Aihe: Teille muusikoille tarjolla uusi mahdollisuus!
1 2 3
Bonham
30.09.2003 22:35:52
Heh, tarkoitatko sä nyt sitä, että mä olen Teoston suurasiakas kun kerran olen suurimmalta osalta tyytyväinen sen toimintaan? I wish...

Mutta Mikaelilla on ihan oikee pointti tuossa, todennäköisesti Teoston toimintaan on sitä tyytyväisempi, mitä tarkemmin luki etukäteen sopparit ja esitteet läpi. Mä luin ne punakynän kanssa, ja halusin tarkistaa kaikki kohdat, joista oli pientäkin epäselvyyttä. Mulla on sellainen tapa
:-)

Luulee vähemmän - pettyy vähemmän:-D

Etkös sä ollut se kaiffari ku nostaa joka vuosi pari milliä korvauksia?

:)

Kai tuohon tarkoittamaani ryhmään kuuluvat ylipäätänsä ne, joilla on keikkaa ja radiosoittoa ynnä muuta tasaisesti ja pidempään... ammattilaiset tai semi sellaiset...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Teijo K.
30.09.2003 23:10:08

Kandeis varmaan lukea ne sopimuspaperit ensin läpi ja miettiä mihin sitä nimensä piirtää ja rahansa uhraa. Vähän nurinkurista hommaa sopia ensin jonkun kanssa jotain ja sit kiukutella ja syytellä joustamattomaksi osapuolta joka pitää sopimuksesta kiinni.

Mä en vaan löytänyt sieltä sitä pykälää missä sanotaan, että promoaminen tulee maksamaan teille rutosti tästedes. Täytyy tutkia uudestaan ne paperit, ehkä se siellä jossain on. ;)

Ja edelleen meidän tilanne ei olisi yhtään erilainen, vaikka minä en olisi liittynytkään. Riittää että bändissä on yksi Teostolainen ja se on siinä.

Mutta kaipa sinä olet viisaampi kuin minä, ja siis tiedät totuuden(tm). Ja minä siis olen väärässä. Olenhan kuitenkin vain basisti. Ja me kaikkihan tiedetään se juttu basisteista.

Tarkoitus tässä on ollut vain valistaa muita aloittelevia bändejä siitä, että kaikille peräkylän elviksille se teosto ei todellakaan ole mikään paras mahdollinen vaihtoeohto. Promoaminen ja bändin tunnetuksi tekeminen voi pysyä huomattavasti helpompana ilman Teostoa... Ja sitten Teostoon kun se promoaminen alkaa tuottaa hedelmää. Eli toisin sanoen älkää tehkö samaa virhettä kuin minä. ;-)

Teostoon mennessä pitäisi varmaan olla ainakin levysopimus jo plakkarissa. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
kivi
01.10.2003 09:48:47 (muokattu 01.10.2003 09:49:48)
Mä en vaan löytänyt sieltä sitä pykälää missä sanotaan, että promoaminen tulee maksamaan teille rutosti tästedes. Täytyy tutkia uudestaan ne paperit, ehkä se siellä jossain on. ;)

Kysypä uudestaan, ja mainitse että kyse on pienen mittakaavan promoamisesta. Säännöt eivät oo ihan samat parinkymmenen ilmaisjakeludemon ja "oikean" myytävän levyn kohdalla, niissä on joustovaraa kyllä.

Missään tapauksessa demon tai promon mekanisoimismaksu ei vie ketään tärviölle, ja sekin rahahan tulee teille takaisin.

Mutta joo, en mäkään suosittele että heti sen ekan biisin kirjoitettuaan liittyy. Tosin, ei myöskään tarvi venata niin kauan kuin mä, joka olin jo neljännellä levyllä ennen kuin liityin
;-)

Oot ihan oikeassa, että järkeä saa käyttää ja funtsia vähän, paljonko rahaa on tulossa ja paljonko mikäkin tulee maksamaan.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jarkko.
01.10.2003 09:49:36
Ja edelleen meidän tilanne ei olisi yhtään erilainen, vaikka minä en olisi liittynytkään. Riittää että bändissä on yksi Teostolainen ja se on siinä.

