Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Normalisointi ja kompressointi
1 2
Nick Leeson
08.05.2006 10:06:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs :
DBX 160AD ?

 
Niin - siis kokemusta kyseisestä laitteesta ?
 
PIM
17.05.2006 23:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman taas myöhässä keskusteluun, mutta herätelläänpä kuitenkin henkiin mielenkiintoinen aihe.
 
Aiemmasta keskustelusta pisti silmään selvä asiavirhe, jota nähdäkseni kukaan ei huomannut korjata eli yhden bitin "arvo" on 6dB:tä eikä 3 kuten joku väitti. 6x16 = 96 = CD:n dynamiikka-alue.
 
Toiseksi en näe mitään käytännön hyötyä
a) yksitäisen raidan äänityksestä 0dB tasoa hipoen, varsinkaan silloin kun äänitetään moniraitaprojektia jossa soi n+1 raitaa yhtäaikaa, ja
b) yksittäisen raidan normalisointia, koska lopullista miksausta varten yksittäisen raidan signaalia joudutaan joka tapauksessa kuitenkin vaimentamaan ettei summasignaali mene yli 0dBn.
 
Vielä lisäksi suurella osalla ihmisistä digitaalitekniikan tuntemus tuntuu olevan siltä ajalta 80- ja 90-luvuilta kun laskenta vielä suoritettiin 16 bittisillä kokonaisluvuilla eikä 32 tai jopa 64 bittisillä liukuluvuilla kuten nykypäivänä useimmat softat tekee. Jos nykypäivän vehkeillä jostain kumman syystä äänität 16 bittisenä (eikös kaikki nykypäivän äänikortit ole jo 24 bittisiä?) niin ei 16 bittisenkään signaalin vaimentaminen tai muu käsittely vähennä merkitsevien bittien määrää koska siellä 16 bitin "alla" on "varastobittejä" vielä vaikka kuinka paljon jäljellä. Ja sekin tuntuu olevan käsittämättömän yleinen harhaluulo että äänen digitoinnissa käytettävällä bittimäärällä olisi jotain tekemista tämän äänidatan käsittelyssä käytettävän bittimäärän kanssa. Mutta kun ei ole, eikä ole ollut kai vuosikausiin.
 
Esimerkkinä vois ottaa vaikka seuraavan. Sulla on käytössä 24 bittisenä digitoiva äänikortti jonka s/n on 105dB:tä, eli ei edes mitään huippua nykyaikana. Vaikka sä äänittäisit sisääntulevan signaalin -12dB tasolla niin siltikin sulla olis yli 90dB:tä "hyvää" ääntä eli 15 bittiä. Mitä järkee tässä tapauksessa olis lähtee normalisoimaan tätä yksittäistä raitaa sinne nollatasolle? Tai mitä järkee olis kompressoida sitä sisäänmenevää signaalia ennen digitointia koska a) se olis peruuttamaton toimenpide ja b) nostaisi vaan äänilähteen pohjakohinaa, joka itse asiassa vähentäisi raidan merkitsevien bittien määrää. Miettikääpäs muuten tätä, jos äänityksessä lyttäät signaalin huippuja 6dB:tä että saat signaalin lähellä nollarajaa sisään niin silloinhan jo äänitysvaiheessa leikkaat yhden merkitsevän bitin pois signaalista.
 
Käsittääkseni harva mikrofonikaan tarjoaa oikeasti lähellekään esimerkin 105dB:n kohinaetäisyyttä (tässä voin olla väärässä koska mulla ei ole mitään käsitystä mikrofonien s/n suhteesta) puhumattakaan että sillä mikillä äänitetään särökitaraa, jossa s/n liikkuun jossain 40-50dB:n lukemissa, hyvä jos sitäkään. Ja harvalla kotidemoilijalla, ainakaan kaupungissa ja kerrostalossa asuvalla, on sellaisia studiotiloja käytössään jossa itse tilassa käytettävissä oleva s/n olisi lähelläkään 90dB:tä. Eli käytännössä kun otetaan huomioon nämä reaalimaailman sanelemat rajaehdot niin suuri osa loppupään biteistä on kohinaa huolimatta siitä kuinka lähellä 0dB:tä ne on äänitetty.
 
