Aihe: "Tein-ne-itse" sähkörummut
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18
crimson
18.05.2006 14:15:36
Se on jäänyt myös epäselväksi, että kuinka suuren melun pitää akustinen tomi yläkalvolla mutta resokalvo poistettuna? soittotuntuma verrattuna mesh headiin?

Jos tuon triggaisi ja vaimentaisi jotenkin niin olisiko siitä kerrostaloasuntoon sopivaksi vermeeksi?
El Jefe
18.05.2006 15:15:14
Mulla on aivona TD-12 nyt,mutta toimi ne TD-8:llakin.Miksei halvemmillakin malleilla toimisi.Meshkalvoina tdrumin perus ykskerroksiset.Ihan ok,rollen ois tietysti paremmat jos kokoja löytys.Rolandin vanhoja tomitriggereitä(rt-3t)kannatta vältellä.Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta niistä,mutta niissä ei taida olla conea ollenkaan vaan piezo kiinni rungossa ja ne ovat saaneet kritiikkiä.

RT-5S Virvelitriggeri on ainakin tosi herkkä,RT-7K basaritriggerikin näyttäs hyvin pelittävän,pitäs vaan hommata tai tehdä meshkalvo niin vaihtas ton rollen oman pois ja pääsis polkeen 22",jos se nyt olis paremman tuntunen(näköinen ainakin).

Ei ne rungot soi noitten meshkalvojen kanssa,eikä se alakalvo reijän kanssa resonoi,eli kerrostalossa voi soittaa normaaliin aikaan.Kovin melu lähtee pedaaleista lattiaa vasten alakertaan,joten se eristys kannattaa ottaa ensimmäisenä huomioon.

Onko kellään tietoa itse tehdyistä meshkalvoista?

Vanhoja kalvoja löytyis,pitäs vaan löytää sopiva hyttysverkko tai kangas mikä kestäs,ja tatsi olis kohdallaan.Tuossa on joku saitti www.edrum.info/pads.html
El Jefe
18.05.2006 15:23:29
Se on jäänyt myös epäselväksi, että kuinka suuren melun pitää akustinen tomi yläkalvolla mutta resokalvo poistettuna?

Siis tomihan soi normaalikalvolla resokalvon kanssa suurinpiirtein yhtä lujaa,kuin "konserttitomina",eli ilman resokalvoa,jos sitä kysyit?
crimson
18.05.2006 15:39:05
Siis tomihan soi normaalikalvolla resokalvon kanssa suurinpiirtein yhtä lujaa,kuin "konserttitomina",eli ilman resokalvoa,jos sitä kysyit?

Tätä juuri, kiitos. Eli tuota ei voi pitää vaihtoehtona kerrostaloon...
Peicco
18.05.2006 16:21:47
Onko kellään tietoa itse tehdyistä meshkalvoista?

Lueppa tämän topicin kirjoitukset alusta alkaen. Löydät vastauksen lähes kaikkiin kysymyksiisi koskien DIY -projektiasi.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
El Jefe
18.05.2006 17:35:22
Lueppa tämän topicin kirjoitukset alusta alkaen. Löydät vastauksen lähes kaikkiin kysymyksiisi koskien DIY -projektiasi.

Joo monesti oon lukenut,ja paljon oon oppinut mutta itse tehdyn meshkalvon materiaalista en nähnyt mitään juttua.Niinku että mitä sais täältä Hellsingistä?
No eihän noi uudet maksa paljoa kaupassa mutta kivahan noita olisi harrastaa...

Ootko Peicco muuten tykännyt siitä Hartin ridestä?

Menin ostamaan sitä kun se oli niin erikoinen,harvinainen ja hyvännäköinen,mutta testattuani tajusin miksei Harttia tuoda Suomeen ja kovin edes Eurooppaan.Ei toiminut
kunnolla rollen aivolla ja mielestäni parempi tatsi jopa rollen CY-12R/C:llä.

Widdu että repesin,kun joku ruottalainen koitti myydä torilla sitä Hartin satsia Alesiksen aivolla 5000 eurolla.Sano paremmaksi kuin RollenTD-20:stä.Siihen settiin TD-20 aivo ja kunnon sähköhaikka niin pääsis edes lähelle...
Peicco
18.05.2006 18:09:07
Joo monesti oon lukenut,ja paljon oon oppinut mutta itse tehdyn meshkalvon materiaalista en nähnyt mitään juttua.Niinku että mitä sais täältä Hellsingistä?
No eihän noi uudet maksa paljoa kaupassa mutta kivahan noita olisi harrastaa...

