Aihe: Kannettava tietokone kotistudiokäyttöön.
1 2 3 4 5 6
Aki
17.05.2006 19:52:24

Kukaan minkä tahansa kojeen, tietokoneen tai soittimen kanssa pulaava, ei voi väittää kironneensa vehjettä alimpaan helvettiin. Edes kerran.

Hmm. Minä voin. Minä väitän kironneeni vehjeen alimpaan helvettiin. Vähintään kerran. :oP

Monelle mun frendille maksetaan hyvin siitä että ne tekee jotain, ja ne on monen mielestä ammattilaisia. Se ei vielä tarkota että ne osaa kaiken alaansa vähääkään sivuavan täydellisesti. Niin hyvin kuin pelaajanörtit (tai Verkkokauppa.comin "ammattilaiset") osaakin virittää näytönohjaimia ja muuta, niillä on sormi suussa heti kun pitää optimoida tietokonetta äänityskäyttöön. Vähentääkö se niiden ammattimaisuutta? Ehei.

Ne ei vaan osaa.
:oD
manne
17.05.2006 20:36:15
No niin tyypit, nyt on elämänne tilaisuus näyttää miten hyvin osaatte työskennellä mäkillä.
http://www.mcvideogame.com/index-fin.html
kalakukko
17.05.2006 23:49:14
1129,- näyttäis olevan alkaen hinta. Tehoa paljon enemmän kun iMac G4:ssa.
http://www.apple.com/fi/macbook/macbook.html

LOL en vain osaa, mutta en löytäny tuolta sivulta millään ilveellä 1129ernon hintasta macbookkia :D
Justo Almario ,,/
Pieni rumpalipoika
17.05.2006 23:53:37

aaa... no jos toi on se mittari niin suurin osa ihan kaikesta on täysin perseestä - niinku onkin (paitsi jazz jne...).

...Niinpä. Jaska onki paskaa. Hoho. Fokkerki on paskaa...Näytti tippuneen sijalta 6 sijalle 13. Sviddu. ELÄMÄ ON PASKAA!.?! MIS MUN PORSCHE ON?
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
kalakukko
17.05.2006 23:57:35 (muokattu 18.05.2006 00:00:50)
aaa... no jos toi on se mittari niin suurin osa ihan kaikesta on täysin perseestä - niinku onkin (paitsi jazz jne...).

huoh ::tong
Justo Almario ,,/
Pieni rumpalipoika
18.05.2006 00:12:51

Höhö. Aki-paska. Arvasin, et tartut tohon tekstiin, ku jo kirjotettaessa se tuntu vähän hankalalta. Jubailin tos yhen alan jäbän kaa, ni se oli sitä mieltä, et jos koneet ei töki, softat ei kaadu, pomo ei vittuile, ja laskutus ei futaa, ni sit koneet toimii...
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Aki
18.05.2006 01:44:51

Höhö. Aki-paska. Arvasin, et tartut tohon tekstiin, ku jo kirjotettaessa se tuntu vähän hankalalta.
Ehhehe. Sitä se on. :oP

Jubailin tos yhen alan jäbän kaa, ni se oli sitä mieltä, et jos koneet ei töki, softat ei kaadu, pomo ei vittuile, ja laskutus ei futaa, ni sit koneet toimii...
Niin... eittämättä välillä tulee tuollainen olo. Viimeistään silloin kun se F-studion mäkki alko kaatuilemaan. Mutta olen kyllä melkoisen hyvin välttynyt kaikelta tommoselta, johtuen varmaankin siitä että olen aika pedantti tän oman koneeni hoitamisen suhteen. Tottakai, oppiahan on täytynyt ja paljon, mutta monet pikkuasiat lähtee kulminoitumaan jonsei niitä hoida kerralla kuntoon. Voin vain kuvitella jonkun firman tilannetta kun kovassa käytössä olevat koneet ei ole kenenkään omaisuutta.
Cornflake
18.05.2006 08:35:25
gatehill:
Ja jos tallentaa FW kovalevylle FW äänikortista niin data pitäisi löytää sinne suoraan FW kaapelia pitkin eikä tarvitse käydä tietokoneessa kääntymässä. Ei kyllä kovin helposti pitäisi mennä tukkoon...

Palaanpa tähän asiaan, koska tuli ihan käytännössä vastaan.

Tai no, ongelma tuli vastaan. Eli kahden Presonuksen Firepodin kanssa ei ole ollut tähän mennessä mitään ongelmia kun olen nauhoittanut nopsalla pöytäkoneella. Nopsat kovalevyt ja silleen.

Eilen tyyppasin samaa setuppia läppärillä. Läppäri on rumpalin duuniläppis, suht uusi, nopsa ja silleen, mutta kovalevy ei liene ihan markkinoiden nopein.

Ongelmaksi siis muodostui se että nauhat pätkivät välillä. Viittaisi siihen että kovalevy ei enää ota niin isoa settiä kivuitta vastaan(?). 44,1/16 ja silleen.

