Aihe: Akustisen kitaran arvon määrittäminen
1 2
Petrukki
18.05.2006 17:38:14 (muokattu 18.05.2006 17:38:54)
No tietty ihan aluksi speksit, lakat ja merkki vaikuttaa eniten. Saanko kysyä, mkä kitara ja mitä maksoit? Ja kitaran arvo ei kauheasti laske, ellet siis myy sitä?
ENGL - muita ei tueta. "Seuraava keppini on varmaan joku Exolorer, mutta ei todellakaan James Hammetin takia." -Petrukki Haluan bändiin (komppi)kitaristiksi metallibändiin Turun suunnalta.
hurskainen
18.05.2006 23:30:20

Joo. Ostin japanilaisen K.Yairin G1-F. Maksoin siitä 520 €. Vuosimalli on 2002. Pieni.. ja näppärä skitta. Minusta tosi hyvä.. vaan mistä tiedän maksoinko ylihintaa?
Siinä on jälkiasennettuna seymour duncanin mikki. Sopii mulle tosi hyvin, vaan vaikuttaako sekin skitan arvoon.. kun ei ole palautettavissa alkuperäiseksi?
Cujo
18.05.2006 23:34:36 (muokattu 18.05.2006 23:37:37)
Varmaan ihan hyvät kaupat oli. Yairit on näpsäköitä kitaroita ja äkkiä kun googletin niin tuota mallia näkyi uutena myytävän jotain 750-800 euron hintaan.

Millanen mikki se tarkalleen on?

e. Tai £649 eli jotain 900 euroa taitaa itse asiassa olla listahinta.
Something borrowed, something blue.
Every me and every you.

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Fide
19.05.2006 13:22:23

Tuntuisi minusta siltä, ettei akustinen kitara ole oikein sijoituskohde koskaan... jotkut konserttikitarat tai tunnetun käsityöläisen klassiset ehkä voivat ollakkin, mutta jotta jostain esineestä tulee sijoituskohde tai keräilykohde, niin tarttis olla vissiin se hullu ostajakunta... ja sellaista ei taida olla kuin sähkökitaroilla ja sitten arvokkaammilla klassisilla soittimilla... viulut, sellot... sen sellaiset...

voin tietysti olla väärässäkin.

Sen sijaan käyttöpelinä tuo sinun ostoksesi lienee oikein oiva. Kitara on hyvin laadukas ja mikitys (hyvin toteutettuna) lisää käyttöarvoa. Saatatpa joskus saada koko lähelle omasi pois?

Pääasia on se, että peli istuu käteen ja viihdyt sen seurassa. Hintansa on silloin haukkunut =)
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
rattledad
19.05.2006 13:29:03

Tuntuisi minusta siltä, ettei akustinen kitara ole oikein sijoituskohde koskaan...

Ei koskaan?
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1504217
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
hurskainen
19.05.2006 13:56:45

Joo, ei akustinen kitara varmaan hirveän hyvä sijoitus ole. Käyttäjäkunta on varmasti tosi pieni verrattuna sähkiksiin. Akustista pitää varmaan myös hoitaa ja huoltaa sähköskittaa enemmän (uskoisin). Puu on aina (varmasti sähkiksessäkin) elävä elementti.. vaan mulla akustiset "elää" selvästi enemmän... siitäkin huolimatta, että olen koittanut huomioida kosteuden sillä "käärmeellä"!

Olisi kiva kuulla joltain tosi harrastajalta oikeat akustisen säilytys/huolto-ohjeet! Kesällä ei taida tarvita lisäkostutusta.. talvella taas tarttee. Onko oikea aika aloittaa lisäkosteuden anto, kun lämmitys menee päälle? onko laukku aina paras säilytyspaikka? kannattaako roikuttaa akustista seinällä! Hmm.. nää voi kuulostaa typeriltä kysymyksiltä.. vaan esitän ne, kun ei ole tietoa!
penatuna
19.05.2006 14:20:35 (muokattu 19.05.2006 14:26:33)
Huomautanpa vaan, että laadukas akustinen vaan paranee soinniltaan vuosien myötä. Esim. kalliit Martinitkin soivat usein aluksi hieman tukkoisesti, mutta "avautuvat" soiton myötä huippupeleiksi.