Eli lyhyesti lopuksi, mun käsityksen mukaan nykyvehkeillä sitä turvamarginaalia voi jättää huoletta vähän reilumminkin eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä lopulliselle CD:lle päätyvän lopputuloksen kannalta.
 
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
teroyk
18.05.2006 11:44:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli lyhyesti lopuksi, mun käsityksen mukaan nykyvehkeillä sitä turvamarginaalia voi jättää huoletta vähän reilumminkin eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä lopulliselle CD:lle päätyvän lopputuloksen kannalta.
 
Tekstissäsi oli hyviä tarkennuksia ja niinkuin aikaisemmin sanoin, pitää tietää mitä tekee ja lisäisin, että jonkinlainen suhteellisuuden taju pitää pitää asioissa. Tosin suosittelen jokaisen olevan aina hieman kriittinen digihommien suhteen ja kuuntelevan omilla korvilla eikä luottaa ilmoitettuihin lukuihin.
 
PIM
18.05.2006 11:58:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekstissäsi oli hyviä tarkennuksia ja niinkuin aikaisemmin sanoin, pitää tietää mitä tekee ja lisäisin, että jonkinlainen suhteellisuuden taju pitää pitää asioissa. Tosin suosittelen jokaisen olevan aina hieman kriittinen digihommien suhteen ja kuuntelevan omilla korvilla eikä luottaa ilmoitettuihin lukuihin.
 
Emmä nyt tiedä pitääkö digihommaissa yhtään sen kriittisempi olla kuin analogihommissakaan, useasti asia on nimenomaan päinvastoin koska digi antaa yleensä enemmän pelivaraa.
 
Mutta sen kanssa pitää olla tarkkana että tietää mikä informaatio on relevanttia missäkin tapauksessa eli että se mikä piti paikkansa kymmenen vuotta sitten digimaailmassa ei välttämättä enään pidä ollenkaan paikkaansa nykysoftilla ja algoritmeilla. Ja maalaisjärjellä on aivan turha yrittääkään päätellä että mikä on järkevää tai tyhmää digimaailmassa vaan asiat pitää vaan tietää ja ymmärtää.
 
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
kompelonnora
18.05.2006 14:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vetelet 16-bittisessä systeemissä esim -6dB:ssä piikittävää signaalia, niin äänität maksimissaan enää 14-bittisenä.
 
15, ja itse asiassa enemmän jos signaali on oikein ditheröity.
 
Signaali on 16bittistä vain 0dB tasossa ja jokainen -3dB sen alle on -1bitti.
 
1 Bitti = 6db ( 16 * 6 = 96 )
 
Tästä johtuu korkeabittisten systeemien parempi headroom esim prosessoinnissa.
 
Oikeastaan se on "jalkatilaa" ;)
 
t. Marko
 
kompelonnora
18.05.2006 14:10:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Signaaliketjuksi lähde -> kompura/vastaava -> sisääntulo niin voit nauhoittaa lujemmalla vähemmällä digitaalisärön vaaralla.
 
Ehkä maailman huonoin syy käyttää kompressoria, attakit ei ole kuitenkaan riittävän nopeita, ja nykyisissä digitaalisysteemeissä on niin tolkuttomasti dynamiikkaa ettei ole tosikaan. 20-bittisen systeemin kanssa voi tasojen kanssa olla paljon, paljon huolimattomampi kuin analoginauhurin. Nimenomaan yksi iso digitaalin etu on, ettei äänittäessa tarvitse käyttää kompressoria.
 
Tää volumen maksimointi urbaanilegenda juontaa juurensa ajalta, jolloin muuntimista tuli ehkä 12 lineaarista bittiä, ne ajat on nyt ohi.
 
t. Marko
 
kompelonnora
18.05.2006 14:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

(eikös kaikki nykypäivän äänikortit ole jo 24 bittisiä?)
 
En tiedä, onko kukaan tehnyt oikeasti 24-bittistä muunninta, parhaat antanee ehkä 21 kunnollista bittiä, eikä kaikki 24 -bittiset muuntimet anna edes kuuttatoista kunnollista. Toi 24 -bittisyys itse asiassa tarkoittaa, että muuntimesta ulostulevan datan koko on 24-bittiä/sämplä.
 
