Aihe: Laajin ääniala
1 2 3
Rallattelija
16.05.2006 22:14:42
Mariah Careyn väitettiin omaavan maailman laajimman äänialan. kuulemma 20 oktaavia. Tuskin kuitenkaan maailman laajaskaalaisin nainen on kuitenkaan musiikkibisneksessä mukana joten kysymys onkin rajattu vain ammatti laulajiin.

Ensin selventääkseni etten oikeasti niin tyhmä miltä näytän kumosin tuon 20 oktaavia heti. sehän on käytännössä sula mahdottomuus. ihmisen kuulo kun pyörii noin kymmenen oktaavin kieppeillä.

Sitten ne taistelun kohteet =)

1a) Kuka omaa maailman laajimman ääniskaalan naisista?

1b) Kuka omaa maailman laajimman ääniskaalan miehistä?

2) Kuinka laajoja nämä äänialat ovat

3) Olisko esittää faktana muutakin kuin että serkun kaima isä tietää!

4) Mariah Carey ääniala?

Tämän kysymyksen esitän vain kiusallani. itse en kyllä oikeita vastauksia tiedä joten niitä on turha minulta ruikuttaa.
MartinB
16.05.2006 22:28:57 (muokattu 16.05.2006 22:33:09)
Katsopa Guinessin ennätyskirjasta... Siinä taitaa olla mainintaa extreme "laulusta".

Tässä yhteydessä taitaa vielä Uma Sumac(?kirjoitus) olla maininnan arvoinen, en ole kuullut tosin.

Mariah Carey taitaa päästä "vihellysrekisteriin" mutta hän ei taida päästä kovin matalaan. Katsopa vaikka wikipediasta.
OutOfTune
16.05.2006 23:48:57
Tietoa ei ole, mutta arvataan vaikka sitten huvin vuoksi:

Mariah Carey, Yma Sumac tai Georgia Brown?

Adam Lopez?

Hmm.

Ei! :-)

4) Mariah Carey ääniala?

4 ½ oktaavia?
LNA
17.05.2006 00:22:04

Diamanda Galas?
boonie
17.05.2006 07:18:27 (muokattu 17.05.2006 07:20:47)
Kyllähän se Mariah Carey aika kiitettävän matalalle pääseepi. Jostain olen bongannut joskus, että hänellä n. viiden oktaavin verran äänialaa löytyisi, ja uskon, että tämä hyvinkin voi paikkansa pitää (melkoisen korkeita ääniä huilurekisteristä päästelee :p).

EDIT: siis naiselle kiitettävän matalalle, sanotaan nyt vielä se. Juu, ja Yma Sumacista olen kuullut joitain tarinoita, että 7 (?!) oktaavia olisi mennyt, mutta en kyllä yhtään tiedä jutun todenperäisyyttä.
"Now you're officially black. Bitch."
rikhard/blow
17.05.2006 11:01:05

Ei ainakaan Mariah Carey. En voi uskoa.

Yksi laajaskaalainen popmusiikissa on Billy MacKenzie (Associates)

4 oktaavia.

Ei ole kuin nettitietoutta

4) Mariah Carey ääniala?

3 ?
YaOoh
17.05.2006 16:37:04 (muokattu 17.05.2006 16:39:08)

Varmaan aika vaikea sanoa, kun eri ihmisillä on hyvin erilaiset käsitykset siitä mitä lasketaan äänialaan. Se mitä minä olen kuullut esim. Mariah Careyn suustaan päästävän on ollut alueella H (suuri H, B2 amerikkalaisen merkinnän mukaan) - G#'''' (neljäviivainen G#, G#7 amerikkalaisen merkinnän mukaan, ei siis seiskasointu :-) ). Tämä ääniala on 4 oktaavia ja suuri seksti. (Korkeimmat äänet kyllä kuulostaa myös siltä, että ne on nauhoitettu samaan aikaan kun on ollut käynnissä suuri seksti :-) ). Mariahilla eri rekisterit eivät ole kuitenkaan kovin hyvin "yhdistyneet". Hän ei koskaan laula liukuen tai edes asteikkoa ylöspäin mennen alemmasta rekisteristä huilu/vihellysrekisteriin vaan hän jättää aina "reiän" rekisterien väliin. Olen lukenut myös epäilyksiä, että on olemassa joitakin äänialansa keskellä olevia nuotteja, joihin hän ei pääse millään rekisterillä.