Tän topicin aloittajan, Rumbalin linkissä on kerrottu kuinka hankintaan Etolasta hyönteisverkkoa ja kuinka se ommellaan koneella kiinni kalvon kehikkoon.

Itsekin oon testannut hyönteisverkon ja kyllähän se toimii.

Ootko Peicco muuten tykännyt siitä Hartin ridestä?

Menin ostamaan sitä kun se oli niin erikoinen,harvinainen ja hyvännäköinen,mutta testattuani tajusin miksei Harttia tuoda Suomeen ja kovin edes Eurooppaan.

Et tajunnut siltikään vaikka luulit. www.drum-tec.de on yksinoikeus koko euroopan markkinaan Hartdynamics -tuoterepertuaarilla.

Ei toiminut
kunnolla rollen aivolla ja mielestäni parempi tatsi jopa rollen CY-12R/C:llä.

Vaatii hieman monimutkaisemman kytkennän joka varaa kaksi inputia, mutta toimii sitten myös kuin unelma. Makukysymys, itse oon tykännyt tuntumasta.

Widdu että repesin,kun joku ruottalainen koitti myydä torilla sitä Hartin satsia Alesiksen aivolla 5000 eurolla.Sano paremmaksi kuin RollenTD-20:stä.Siihen settiin TD-20 aivo ja kunnon sähköhaikka niin pääsis edes lähelle...

Turha sille on nauraa joka myy, vaan sille joka ostaa.
En koskaan unohda kasvoja, mutta teidän kohdallanne olen valmis tekemään poikkeuksen.
El Jefe
18.05.2006 20:50:09
Hä siis missasinko jotain? Drum-tec ei tuo niitä Suomeen...Tuoko niitä joku ja saako niitä musiikkiliikkeistä?No ihan sama.Ei millään pahalla:)

Ihmettelen vaan Hartin käsintaottuja runkoja.Wehonal toimii samalla tavalla sähkörumpukäytössä.Samalla rahalla sähköistäs jonkun hienon museosetin olohuoneeseen.Olis hienon näköinen,ei pölyttys varastossa ja sais tarvittaessa takaisin akustiseksi.Mullakin oli virppana 50-luvun Premierin super-ace.Kiva oli ihailla samalla kun soittaa.Ei vaan pysyny valuvanteessa kumirengas,niin piti joku ruoska ostaa.

Ja kiitos neuvoista!Vähän on pitkä topic että kaikkea löytää tai jaksaa etsiä.Joten neuvojahan täältä saa kysyä vai?
hanipai
16.06.2006 12:33:06 (muokattu 16.06.2006 12:33:31)
Mulla on ollut hiukan jäissä tuo projekti lähinnä symbaalien vuoksi. Mietinkin, että onko Noxudol 3100 Sound Damping Compound tai Noisekiiller millaista äänieristykseen symbaaleissa. Haiseeko se ja irtoileeko helposti aidoista symbaaleista? Kertokaas kokemuksia.
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! GAS on Saatanasta :)
grind
07.07.2006 14:06:07
Moro taas, nostetaanpas hieman. Nyt lähtee tilaukseen jakit pönttöjen kylkiin sekä muovisia koteloita, joilla saa pietsot suojaan ja liittimet symbaaleihin kiinni. Pari pietsoakin tarttis, onko porukalla kokemusta noista www.kouluelektroniikka.fi tuotenumero 6211 013 -pietsoista? Kun muistikuva on, että ne eivät aina olisi olleet just noita, mutta näyttää noistakin ne tarvittavat kaksi johtoa lähtevän...

Setin rakentelu ollut vähän jäissä, mutta jospa nyt olisi viimein aikaa tehdä nuo loppuun. Miten muilla on edennyt, vai olenko ainoa jolla on hommat vielä vaiheessa? :)
Incarnate deathrash.
bizman
10.07.2006 14:15:42
Itse aloittelin sähkörumpujen suunnittelun n. 2kk sitten. Mulla ei ole mitään elektronista tietämystä, enkä ole erityinen tee-se-itse- mieskään, mutta uskon onnistuvani varsin mallikkaasti.

Tavoitteena on saada kasattua hiljainen, hyvältä näyttävä, -tuntuva ja -kuulostava edrum-setti ilman suuria ponnisteluja ja tuhansien eurojen panostusta. Päätin etsiskelyn jälkeen aloittaa Pearlin RPD-535 Rhythm Podilla, joka on siis kokonainen rumpusetti mesh headeilla (ja vielä tässä vaiheessa erittäin huonolla hi-hat- ja crash-ratkaisulla):
http://www.smi-music.com/product_info.php/products_id/166

Syyt valintaan: Näyttää hyvältä, setti on sopivan pieni kerrostalokaksioon ja rakenteet ovat tukevia. Tähän mennessä olen laitellut crossmemberit L-alumiiniprofiilista, seuraavana vuorossa hyvän kartiomateriaalin etsiminen. Piezoja ym. sälää olen jo ostellut, tosin päädyn varmaankin RCA-päisiin johdotuksiin hankkimieni jackien sijaan niiden koon vuoksi. Saas nähdä.

