Aihe: Taustalaulajaksi, kuinka? 1 | |
---|---|
![]() 17.05.2006 00:07:14 | |
Mua kiinnostaisi kovasti taustalaulaminen esim. levyillä , keikoilla. Mutta kuinka tällaiseen hommaan pääsee oikein mukaan? Onko esim. levy-yhtiöiden palkkalistoilla omia taustalaulajia? | |
![]() 17.05.2006 19:49:59 | |
Mua kiinnostaisi kovasti taustalaulaminen esim. levyillä , keikoilla. Mutta kuinka tällaiseen hommaan pääsee oikein mukaan? Onko esim. levy-yhtiöiden palkkalistoilla omia taustalaulajia? Sama on käynyt minullakin mielessä, nuo taustalaulajan hommat. Ois kiva kokeilla joskus, päästä vaikka mukaan jollekin konserttikiertueelle, musiikkityylillä ei niin väliä. En oo vaan vielä selvitellyt asiaa. Toisaalta nyt on keikkoja itselläkin, niin asia ei oo tuntunut kovin akuutille. Luulen, että enimmäkseen mennään suhteilla tuossakin asiassa... tunnet oikeita tyyppejä ja saat jalan johonkin sopivan oven väliin, niin siitähän se lähtee. Ja tietysti jotain on osattavakin, eli niissä hommissa ei varmasti pelkällä nätillä naamalla pärjää ja hyvä niin (joskin siitä hyvästä ulkoisesta olemuksesta saattaa olla hyötyä laulutaidon lisäksi, ainakin jos keikkoja ajattelee). | |
![]() 17.05.2006 20:51:34 | |
Kyllä se niin on, että suhteilla, suhteilla. Kavereiden levyille laulamaan jne. Löytyypä tämänkin tytön klasariääntä muutamasta vallan erikoisesta levystä, kun olen kavereiden levyille laulanut taustoja. Tässä kokemuksen syvällä rintaäänellä: - Jos haluat laulaa taustoja, pidä huoli siitä, että saat vaikuttaa lopputulokseen. Omalla kohdallani kävi juuri niin miten ei pitäisi käydä: ilman sen tarkempaa lupaa kysymättä, ja ilman minkäänlaista itsekritiikkiä bändi päätti jättää taustalauluni liidiksi. Ja todellakin, lauloin sen TAUSTAlauluna. Vielä mahdollisimman kliinisesti, ja siten, etten ns. sooloile varsinaisen laulajan päälle (sitä ei oltu vielä äänitetty siinä vaiheessa). Minun piti olla vain vaimea enkelinääni taustalla. Piti kuvitella, miten liidaaja vetää omat rääkymisensä ja myötäillä niitä rytmejä pilkuntarkasti. Jokainen laulaja varmaan tajuaa, miltä se kliininen suoritus siinä yksistään kuulosti. Aneemiselta. Ja sitten se vielä haukuttiin useissa levyarvostelufoorumeissa lyttyyn. Ja vielä tänäkin päivänä häpeän kyseistä tuotosta. - Tein yllämainitun tuotoksen omalla nimelläni. Haukkujen jälkeen kävi mielessä, että taiteilijanimi olisi voinut olla ihan asiallinen juttu tuossa yhteydessä, koska toimin pääasiassa kuitenkin klasaripuolella, ja kyseisestä rajojen ylittelystä saattaa olla jopa haittaa uralleni. - Tuttavallani kävi niin, että häntä pyydettiin laulamaan kauniilla äänellään vaikka mitä hienoja taustoja levylle, ja kuulemma ottivat käytännössä sitten pelkkiä sisäänhengityksiä siitä hengentuotoksesta... Eli: taustalauluja tehtäessä, sopikaa, että saatte kuulla lopputuloksen ja vaikuttaa siihen, käytetäänkö laulujanne sillä tavoin. On aika ikävä ottaa sitten jälkikäteen paskaa niskaansa, kun jollain toisella on kritiikki pettänyt. Jos esim. minulta olisi yllämainitussa tapauksessa ensin kysytty, että saako taustalauluni jättää liidiksi, olisin vaatinut saada laulaa sen omalla tavallani uudestaan, ja olisin käyttänyt ääntäni aivan toisin. Jos... jos... jos... | |
![]() 18.05.2006 00:04:18 | |
Kiitoksia kommenteista. Mahdollisuus oli hyvinkin lähellä lauluopeni keikoille hänen levyn valmistuttuaan. Mutta kun levyn valmistuminen kesti, kesti ja kesti niin en sitten enää pystynyt lupaamaan koska oma elämäntilanne oli/on muuttumassa. Harmittaa kyllä vähän. Mutta, täytyy etsiä ja pitää silmiä auki kunhan pääsee rantautumaan takaisin suomen kamaralle. | |