Muita laaja-alaisia vihellysrekisterin hallitsevia:
- Yma Sumac (Häneltä olen kuullut muistaakseni: H - C'''', joka on siis 4 oktaavia ja pieni sekunti. Hän on itse väittänyt omistavansa 5 oktaavin äänialan, mutta en tiedä onko tästä mitään todisteita).
- Minnie Riperton
- Rachelle Ferrell (Eräällä internet-sivulla oli Rachellen demonstraatio äänialastaan, joka kuulemma meni yli pianon korkeimman koskettimen C'''''. Tämän demonstraation sanottiin todistavan, että tädillä on 6,5 oktaavinen ääniala, mutta itse en sitä ole kuullut. Rachellin levyjä kyllä minulla on, ja näistä kaikista kirjoituksessa mainitsemistani laulajista hänellä kyllä on ehkä voimakkain ääni myös korkeissa vinkuäänissä.
+ paljon muita (Tamar Braxton, Marcella Detroit, Cyndi Lauper, Christina Aguilera ym ym.)

- Adam Lopezin olen kuullut vetävän todella karsean poppiversion kappaleesta "Nessun Dorma" ja siinä se vinkui lopussa jotakin todella ohuita ja ilmavia vinkuääniä. Sinänsä kyllä laaja ääniala, mutta tuli kyllä mieleen, että onko se ääniala todellakin itsearvo...
- Trey Lorenz, niminen suhteellisen tuntematon laulaja osaa myös käyttää vihellysrekisteriä.
Kuten naisten puolella, varmasti ei voida sanoa myöskään yhtä miestä, jolla on absoluuttisesti laajin ääniala. Kuitenkin jossakin vinku-intiassa on joku fakiiri, joka (nippusiteiden avulla) on laulanut transsissa kahdeksantoistaviivaisen Cmaj7 soinnun yksin.

Mariahilta kuulemani "ääriäänet" olen itse nuorempana tarkistanut pianon kanssa, tosin en ole nyt aivan varma että oliko se G#'''', vai joku muu korkean c:n yläpuolella oleva nuotti. Muistaakseni kappale oli "Emotions".

Faktoja on näihin kysymyksiin vaikea hakea mistään tietolähteestä. Levy-yhtiöt esimerkiksi käyttävät 5-oktaavin äänialaa erityisesti suurien pop-diivojen markkinoinnissa, vaikka 2 oktaavia olisi lähempänä totuutta.

Pakko vielä sanoa, että monilla laulusta kiinnostuneilla on kyllä ehkä hieman liian äänialaan keskittynyt tapa kuunnella laulajia (ja myös arvostaa omaa ääntään). Tottakai jokainen saa kuunnella musiikkia miten haluaa, mutta on todella turhaa esittää universaalina FAKTANA, että esim. Mariah Carey on parempi laulaja kuin Maarit Hurmerinta sen takia, että Mariah saa kurkustaan korkeampia ääniä. (By the way: Maaritinkin olen itseasiassa kuullut vetävän vihellysrekisterissä suht' korkeita ääniä. Kappale oli nimeltään "Tuuli ja taivas".)
Limbus
17.05.2006 19:55:10 (muokattu 17.05.2006 19:57:17)

Uusimman Guinness:in kirjan mukaan sellainen herra kuin Tim Storms, tai joku sellainen. Äänialaa löytyy kuulemma 6 oktaavia. Menee 2 oktaavia alle pianon matalimman äänen.

Sinänsä kyllä laaja ääniala, mutta tuli kyllä mieleen, että onko se ääniala todellakin itsearvo...

Yhdyn kyseiseen puhujaan.
"Voin hyvällä syyllä sanoa alkaneeni elää vasta kun pidin itseäni kuolleena miehenä" -Rousseau-
OutOfTune
17.05.2006 20:27:35 (muokattu 17.05.2006 20:27:57)
Sinänsä kyllä laaja ääniala, mutta tuli kyllä mieleen, että onko se ääniala todellakin itsearvo...

"Tim Storms (born August 28, 1972) is a singer and composer. He has performed with the vocal bands Vocal Union, Acappella, and Rescue. Storms has also participated in musicals in Branson, Missouri. In 2000 he achieved a Guinness World Record by producing the lowest note by the human voice to ever be documented. The note registered at 8 Hz, which is below human hearing range."

Niinpä...

Toisekseen, eikö ääniala tulisi mitata sen mukaan mitä nuotteja pystyy laulamaan (vrt. "tuottamaan")?

Jos laskee kaikki tuotetut äänet mukaan, luultavasti kaikilla meillä on komea ääniala. Minäkin, uusi Pavarotti, tuossa laulaa luikautin korkean c:n samalla kun mutustin sämpylää ja luin meilejä. Sitten omassa sarjassaan ovat Jimgilletet yms, joilla on varmasti hieno tekniikka, mutta tyylitaju sitä luokkaa että Spinal Tap lakkaa naurattamasta. --- (oikeasti olen vain kateellinen, heh) ---
Suu
19.05.2006 11:04:19
Pakko vielä sanoa, että monilla laulusta kiinnostuneilla on kyllä ehkä hieman liian äänialaan keskittynyt tapa kuunnella laulajia (ja myös arvostaa omaa ääntään).

