Aihe: Kitaran ostaminen ilman soittotestiä
1 2 3
Veepee
17.05.2006 10:12:42
Päivää.

Täältä varmasti löytyy kitaranomistajia, jotka ovat hankkineet oman kitarayksilönsä ilman, että ovat soittaneet sillä..? Onko tullut maanantaikappaleita vastaan? Pettymyksiä? Iloisia yllätyksiä?

Pitäisi tässä tällä viikolla tilata paikallisen liikkeen kautta itselle kitara, mutta hieman vaivaa, kun en sitten pääse sitä soittelemaan ennen lopullista ostamista.. Oon kyllä soitellut vastaavaa mallia, joka kitarakaupasta löytyy, mutta en juuri kyseistä yksilöä, jonka tulen tilaamaan.. Kaikkiahan tämä ei vaivaa, mutta oma ajatus on se, että kitarat ovat yksilöitä..

Mielipiteitä..kommentteja..
maggot
17.05.2006 10:20:00
Itse en ostaisi kitaraa enkä vahvistinta testaamatta. Tietenkin jos on rahamiehiä niin mikäs siinä, jos ei miellytä niin kitara kiertoon tai laukkuun ja kaappiin ja sitten uutta tilalle. Itse en ole rahamiehiä joten en niin tee.
"reality is a very fragile thing after all..."
Mr_Brightside
17.05.2006 10:22:05
Opettelin tämänkin tyylikkäästi kantapään kautta, ja täytyy sanoa etten enää ikinä osta kitaraa kokeilematta juuri kyseistä yksilöä. Ei sieltä nyt ihan täysi susi tullut, mutta kyllä se aika paljon työtä vaatii että siitä saa vielä kelpo pelin. Ei kannata, yksilöitä ne on kaikki.
discominister
17.05.2006 10:32:34
Kai kauppias antaa kaupan peruutusmahdollisuuden, jos tilattu kitara paljastuu sudeksi? Luulisi ainakin.
Bee-äf
17.05.2006 10:50:04 (muokattu 17.05.2006 10:51:57)
Kai kauppias antaa kaupan peruutusmahdollisuuden, jos tilattu kitara paljastuu sudeksi? Luulisi ainakin.
Ellei ole fyysisesti viallinen, niin tuskin. Vaihtaa saa kyllä toiseen (kalliimpaan) yleensä.
Postimyynnissä on palautusoikeus aina, en muista koskeeko myös kansainvälistä kauppaa, luulisin että ainakin EU:ta
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Tietysti Pauligin
17.05.2006 10:59:56 (muokattu 17.05.2006 11:01:13)
Päivää.

Täältä varmasti löytyy kitaranomistajia, jotka ovat hankkineet oman kitarayksilönsä ilman, että ovat soittaneet sillä..? Onko tullut maanantaikappaleita vastaan? Pettymyksiä? Iloisia yllätyksiä?

Pitäisi tässä tällä viikolla tilata paikallisen liikkeen kautta itselle kitara, mutta hieman vaivaa, kun en sitten pääse sitä soittelemaan ennen lopullista ostamista.. Oon kyllä soitellut vastaavaa mallia, joka kitarakaupasta löytyy, mutta en juuri kyseistä yksilöä, jonka tulen tilaamaan.. Kaikkiahan tämä ei vaivaa, mutta oma ajatus on se, että kitarat ovat yksilöitä..

Mielipiteitä..kommentteja..

Hmm. siis.. Kauppias ei anna sinun testata sitä ennen kun laitetaan rahaa tiskiin?
Oletko edes kysynyt?

Miksi et muuten osta sitä kaupasta löytyvää mallia, väärän värinen tai jotain..?

E: Enpä tiedä muiden liikkeitten politiikasta mutta mielestäni tuohon paikalliseen jos tilaa tavaraa niin sitä saa kyllä testata, ja vaikka jättää ostamatta. Vaikka he eivät siitä välttämättä mielissään olekkaan, mutta saa kuitenkin.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Veepee
17.05.2006 11:06:28
Hmm. siis.. Kauppias ei anna sinun testata sitä ennen kun laitetaan rahaa tiskiin?
Oletko edes kysynyt?

Miksi et muuten osta sitä kaupasta löytyvää mallia, väärän värinen tai jotain..?

E: Enpä tiedä muiden liikkeitten politiikasta mutta mielestäni tuohon paikalliseen jos tilaa tavaraa niin sitä saa kyllä testata, ja vaikka jättää ostamatta. Vaikka he eivät siitä välttämättä mielissään olekkaan, mutta saa kuitenkin.

