Aihe: Bonhamin basarisaundista..
1 2 3 4 5 6
Tindrum
16.05.2006 11:11:54
Näin hieman off topic mutta ahdistaa ihmiset jotka kuuntelee musiikkia kotiteatterin matopurkkien läpi ja valittaa että soundi on outo.....

Jep. Tota on pakko kompata. Kyllä niillä vehkeillä on todellakin merkitystä.
Tässä asiassa olen taipuvainen jopa lievään "hifistelyyn".
m© Varmuus on paras.
hollmi-5
16.05.2006 11:36:11
Näin hieman off topic mutta ahdistaa ihmiset jotka kuuntelee musiikkia kotiteatterin matopurkkien läpi ja valittaa että soundi on outo..... No joo... Toki musaa kuunnellaan mieluiten hyvillä vehkeillä. Minullakin oli sellainen Hi-Fi-kausi, jolloin kääntelin töpseleitä ja vertailin välijohtoja. Silloin jäi hyllyyn levyt, jotka eivät soundanneet hyvältä. Eli soundia kuuntelin jopa enemmän, kuin musiikkia.

Kuuntelutilana minulla on 4 metriä korkea 50 neliöinen huone puutalossa. Soundaa hyvin. Samoin Gradientin isot kaiuttimet ja Maranzin kunnon vahvistin. Musiikki kuulostaa oikein hyvältä. Silti joku AC/DC:n Highway to Hell on mukava laittaa vinyylinä pyörimään, vaikka yli 8000 herzin ei tule inahdustakaan ja bassokin leikkautuu satasessa pois. Fiilis on kuitenkin hyvä ja soundikin toimii tuossa yhteydessä hienosti. Rummut on melko dempatut ja nykymielessä tumput. Toimii silti. Varsinkin, jos voi kuunnella kovaa. Kovaa kuunnellen moni nykyäänite on rasittavan kuuloinen.

Led Zeppeliinissä on kovasti sellainen elävä meininki. Hurinoita ja kitinöitä kuuluu seasta. Ne antavat läsnäolon tuntua ja ikään kuin itse olisi samassa tilassa.

Jos kuuntelet hyvin viritettyä ja laadukasta settiä hyvän rumpalin soittamana suoraan samassa tilassa. Siis ilman mikitystä. Se on se, miltä rummut kuulostavat oikeasti. Millä nykylevyllä rummut kuulostavat luonnolliselta? Onneksi niistä 90-luvulle tyypillisistä "lexicon"-soundeista on päästy eroon ja parempaan on menty.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Epämuusikko
16.05.2006 14:12:03
Hauska yhteensattuma, oltiin Jannen kanssa samassa työpaikassa Rovaniemi-aikoina. Musakoulussa jossa oli paska reksi.

M.K?
It´s easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
markkuliini
16.05.2006 20:37:48

M.K?

Hä? Jos reksiä kysyt, niin en muista sen nimeä.
www.vasamayhtye.com
MK73
16.05.2006 20:53:57
Led Zeppeliinissä on kovasti sellainen elävä meininki. Hurinoita ja kitinöitä kuuluu seasta. Ne antavat läsnäolon tuntua ja ikään kuin itse olisi samassa tilassa.

Jep. Tuo on juuri sitä, mitä nykylevytyksiltä eniten kaipaan. Kovin on harvinaista, että se "elämä" sieltä kuuluu. Jopa live -taltiointeja kun nykyään korjaillaan ja paikkaillaan jälkikäteen.

Kaksi ensimmäistä Zeppelin levyä eivät minusta vielä ole soundien juhlaa, mutta kolmosesta eteenpäin alkaa olla. Laittakaa soimaan joku Physical Graffiti, kyllä potkii. Eihän oikeastaan mikään voi kuulostaa hienommalta... ainakaan minun olohuoneessa, OR:n hyllykaijuttimista tai AKG:n K240 luureista kuultuna :)
hollmi-5
16.05.2006 22:19:32
mitkä Gradientit omistat? Itsellä 1.2. 3.1 tuplajohdotettuna ja sisäinen johdotus uusittuna. En ole voinut niistä luopua.
toni.turpeinen
17.05.2006 20:08:14
3.1 tuplajohdotettuna ja sisäinen johdotus uusittuna. En ole voinut niistä luopua.