Eli lyhyesti lopuksi, mun käsityksen mukaan nykyvehkeillä sitä turvamarginaalia voi jättää huoletta vähän reilumminkin eikä sillä ole mitään käytännön merkitystä lopulliselle CD:lle päätyvän lopputuloksen kannalta.
 
Ihan samaa mieltä, mulle toimii systeemi, että harjoituksessa asetan piikit -12 kohdalle, niin varsinaisessa vedossa ne on n -6.
 
t. Marko
 
Mikael
18.05.2006 14:27:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

15, ja itse asiassa enemmän jos signaali on oikein ditheröity.
 
no niin... se on taas morjens.
 
Siitä mistä aita on matalin...
PIM
18.05.2006 15:27:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä, onko kukaan tehnyt oikeasti 24-bittistä muunninta, parhaat antanee ehkä 21 kunnollista bittiä, eikä kaikki 24 -bittiset muuntimet anna edes kuuttatoista kunnollista. Toi 24 -bittisyys itse asiassa tarkoittaa, että muuntimesta ulostulevan datan koko on 24-bittiä/sämplä.
 
Aivan niin, mutta tarkoitinkin juuri tätä että ei kai kenelläkään enää nykypäivänä ole käytössä 16 bittisiä muuntimia. Jopa 16bittisissä raitureissa muuntimet on 20 bittisiä eli kovalevylle päätuvissä biteissä kaikki 16 on oikeita eli dynamiikka-alue on koko teoreettinen 96dB:tä ja 24 bittisissä todellisi bittejä on käytössä se alle kakskymmentä .
 
Mun käsittääkseni huoneenlämmössä ei pystytä millään pääsemään lähellekään 24 bitin teoreettista 144dB:n s/n suhdetta koska muuntimen analogipiireissä komponenttie lämpökohina tulee vastaan. Tiedä sitten jos muunnin jäähdytettäisiin lähelle absoluuttista nollapistettä että päästäsiinkö silloinkaan käyttämään koko 24 bitin dynamiikka-aluetta, mutta aika epäkäytännöllistä ja kokolailla turhaa kikkailua se olisi.
 
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
Notefix
18.05.2006 15:40:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no niin... se on taas morjens.

Jep...Huh huh!
 
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
Janus
18.05.2006 15:57:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedä sitten jos muunnin jäähdytettäisiin lähelle absoluuttista nollapistettä
 
HOHO
Timo JM
18.05.2006 19:18:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun edellinen äänikortti oli Creamwaren 16-bittinen TripleDAT II. Se oli todella laadukas ja hyväsoundinen kortti. (Maksoikin aikanaan ihan he**tisti.) Ainoa syy vaihtamiseen oli kun valmistaja ei suostunut enää tekemään siihen ajureita Windows XP:lle.
 
...siis mun mielestä.
KTR
12.07.2006 23:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehtaanko kysyä, että mitä se normalisointi on?
 
Torniojaws
13.07.2006 00:34:29 (muokattu 13.07.2006 00:39:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehtaanko kysyä, että mitä se normalisointi on?
 
Äänentason nosto siten, että alkuperäisen äänen piikit nostetaan 0 dB:n tasolle samalla nostaen saman verran koko ääntä. Limitteriä tai kompuraa ei käytetä (ellei käytä :P), eli dynamiikka sinänsä ei muutu (poislukien yleisesti noussut äänentaso).
 
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
BenGlenton
13.07.2006 09:57:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ihan noin. Äänitiedoston tasot "skannataan" aluksi, jonka jälkeen koko tiedoston äänenvoimakkuutta nostetaan suhteessa kovaäänisimpään piikkiin.
 
Tämä piikki voi olla sitten vaikka sen 0dB tai -10dB. Dynamiikka ei tosiaan muutu tällä prosessilla.
 
Tuolta lisää luettavaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_normalization
 
www.supremecourtband.fi
Zammy
13.07.2006 10:56:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ihan noin. Äänitiedoston tasot "skannataan" aluksi, jonka jälkeen koko tiedoston äänenvoimakkuutta nostetaan suhteessa kovaäänisimpään piikkiin.
 