Hoito-ohjeet: 1) Säilytä laukussa 2) Hommaa laukkuun kostutin(esim. kostutinmato n.15 egeä) 3) Pyyhi liat yms. ainakin kerran viikossa 4) Soita ja rakasta kitaraa. Kuten tyttöystäväkin, kitara antaa sitä enemmän, mitä paremmin sitä hoivaa ;)
penatuna
19.05.2006 14:24:57 (muokattu 19.05.2006 14:26:13)
...Ja opettele tekemään perussäädöt itse. Rattoisia soittohetkiä.
Tasapaino
19.05.2006 14:32:56 (muokattu 19.05.2006 14:33:09)
Huomautanpa vaan, että laadukas akustinen vaan paranee soinniltaan vuosien myötä. Esim. kalliit Martinitkin soivat usein aluksi hieman tukkoisesti, mutta "avautuvat" soiton myötä huippupeleiksi.

Jep. Koulussa yks sellisti piti mulle esitelmän, että kauan soittamatta olleella sellolla on ihan turha soittaa konserttia. Vähintäin pari kolme kuukautta ennen kuin ääni alkaa avautumaan, tai soitin yleensä sopii handuun. Sama se kaiketi kitaroillakin, akustisilla eritoten, puuta kun lähinnä ovat.
Ora et labora.
hurskainen
19.05.2006 17:02:16

Hoito-ohjeet: 1) Säilytä laukussa 2) Hommaa laukkuun kostutin(esim. kostutinmato n.15 egeä) 3) Pyyhi liat yms. ainakin kerran viikossa 4) Soita ja rakasta kitaraa. Kuten tyttöystäväkin, kitara antaa sitä enemmän, mitä paremmin sitä hoivaa ;)

Heh! Kiitos neuvoista.. pitää koittaa noudatella!
Fide
20.05.2006 10:41:33

Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Les Fender
20.05.2006 11:45:33

+ Hommaa kosteusmittari, aloita kosteutus kun suhteellinen ilmankosteus laskee alle 35%. Paras tapa kosteuttaa on (jos mahdollista) ilmankostutin, kitara tykkää samasta kosteudesta kuin ihmisolio (30-50%).
"Living is easy with eyes closed!"
discominister
20.05.2006 14:37:55

Heh! Kiitos neuvoista.. pitää koittaa noudatella!

Mikä tämä kostutin on ja onko se todella tarpeellinen?
hurskainen
20.05.2006 14:50:46

"Kostutinmato" laitetaan kitaran "aukon" kautta kaikupohjaan.. siinä on kätevä kiinnitys kielien väliin. Itse ostin kitarapajasta.. ja maksoi muistaakseni 10 euroa.. Madon sisällä on jotain vanua.. jota kostutetaan akkuvedellä.. noin viikon välein?

Varmaan myyjä (ainakin kitarapajan mukavat asiantuntijat) neuvoo tarkemmin!?..
Cujo
20.05.2006 15:18:56 (muokattu 20.05.2006 15:19:37)

No vaikkapa kostutusmato on tällainen:

http://www.digitalcartography.com/18AHG_460x460.jpg

Suomessa kun talvella lämmitetään sisällä, niin huoneilma kuivuu aika paljon ja etenkin kokopuiset akustiset saattaa halkeilla ja paukkua.
Something borrowed, something blue.
Every me and every you.

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
flattopguitar
22.05.2006 09:27:55 (muokattu 22.05.2006 09:28:28)
Aloittaja teki varmaan ihan hyvät kaupat, joskaan en pitäisi tuota kitaraa edes kaukaisessa tulevaisuudessa keräilykohteena, mutta eipä se kitaran nykyiseen arvoon vaikuta. Kyllä laadukkaat akustiset ovat tulevaisuudessa keräily kohde siinä missä sähkökitaratkin, joskin ainakin toistakseksi on vintage-sähkökitaroiden hintakehitys ollut paljon nopeampi. Johtuu varmaan enimmäkseen siitä, että sähköinen rock-musiikki on enemmän ostavan yleisön mieleen ja sitä kautta kysyntä on suurempaa sähkökitaroille. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että lankkukitarasta ei ole järkeä maksaa sellaisia summia mitä jo nykyisin 60-luvun Fendereistä maksetaan ja että akustisissa soittimissa kuuluu paremmin vanhenemisen "hyödyt" äänenlaadun ja soinnin parantumisena. Haittapuolena on se, että akustiset kitarat menevät helpommin soittokelvottomaksi huono ylläpidon johdosta. Riittää että pitkässä omistaja-ketjussa on yksi henkilö joka ei pidä huolta kosteutuksesta ja säilyttää kitaraa kuivassa kaapissa vuosia, niin kitara voi olla täysremontin tarpeessa ja jopa korjauskelvoton.

