas vähän tulee kipeeks, mutta se on ymmärrettävää.. Kehitystä tapahtui soittamisessa 2 tunnin aikana tällä uudella 'asennolla' enemmän ku vitti viimeiseen 2:n vuoteen muuten.

Tää on tätä persettä kun ei oo mitään opetusta saanu ikinä, ei oikein tajua omia heikkouksiaan.. Silti tässä mietin että onko yksi asento oikea, vai pitääkö niitä vaihdella sit tilanteen mukaan? Ilmeisesti, eihän lähetyssaarnaajaakaan kukaan loputtomiin jaksa. Mutta onkohan kellään aiheesta mitään linkkejä tms? Netissähän on pilvin pimein guitar lessoneita, mutta missään löytämässäni ei käsitellä kitaroinnin ergonomista puolta ja lihashuoltoa.

EDIT: Tossa yhessä pysyvä kirjotuksessahan olikin noita linkkejä.
Seksi
vantage
18.05.2006 14:33:00
Olen myös alkanut kiinnittää samaan asiaan vähän huomiota.
Ennen soitti aika paljon kämmen kaulassa kiinni, mutta nykyään varsinkin soolo jutuissa alkanut vähän panostamaan tuohon "oikeaan tyyliin"

Yllättävän hankalaa totutella tuohon.
jogo3000
18.05.2006 14:39:40

Mitenkäs tuo uusi asento toimii bendien ja vibratojen kanssa?
Hyötähyviää. Kahakkättee. Myötämöykkynee.
Krice
18.05.2006 15:12:25

Pidän silleen luonnollisesti kuten parhaalta tuntuu. Tässäkään ei ole mitään yhtä totuutta, vaan kitaristit pitävät eri tavalla ja silti osaavat sen pääasian - soittamisen.
McNulty
18.05.2006 15:24:07
Käytän sekä että... joko niin että peukku tulee otelaudalle tai sitten niin että se on tukevasti kaulan takana. Tästä syystä suosin ihan perinteistä C-shape kaulaprofiilia... esim. Les Pauleissa, uusissa Stratoissa ja Jacksoneissa/Charveleissa on minun lapasta miellyttävä profiili.

Eli ihan siitä kiinni mitä soittaa, miten tuo ranne muljahtelee :)
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
oiva tumpeloinen
18.05.2006 15:26:08
Pidän silleen luonnollisesti kuten parhaalta tuntuu. Tässäkään ei ole mitään yhtä totuutta, vaan kitaristit pitävät eri tavalla ja silti osaavat sen pääasian - soittamisen.

Näin.

Mä yleensä pidän peukaloa aika paljon kaulan yläreunassa. Se on mulle tutumpi asento ja on helpompi ottaa peukku mukaan komppauksiin. Toisaalta varsinkin barre-otteita soittaessa olen huomannut vasemman käden hakeutuvan enemmän "oikeaoppiseen" asentoon.

Ja sitten harvoin uutta ja vaikeata opetellassa mä joskus "hifistelen" ja soitankoko ajan "oikeassa" asennossa. Samalla mä yleensä koitan kaikkea muutakin maagista jippoa, kun ei jokin juttu tunnnu menevän millään (syljen olan yli, taitan matonreunan oikealla jalalla jne)....ja p*skat.

Soittakaa niin kuin parhaalta tuntuu. Tosin.....mä aikoinaan juttelin muutaman aikuisten oikeasti opiskelleen kanssa ja ne oli sitä mieltä, että kaikki jutut teoriaa ja tekniikoita myöten pitää opetella, jotta niistä voi sitten valita itselle sopivimmat jutut ja unohtaa loput. =)
marke-
18.05.2006 17:10:52
Mitenkäs tuo uusi asento toimii bendien ja vibratojen kanssa?

No aika yllättävän hyvin, melkeinpä paremmin näidenkin kanssa. Vibra on vielä vähän hitaampaa.. katsotaan nyt parin viikon jälkeen. Erityisesti "thrillit" helpottu kyllä metrin tuolla..

Onhan se juu niin kai että tuo asento riippuu tilanteesta sitten. Vähän tuo kipu epäilyttää tavallaan, se katoaa kyllä kun soittamisen lopettaa ja venyttelee.. toivottavasti/luultavasti on vaan lihaskasvua ;)
Seksi
Apricot
19.05.2006 01:54:20
Silti tässä mietin että onko yksi asento oikea, vai pitääkö niitä vaihdella sit tilanteen mukaan?

Ei ole yhtä oikeaa asentoa, vaan pitää vaihdella tilanteen mukaan.

Musta on jännää, että tätä ikuista koulukunta-asiaa ei mietitä siltä yksinkertaiselta kannalta että kun soitetaan ohuita kieliä, niin ranne kääntyy luonnollisesti niin että peukalo nousee otelaudalle. Vastaavasti paksuilla kielillä soitettaessa peukalo laskeutuu kaulan taakse. Se on sitä elastisuutta, mitä sähköskebassa tarvitaan.

