Aihe: Mustalaismusiikki
1 2
Nuages
30.09.2003 23:46:11
Öh..

Siis on kolmen soinnun teoria ja siihen on ne apu-/lisäsoinnut, eli 3+3 sointua on 6 sointua.

Kai..

Ah! Joo, tiedän. Oli vaan melkoisen ylimalkaisesti selvitetty.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan." -Einon urkukoulu
lxi
01.10.2003 08:24:37
Jos asteikossa on seitsemän säveltä niin miksi tyytyä vain kuuteen sointuun?
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Cletus Awreetus
01.10.2003 11:51:26
Sanokaas joku teoriaguru että minkäläiseen sointukiertoihin tuo asteikko käy? En jaksa ruveta kokeilemaan.

Toi skaala voi kuulosta ihan mukavalta vaihtelulta, jos pitää vetästä pidempää sooloa vain yhden soinnun päälle. Esim. E-mollin päällä voit soittaa tuota skaalaa E:stä.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
kalkkuna
01.10.2003 16:15:20
Jos asteikossa on seitsemän säveltä niin miksi tyytyä vain kuuteen sointuun?

En tiedä.

Siis olen käsittänyt niin, että siinä kolmen soinnun teoriassa otetaan ne I IV ja V sointu + II III ja VI soinnut ovat apusointuja, seitsemännestä sävelestä ei tietoa.
poppamies
01.10.2003 16:56:06

En tiedä....

No en tiedä minäkään. Ei mustalaismusiikki ole mitään teoriaa eikä monennenkö asteen sointujen sekvenssiä. Se on yksinkertaisesti vaan musiikkia mustalaisittain. Sillä tyylillä soitettua. Tuo analysointi on yhtää turhaa kuin että jos analysoisi keskiaikaisen taulumaalarin maaleja ja ajattelisi että" kunhan saan selvitettyä pigmenttirakenteen niin minäkin pystyn maalaamaan tuollaisia tauluja".
"G-strings are for strippers"
lxi
01.10.2003 16:57:02
Siis olen käsittänyt niin, että siinä kolmen soinnun teoriassa otetaan ne I IV ja V sointu + II III ja VI soinnut ovat apusointuja, seitsemännestä sävelestä ei tietoa.

Eeeh. Mistähän tämmöiset käsitteet kuin "kolmen soinnun teoria" ja "apusointu" lienevätkään peräisin? Ei noita ainakaan konservatoriolla opeteta...
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
kalkkuna
01.10.2003 17:17:54
Eeeh. Mistähän tämmöiset käsitteet kuin "kolmen soinnun teoria" ja "apusointu" lienevätkään peräisin? Ei noita ainakaan konservatoriolla opeteta...

Esim. suuri kitarakirja, jossain toisessakin olen tuon tiedon nähnyt, mutten muista nimeä.
shcircus
02.10.2003 09:48:27
hehe, jotenkin tuli se vitsi mieleen kun somalikundi laulaa räväytti karaokebaarissa 'olen suomalainen'-biisin, mustalaiset oli että "ei helvetti, kyllä myö paremmaks pistetääää, perrrrkele", ja yksi manne meni laulamaan 'Mä jokapäivä töitä teen'.

*hasselhoff-hymiö*
vierivä kives ei sammaloidu.
poppamies
02.10.2003 10:05:47 (muokattu 02.10.2003 10:06:57)

En tiedä.

Kyllä sinä olet oikeassa. Aluksi otetaan käyttöön nuo kolme mainitsemasi duuri sointua ja jos ei ne riitä niin sitten vaan II, III ja VI asteen mollisoinut perään. Se seitsemännen asteen sointu onkin sitten n.s puoli dimi eli esim. Bm7-5 , C-duuriasteikon mukaan.
"G-strings are for strippers"
Jusstus
02.10.2003 12:02:41
A-manne

E---------------------------
B---------------------------
G---------------------------
D----------------------6--7-
A------------6--7--8--------
E--5--7--8------------------

A-manne vai? Hoho.
"These go to eleven.."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)