Aihe: Kuinka pystyn saamaan kaiken irti näistä?!
1
funkylord
28.09.2003 21:01:50

Ongelma on tässä..
Vehkeet:
8" Subi
2x 4" kolmetie Midbassoa
2x 4" kakstie Midbassoa
Kaikki passiivi vermeitä
Budjetti: 60-70e

Miten saisin näistä laiteltua pelkästään Tietokoneella musiikin kuunteluun hyvän pelin.. mistä pitäis ostaa ja mitä, vai kannattaisko myyvä kaikki pois ja ostaa tietokoneeseen joku 2.1 setti?

Tässä ongelmassa päreeni polttanu muutaman kerran.

Edelleenkin tarkoitus on tietokoneella musiikin kuuntelu.
PORKKANA!
Antti1
28.09.2003 21:40:17 (muokattu 28.09.2003 21:45:08)
Ongelma on tässä..

Öö.. Mikä ongelma? Voitko selittää hiukan yksityiskohtaisemmin, tyhmä kun olen. :)

Vehkeet:
8" Subi
2x 4" kolmetie Midbassoa
2x 4" kakstie Midbassoa
Kaikki passiivi vermeitä
Budjetti: 60-70e

Mitä ovat kolmi- ja kaksitie midbassot? Siis onko noi jotain laajakaistaisia elementtejä, vai jotain koaksiaalihöskiä?

Onko sulla siis tollaiset elementit jo valmiina, vai aiotko hankkia tuollaiset? Merkki, malli ja elementtien arvot oli mitkä? Tai no älä mulle niitä kerro. Käy hakemassa WinISD ja laske sopivat kotelot itse.

Onko sulla jo valmiiksi jotkut kaiuttimet? Meinaan vaikutti nuo annetut elementtien tiedot sen verran epämääräisiltä, että epäilen jo valmiiksi niiden laatua, vaikken niistä vielä mitään tiedäkään.

EDIT 1: Onko sulla joku vahvistin millä sä noita kaiuttimia ajaisit? Meinaan tietokoneen linjalähdöstä tuskin tulee tarpeeksi hönkää kaiuttimille.

Ja siis vielä kerran: voisitko tehdä tuon kysymyksesi uudestaan hiukan eri tavalla asetettuna, kun se ei oikein tahtonut aueta mulle. Vai ymmärrätkö sä tän kysymyksen: mistä pitäis ostaa ja mitä

EDIT 2: Ja sikälimikäli mä mitään mistään tajuan, on tuon 2.1 -järjestelmän universaalimpi käsite stereo.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Hammer Of The Gods
28.09.2003 21:42:16
Jos nuo kaikki siis ovat passiivivermeitä, niin silloin tarvetta olisi ainakin vahvistimelle?
Mitä helpommin, sitä helpommin!
funkylord
29.09.2003 12:25:14

Jos nuo kaikki siis ovat passiivivermeitä, niin silloin tarvetta olisi ainakin vahvistimelle?

Aivan.. ittelläni tällähetkellä ei ole siis kunnon vahvistinta.
Jonkun lainen *.1 olis mukava, mutta onko mitään järkeä tohon minun 2.0 hitachin vahvariin pistää nuo ja mitä pitäisi ostaa että saisin tuon subbarin käyttöön?
PORKKANA!
funkylord
29.09.2003 12:31:19

Niin siis ongelma on todellakin se että mitä pitää ostaa, kun on budjettia tuon verran? Kuulin tällaista ehdotusta, että kun nuo kolme tie midbassot on vailla koteloa, niin tekisin niistä yhden tuplacentterin, tai etu ja taka-kaijuttimet ja nuo kotellolliset olisi sitten Left ja right,

ja sitten jotenkin tuo subi silleen että siihen ei todella tulisi muita kun sitä bassoo.. nyt siitä hönkii kaikki ulos, mikä on sitten noille pikku kajareille vähän vaivalloista, kun toisessa kanavassa on pelkästään subi, ja toisessa kanavassa noita midbassoja.
PORKKANA!
kivi
29.09.2003 22:15:21 (muokattu 29.09.2003 22:18:47)
Niin siis ongelma on todellakin se että mitä pitää ostaa, kun on budjettia tuon verran? Kuulin tällaista ehdotusta, että kun nuo kolme tie midbassot on vailla koteloa, niin tekisin niistä yhden tuplacentterin, tai etu ja taka-kaijuttimet ja nuo kotellolliset olisi sitten Left ja right,

ja sitten jotenkin tuo subi silleen että siihen ei todella tulisi muita kun sitä bassoo.. nyt siitä hönkii kaikki ulos, mikä on sitten noille pikku kajareille vähän vaivalloista, kun toisessa kanavassa on pelkästään subi, ja toisessa kanavassa noita midbassoja.

Kuule, kun nuo kaikki Antti1:n kysymykset on vieläkin vastaamatta. Mitä siis oikein tahdot, ja mistä osista? Onko tuo jotain autostereo-kotiteatteriterminologiaa, nuo 2.0:t, kolmitiemidbassot ja tuplacentterit ja muut? Ei ne ainakaan vakiintuneita termejä oo.

Niin, ja oliko sulla jotain noita elementtejä, vai halusitko tietää mistä tullaisia saa 60 eurolla?

Ja mitkä on "nuo kotelolliset".

Mä en ainakaan ymmärtänyt mitään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
funkylord
29.09.2003 22:58:49

Öö.. Mikä ongelma? Voitko selittää hiukan yksityiskohtaisemmin, tyhmä kun olen. :)

Mitä ovat kolmi- ja kaksitie midbassot?

Lähinnä autokaiutin termistöä, elikkäs on kolme kaijutinta tavallaan yhdessä. Aivan korkeimmat, keski korkeat, ja sitten sse midbasso. ne on silleen päällekkäin samassa kaijuttimessa. en itsekkään noista hirveästi tiedä.

Siis onko noi jotain laajakaistaisia elementtejä, vai jotain koaksiaalihöskiä?
En käsitä...

Onko sulla siis tollaiset elementit jo valmiina, vai aiotko hankkia tuollaiset?
On valmiina, puuttuu vaan mihin saan ne kiinni että kuullostaisi parhaimmalta tietokoneella kuunteluun

Kaksi aivan uutta Astonin 150w 4" midbassoa, eli juuri nuo kopattomat, eli tällä hetkellä paljaat elementit. Joihin kotelot tekeillä

Kaksi Jonkun 90-luvun kaksi kanavaisen stereo koneiston kaksitiekaiutinta koteloineen (ihan hyvältä kuullostaa yksinäänkin, mutta ei riitä alatoistoo.)

Yksi aivan uusi 8" 8ohm subi maksoi uutena 30e (pelkän elementin silloin ostin) nykyään siinä n.12l kotelo

8 EDIT 1: Onko sulla joku vahvistin millä sä noita kaiuttimia ajaisit?
Ei .. tuossa on se ongelman ydin.
pitäisi siis saada vahvistin

EDIT 2: Ja sikälimikäli mä mitään mistään tajuan, on tuon 2.1 -järjestelmän universaalimpi käsite stereo.
En tiedä universaalista, mutta tuohon 2.1:een kuuluu Subwoofer, right, ja left.
Joo ja sitten kysyin, että olisiko helpompi/järkevämpi ostaa aktiivinen 2.1 Tietokone kaijutin järjestelmä, ja säästää/myydä nuo kaikki kajarit huitsun helevettiin, vai ostaa jonkunlainen kotiteatteri vahvistin, ja käyttää nuo kajarit siinä hyväkseni. Koska tehoa noista löytyy, mutta en vain osaa laittaa niitä.

Sekin riittäisi että saisi todella tuo subbarin omaan kanvaansa, ja sitten vähemmän bassoja left, ja right osioon.

Nykyään minulla todella huonosti säädokset.

Vanha hitachi 2 kanavainen
Left kanavassa: ne kaksi kotelollista vanhaa midbassoa
Right kanavassa: Subwoofer pelkästään.

Eli budjettia olisi 60e
En tarvitsisi oikeastaan kun sen 2.1 kanavaisen vahvistimen. Mutta kun nykyään myydään kaikkia 5.1 ja 7.1 ja kaikkea paskaa, jotka maksaa ihan tuhottomasti, ja kun en elokuvia juurikaan katsele, niin ihan turhanpäiten ne neljä kanavaa minulla makaa =)
Onko joskus myyty sellaisia vahvistimia, joissa oli erillinen subi kanava, vai pitääkö minun tukeutua jakosuotimeen.
PORKKANA!
funkylord
01.10.2003 08:00:50 (muokattu 01.10.2003 08:01:21)

Minä näkisin ratkaisuna sen, että ostaisit jostain jonkun halvan kaksikanavaisen vahvistimen ja sitten siihen kaksikanavaiseen toiseen kanavaan se subbanen kiinni ja hitachista (jossa toivottavasti on jonkunlainen output-liitäntä esim. tape out) piuha toiseen vahvarin inputtiin(Aux tms.).
Näin saisit ainakin säädeltyä niitä sitten erikseen. Ja jos subbarissa ei ole jakosuodinta niin kipinkapin biltemaan tai bebekkiin ostamaan sellainen -halpa- passiivisuodin, jolla korjataan sitten se, että subbasesta ei kuulu jakotaajuutta (8" subissa joku 150hz-200hz on hyvä) korkeammat äänet.

Tämän näen tällaisena köyhän miehen ratkaisuna, hifit on sitten erikseen. Tämmöinen kokoonpano itsellänikin on joskus ollut, ei se pahalta kuulostanut.

Voe mahoton.. enpä ole tuollaista ajatellut... Kiitos erittäin paljon!
PORKKANA!
Niq
01.10.2003 20:04:15

Eipä kestä..=)
[ostin ku sai halavalla]
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)