Luulen kyllä, että tuo testaaminen ennen lopullista ostamista onnistuu. Kauppias on tunnetusti eri reilu mies...=)

Kaupassa oleva yksilö on väärän värinen, kolhuinen ja vielä korjauksessakin ollut... Hintahan siinä tietysti on noiden em. ominaisuuksien takia aika alhainen, mutta kyseessä ei muutenkaan ole mitenkään überkallis kitaramalli.
Tietysti Pauligin
17.05.2006 11:11:15 (muokattu 17.05.2006 11:11:29)
Luulen kyllä, että tuo testaaminen ennen lopullista ostamista onnistuu. Kauppias on tunnetusti eri reilu mies...=)

Kaupassa oleva yksilö on väärän värinen, kolhuinen ja vielä korjauksessakin ollut... Hintahan siinä tietysti on noiden em. ominaisuuksien takia aika alhainen, mutta kyseessä ei muutenkaan ole mitenkään überkallis kitaramalli.

Jep jees, etköhän sinä sitä testata saa kunhan vain kysyt. Jos et osta niin eiköhän sille toinen ostaja löydy, ei niiden sitä tarvitse takaisin välttämättä laittaa :)

E: Ihan mielenkiinnosta, mistä kitarasta on kyse?
oiva tumpeloinen
17.05.2006 11:11:55
Ellei ole fyysisesti viallinen, niin tuskin. Vaihtaa saa kyllä toiseen (kalliimpaan) yleensä.
Postimyynnissä on palautusoikeus aina, en muista koskeeko myös kansainvälistä kauppaa, luulisin että ainakin EU:ta

Nyt herääkin kysymys, että mikä muu vika kitarassa voi olla kuin fyysinen. Aura ei ole kohdillaan? Jos sulla on kitarassa jokin vika, on liike velvollinen korjaamaan/korjauttamaan tuotteen tai vaihtaa se toiseen.

Oletko edes kysynyt?

Kyllähän kaupat tilaa hyllyynkin tavaraa, jos tietävät pääsevänsä siitä jotenkin eroon. Sitten jos ruvetaan tilailemaan jotain custom-shopin kitaroita, en usko yhdenkään kaupan suostuvan sellaista tilaamaan ilman ostopakkoa. Semmoinen jää kuitenkin hyllylle lepäämään, eikä varsinkaan pienillä firmoilla ole moneen semmoiseen varaan, kalliita kun usein ovat.
Tietysti Pauligin
17.05.2006 11:13:23
Kyllähän kaupat tilaa hyllyynkin tavaraa, jos tietävät pääsevänsä siitä jotenkin eroon. Sitten jos ruvetaan tilailemaan jotain custom-shopin kitaroita, en usko yhdenkään kaupan suostuvan sellaista tilaamaan ilman ostopakkoa. Semmoinen jää kuitenkin hyllylle lepäämään, eikä varsinkaan pienillä firmoilla ole moneen semmoiseen varaan, kalliita kun usein ovat.

Totta, totta, mutta tässä kun ei selvästikkään ole kysymys custom-shop vehkeestä tai kalliimman luokan kitarastakaan.
Että ei liene liikkeelle ongelma jättää sitä hyllyyn myyntiin jos aloittaja ei sitä ostaisi.
oiva tumpeloinen
17.05.2006 11:16:17
Totta, totta, mutta tässä kun ei selvästikkään ole kysymys custom-shop vehkeestä tai kalliimman luokan kitarastakaan.
Että ei liene liikkeelle ongelma jättää sitä hyllyyn myyntiin jos aloittaja ei sitä ostaisi.

Jooh....toi tieto tuli sillä välin, kun kirjoitin omaani. Mutta parhaiten se selviää liikkeestä kysymällä. En mä ainakaan lähtisi sitä kysymystä panttaamaan, vaan selvittäisin ensin, ettei tule sitä hätä puseroon totuuden hetkellä.
Veepee
17.05.2006 11:19:07

Kyseessähän on tässä tapauksessa solid body Gretsch... Ei nyt varmasti myyvin kitara, eikä katekaan varmaan yllä mihinkään huipputasolle.

Niin ja ei tuo omakaan ostaminen ole ihan 100 % varmaa... Mutta uniahan tuosta on jo nähty...=)
Tietysti Pauligin
17.05.2006 11:21:15
Kyseessähän on tässä tapauksessa solid body Gretsch... Ei nyt varmasti myyvin kitara, eikä katekaan varmaan yllä mihinkään huipputasolle.

Niin ja ei tuo omakaan ostaminen ole ihan 100 % varmaa... Mutta uniahan tuosta on jo nähty...=)

Raahaat nyt sen ahterisi sinne liikkeeseen ja kysäiset sitä testausta :)
Varmastikkin suostuvat, uskoisin.