Itselläni on ollut kokopuisia akustisia 6-7 vuotta ja olen laukussa säilyttämällä ja kosteuttajaa pitämällä kiertosysteemillä, jossa pidän vuorotellen kaikuaukossa ja kaulanalla, niin välttynyt halkeamisilta ja muilta ongelmilta, vaikka talvisin ja keväisin kosteusprosentti on pitkään 20% tienoilla (tänätalvena marraskuusta-toukokuuhun). Vaikka kosteuttajat tuovat apua kuivuutteen, niin kitaralaukut eivät yleensä ole täysin ilmatiiviitä ja kosteusprosentti ei pysy hyvänä kuin muutamia päiviä. En kuitenkaan ole jaksanut pitää tuosta hirveästi huolta ja täytellyt kosteuttajaa vain viikoittain, kerran kahdessa viikossa tai kun olen ottanut kitaran laukusta soittoon. Olen myös kuljettanut kitaraa pakkasella ulkona ja lämpötilan vaihtelut -20 asteesta +20 sisälämpöön eivät ole kitaroihin vaikuttaneet, kunhan muistaa antaa kitaran tasata lämpötilansa rauhassa (30-60min). Kuivuudesta on se hyvä puoli, että akustiset kuulostavat parhailta kuivalla ilmalla ja hyvin kostealla taas vähän löysiltä. Yleensä puunelämisen johdosta kielet tulevat löysemmän tuntuisiksi kesällä ja kireiksi talvella, tämä voi myös vaatia kaularaudan kiristämistä ja löysäämistä. Jos haluaa soittaa kokopuisella akustisella ympärivuoden ja on tarkka kitaran säädöistä (=kielten korkeudesta), niin kannattaa hommata kaksi identtistä tallaa, joista toinen on hivenen korkeampi. Kitaran elämisen mukaan vaihtaa sitten käyttöön sen tallan kumpi toimii parhaiten.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
hurskainen
22.05.2006 12:24:39

Kiitos edelliselle kirjoittajalle. Todella hyvää tietoa akustisen kitaran omistajalle. Hmm.. ja vanha toteamus "tieto lisää tuskaa" osoittautuu taas todeksi. Jos haluaa pitää akustisesta huolta.. niin se ei saa vaan lojua kaapissa. Kävin myös tiedoissasi olleessa linkissä lukemassa akustisen osto-ohjeet. Todella hyvää infoa. Harmi, että sain sen vasta nyt. Tosin luulen, että olisin ostanut k.yairin silti.. se on minulle juuri sellainen skitta, mitä ohjeessa suositeltiin ostettavaksi!.. kiitos neuvoista!
flattopguitar
22.05.2006 12:33:48
Katsoin netistä tuon Yairin mallimerkin perusteella tietoja ja vaikuttaa, että kitarassasi on laminoidut sivut ja pohja, kansi on kokopuuta. Eipä tuolla ole käytännössä hirveästi merkitystä. Kitarasi ainakin kestää enemmän ympäristön rasitusta kuin täysin kokopuinen.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
feodorit
22.05.2006 12:51:24 (muokattu 22.05.2006 12:52:08)
Tuntuisi minusta siltä, ettei akustinen kitara ole oikein sijoituskohde koskaan...

Niin... no ite ostin tässä joulun jäälkeen Landolan akustisen (nylonkielisen). Semmosen pienen.. ns. matkamallin, joka oli kyllä melko käytetty ja huonosti pidetty.. mutta maksoin siitä 60euroa, myyjä sano että tuosta hinta ei ennään tipu.=)
Se GROOVE on se juttu. Ei tekniikka, nopeus, näyttävyys... vaan kunnon meininki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)