Aihe: Voiko matala scalloppaus vastata jumbo nauhoja?
1
32788
19.05.2006 21:01:15
Kannattaa joko vaihtaa kitara tai vaihdattaa suosiolla ammattilaisella ne nauhat, en uskaltais ainakaan ite ruveta "scalloppaamaan" noita, voi käydä huonosti...

http://www.shredaholic.com/images/m4448307-3012.jpg
Jannipaali
19.05.2006 21:02:04 (muokattu 19.05.2006 21:02:33)
Aloin tätä miettimään kun tossa katselin Fenderin 60's classic Stratocasteria joissa nuo vintage nauhat on. Noi vintage nauhat ei välttämättä ole mikään ongelma mutta isomman nauhat on aina plussaa, nauhoja en itse osaa enkä uskalla vaihtaa niin ajattelin että jos esim. 12. nauhan kohdalta alkaisi pikkuhiljaa tekemään scalloppausta korkeammille nauhoille. Mutta tekisi niin ettei missään kohtaa scalloppaus olisi kovin syvä vaan aika matala mutta sen verran kuitenkin että siitä olisi jotain hyötyä.

Toimisiko tämä, voisiko vaikutusta verrata isoihin jumbo nauhoihin esim?

Kannattaa suosiolla vaihtaa ne nauhat jumboihin, kun se on ihan erilainen soitta koverretulla otelaudalla.

Tuota koverrusta et sitten saa enää "korjattua" jos et siitä pidäkkään, toisin on nauhojen kanssa, jotka voi vaihtaa aina.

Edit. Vähän hidas.
"Paskan möivät"
Jannipaali
19.05.2006 21:03:43
Kannattaa joko vaihtaa kitara tai vaihdattaa suosiolla ammattilaisella ne nauhat, en uskaltais ainakaan ite ruveta "scalloppaamaan" noita, voi käydä huonosti...

Noin käy, jos kovertaa silmät kiinni ja käyttää apuna talttaa.
"Paskan möivät"
oiva tumpeloinen
19.05.2006 21:08:17

Kaiverrusten tekeminen ei ole erityisen vaikeaa. Tarvitsee vain pyöreän viilan ja tarkkuutta.

Muuten mä näkisin asian niin kuin Jannibal sen tiivisti.
Aki
19.05.2006 23:29:54

Kaiverrusten tekeminen ei ole erityisen vaikeaa.
Ei, mutta kylmää päätä vaatii jos ei uskalla nauhoja vaihtaa mutta uskaltaa kaivertaa (=pilata) soittimensa kaulan peruuttamattomasti.

Omistan kitaran jonka arvo olisi jopa nelinkertainen (n 1400€) jonsei otelautaa olisi skallopattu, vaikka työ on ammattilaisen jäljiltä erittäin siististi tehty.
Rypsolisti
19.05.2006 23:46:00
Kiitos vastauksista!

Itse olen tehnyt toiseen kitaraani scalloped otelaudan joten siitä löytyy kyllä kokemusta. Sinänsä pidän scalloped otelaudoista mutta enemmän pidän kuitenkin normaaleista otelaudoista. Semmoista ''välimuotoa'' ajattelin että puuta vielä tuntuisi sormien alla.

Ehkä loppujen lopuksi nauhojen vaihto olisi paras vaihtoehto, se tosin tulee maksamaan kun ammattilainen sen tekee. Tuon scalloppauksen tekisin itse niin ei maksaisi mitään.
Miikathebest
20.05.2006 00:24:04 (muokattu 20.05.2006 00:30:21)

Otsikkoon: Kyllä voi!

Minä ostin STD squier straton pienistä nauhoista huolimatta - juuri otelaudan kovertaminen mielessä. Tein varsin kevyet koverrukset. (ehkä liiankin pienet)

Toimii!

Näyttää kivemmalta ja sain samalla lakkapinnan pois estämästä luonnolista kaunistumista.

http://personal.inet.fi/musiikki/miikathebest/strat1.jpg
Tuo on omavalmistekitarasta. Otelauta oli valmis, joten oli pakko jälleen "sortua" nauhavälien muokkaamiseen.
Hei sinä!
Little Savage
20.05.2006 00:38:29
...Mutta tekisi niin ettei missään kohtaa scalloppaus olisi kovin syvä vaan aika matala mutta sen verran kuitenkin että siitä olisi jotain hyötyä.