Mä en näe siinä klasariotteessa kuitenkaan mitään suurta etua sähkökitaralla soitettaessa. Kyllä ainakin itsellä kaikki trillit ym. toimii ihan vapaalla sekatekniikalla. Ehkä kysymys on siitä, että miten yleensä harjoittelee. Käden pitää olla elastinen, kuten myös plektrakäden.
No problemo!
marke-
19.05.2006 02:16:13
Voisin vähän spesifioida ongelmaa tällä tavalla: (mikä siis tässä ei-klasariotteessa on vialla), että vanhaan tyyliin vaikkapa D-A-D vireellä soitettu juntta/thrilli riffittely jossa pitää painaa etu- ja keskisormella kaikkia kolmea ylempää kieltä ja vielä thrillata, niin käy todella helposti niin että peukalon ollessa ylhäällä käsi väsyy älyttömän nopeasti. Samalla tulee herkästi "hinkattua" etusormea ja keskaria kettumaisesti yhteen, mikä lisää näppien nopeaa väsymistä ennestään.

En oikeastaan tarkoittanutkaan, että pitäisi olla joku yksi tyyli/koulukunta. Monipuolisuushan on kova juttu joka asiassa.. muiden kokemuksia halusin kuulla.
Seksi
jogo3000
19.05.2006 07:11:53

Onhan se juu niin kai että tuo asento riippuu tilanteesta sitten. Vähän tuo kipu epäilyttää tavallaan, se katoaa kyllä kun soittamisen lopettaa ja venyttelee.. toivottavasti/luultavasti on vaan lihaskasvua ;)

Jos tuntuu kipua, on syytä tarkastaa soittoasento vielä kerran. Soittaessa ei kipeydy paikat, jos soittoasento on ergonominen.
Hyötähyviää. Kahakkättee. Myötämöykkynee.
Teemu K.
19.05.2006 19:20:19

Tuo on taitaa olla alkuoireilua jännetupen tulehduksesta.

Ei kai ranteen asennolla ole väliä kunhan se on rento, eikä jännityksessä.
Kyllä kaikkea kokeilla kannattaa.
"Behold! The atheists worst nightmare: A banana." -Ray Comfort
Synnyttäjä
19.05.2006 19:29:27

Eli ihan siitä kiinni mitä soittaa, miten tuo ranne muljahtelee :)

Näinpä.

Mulla on vaan nuo nakit sen verran pienet, että "peukalobarret" olen tyystin tiputtanut repertuaaristani. Ei niistä mitään tule. Yleensä se peukun kynsi korkeintaan heiluttelee sieltä kaulan takaa. Yleensä sormet on lievässä terävässä kulmassa kielilukkoihin päin. Sitten kun soitetaan jotain vaikeampia juttuja, niin ranteen (ja sormien) kulma muuttuu lähemmäs suoraa kulmaa kaulaan nähden.
Kaikki tuntee apinan, apina ei tunne ketään.
marke-
19.05.2006 21:50:40
Jos tuntuu kipua, on syytä tarkastaa soittoasento vielä kerran. Soittaessa ei kipeydy paikat, jos soittoasento on ergonominen.

No, puhutaan sitten, että "väsymistä" eikä niinkään kipua. Eri asia tosiaankin. Anteeksi väärä termi.lol. "Kipu" on lähinnä samanlaista ku nopeasti pistää sormia nyrkkiin ja avaa.. tekee tarpeeksimonta sataa kertaa nopeasti niin varmasti ergonomisimmatkin jäbät tuntee jotain, vai? Sitäpaitti kyllä sitä teininä tuli hammasta purtua yhteen kun alkujaan reenaili barreja soimaan puhtaasti. En tiedä sitten oisko jälleen se opetus säästänyt tältäkin, mutta mitään jännetuppitulehduksia ei silloinkaan aiheesta tullut.. kyllä vielä oikean kivun ja rasituskivun erottaa osaan, toivottavasti.
Seksi
kh 203
19.05.2006 21:56:27

Soitan hampailla ämpäripäässä joten mulla ei ole tuota huolta... :D
" Rock n roll should make you wanna fuck",Blackie Lawless ( W.A.S.P )
oiva tumpeloinen
19.05.2006 21:58:42 (muokattu 19.05.2006 22:08:53)
Pahoitteluni.....

Poistan huonon jutun *hik*.

Asia on sen verran tärkeä, etten viitsi pilata koko topicia omalla tyhmyydelläni. =(
kh 203
19.05.2006 22:04:43

rintakarvat??? DAAA!!!
" Rock n roll should make you wanna fuck",Blackie Lawless ( W.A.S.P )
marke-
19.05.2006 23:59:58
Pahoitteluni.....

Poistan huonon jutun *hik*.

Asia on sen verran tärkeä, etten viitsi pilata koko topicia omalla tyhmyydelläni. =(

Älä ny, läpänheitto on aina jees.. veikkaan että juttusi liittyi itsetyydytykseen jollain tapaa?
Seksi
Carpenter
22.05.2006 21:42:45
Ite tykkään soittaa eniten peukalo kaulan takana. Sormet asettuvat paremmin juuri nauhojen viereen ja saa lisää ulottuvuutta soittoon. Tosin kitaraa pitää olla aika korkealla ettei ranne tule kipeäksi. Bendit ja avoimet soinnut soitan yleensä peukalo kaulan päällä. Varsinkin bend + vibrato on aika vaikea, jos ei pidä peukaloa kaulan päällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)