Aivoina käytän alkuun ainakin omistamani Yamahan Motif-räkkisynamodulin rummut, välipalikaksi rakentelen parin kaverin avustuksella legendaarisen eDrum trigger to midi converterin (www.edrum.info). Tähän saa valmiit piirilevyt Saksasta, itse case täytyy sitten tehdä. Palikasta tulee tod.näk. räkkimuotoinen Motifin kaveriksi.

Lopullisessa setissä tulee olemaan (ainakin tässä vaiheessa :) 4 x 10" tom, itsetehty 12" virppa, hi-hat, tuplabasari (toinen näistä tehty yksinkertaisin toimenpitein naulauslevystä), 2 x crash, 1 x splash ja 1 x ride. Tämä kaikki siis jos motivaatio kannattaa niin pitkälle.

Laitan hommelista kuvia, kunhan saan projektisivuston avattua. Samoin ajattelin ensin ihan vähän testata eri juttuja, jotta voin ilmoitella teille myös virheistä, joita kannattaa välttää. Projektioppaasta tulee siis aika lailla eDrum for Dummies-tyyppinen sivusto oman tasoni kaltaisesti :D
LumPus
11.07.2006 03:39:30
Itse aloittelin sähkörumpujen suunnittelun n. 2kk sitten. Mulla ei ole mitään elektronista tietämystä, enkä ole erityinen tee-se-itse- mieskään, mutta uskon onnistuvani varsin mallikkaasti.

Tavoitteena on saada kasattua hiljainen, hyvältä näyttävä, -tuntuva ja -kuulostava edrum-setti ilman suuria ponnisteluja ja tuhansien eurojen panostusta. Päätin etsiskelyn jälkeen aloittaa Pearlin RPD-535 Rhythm Podilla, joka on siis kokonainen rumpusetti mesh headeilla (ja vielä tässä vaiheessa erittäin huonolla hi-hat- ja crash-ratkaisulla):
http://www.smi-music.com/product_info.php/products_id/166

Syyt valintaan: Näyttää hyvältä, setti on sopivan pieni kerrostalokaksioon ja rakenteet ovat tukevia. Tähän mennessä olen laitellut crossmemberit L-alumiiniprofiilista, seuraavana vuorossa hyvän kartiomateriaalin etsiminen. Piezoja ym. sälää olen jo ostellut, tosin päädyn varmaankin RCA-päisiin johdotuksiin hankkimieni jackien sijaan niiden koon vuoksi. Saas nähdä.

Aivoina käytän alkuun ainakin omistamani Yamahan Motif-räkkisynamodulin rummut, välipalikaksi rakentelen parin kaverin avustuksella legendaarisen eDrum trigger to midi converterin (www.edrum.info). Tähän saa valmiit piirilevyt Saksasta, itse case täytyy sitten tehdä. Palikasta tulee tod.näk. räkkimuotoinen Motifin kaveriksi.

Lopullisessa setissä tulee olemaan (ainakin tässä vaiheessa :) 4 x 10" tom, itsetehty 12" virppa, hi-hat, tuplabasari (toinen näistä tehty yksinkertaisin toimenpitein naulauslevystä), 2 x crash, 1 x splash ja 1 x ride. Tämä kaikki siis jos motivaatio kannattaa niin pitkälle.

Laitan hommelista kuvia, kunhan saan projektisivuston avattua. Samoin ajattelin ensin ihan vähän testata eri juttuja, jotta voin ilmoitella teille myös virheistä, joita kannattaa välttää. Projektioppaasta tulee siis aika lailla eDrum for Dummies-tyyppinen sivusto oman tasoni kaltaisesti :D