Mun mielestä on aivan sama tatsin kannalta ottaako vähän vai paljon kun se idea on kuitenkin se että kieliä painetaan nauhoja vasten vain sen verran että soi.
oiva tumpeloinen
20.05.2006 02:21:59
Ei, mutta kylmää päätä vaatii jos ei uskalla nauhoja vaihtaa mutta uskaltaa kaivertaa (=pilata) soittimensa kaulan peruuttamattomasti.

Miten niin pilata? se on vain eritatsinen keppi sen jälkeen. Soittaja valitsee paremman vaihtoehdon. =)

Omistan kitaran jonka arvo olisi jopa nelinkertainen (n 1400€) jonsei otelautaa olisi skallopattu, vaikka työ on ammattilaisen jäljiltä erittäin siististi tehty.

Nyt puhutaankin sitten kahdesta eri asiasta. Soitettavuudesta ja kitaran jälleenmyyntiarvosta. Jos sen kitaran meinaa 'hukata' jatkossa, niin en koskaan kaivertaisi sitä. Käyttökalusta taas siiten maun mukaan.

Otsikkoon: Kyllä voi!

Nyt kyllä mennään aika ohkaisella jäällä. Jos saat otettua joka nauhavälistä yhtä ohkaisesti koko kaulan alueelta, niin mikä jottei.....tietenkin niiden kaiverrusten pitää olla todella matalat.

Ja jos sä meinaat verrata noita sun kaiverruksia+ (saat vaikka itse valita) matalimpia nauhoja jumbonauhoihin, niin toi sun ero otelaudan pinnasta on huomattavasti suurempi kuin jumbonauhojen kaivertamattomaan otelautaan.....eli sen tatsi on erilainen.
the TT Allan
20.05.2006 04:06:39 (muokattu 20.05.2006 04:10:13)
kyllä tiedän monta kaulaa jotka on pilattu kaivertelemalla ja yhden joka on onnistunut pirun hyvin ja se on tuossa vieressäni.
No turha sitä on kehua että se olisi taidolla tehty. vaan aivan pelkällä tuurilla.
Kaivertelin sen jo n20v sitten. Vanha Eko ja sittemmin usempaan otteeseen kunnosteltu ja nauhat hiottu sun muuta. Mutta nimenomaan kovertelu oli aivan sattuma ettei se mitään aiheuttanut.
Monissa kauloissa tiedän että on käynyt niin että ne taipuu aivan piloille kaivertelun jälkeen. Otelaudan puristus lujuus ominaisuudet muuttuu niin oleellisesti että se on aina riski. Ja hyvin paljon kiinni koko kaulan rakenteesta. En tiedä vaikuttaako tuossa ekossa se että itse kaula on kolmesta palasesta. Kahdesta vaahtera palikasta joiden välissä mahonki.
Pahin tapaus minkä olen nähnyt on Fenkun kaula josta ei kovertelun jälkeen ollut kuin lentokoneen propeliksi. Lapa pyöpästi varmaa 6..7 astetta.
Se hyvä puoli kyllä tollaisessa koveretussa kaulassa on kun sattuu joskus olemaan leikkaamattomat kynnet niin ne ei ota otelautaan. näin tapahtuu joskus noilla matalampi nauhaisilla.
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
Miikathebest
20.05.2006 21:54:57

Nyt kyllä mennään aika ohkaisella jäällä. Jos saat otettua joka nauhavälistä yhtä ohkaisesti koko kaulan alueelta, niin mikä jottei.....tietenkin niiden kaiverrusten pitää olla todella matalat.
Helpompaako sitten on vaihtaa ja hioa nauhat kohdalleen?

Ja jos sä meinaat verrata noita sun kaiverruksia+ (saat vaikka itse valita) matalimpia nauhoja jumbonauhoihin, niin toi sun ero otelaudan pinnasta on huomattavasti suurempi kuin jumbonauhojen kaivertamattomaan otelautaan.....eli sen tatsi on erilainen.

Eikäkun toi kuva olikin eri kitarasta. Siinä on jo ihan syvä tatsi.
Hei sinä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)