![]() 18.05.2006 12:15:44 | |
- Jos haluat laulaa taustoja, pidä huoli siitä, että saat vaikuttaa lopputulokseen. Omalla kohdallani kävi juuri niin miten ei pitäisi käydä: ilman sen tarkempaa lupaa kysymättä, ja ilman minkäänlaista itsekritiikkiä bändi päätti jättää taustalauluni liidiksi. Ja todellakin, lauloin sen TAUSTAlauluna. Vielä mahdollisimman kliinisesti, ja siten, etten ns. sooloile varsinaisen laulajan päälle (sitä ei oltu vielä äänitetty siinä vaiheessa). Minun piti olla vain vaimea enkelinääni taustalla. Piti kuvitella, miten liidaaja vetää omat rääkymisensä ja myötäillä niitä rytmejä pilkuntarkasti. Jokainen laulaja varmaan tajuaa, miltä se kliininen suoritus siinä yksistään kuulosti. Aneemiselta. Ja sitten se vielä haukuttiin useissa levyarvostelufoorumeissa lyttyyn. Ja vielä tänäkin päivänä häpeän kyseistä tuotosta. .. Jos... jos... jos... Minullekin käynyt noin. Taustalle tarkoitettu laimeasti vedetty pätkä tungettiin biisin alkuun ja loppuun yksinään, jolloin se kuulosti todella aneemiselta ja huonolta. Onneksi oli myös liidiksi tarkoitettuja pätkiä, jotka hieman pelastivat häpeältä.. mutta silti. "Now you're officially black. Bitch." | |
![]() 18.05.2006 13:19:52 | |
Elämä on opettanut kantapään kautta myös meikäläistä... Tää menee nyt vähän ohi varsinaisesta aiheesta, mutta: Tehkää ihmiset kaikki sopimukset kirjallisina! Olipa kyseessä vaikka pieni konserttiprojekti, levylle laulamisista puhumattakaan niin ehdottomasti kaikesta mustaa valkoiselle ja nimet alle: palkkion maksutapa ja eräpäivä, tarkat summat, matkakorvaukset (omalla autolla, yleisen kulkuneuvon mukaan...?), aikataulut, omat velvollisuudet ja oikeudet (lopputulokseen vaikuttamisesta, provikat myydyistä tuotteista / lipputuloista tms, tekijänoikeusasiat ym. ym.). Sitten kun ne asiat on kerran paperilla, niin ei oo enää mitään epäselvyyksiä myöhemmin. Ja tehkää paperit, vaikka ois joku ihan tuttu tyyppi toisena osapuolena... koskaan ei tiedä mitä ihmisten päässä liikkuu, etenkin kun on raha-asiat kyseessä. Joskus kannattaa harkita myös keikkojen laskuttamista ohjelmatoimiston kautta - jos keikan järjestäjä ei maksa jostain syystä palkkiota, niin se on sitten ohjelmatoimiston ja keikkajärjestäjän välinen sotku, ja artisti saa kuitenkin palkan ohjelmatoimistolta ajallaan. Ottaahan ne ohjelmatoimistot jonkun pienen summan välistä, mutta eipä tarvii ite hoitaa paperien pyöritystä ja kaikki tulee hoidettua oikein. | |
![]() 18.05.2006 13:44:33 | |
Hmm.. mä olen taas ajatellut lauluyhtyeen perustamista, jossa olisi esim 2 naista ja 2 miestä laulamassa ilman säestystä. Etuina olisivat ainakin tekniikasta riippumattomuus sekä että voisi esiintyä tuolla ryhmällä melkein missä vain. Halpaa olis, kun ei tarvis välttämättä kämppää eikä PA-kamoja. © Registered nickname 2005-2006 | |
![]() 18.05.2006 19:53:06 (muokattu 18.05.2006 20:01:08) | |
Lauluryhmäkin olis ihan jees. Joskus aikanaan olikin sellainen 6 hengen porukka ihan hauskanpidon merkeissä ja saatiin jopa esiintyäkkin. :) Kaikkiruokainen minäkin olen aina ollut musiikin suhteen ( Manhattan Transfer saa kyllä sukat pyörimään jaloissa) mutta Eva Cassidy menee kuitenkin ylitse muiden. http://www.compfused.com/directlink/734/ Tuossa linkissä oleva lauluporukka on kyllä keksinyt hauskan idean. | |