Word.

En ole tätä oikein koskaan ymmärtänyt.
Saksofonista irti saatava ääniala perussormituksilla tms. on muistaakseni jotain 2,5 oktaavia ja silti sillä on tehty maailman hienointa musiikkia. Mun mielestä on ihan sama kuinka pitkät äänihuulet kurkusta löytyy, jos ei niistä kuitenkaan saa otettua irti sellaista jota olisi mielenkiintoista kuunnella. Toi äänialan laajuuden arvostaminen kai kumpuaa jostain klassisen koulukunnan pohjamudista.

Mun mielestä:
Ei se, mitä sulla on, vaan se, miten sitä käytät.

Ja ei, tämä ei ollut pienen äänialan omaavan "kateellisen" juttelua. Itselläni on riittänyt venyvyyttä suuntaan ja toiseen, mutta vasta viime aikoina musta on alkanut tuntua siltä, että osaan käyttää edes osaa siitä jotenkin.
sound in - pleasure out
jogo3000
19.05.2006 14:23:46

Äänialasta on toki iso hyöty, mutta monet tosi kovat tulkitsijat, vaikkapa Bessie Smith, ovat onnistuneet sinänsä kapeasta äänialastaan huolimatta todella vaikuttaviin suorituksiin. Äänialaa sinänsä ei siis kannata tuijottaa.

Lisäksi olen huomannut, että joskus on vastustusta biisien transponoinnin suhteen. Tätä pidän sangen merkillisenä, sillä minusta säestäminen tapahtuu etupäässä laulun ehdoilla. Ei ole mitään järkeä vetää tietystä sävellajista, jos laulajan ääniala ei siihen sovellu.
Hyötähyviää. Kahakkättee. Myötämöykkynee.
fifi
19.05.2006 18:54:17 (muokattu 19.05.2006 20:20:51)

Eikö tuollainen transponnoinnin kaihtaminen koske lähinnä klassista musiikkia?

Sanoisin että kyllä? Olen ymmärtänyt että kevyen musiikin laulajat transponoivat mielellään kappaleet itselleen sopivalle alueelle. Klassisessa musiikissa on toki liedejä, joita löytyy vähän eri sävellajeista, mutta kun puhutaan originaalisävellajista, ei ole sen voittanutta. Saundiero on mittava, kun jotain kappaletta lauletaan tosi korkealta, jos kyseinen kappale on alunperin tehty vaikkapa matalalta laulettavaksi. Sille on syynsä, miksi säveltäjä on säveltänyt kappaleensa tiettyyn sävellajiin. Ja mitä tulee aarioihin, ne ovat lähes aina originaalisävellajissa. Eikä niitä todellakaan transponoida, mutta joistain kappaleista saattaa olla kaksi eri versiota.

Edit: hoonoa soomea
hannakatriina
19.05.2006 20:01:29

Eikö tuollainen transponnoinnin kaihtaminen koske lähinnä klassista musiikkia?

Tehkääpäs joskus yhteistyötä vaikka big bandin tai puhallinorkesterin kanssa... siis kolmenkymmenen tyypin orkesterihan ei transponoi lappujaan mihinkään, jos laulaja valittaa, että menee pikkuisen korkealta tai on vähän matala sävellaji, tai että soisi paremmin E:stä kuin Eb:stä :) On ollut erittäin kasvattavaa, kun on ollut pakko sopeutua siihen sävellajiin mikä missäkin valmiissa sovituksessa sattuu olemaan. Äärirajoilla on menty, mutta mikä ei tapa niin vahvistaa... äänialakin on laajentunut suuntaan ja toiseen, kun ei oo ollu muuta vaihtoehtoa (paitsi olla kokonaan laulamatta).

Yleensä kyllä mielelläni transponoin biisejä itselleni omimmalle alueelle, sikäli kun se taas muun bändin soiton puolesta on mahdollista. Joskus jotkut biisit ei vaan soundaa hyvälle jos niitä siirtää ylös tai alaspäin - esim. jotkut kitarariffit vaatii tietyn sävellajin. Sellaisenkin olen huomannut, että laulaessani alennusmerkkiset sävellajit soi pehmeämmin, ja ylennysmerkkiset on soinniltaan kirkkaampia. Jazzit vedän siis mieluummin vaikka Eb:stä ja rokit E:stä, mikä on yleensä kitaristillekin kivempi sävellaji, tietysti biisistä ja kitaran virityksestä riippuen.
jogo3000
21.05.2006 11:58:47

Kitarariffien kanssa ei tule ongelmia kun käyttää capoa. Mutta joo, lähinnä muut kuin laulajat kaihtavat transponointia. Sitä tarkoitin.
Hyötähyviää. Kahakkättee. Myötämöykkynee.
Suu
21.05.2006 18:20:44
Tehkääpäs joskus yhteistyötä vaikka big bandin tai puhallinorkesterin kanssa... siis kolmenkymmenen tyypin orkesterihan ei transponoi lappujaan mihinkään, jos laulaja valittaa, että menee pikkuisen korkealta tai on vähän matala sävellaji, tai että soisi paremmin E:stä kuin Eb:stä.