Ei hyvästä kannatakaan luopua. Omatkin kajarit on vanhat, mutta olen niihin erittäin tyytyväinen. Tuo 3.1 on mulle vieras malli. Onko se 1.3 "isoveli"?
Totuus on tuolla ylhäällä.
hollmi-5
18.05.2006 09:00:02
Tuo 3.1 on mulle vieras malli Niin se on kaikille ;-) Tarkastin asian. Tyyppi on 2.1. Sama yläkerta, kuin pikkuisemmissa. Bassokotelo on sitten 100 litarainen ja tehonkesto sitäkautta 1000 wattia. Tekivät Sibiksen tarpeisiin ja myöhemmin sitten myyntiin.
Epämuusikko
18.05.2006 09:15:20
Hä? Jos reksiä kysyt, niin en muista sen nimeä.

Oliko viinaanmenevä?
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Mikael
18.05.2006 09:21:25

Oliko viinaanmenevä?

Eiks ne kaikki oo?
Siitä mistä aita on matalin...
markkuliini
18.05.2006 10:36:53

Oliko viinaanmenevä?

Ei vaan epärehellinen raha-asioissa.
www.vasamayhtye.com
Hotlicks
18.05.2006 11:20:04
Bonzo on rumpumaailman hendrix. Jos hänet ottettaisiin nykyaikaan ei hän olisi enää niin ihmeellinen, puolet kaikesta hypetyksestä on vain ymparille kehittynyttä. Sitä ei voi kiistää etteiko molemmilla olisi ollut suuri vaikutus musiikkiin ja soittamiseen.

Sori jos vastaan liian vanhaan juttuun, kitaristina ei tuu kauheasti näitä rumpujuttuja luettua. Mutta kyllä mun on vaan pakko kysyä, että soundaiskohan se Vinne Paul tai kukaan muukaan raskaampi rumpali samalta nykyään, jos Bonzoa ei olisi ollu? Tuppaan vaan ajattelemaan, että kaikki rakentuu aiemmin tehdyn päälle ja jos Led Zeppelinissä olis ollu vaikka Ringo, vois hevimeteli kuulostaa nykyään aika erilaiselta? Heavy=raskas, eikö Bonhamin soitto ole kuitenkin aika miehekästä ja tukevaa, eli oikealla tavalla raskasta? Vertaa muuhun 60-luvun lopun "raskaampaan" musaan, niin aika eri linjoilla ollaan. Esim. Moon ja Mitchell - huippua kohkausta, mutta ei niinkään tukevaa beattia.

Toki voi olla, että Bonzoa tai Hendrixiä ei nykyään huomattaisi samalla tavalla, mutta olisko puoliakaan nykysin tehtävistä jutuista ikinä tehty ilman näitä herroja? Van Halenkaan ei varmaan tänä päivänä erottuis, mutta se olikin omassa ajassaan täysin muusta poikkeava, jota muut sitten surutta alkoi kopioimaan. Sama pätee noihin kahteen em. herraan.

Itse henk.kohtaisesti pidän bonzon soundia aika paskana ei istu minun makuun. Mutta en halua yhtään aliarvioda sitä kuinka hienosti ja hyvä soundisesti ne tallennettu aikanaan. Itse kuuntelen mieluummin aina muusiikkia joka on nauhoituttu hyvin , suondit on iso osa sitä levyä monen vanhemman musiikin ongelma on huonot soundit, vanhat levyt ei vaan "potki" niin kuin uudet.

Soundithan on makuasioita. Noihin aikoihin varmaankin soundeihin vaikutti myös vehkeet, joilla tuotoksia kotona kuunneltiin. Sinne levylle on ihan turha laittaa sellasta järjetöntä keinotekoista bottnea, kun neula hyppää levyllä joka basarin polkasulla... Kyllä noissa on mulle tarpeeksi miestä ilmankin.

Ylipäätään silloin ennen vanhaan rumpusetti oli yksi soitin eikä joku erilaisten läpisevien asioiden keräilyerä joka levitellään äänikuvaan merisairaustyyliin.

Ja tästä mä olen Roberton kanssa samaa mieltä. 80-luvulla viimeistään rummuista lähti hevimetelissä se viimeinenkin rummun häivä, joka korvattiin kaiken maailma helvetinkonein tuotetuilla yritelmillä. Kiitos Metallican...
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
HeavyMachinery
18.05.2006 13:41:32

Sori jos vastaan liian vanhaan juttuun, kitaristina ei tuu kauheasti näitä rumpujuttuja luettua.

Ei tää vielä vanha oo pojat vaan rupes puhuu kajareista...

Mutta kyllä mun on vaan pakko kysyä, että soundaiskohan se Vinne Paul tai kukaan muukaan raskaampi rumpali samalta nykyään, jos Bonzoa ei olisi ollu? Tuppaan vaan ajattelemaan, että kaikki rakentuu aiemmin tehdyn päälle ja jos Led Zeppelinissä olis ollu vaikka Ringo, vois hevimeteli kuulostaa nykyään aika erilaiselta?