Oletan ylläolevasta, että kaikkien biisienne tekijöiksi on merkitty kaikki bändin jäsenet? Tämä on ehkä 'liian tasa-arvon' kääntöpuoli, kai ne sävellykset ja sanoitukset kuitenkin joltain yksittäiseltä jampalta lähtee, ei tietenkään aina, mutta kuvittelisin, että usean artistin useassa biisissä. Sovitus on juttu erikseen, mutta joidenkin määritelmien mukaan sovitukseksi ei riitä se, että jokainen hoitaa oman soittimensa/tonttinsa. Tämä vain ajateltavaksi niille, joita asia koskettaa läheisesti.

Niin ja tuohon vikaan lauseeseesi: jos promolle tulevan biisinne tekijät ovat laulaja ja kitaristi, niin jos bändinne ainoa Teoston tekijäasiakas on rumpali niin eiväthän ne mitenkään toisiinsa liity. Teosto on siis tekijöiden, eli säv. san. sov. ja kust. yhdistys, ei bändien eikä esittäjien. Varmaan tän tiesitkin, mutta kerrataan muillekin.

Teostoon mennessä pitäisi varmaan olla ainakin levysopimus jo plakkarissa.

Tuosta mä oon eri mieltä, mun mielestä Teostoon kannattaa liittyä silloin, kun omaa musiikkia esitetään julkisesti. Ei tietenkään yhden nuorisotalokeikan takia, mutta sitten kun keikkoja on lukumääräisesti enemmän, tai yleisöä (mieluusti maksavaa) on runsaasti, tai jos biisillä on mahdollisuus soida radiossa.

Kiinnostaisi kovasti, kuinkahan suuri olisi ollut mekanisoimismaksu, jos olisitte maksanut sen oman biisinne osalta promolla - muuthan ilmeisesti olivat 'teostottomia'? Riippuu painosmäärästä, mutta sehän ois hyvin voinut olla vaikkapa parikymmentä euroa...

Niin ja se piti vielä sanoa, että vaikka sormusella on tuossa ylempänä vähän karu ote tekstiin niin asiaa se puhuu. Teostossa on muistaakseni 12 tuhatta tekijäasiakasta, ja jokaisella ties kuinka monta biisiä. Vaikea niiden kanssa on pikku poikkeuksia ruveta hallinnoimaan.
http://kuoppamaki.cjb.net/
Teijo K.
01.10.2003 10:23:36 (muokattu 01.10.2003 10:51:05)

Kysypä uudestaan, ja mainitse että kyse on pienen mittakaavan promoamisesta. Säännöt eivät oo ihan samat parinkymmenen ilmaisjakeludemon ja "oikean" myytävän levyn kohdalla, niissä on joustovaraa kyllä.

Juu kysyttiin nimenomaan pienen promolevyn, joka olisi ollut kaikenlisäksi kotipolttoinen, ja jaettu ilmaiseksi ihmisille erään tässä nimeämättömäksi jäävän yhdistyksen kautta. Ja vastauksen olen laittanut tuohon toiseen viestiin. :)

Tosin painosmäärä oli satoja ei kymmenejä...

Kivi vielä...
Mutta joo, en mäkään suosittele että heti sen ekan biisin kirjoitettuaan liittyy. Tosin, ei myöskään tarvi venata niin kauan kuin mä, joka olin jo neljännellä levyllä ennen kuin liityin
;-)

Eli viisas liittyy Teostoon jossain tuossa meidän välimaastossa. Ei höyryä sinne heti kun ekan kitaran on saanut, eikä toisaalta vasta kun bändikaverit pakottaa, neljännen levyn jälkeen. eh?
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)