![]() 18.05.2006 23:31:31 | |
Hmm.. mä olen taas ajatellut lauluyhtyeen perustamista, jossa olisi esim 2 naista ja 2 miestä laulamassa ilman säestystä. Etuina olisivat ainakin tekniikasta riippumattomuus sekä että voisi esiintyä tuolla ryhmällä melkein missä vain. Halpaa olis, kun ei tarvis välttämättä kämppää eikä PA-kamoja. Toisaalta totta. Toisaalta riippuu siitä mitä tarkemmin ottaen aikoo tehdä ja missä esiintyä. Jokaikinen lauluyhtye mitä oon viime aikoina nähnyt (myös harrastelijatasolla), on laulanut mikkeihin. Nykyään ei saa laulua kuulumaan akustisesti kovinkaan monessa juhlassa tai tilaisuudessa, kirkot ja jotkut konserttisalit vielä toimii, tai sitten sellaiset pippalot, että yleisö on kahden metrin päässä :) Mutta heitäpä keikka täysin akustisesti vaikka torin lavalla tai jossain kuppilassa... Klassisesti koulutetulla äänellä tai täydellä volumella laulamalla vois vielä muutaman metrin päähän kuuluakin, mut jos taas ohjelmisto on kevyttä, jazzahtavaa tms. niin sitten pitää pelata paljon myös äänen hiljaisilla soundeilla ja tehdä dynamiikkaa. Jos siis kevyttä musiikkia laulavaa lauluyhtyettä ajattelee kasata, niin käytännössä tosi hyvät mikit on melkein välttämättömyys ja hyvä PA tietysti myös. Ja se jos mikä on vaikeeta: säätää soundit, kaiut, volumet ja balanssi yms. kohdilleen ja luonnollisen kuuloiseksi jos on pelkkää laulua! Kaikki kuuluu - hengitykset, pienetkin epäpuhtaudet vireen puolesta, eriaikaiset konsonantit ym. Hyvää mikkitekniikan hallintaa se vaatii myös. (Nimimerkillä on tullut treenattua stemmoja mikkeihin ilman bändiä, ja hermot oli aika pinnassa...) Joo, sori, ei todellakaan ollut tarkoitus lytistää lauluyhtyeintoa heti alkuunsa, eli eikun eteenpäin ja lauluporukka kasaan. Akustisesti pääsee ainakin hyvään alkuun! | |
![]() 19.05.2006 02:11:23 (muokattu 19.05.2006 02:11:45) | |
Hmm.. mä olen taas ajatellut lauluyhtyeen perustamista, jossa olisi esim 2 naista ja 2 miestä laulamassa ilman säestystä. Etuina olisivat ainakin tekniikasta riippumattomuus sekä että voisi esiintyä tuolla ryhmällä melkein missä vain. Halpaa olis, kun ei tarvis välttämättä kämppää eikä PA-kamoja. Se ei ole yhtään sen halvempaa eikä helpompaa. Pa:han kohdistuu jopa suurempia vaatimuksia kuin soitinyhtyeellä. Jossain takkahuoneessa voi laulaa 15 ihmiselle ilman mikkiä, mutta jos on 100 hengen yritysjuhlat jossain hallissa niin siinä pitää olla jo täysi rähinä. Sitten, niiden mikkien ja pa-kamojen kanssa on ehdottomasti treenattava, muuten kuulostaa scheisselta. Eli, treenikämppäkin pitää olla. Jännää, että kaikki pitää lauluyhtyehommaa jotenkin helppona ja halpana juttuna. Oikeesti, se vaatii 5 - 10 kertaa enemmän aikaa ja energiaa kuin soitinyhtye, jos haluaa tarjota yhtä laadukkaan esityksen. Helppoutta on korkeintaan se, että keikat voi olla lyhyimmillään vain parin biisin vetoja. Ai niin, on yksi tapa tehdä se juttu helposti: pukee vaan päälle peruukit, latex -housut ja aurinkolasit:) No problemo! | |
![]() 19.05.2006 09:06:08 | |
Heh onpas kannustava meininki. Mun idea tais mennä kaikilta ohi. © Registered nickname 2005-2006 | |
![]() 19.05.2006 10:25:12 | |
Taustalaulajaksi pääsee, mutta suhteilla. Ole oikeassa paikassa oikeaan aikaan niin, että olet jo jollain tavalla osoittanut osaamisesi ja ammattitaitoisuutesi. Loppujen lopuksi keikoille tarvitaan aika vähän sellaisia taustalaulajia, jotka eivät tee mitään muuta kuin laula. Ja heh, tosta lauluyhtyeestä olen samoilla linjoilla, että aika paljon vaativampaa olisi kuin soitinyhtyeen kanssa. sound in - pleasure out | |