Onnea mahdolliselle uudelle kepille.
McNulty
17.05.2006 12:26:33
Kitaran ostaminen ilman soittotestiä on kuin auton ostaminen ilman koeajoa.
Eli ei kovin suositeltavaa, etenkään mitä kalliimmaksi soittopeli käy. Itse ostin sokkona kyllä Charvel Model 4:n joskus aikanaan kun musakaupan äijällä oli samanlainen. Halusin Firecrackle Mod 4:n ja kun sellainen myyntiin tuli niin sijoitin tuon about 2000mk siihen. Olen ollut enemmän kuin tyytyväinen ja se on minulle kultaakin arvokkaampi työkalu josta en luovu.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Rämppy
17.05.2006 12:34:18 (muokattu 17.05.2006 12:37:35)
Viallisen soittimenhan saa tietysti palauttaa, jolloin tilalle tulee uusi tai vanha korjataan virheettömäksi. Kitaroissa saattaa kuitenkin olla harmittavia yksilöllisyyksiä, jotka ei oo vikoja. Esim. kaulojen käsituntumassa (paksuus, profiili, otelaudan radius) on usein samankin mallin sisällä ihan havaittavia eroja. Otelaudan ruusupuu saattaa olla omaan silmään ikävän näköistä, vinosyistä, epätasaisen väristä. Myös otelautapuun huokoisuus vaihtelee yksilöittäin. Lisäksi kaulapuiden syytiheys ja syykuvion suunta vaihtelee eri yksilöissä -vaikuttaa ainakin kaulan elämisherkkyyteen. Eri yksilöiden paino voi vaihdella huomattavasti. Bodyn lakkapinnassa voi olla pientä mutta harmittavaa toivomisen varaa tai kuultovärjätyn bodyn syykuvio omaan makuun ruma. Samasta pakasta revityistä skitoista toinen voi tuntua inspiroivalta, toinen taas ei. Mikään em. seikoista ei kuitenkaan tee kitarasta viallista tuotetta. Jos tuollaisilla asioilla on merkitystä, ei kannata ostaa kitaraa näkemättä ja testaamatta.
En sitten malttanut olla sanomatta.
jhakwe
17.05.2006 13:15:49

Itse olen kaksi kitaraa ostanut uutena ilman minkäänlaista kokeilua, ja kummallakin kerralla olen ollut täysin tyytyväinen. En silti suosittelisi (etenkään, jos käytettyä on hankkimassa) testaamatta ostamista, sillä jokainen keppi on yksilö, ja kahden paperilla identtisen soittimen välillä voi olla suuriakin laatueroja. En myöskään uskoisi, että kauppias alkaa inttämään vastaan kokeiluoikeudesta, ellei kyseessä ole mikään überhalpa Bentonin ritsa.
Save the whales, motherfucker.
weelie
17.05.2006 13:28:08
Olen ostanut netin kautta (ainakin) kolme kitaraa. Suht tyytyväinen olen ollut jokaiseen. Se kauppa testaaminen on joka tapauksessa vähän sitä sun tätä (oma vahvari, omat kielet...?) ja toisaalta kun tietokone-ohjatusti tehdään, niin aika tasalaatuisia kitarat ovat, akustisissa mielestäni tosin on enemmän eroja.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Chips
17.05.2006 13:35:21
Itse tilasin perjantaina uuden Yamahan akustisen kaupan kautta vaikken ole sitä kokeillutkaan. Tuli testattua Ibanezin EW-sarjaa, Applausea, Takaminea, Tensonia ja Ekoa. Kaikki tuntuivat ihan hyviltä käteen, enkä soundissa huomannut mitään suurta eroa. Ajattelin sitten ottaa selvää mitkä kitarat hintaluokassani ovat parhaimpia (nettiarvostelujen mukaan) ja Yamaha FG730S näytti saavan paljon plussaa. Ja se myös näytti omaan silmään kauneimmalta. Ensi viikolla menen sen hakemaan, varmasti kelpo peli. Tilasivat sitten samalla toisen hyllyyn tobacco sunburstina (mulle natural).
Rämppy
17.05.2006 13:50:18
Se kauppa testaaminen on joka tapauksessa vähän sitä sun tätä (oma vahvari, omat kielet...?)
Kaikki kauppiaat, joilta oon kitaran ostanut, ovat vähintään suostuneet avokauppaan. Kyllä kitarasta saa parhaan käsityksen kun testaa omilla kamoilla bändin kanssa ja riittävällä volalla.

ja toisaalta kun tietokone-ohjatusti tehdään, niin aika tasalaatuisia kitarat ovat, akustisissa mielestäni tosin on enemmän eroja.
Kun katsoo Helsinskin kaupoissa esim. classic 60's Fender stratoja, niin kyllä niissä vain on eroja, vaikka onkin tietokoneet ja laaserileikkurit. Kaupassa voi ainakin heti vaikuttaa siihen, ettei omalle kohdalle osu se painavin, kaulapuiltaan harvasyisin ja ankeanhailakalla otelaudalla varusteltu kitara, joka sekin kyllä täyttää tehtaan toleranssit hintaluokassaan. Tuollaiset asiat on helppo todentaa ihan katsomalla. Ja kun lyö pari sointua ilman sähköjä, huomaa eroja akustisessa soundissa. Netitse se onkin jo vähän vaikeampaa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)