tätä projektia tulen seuraamaan erittäin suurella mielenkiinnolla! voipi nimittäin tulla varmasti hemmetin hyvin toimivatkin.
ensimmäinen kysymys, jos sallitaan, on se että onko joko motifissa tai sitten trig.to midi konventterissa jonkinlaista x-talk cancel toimintoa? sillä tuo setti saattaa ottaa toisistaan virhetriggausta pahastikkin. kannattaa sitten edes rumpujen mountteihin laittaa kumia eristeeksi vähän jos ei muuta.
mutta, jäämme odottamaan. ja perinteiseen tapaan niitä kuvia sitten työvaiheista =)
grind
11.07.2006 08:46:40
Ohoh, alle viiteenkymppiin taitaisi saada e-drumin valmiilla levyllä ja komponenteilla kotiovelle! Tämä yllätti, en taida ruveta enää itse syövyttämään levyjä ja metsästämään osia :) Heti kun budjetti kestää niin tommonen tilauksiin DM-5:en kaveriksi.
Incarnate deathrash.
bizman
11.07.2006 10:42:07
tätä projektia tulen seuraamaan erittäin suurella mielenkiinnolla! voipi nimittäin tulla varmasti hemmetin hyvin toimivatkin.
ensimmäinen kysymys, jos sallitaan, on se että onko joko motifissa tai sitten trig.to midi konventterissa jonkinlaista x-talk cancel toimintoa? sillä tuo setti saattaa ottaa toisistaan virhetriggausta pahastikkin. kannattaa sitten edes rumpujen mountteihin laittaa kumia eristeeksi vähän jos ei muuta.
mutta, jäämme odottamaan. ja perinteiseen tapaan niitä kuvia sitten työvaiheista =)

Hyvä pointti tuo crosstalkin poistaminen eristelemällä rumpujen telinettä, täytyy katsoa mitä tapahtuu kun saan pari versiota triggauksista valmiiksi ja tutulta rumpuaivot lainaan testausta varten. Tässä vaiheessa en usko, että olisi syytä huolestua. Jos crosstalk on kuitenkin ongelma, rakennan triggeröinnistä jollakin tapaa 'kelluvan'. Olen suunnitellut riittäväksi eristykseksi tässä vaiheessa piezon ja alumiiniprofiilin väliin korkkisen (Ikean pannunalunen) n. 1cm paksuisen levyn ja jos se ei riitä, lisään vielä kumia tms. alle. Tähtään siihen, että n. viikon sisällä saisin ne projektisivut pystyyn. Tämä kuitenkin pienellä varauksella vielä.
grind
11.07.2006 10:48:00
Näyttihän tuossa x-talk cancel olevan ominaisuutena. Korkki ja kumi voivat olla vähän turhan kovia, ts. värinä johtuu ehkä niitä pitkin liiankin hyvin - suosittelen ennemin jonkinlaista vaahtomuovia värinänvaimennusta varten.
Incarnate deathrash.
bizman
11.07.2006 11:05:19
Juu, itse asiassa juuri äsken tarkistin saman tuosta eDrumista eli crosstalkia eDrum vaimentaa. Joku kirjoitti tässä vähän aiemmin kokeilleensa studion seinään kiinnitettävää pyramidimäistä äänenvaimennusmattoa kartiona ja myös tätä aion kokeilla (pyramidi puoliksi ja trigger sinne sisään). Toisaalta, eikö korkki + puinen runko rummussa vaimenna resonointia jonkin verran ja eDrumin crosstalkin poiston pitäisi periaatteessa hoitaa loput? Hommahan on toki nopea testata. Oon kahlannut melko lailla läpi nuo yleisimmät eDrum-sivut, ja siellä useimmat käyttää joko metallia, puuta tai kovaa muovia piezonsa alla - mistään eristyksestä ei ole kukaan maininnut mitään. Oletteko itse kokeilleet noita em. materiaaleja ja todenneet liian "koviksi" vai onko tämä eristys-crosstalk-vimma enemmän loogisen ajattelun tulosta? Ymmärrän toki ajatukset ja sitä vähän lähdin korkin kautta miettimään, kuitenkaan tätä ei ole pidetty enkunkielisissä keskusteluissa ongelmallisena.
grind
11.07.2006 11:51:53
Juu, itse asiassa juuri äsken tarkistin saman tuosta eDrumista eli crosstalkia eDrum vaimentaa. Joku kirjoitti tässä vähän aiemmin kokeilleensa studion seinään kiinnitettävää pyramidimäistä äänenvaimennusmattoa kartiona ja myös tätä aion kokeilla (pyramidi puoliksi ja trigger sinne sisään). Toisaalta, eikö korkki + puinen runko rummussa vaimenna resonointia jonkin verran ja eDrumin crosstalkin poiston pitäisi periaatteessa hoitaa loput? Hommahan on toki nopea testata. Oon kahlannut melko lailla läpi nuo yleisimmät eDrum-sivut, ja siellä useimmat käyttää joko metallia, puuta tai kovaa muovia piezonsa alla - mistään eristyksestä ei ole kukaan maininnut mitään. Oletteko itse kokeilleet noita em. materiaaleja ja todenneet liian "koviksi" vai onko tämä eristys-crosstalk-vimma enemmän loogisen ajattelun tulosta? Ymmärrän toki ajatukset ja sitä vähän lähdin korkin kautta miettimään, kuitenkaan tätä ei ole pidetty enkunkielisissä keskusteluissa ongelmallisena.