No kyllä, tämä pitää paikkansa.

Itselleni on juurikin tässä sattunut sellainen onni, että olen erään big bandin kanssa päässyt yhteistyön alkuun. Ensimmäinen esiintyminen ko.big bandin solistina on viikon sisällä ja hieman jännittää.. tosin jännityksen aiheena on eniten omat improvisointiosuudet eikä niinkään bändin isous.

Sellaisenkin olen huomannut, että laulaessani alennusmerkkiset sävellajit soi pehmeämmin, ja ylennysmerkkiset on soinniltaan kirkkaampia.

Jostain syystä tuollainen on aika yleistä, ainakin laulajatuttujeni kohdalla. Itselläni en ole vielä huomannut tällaista.. ehkä en vain ole kiinnittänyt asiaan tarpeeksi huomiota. Kokoonpanoilta joiden kanssa on tullut esiinnyttyä olen saanut huomioita, että mun kanssa biisit menee usein "helpoista sävellajeista" eli vähän ylennys/alennusmerkkejä. Eipä tuolla sinänsä kyllä mitään suurempaa merkitystä ole. :D
sound in - pleasure out
Päärynä
23.05.2006 20:51:57

Tuskinpa on laajin, mutta Bobby McFerrinillä on kiitettävän leveä skaala tuossa hoilotuksessa.
Suu
24.05.2006 14:09:55
Tuskinpa on laajin, mutta Bobby McFerrinillä on kiitettävän leveä skaala tuossa hoilotuksessa.

On kyllä todellakin kuuntelemisen arvoinen vokalisti! Suosittelen.
sound in - pleasure out
The Soundophiliac
25.05.2006 21:20:13
Äänilalakysymys riippuu myös tulkintatavasta. Esim. julkisesti ja studiossa lauletut äänet ovat erilaisia asioita. Myös se, että mikä lasketaan ääneksi vaikuttaa. Tuo 8Hz:n maailmanennätys on mielestäni melko naurettava, sillä sitä ei kuule. Yksi hyvä peruste voisi olla vaikkapa se, että ääntä pystyy käyttämään livenä musiikissa ja että sen säveltaso on tunnistettavissa.

Tuukka Haapaniemi pystyy tuottamaan mielestäni tunnistettavamman subkontra-h:n kuin mikään soitin(noin matalat äänet ovat pianosta tai muutamista puhaltimista hyvin epämääräisiä). Lisäksi hän pääsee kuulopuheen perusteella johonkin 3-viivaisen rekisterin ylemmälle puoliskolle. Äänialaa kertyy siis noin 6 oktaavia.

Mutta tosiaan, oikeastaan ne alueet, joilla pystyy laulamaan hyvän kuuloisesti merkitsevät mitään. Ja laaja ääniala ei tee hyvää laulajaa. On paljon tärkeämpiäkin asioita.

Billie Holidaylla oli muuten reilun oktaavin ääniala.
ninmari
30.05.2006 13:50:21
Äärirajoilla on menty, mutta mikä ei tapa niin vahvistaa... äänialakin on laajentunut suuntaan ja toiseen, kun ei oo ollu muuta vaihtoehtoa (paitsi olla kokonaan laulamatta).

Kyllähän minäkin mielelläni rukkaan sävellajia milloin minnekin päin..mutta vuosien varrella oeln huomannut, että silloin kun ekaa keikkaa varten katseltiin pikaiseen sopivat sävellajit bändin kanssa (mulla ei ollu hajuakaan mistä mä laulaisin..) ja nuo osaksi "vähän sinne päin" olevat sävellajit jäivät vuosiksi ihan vakioiksi keikoilleni, niin on muuten ääni kehittynyt!Osa kappaleista kun on pyörinyt siellä alarekisterissä ja osa ylhäällä, lähes äärirajoilla, niin tänä päivänä kumpikin rekisteri toimii tajuttoman paljon paremmin kuin silloin aloittaessani!Ääniala on kasvanut kohisten ja soundissa on jo samaa muhkeutta ylärekisterissä kuin alhaalla on ollut mulla luonnostaan aina.

Joten ehkä kannaattaakin laulaa, vaikka vähän pakollakin, sellaisestakin sävellajista, mikä ei ole just se paras mahdollinen.Se näköjään kehittää ja ylläpitää ääntä monipuolisesti.
En laula nuoteista.Laulan rahasta!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)