Mutta jos juttu on tosiaan noin, niin siinä voisi olla ratkaisu. Kolme FW-käikäleetähän pystyy ainakin paprulla ketjuttamaan... En ole aiheen suhteen turhan optimistinen, mutta täytyy tyyppaa.

Maailmaa tämä juttu ei kaada, läppiksellä olisi nauhoitettavana lähinnä treenejä ja kyllä treeninauhaan 8 linjaakin saa passata.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
BotneLapio
18.05.2006 09:07:52
Ongelmaksi siis muodostui se että nauhat pätkivät välillä. Viittaisi siihen että kovalevy ei enää ota niin isoa settiä kivuitta vastaan(?). 44,1/16 ja silleen.

Laita siihen ulkoinen USB2 -kovalevy. Varmista, että kovalevy pyörii 7200 kiekkaa, ja puskurimuistia on vähintään 8MB. Ongelmia on myös ollut tuon läppäreitten 4-pinnisen FW liittimen kanssa. Ratkaisu tähän on ostaa PCMCIA -väyläinen FW -kortti, jossa 6-pinniset liittimet.
-=Botnee!!=-
Notefix
18.05.2006 09:22:33 (muokattu 18.05.2006 09:23:22)

"Jubailin tos yhen alan jäbän kaa", "Mun frendeille siitä maksetaan, paljon, ja se tekee niistä ammattilaisia."

Sä pyörit niinku piireissä. Rahaa on jne. Hehe.
Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta"
varakeef
18.05.2006 10:56:54
Ongelmia on myös ollut tuon läppäreitten 4-pinnisen FW liittimen kanssa. Ratkaisu tähän on ostaa PCMCIA -väyläinen FW -kortti, jossa 6-pinniset liittimet.

Miten vika voi johtua nelipinnisyydestä, kun niillä kahdella ylimääräisellä pinnillä ei ole muuta kuin virrankuljettamisfunktio?

Toisaalta jotkut interfeissit ovat kranttuja sen suhteen, minkälainen fw-kortin pitää olla, joten tähänkin ostosuositukseen tulee suhtautua varoen. Kannattaa ainakin lukea valmistajan kotisivulta mahdolliset varoitukset aiheesta.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
BotneLapio
18.05.2006 11:16:14
Miten vika voi johtua nelipinnisyydestä, kun niillä kahdella ylimääräisellä pinnillä ei ole muuta kuin virrankuljettamisfunktio?

Sepäs juuri onkin mielenkiintoista. En tiedä.
-=Botnee!!=-
Cornflake
18.05.2006 12:16:44
BotneLapio:
Laita siihen ulkoinen USB2 -kovalevy. Varmista, että kovalevy pyörii 7200 kiekkaa,

Vähän on luottopulaa noihin vehkeisiin. Lisää löylyä sain koneeseen kun juuri juttelin yhden studion isännän kanssa ja hän heitti esimerkiksi samantyyppisestä ongelmasta (=kovalevyn nopeus ei riitä) juttuja ja syynä oli juurikin paska USB 2. Firewire toimii tuollakin studiolla kuin tauti...

Ongelmia on myös ollut tuon läppäreitten 4-pinnisen FW liittimen kanssa. Ratkaisu tähän on ostaa PCMCIA -väyläinen FW -kortti, jossa 6-pinniset liittimet.

Hyvä tietää. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia noiden kanssa. Eikä siltä tunnu nytkään.

Olen aikalailla saletti että ongelma on läppiksen hitaassa kiintolevyssä, ei pauku eikä napsu vaan välistä jää aina pala silloin tällöin. Ja ongelmakohtien välillä nauha on ihan nappikamaa.

Olen siis aika satasaletti että läpyskän kovalevyn kapasiteetti ei vain riitä. Tai sitten se oli vain liian tukossa. Testaukseen menee sama systeemi vielä eheytyksen jälkeenkin. Hilkulla meinaan oli, ei noita pätkäsyjä kokoajan pukkaa. Voi olla että jo eheytyskin auttaa.

Tosin kuten tässäkin ketjussa on todettu, todennäköisesti vika on mun heltassa;-) J akuten sanottu, maailma ei tähän kaadu, pöytäkone pelittää kumminkin auvan mainiosti tässäkin hommassa.
BotneLapio
18.05.2006 12:44:17
Vähän on luottopulaa noihin vehkeisiin.

Kyllähän USB mielletään ns. semipro -liittimeksi, joka on tarkoitettu digikameroille ym. Olen kuitenkin äänittänyt lukuisia sessioita ulkoisella USB2 -koviksella ongelmitta. Aluksi käytin kovalevyä FW -liittimessä. Audiointerfacenikin (digi002r) on FW -liitäntäinen, ja mulla oli molemmat kiinni. Kovalevy ei pysynyt perässä, ääni pätki ym. Vaihdoin koviksen USB2:seen, ja toimi täydellisesti. Eli FW:stä loppui väylä.

Audiointerface FW:iin, kovalevy USB2:seen.

Pääasia, että toimii.

Olen aikalailla saletti että ongelma on läppiksen hitaassa kiintolevyssä, ei pauku eikä napsu vaan välistä jää aina pala silloin tällöin. Ja ongelmakohtien välillä nauha on ihan nappikamaa.