No mullahan tuota pyramiidia oli kartiona. Virveliin tein just kartion pesusienestä, semmosta karkeaa laatua oleva saunasieni :) Tuntuis sopivan jämäkältä värkiltä. Kyllä puinen runko on ainakin parempi tuon resonoinnin suhteen kuin teräsvirvelin runko. Crossmemberin ja piezon väliin on hyvä tulla ainakin sentin verran vaahtomuovia, juurikin tuo pyramidi puoliksi ja piezo väliin toimii kyllä. Kannattaa siinä olla vain sitten tarkkana, että piezo ei tule liian lähelle kalvoa, koska ainakin isommat 1-kerros-verkkokalvot antavat yllättävän paljon periksi kun niitä kunnolla mojauttaa, ainakin 2-B tammikapulan ja 14" virvelin kanssa tuli tuo vastaan.

No korkki ja kumimatto ovat vain sen verran jäykkiä materiaaleja, että se värinä ei uskoakseni siinä sentin-parin aluspalassa vaimene. Mutua, kyllä, mutta kokeile ja kerro ihmeessä miten toimi!

Ainakin tuon milleniumin räkin kanssa on pientä crosstalk-ongelmaa esiintynyt, mutta nyt laitoin etutomikiinnikkeet uusiksi, samoin kuin peltiosastoa, että katsotaan miten käy.
Incarnate deathrash.
bizman
12.07.2006 09:30:40
Ohoh, alle viiteenkymppiin taitaisi saada e-drumin valmiilla levyllä ja komponenteilla kotiovelle! Tämä yllätti, en taida ruveta enää itse syövyttämään levyjä ja metsästämään osia :) Heti kun budjetti kestää niin tommonen tilauksiin DM-5:en kaveriksi.

Tiedätkö tarkkaan, mitä piirilevyjä tuolta Miken web shopista pitäisi tilata että saa sen 22-kanavaisen eDrumin tehtyä? Mike itse ei suostu sitä kertomaan, yritin vähän sähköpostitse kysellä ja hän ei voi "joka asiakkaalle kertoa vastausta". Ilmeisesti tarvitaan kaikki noi neljä eri piirilevyä mitä kaverilla on myynnissä - ja ovatko nämä nyt sitä vanhaa vai uutta versiota (eli 15-channel vai 22-channel)? Puuttuuko näistä se PIC-microcontroller ja miten se ohjelmoidaan? Firmwarethan löytyy eDrumin sivuilta.
grind
12.07.2006 10:25:49 (muokattu 12.07.2006 11:35:59)
Tiedätkö tarkkaan, mitä piirilevyjä tuolta Miken web shopista pitäisi tilata että saa sen 22-kanavaisen eDrumin tehtyä? Mike itse ei suostu sitä kertomaan, yritin vähän sähköpostitse kysellä ja hän ei voi "joka asiakkaalle kertoa vastausta". Ilmeisesti tarvitaan kaikki noi neljä eri piirilevyä mitä kaverilla on myynnissä - ja ovatko nämä nyt sitä vanhaa vai uutta versiota (eli 15-channel vai 22-channel)? Puuttuuko näistä se PIC-microcontroller ja miten se ohjelmoidaan? Firmwarethan löytyy eDrumin sivuilta.

Huomasin itsekkin tuon 22-kanavapäivityksen vasta tekstin kirjoittamisen jälkeen, sieltä kytkentäkaavioista vertailemalla pitäisi selvitä mitä on muuttunut. En ole itsekkään liikoja perehtynyt, menisköhän niin helpolla, että lisätään vain niitä sisääntulokytkentöjä? Pitää illalla katella tarkemmin.

Eikös PIC tule mukana noissa seteissä? Koululla pystyn ainakin itse ohjelmoimaan picin. Parillakympillä taitaa saada jonkinlaisen tietokoneeseen kytkettävän ohjelmointilaitteen (rakennussarjana löytyi tuolta samasta kaupasta ainakin) ja luulenpa, että freewarena löytyy softapuolta..?

EDIT:
tuolla Accessories -sivulla oli picin kohdalla maininta, että voidaan toimittaa myös ohjelmoituna.
Incarnate deathrash.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)