Täpä juuri tarkoitin sillä etten haluaisi vähätellä heidän panostaan musiikkiin, molemmat ovat anta neet pysyvän vaikutuksen. Oma ihmetykseni kohdistuu lähinnä tähän hypettämiseen ja ainoan oikean totuuden väittämään. Se on vähän kuin oisko metalli musaa jos ei olisi ollut sapattia ?

Heavy=raskas, eikö Bonhamin soitto ole kuitenkin aika miehekästä ja tukevaa, eli oikealla tavalla raskasta? Vertaa muuhun 60-luvun lopun "raskaampaan" musaan, niin aika eri linjoilla ollaan. Esim. Moon ja Mitchell - huippua kohkausta, mutta ei niinkään tukevaa beattia.
moon kohkaus = mahtava mii like veri muts

Toki voi olla, että Bonzoa tai Hendrixiä ei nykyään huomattaisi samalla tavalla, mutta olisko puoliakaan nykysin tehtävistä jutuista ikinä tehty ilman näitä herroja? Van Halenkaan ei varmaan tänä päivänä erottuis, mutta se olikin omassa ajassaan täysin muusta poikkeava, jota muut sitten surutta alkoi kopioimaan. Sama pätee noihin kahteen em. herraan.

Kuten yllä jo mainitsin....

Soundithan on makuasioita. Noihin aikoihin varmaankin soundeihin vaikutti myös vehkeet, joilla tuotoksia kotona kuunneltiin. Sinne levylle on ihan turha laittaa sellasta järjetöntä keinotekoista bottnea, kun neula hyppää levyllä joka basarin polkasulla... Kyllä noissa on mulle tarpeeksi miestä ilmankin.
Haluaisin edelleen kuulla bonhamia nyky aikasesti nauhoitettuna.....

Ja tästä mä olen Roberton kanssa samaa mieltä. 80-luvulla viimeistään rummuista lähti hevimetelissä se viimeinenkin rummun häivä, joka korvattiin kaiken maailma helvetinkonein tuotetuilla yritelmillä. Kiitos Metallican...
Ärsyttää sellaine kaiken kasariksi vetäminen. Nykyään monet käyttä studiossa soundreplaiseria tai muuta vastaavaa ja suurin syy on nopea ja halpa tuontato kustannus. jokaiselle aika kaudelle on oma soundi se vain menee niin. Itse en pidä "prosessoidusta" rumpu soundista mutta esim kun kuuntelee rotten soundia niin siellä on niiden rumpujen soundi ei samplet paitti basareissa. Ei kaikkea tehdä aina niin digitaalisesti mitä monet luulee.....
Yks - Kaks - Kolo - Me : savolaista polyrytmiikkaa.....
Pieni rumpalipoika
18.05.2006 14:45:13

Niin se on kaikille ;-) Tarkastin asian. Tyyppi on 2.1. Sama yläkerta, kuin pikkuisemmissa. Bassokotelo on sitten 100 litarainen ja tehonkesto sitäkautta 1000 wattia. Tekivät Sibiksen tarpeisiin ja myöhemmin sitten myyntiin.

Mun korvat on kalibroituneet 1.3:n saundille, mut vittu ku joutuu asuun niin pienis kämpis, et on ihan turha roudata noita himaan :-(
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
ilarj
18.05.2006 15:19:06
Silti joku AC/DC:n Highway to Hell on mukava laittaa vinyylinä pyörimään, vaikka yli 8000 herzin ei tule inahdustakaan ja bassokin leikkautuu satasessa pois.

Häh miks muka noin käy?
hollmi-5
18.05.2006 15:40:20
Häh miks muka noin käy? Niitä taajuuksia ei siellä levyllä ole.
Roberto
18.05.2006 17:33:55

Niitä taajuuksia ei siellä levyllä ole.

Eikä niillä mitään käyttöä oliskaan noin asiallisessa rokkipuhinassa.
HeavyMachinery
18.05.2006 23:39:02

Eikä niillä mitään käyttöä oliskaan noin asiallisessa rokkipuhinassa.

100%:nen fakta.....
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
Herra Rapu
19.05.2006 09:30:27 (muokattu 19.05.2006 09:31:25)

M.K?

Joo.

Markkuliinilla oli jo Rollossa kikkara letti!
Ykösellä purkkiin!
† FAT = MOTION †
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)