Läppäreissä on aina väylät hitaampia, koska kamat on tungettu pieneen tilaan, ja lämpö on ongelma. Jos ostat pöytäkoneen ja läppärin samoilla spekseillä, on pöytäkone aina nopeampi. Varsinkin kovalevyt on todella paljon hitaampia johtuen juuri niitten pienemmästä fyysisestä koosta. Tästä syystä ei kannata edes yrittää äänittää esim. 44.1 / 24 :sta matskua paria raitaa enempää. Ulkosta vaan kehiin.

Olen siis aika satasaletti että läpyskän kovalevyn kapasiteetti ei vain riitä. Tai sitten se oli vain liian tukossa. Testaukseen menee sama systeemi vielä eheytyksen jälkeenkin. Hilkulla meinaan oli, ei noita pätkäsyjä kokoajan pukkaa. Voi olla että jo eheytyskin auttaa.

Tuskin eheytys auttaa.
-=Botnee!!=-
PIM
18.05.2006 12:44:55
Tähän väliin pieni mainos, jos sopii.

Jos joku on nyt tosissaan laitamassa kunnon musaläppäriä niin mulla olis myynnissä RME:n PCMCIA-paikkaan tuleva Cardbus-kortti ja sille ulkoinen DigiFace liitäntäyksikkö, josta löytyy 3 ADAT väylää (yhteensä siisn 24 kanavaa ulos ja sisään), 2xMidi-i/o sekä koaksiaalinen SPDIF-i/o. Eli koska toi tulee PCMCIA paikkaan kiinni niin käytännössä se vastaa pöytäkoneen PCI paikkaan tulevaa korttia (eli HDSP9652:sta) eli FW ja USB ei ole tässä suorituskyvyn pullonkaulana välissä.
Poika tuli kotiin. Kiitos, KERHO!!!!!! (Mage: Elämme hienoja aikoja!)
Cornflake
18.05.2006 12:49:08
BotneLapio:
Kyllähän USB mielletään ns. semipro -liittimeksi, joka on tarkoitettu digikameroille ym. Olen kuitenkin äänittänyt lukuisia sessioita ulkoisella USB2 -koviksella ongelmitta. Aluksi käytin kovalevyä FW -liittimessä. Audiointerfacenikin (digi002r) on FW -liitäntäinen, ja mulla oli molemmat kiinni. Kovalevy ei pysynyt perässä, ääni pätki ym. Vaihdoin koviksen USB2:seen, ja toimi täydellisesti. Eli FW:stä loppui väylä.

Audiointerface FW:iin, kovalevy USB2:seen.

Molempia löytyy. FW ja USB 2 kovalevyjä. Otan toki molemmat mukaan ja tyyppaan.

Pääasia, että toimii.

Totta!

Ulkosta vaan kehiin.

Jep jep.

Tuskin eheytys auttaa.

Näin veikkaan itsekin.
BotneLapio
18.05.2006 13:00:59
FW ja USB 2 kovalevyjä. Otan toki molemmat mukaan ja tyyppaan.

Katso vielä että niissä on samat speksit. Ja varmaan piirisarja-ajurit asennettu / päivitetty? USB2 tarvitsee ajurit toimiakseen, muuten mennään 1:sen nopuksilla.
-=Botnee!!=-
Cornflake
18.05.2006 13:13:08
BotneLapio:
Katso vielä että niissä on samat speksit. Ja varmaan piirisarja-ajurit asennettu / päivitetty? USB2 tarvitsee ajurit toimiakseen, muuten mennään 1:sen nopuksilla.

Mtä? Ei pidä paikkaansa... Mitään ajureita en ole asentanut ja USB 2 kovalevyt tuntuvat ottavan kohtuupaljon nopsemmin kamaa sisään kuin USB 1... Eikös ykkösessä ole joku megan kaista?

Tai sitten mulla on tosiaan päässä vikaa.
BotneLapio
18.05.2006 13:25:35
Ei pidä paikkaansa...

Pitää. Aina kun asentaa windowssin, pitää asentaa myös piirisarja-ajurit. Toki joissain valmiskoneitten recovery-levyissä ne on mukana ja asentuu automaattisesti. Yleensä kuitenkin levy on erikseen. Jos kone on itse kasattu, tulee ajurit emolevyn mukana. Kannattaa kuitenkin hakea nettosesta aina uudet versiot. Saattaa parantaa suorituskykyä huomattavasti.

Mitään ajureita en ole asentanut ja USB 2 kovalevyt tuntuvat ottavan kohtuupaljon nopsemmin kamaa sisään kuin USB 1... Eikös ykkösessä ole joku megan kaista?

Tais olla jotain 100Mbit/s.

Oletko siis asentanut Windowssin itse, vai tuliko se koneen mukana esiasennettuna? Jos tuli mukana, siellä on ajurit valmiina.

Tai sitten mulla on tosiaan päässä vikaa.

Kaikilla meillä on vähän vikaa... :)
-=Botnee!!=-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)