![]() 19.05.2006 10:26:25 (muokattu 19.05.2006 10:29:52) | |
...Ja vähän offtopicia, vaikkakin tälle porukalle voisi ihan hyvin perustaa omankin ketjun. Luulenpä että keskustelua riittäisi. :D http://www.compfused.com/directlink/734/ Tuossa linkissä oleva lauluporukka on kyllä keksinyt hauskan idean. Linkissä esiintyvä ryhmä on Redefined, lauluyhtye Wisconsinin yliopistosta. Tässä heidän kotisivunsa, mielestäni ovat todellakin maineensa ansainneet! :) http://www.uwredefined.com/ sound in - pleasure out | |
![]() 14.10.2006 23:06:44 | |
Heh onpas kannustava meininki. Mun idea tais mennä kaikilta ohi. Helou...joop's, yksi kannustava ehkä vähemmän kiinnostava..Kirkossa en tänään koelaulussa todellakaan tarvinnut mikkiä. Ah, oikein yllätyin kun ääni suorastaa hyökkäs toiseen päähän ISOA kirkkoa...siinäpä se ei mikkiä! "kaksi reittiä,yksi suunta";-) | |
![]() 17.10.2006 17:18:31 | |
- Jos haluat laulaa taustoja, pidä huoli siitä, että saat vaikuttaa lopputulokseen. Omalla kohdallani kävi juuri niin miten ei pitäisi käydä: ilman sen tarkempaa lupaa kysymättä, ja ilman minkäänlaista itsekritiikkiä bändi päätti jättää taustalauluni liidiksi. Ja todellakin, lauloin sen TAUSTAlauluna. Vielä mahdollisimman kliinisesti, ja siten, etten ns. sooloile varsinaisen laulajan päälle (sitä ei oltu vielä äänitetty siinä vaiheessa). Minun piti olla vain vaimea enkelinääni taustalla. Piti kuvitella, miten liidaaja vetää omat rääkymisensä ja myötäillä niitä rytmejä pilkuntarkasti. Jokainen laulaja varmaan tajuaa, miltä se kliininen suoritus siinä yksistään kuulosti. Aneemiselta. Ja sitten se vielä haukuttiin useissa levyarvostelufoorumeissa lyttyyn. Ja vielä tänäkin päivänä häpeän kyseistä tuotosta. Aika törkeän tempun tekivät. Mun tossa ääninäytteessä mun taustalaulu on samaan tapaan kevyemmällä äänellä heitetty tarkoituksella. Taustat tosiaan pyritään laulamaan mahdollisimman neutraalisti, tietty biisistä riippuen. Paljon tietoa + sen jäsentäminen minä-tasolla = tunne | |
![]() 18.10.2006 00:15:16 | |
Kun nyt oli puhetta a cappella -yhtyeistä, pitää mainita parin bissen voimalla tää torstai 7.12. keikka: http://muusikoiden.net/operaatio/ Sinne vaan kaikki! Mä oon tossa cessiossa ja täytyy sanoa, että useimmat keikat vedetään ilman sähköstä vahvistusta. Mikkimeininki ollaan treenattu joten kuten ja meillä on kohtuulliset kamat. Vaikeetahan se on, mutta kun tietyn tason saavuttaa, siinä voi sitten tyytyväisenä kölliä ja antaa club45:n ja muiden hoitaa taiteellinen puoli. Taustalaulusta samaa mieltä ku muut, mutta kyllä siinäkin on merkitystä laulun luonteella. Jos yrittää vetää liian neutraalisti, se latteus kuuluu helposti läpi. Kyllä taustalaulussakin pitää olla se meininki. | |
![]() 18.10.2006 10:16:19 | |
Kyllä taustalaulussakin pitää olla se meininki. No joo ilman muuta. Ei kai siihen taustan laulamiseen mitään yleispätevää ohjetta ole. BTW, paavi nähtiinkö toissapäivänä junassa Leppävaarassa? Paljon tietoa + sen jäsentäminen minä-tasolla = tunne | |
![]() 18.10.2006 10:59:07 | |
No joo ilman muuta. Ei kai siihen taustan laulamiseen mitään yleispätevää ohjetta ole. BTW, paavi nähtiinkö toissapäivänä junassa Leppävaarassa? Ei nähty :) En oo ollu junassa vähään aikaan. Kai tää on tää putro-ylppö-syndrooma. Kaikki kaljut näyttää samalta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)