Tämä piikki voi olla sitten vaikka sen 0dB tai -10dB. Dynamiikka ei tosiaan muutu tällä prosessilla.

 
Tuo on kyllä vähän epäselvästi sanottu. Jos koko tiedoston voimakkuuta nostetaan suhteessa voimakkaimpaan piikkiin, niin silloinhan dynamiikka muuttuu, tuo kovin piikki ei olekaan enää suhteessa niin kova.
 
Eli kyllä se menee juuri kuten Torniojaws sanoi, eli tiedoston korkein piikki nostetaan siihen tavoitetasoon, joka on yleensä tuon 0 dB, tai vähän alle ja kaikkia muita ääniä nostetaan samassa suhteessa.
 
Susikoira Roi Orbison
Bentley
06.02.2007 01:41:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon yleensä nauhotuksen jälkeen jokaisen raidan nostanu nollaan normalisoinnilla ja oon käyttäny sit kuitenki kompuraa master-kohassa johon ne kaikki raidat päättyy (en osaa termejä kunnolla kun en tiä miksausta oikeestaan mitään :)
 
Olisko mun kannattavampaa käyttää pelkästään sitä kompuraa ja jättää se normalisointi pois? Sillä normalisoinnilla oon saanu kyllä hyvin nostettua koko biisin volaa loppupeleissä.
 
For those who can't be without the music!
kivi
06.02.2007 09:07:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Olisko mun kannattavampaa käyttää pelkästään sitä kompuraa ja jättää se normalisointi pois? Sillä normalisoinnilla oon saanu kyllä hyvin nostettua koko biisin volaa loppupeleissä.

 
Ei normalisointi nosta volyymia vaan se että raita on kovempaa. Normalisointi on vain huono tapa laittaa raita täysille. Samalla tavalla monet tuntuvat uskovan, että kompressorissa/dynamiikkaikkunassa se "makeup Gain" -säädin on jotenkin soundin kannalta ratkaiseva, sillä kun säädetään volyymia lopuksi kovemmalle tai hiljaisemmalle.
:-D :-D :-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Bentley
06.02.2007 10:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei normalisointi nosta volyymia vaan se että raita on kovempaa. Normalisointi on vain huono tapa laittaa raita täysille. Samalla tavalla monet tuntuvat uskovan, että kompressorissa/dynamiikkaikkunassa se "makeup Gain" -säädin on jotenkin soundin kannalta ratkaiseva, sillä kun säädetään volyymia lopuksi kovemmalle tai hiljaisemmalle.
:-D :-D :-D

 
Ok :) En mä noista mitään tajua :) Hyvä ku saa nauhotettua matskua kuitenki kotona suht. ookoosti :)
 
Kuinka paljon on muuten oikeesti hyötyä miksaamisen tiedoista kun on studiossa? Miksaajanhan hommansa pitäisi hallita tottakai mutta jos on esim. jonku projektin liideri joka vastaa levyn lopullisesta soundista niin tarviiko sen periaatteessa tietää mitään miksauksesta? Ainaki näin meikäläisen järjellä ajateltuna, mistään mitään tietämättömänä, riittäisi että osaa sanoa ohjeita miksaajalle.
 
For those who can't be without the music!
kivi
06.02.2007 11:48:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainaki näin meikäläisen järjellä ajateltuna, mistään mitään tietämättömänä, riittäisi että osaa sanoa ohjeita miksaajalle.
 
Kannattaa kertoa mitä haluaa ja muuten pitää silmät ja korvat auki, niin oppii. Miksaajalta saa myös kysyä kohteliaasti: "Hei, toi kuulosti hyvältä, mitä sä nyt teit?" jos jotain hienoa tapahtuu.
 
Se on ehkä paras tapa oppia.
 
Pahinta ja turhauttavinta on, kun asiakas tulee studioon odottamaan jotain ihmelaitteita, ja järkyttyy huomatessaan että signaalitie on yhtä vaatimaton (tosin ehkä laadultaan parempi) kuin asiakkaan kotistudiossa. Silloin pitää vain muistaa, että studioon tullaan ensi sijassa tilan ja ammattitaidon vuoksi, laitteet tulevat tärkeyslistalla vasta ihan viimeisinä fiiliksen ja muiden olennaisempien juttujen jälkeen.
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «