Aihe: Miten panoroisitte tälläisen bändin? 1 | |
---|---|
![]() 17.05.2006 13:22:56 | |
Tiiän kyllä että tuolla on tuo panorointi FAQ, mutta sinne ei näyttänyt tulevan vastausta joten aloitin uuden threadin. Eli kysymys kuuluu miten panoroisitte jos bändissä on kaksi kitaristia, jotka molemmat soittavat sekä lead- ja komppiosuuksia, esim. kertsissä toinen kitaristi soittaa melodiaa ja toinen sointuja ja versessä toisinpäin? | |
![]() 17.05.2006 13:48:41 | |
kaksi kitaristia, jotka molemmat soittavat sekä lead- ja komppiosuuksia, esim. kertsissä toinen kitaristi soittaa melodiaa ja toinen sointuja ja versessä toisinpäin? jos sulla on automaatio-mahdollisuus voisit pitää säkkärin kitarat suht kapeana (esim klo 10.30/14, en yleensä suosi symmetriaa miksauksessa) ja levittää kertsissä siten että melodiakitara siirtyy enemmän kohti laitaa (jättäen stereokuvassa laululle tilaa) ja komppi pysyttelee suht paikoillaan (ehkä semmonen puolen "tunnin" lisäys kohti laitaa). kertsin melokitaraan suosittelen omaa kaikua auxiin monopaluulla jonka panoroit sitten vastakkaiseen laitaan about samalle kohdalle ja viivästät raitaa hieman (3-8ms). tälleen saat kertsiin ilmaa ilman mahdotonta levitystä ja säilytät potkivan meiningin (siis jos sellaista on ollut =P ). lisäksi suosittelen pitämään kitaristit omilla puolillaan biisin sisällä. tietenkin jos molemmat vetävät kompit samalla soundilla ja leadit samalla soundilla puolten vaihdoksia on helpompi tehdä muuttamatta biisin olemusta radikaalisti. muista panoroinnissa yleisesti että alle klo 9:n ja yli kello 3:n panoroidut soundit eivät enää sijaitse ns. luonnollisessa stereo-kuvassa eivätkä ne (ainakaan omasta kokemuksestani) potki enää niin hyvin kuin sijaitessaan ko. alueen sisällä. olen äänitys- ja miksaus-hommissa lähes täysin itseoppinut joten epäilen että kaikki eivät ole asioista samaa mieltä. tuotoksistani olen saanut poikkeuksetta hyvää palautetta. tulipas tästä työpäivän jälkeen sekavaa tekstiä kahvinousuissa... | |
![]() 17.05.2006 13:49:37 (muokattu 17.05.2006 13:52:58) | |
miten panoroisitte jos bändissä on kaksi kitaristia, jotka molemmat soittavat sekä lead- ja komppiosuuksia Liveäänitteessä toinen hieman vasemmalle, toinen hieman oikealle. Soolojen kohdalla mahdollisesti automaatiolla volumea ylös, ehkä jopa panorointia karva keskemmälle. Studioäänitteessä soolot on kuitenkin otettu erillisinä ottoina, niin nehän nyt voi panoroida ihan mihin vaan, vaikka taakse tai alas. Edit: En ajatellut tuota laulua. Eli jos "soolot" ovat melodianpätkiä laulajan takana, ne jätetään sinne sivulle taakse niin että laulaja on pääosassa. Eli melodioiden kohdalle luultavasti ei tartte muutosta, ellei volumea jopa hieman alas. Ja loput makuasioilla. | |
![]() 17.05.2006 13:52:35 (muokattu 17.05.2006 13:53:16) | |
hups | |
![]() 17.05.2006 13:55:40 | |
Yleensä päädyn jompaan kumpaan näistä: a) Sovitan biisit ja kitarat niin että rytmiosuudet tuplataan ja levitetään laitoihin. Soolot soitetaan sit päälle ja niitä voi panoroida miten haluaa. Yleensä sit jossain klo 9 ja 15 välissä, riippuen mitä biisissä muuten tapahtuu (laulu tms.) b) Kitaristit saa oman puolen stereokuvasta ja soittelevat sit millon mitäkin. Kuulokkeilla stereokuva heiluu kyllä ja kohdat jossa vain toinen soittaa riffiä ei oo ihan yhtä massiivisia mutta toimii yleensä kiitettävästi. Yleensä se on toi eka. Sängynlaitakitaristit ja cubasemiehet koittakaa kestää. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 17.05.2006 14:38:13 | |
jos sulla on automaatio-mahdollisuus voisit pitää säkkärin kitarat suht kapeana (esim klo 10.30/14, en yleensä suosi symmetriaa miksauksessa) ja levittää kertsissä siten että melodiakitara siirtyy enemmän kohti laitaa (jättäen stereokuvassa laululle tilaa) ja komppi pysyttelee suht paikoillaan (ehkä semmonen puolen "tunnin" lisäys kohti laitaa). kertsin melokitaraan suosittelen omaa kaikua auxiin monopaluulla jonka panoroit sitten vastakkaiseen laitaan about samalle kohdalle ja viivästät raitaa hieman (3-8ms). tälleen saat kertsiin ilmaa ilman mahdotonta levitystä ja säilytät potkivan meiningin (siis jos sellaista on ollut =P ). lisäksi suosittelen pitämään kitaristit omilla puolillaan biisin sisällä. tietenkin jos molemmat vetävät kompit samalla soundilla ja leadit samalla soundilla puolten vaihdoksia on helpompi tehdä muuttamatta biisin olemusta radikaalisti. muista panoroinnissa yleisesti että alle klo 9:n ja yli kello 3:n panoroidut soundit eivät enää sijaitse ns. luonnollisessa stereo-kuvassa eivätkä ne (ainakaan omasta kokemuksestani) potki enää niin hyvin kuin sijaitessaan ko. alueen sisällä. olen äänitys- ja miksaus-hommissa lähes täysin itseoppinut joten epäilen että kaikki eivät ole asioista samaa mieltä. tuotoksistani olen saanut poikkeuksetta hyvää palautetta. tulipas tästä työpäivän jälkeen sekavaa tekstiä kahvinousuissa... Tuo symmetrian välttäminen panoroinnissa kuulostaa kokeilun arvoiselta idealta. Nykyään kun tulee vain laiskasti pannattua erittäin symmetrisesti... Saako tuolla mm. sitä "liikkuvuuden/elon tuntua" siihen miksaukseen? "Good is in the details..." | |
![]() 17.05.2006 14:51:44 | |
Tuo symmetrian välttäminen panoroinnissa kuulostaa kokeilun arvoiselta idealta. Nykyään kun tulee vain laiskasti pannattua erittäin symmetrisesti... Saako tuolla mm. sitä "liikkuvuuden/elon tuntua" siihen miksaukseen? joo ja ei. jos haluat kunnolla eloa miksaukseen lisää kitararaitojen pan-automaatioon pientä liikettä (n. 5-10"min") hitaalla välityksellä, kuitenkin biisin rytmillisiä ääriviivoja mukaillen niin stereokuva alkaa "elää". sit kertsiin noita kaiku-kikkoja jne. Yleensä päädyn jompaan kumpaan näistä: a) Sovitan biisit ja kitarat niin että rytmiosuudet tuplataan ja levitetään laitoihin. Soolot soitetaan sit päälle ja niitä voi panoroida miten haluaa. Yleensä sit jossain klo 9 ja 15 välissä, riippuen mitä biisissä muuten tapahtuu (laulu tms.) b) Kitaristit saa oman puolen stereokuvasta ja soittelevat sit millon mitäkin. Kuulokkeilla stereokuva heiluu kyllä ja kohdat jossa vain toinen soittaa riffiä ei oo ihan yhtä massiivisia mutta toimii yleensä kiitettävästi. Yleensä se on toi eka. Sängynlaitakitaristit ja cubasemiehet koittakaa kestää. tuossa havaittavissa pientä "fakkiintuman"-tuntua. ei mitenkään jäbän taitoja tai kokemusta moittien, tarkoitan vain että itse suhtaudun jokaiseen juttuun kuin se olisi "maailman ensimmäinen äänilevy" ja teen kaikki ratkaisut kuulemani perusteella ettei duunamistani levystä tule minun vaan ko. artistin/yhtyeen kuuloista. (ehkäpä tämän takia en ole kykeneväinen minkäänlaiseen deadline-pohjaiseen hommaan ;) -cubasemies- | |
![]() 17.05.2006 20:42:51 (muokattu 17.05.2006 20:49:30) | |
..huh | |
![]() 17.05.2006 20:42:59 (muokattu 17.05.2006 20:43:26) | |
....? | |
![]() 17.05.2006 20:49:15 (muokattu 17.05.2006 20:50:41) | |
fiiliksen mukaan... minkäs tyylistä on huttu..jne...kuuntele vaikka kolmannen naisen levyiltä kitaroita... | |
![]() 17.05.2006 23:11:56 (muokattu 17.05.2006 23:21:08) | |
tuossa havaittavissa pientä "fakkiintuman"-tuntua. ei mitenkään jäbän taitoja tai kokemusta moittien, tarkoitan vain että itse suhtaudun jokaiseen juttuun kuin se olisi "maailman ensimmäinen äänilevy" ja teen kaikki ratkaisut kuulemani perusteella ettei duunamistani levystä tule minun vaan ko. artistin/yhtyeen kuuloista. (ehkäpä tämän takia en ole kykeneväinen minkäänlaiseen deadline-pohjaiseen hommaan ;) -cubasemies- Ylevää on. Mulle on tärkeintä että bändit tykkää. Ja useimmiten ne ei oikeesti halua kuullostaa itseltään vaan siltä miltä ne luulee kuullostavansa. Tai paremmalta. Tiedän kyllä tarkalleen mitä tarkoitat mutta maailma on niin monimutkainen. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)