Aihe: Kitarat kuulostavat etäisiltä, ideoita?
1 2
nakedzen
14.05.2006 01:35:02 (muokattu 14.05.2006 12:58:46)
On se kumma vaikka mitä tekisi, niin aina ne jotenkin tuntuvat kuuluvan "sivusta" enemmän kuin "edestä". Olen kokeillut kahdella eri kaapilla, (V30 & Greenback), eri mikkejä kokeillut (57, 421, NT1A). Tulin siihen tulokseen että yksi 57 suoraan kohti elementtiä kuulostaa ehdottomasti parhaalta.

Middleä ja presenceä vahvarista lähtee, mikki on kirkkaimmassa ja selkeimmässä kohdassaan, 3 cm kankaasta. Mikkietuaste on kello yhdessä, vahvarista master vol klo 12.

Panorointi niin että sijoitin 2 raitaa äärilaitoihin ja 2 n. 50% vasempaan ja oikeaan, joka vei etäisyyden tuntua hiukan pois mutta ei kuitenkaan kaikkea. Kokeilin myös hiukan boostata kitaroita 5 ja 8 kHz kohdalta (+3dB). Tämäkään ei poistanut sitä että kitarat kuulostavat kaupallisiin äänitteisiin verrattuna ikäänkuin kuuluvan eri suunnasta. Missä menee vikaan?

http://www.soundclick.com/util/down … g.cfm?ID=3848359&key=CA0045C9-C

E: Mp3:seksi muuttaminen söi vähän yläpäätä pois, "oikea" versio soi kirkkaammin.
E2: Päivitys, kitaroita tiputettu alaspäin 2dB ja panoroitu 80/70%.
E3: Pudotin kitarat -5dB:n ja nostin rumpuja 4 dB ylöspäin.
"Only dead fish go with the flow" Framus Cobra ääninäytteitä
Antti1
14.05.2006 10:58:50 (muokattu 14.05.2006 10:59:42)
Mitäs tähän nyt sanoisi, ei noi varsinaisesti kuulosta hirveän etäisiltä mun mielestä kyllä. Tommosta perus demoiluvikaa havaittavissa ehkä enemmänkin. No pari juttua, jotka tekisin toisin.

Noissa puhtaissa on ainakin vähän turhan tollanen ohut ja kilkattava soundi mun mielestäni. Niille tarvii huomattavasti lisää runkoa sointiin. Jos meinaat saada kilinää, niin käytä teräskielistä, imo.

Säröskebat saattaa kuulostaa ihan ton miksauksen takia vähän irtonaisilta. Mä vetäisin niiden tasoa alaspäin, vaikka se periaatteessa saattaakin lisätä etäisyydentuntua. Onko ne ihan laitimmaiset kitararaidat tarpeen? Mitä ne tuo, mitä tolla 50% panoroiduilla ei saa? Onko ne soitettu erikseen myös, vai vain koneellisia tuplauksia? Jos on koneella tehtyjä, niin mä suosittelisin jättämään toisen niistä pois ja panoroimaan koko roskan tohon 70-80% kohdille, jos haluat ison kuuloista vallia. 100% on jo vähän luonnottoman kuuloinen ja se saattaa tässä olla vikana. Mitä taas soundiin tulee, niin säröä on varaa vähentää aika reilustikin. Vaikka tuo soundi voi vielä yksinään kuulostaa todella isolta ja rouhealta, niin se menee aavistuksen muhjuksi tossa miksauksessa.

Toi taustaraita (rummut ja basso) on ilmeisesti jollain rumpuohjelmalla, guitar prolla tai vastaavalla tehty? Siltä se ainakin kuulostaa, nimenomaan taustaraidalta. Se on ihan liian kesyn ja hiljaisen kuuloinen ja sen takia syö tota yleisvaikutelmaa huomattavasti. Jos teet rumpukoneella noita juttuja, niin kannattaa panostaa vähän siihen soundiin ja ohjelmoimiseen, mikäli haluat tän kuulostavan ylipäänsä miltään.

Kokeile jollain kivalla kompuralla kompressoida tota koko pakettia ja kitaroita erikseen. Se tiivistää tota yleissointia ja tavallaan liimaa koko jutun yhteen.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
nakedzen
14.05.2006 11:58:47 (muokattu 14.05.2006 11:59:53)
Siis, kaikki 4 kitararaitaa on soitettu erikseen, 2 boostin kanssa. Säröjä pääsi tulemaan tuohon kyllä vahingossa vähän liikaa. Tuplauksilla on tarkoitus saada vähän saturaatiota tuohon soundiin, ilman boostia kun tuon Cobra soundi on vähän sellainen kuivakka.

Sitä tässä itsekin vähän epäilin että ne konerummut saattavat olla se syypää. Elokuussa pitäisi mennä Fantomille vetämään oikeat rummut nauhalle. Noi rummut mä tein Fruity Loopsilla Andy Sneapin sampleja ja Drumkit from Helliä käyttäen. Bassot soitin suoraan linjaan ja lisäsin plugarilla säröä hiukan.

Kitaroita en kauhean mielellään lähtisi kompuroimaan, niissä kun ei tuota dynamiikkaa muutenkaan ole liikaa. Koko paketti taas on vedetty yhden kompuran ja limitterin lävitse. Yleismiksaukseen ei toisaalta taas tarvitse liikaa kiinnittää huomiota, näiden äänitysten tarkoitus on lähinnä hioa kitarasoundeja kuntoon.

Ok, kokeilen tuota panorointia toisin. Puhtaiden ohuus saattaa johtua siitä että soitin ne puolitetulla kaulamikillä. Jotenkin mä vaan pidän tuosta soinnista, ja se soi mukavasti vielä tuolta särövallin takaakin noin.
Antti1
14.05.2006 12:08:04
No mutta niinkuin sanottu, kannattaa mieli pitää avoinna ja kokeilla kaikkea. Yleensä näissä huomaa sen, että se on ne lähtösoundit ja yleismiksaus joka kusee eniten koiville. Paskasta ei saa aikaiseksi konvehtia kiillottamalla kato.

Ihan hyvä pohja tossa on soundeille, hiukan lisää särmää vaan (tätä tulee, kun vähentää säröä ja soittaa agressiivisesti) ja ihan perusmiksausta kehiin. Rumpuihin lisää voimaa ja bassoon selkeyttä.

Koita muuten sellasta jekkua, että nauhoitat molemmat elementit yhtäaikaa (molempiin oma dynaaminen ja vähän kauemmas vielä konkkamikki), panoroit ja equtat ne vähän eri tavalla, tuplaat toiseen kaiuttimeen saman jutun ja nauhoitat vielä keskelle yhden raidan todella kuivalla ja vähäsäröisellä kitaralla. Kannattaa pitää mielessä että sellaiset kuivat näkkärisoundit toimii miksauksessa todella hyvin. Tilaa ja efektejä on helppo lisätä sitten jälkeenpäin.
Halsu
14.05.2006 12:09:51

Kitaroita en kauhean mielellään lähtisi kompuroimaan, niissä kun ei tuota dynamiikkaa muutenkaan ole liikaa. Koko paketti taas on vedetty yhden kompuran ja limitterin lävitse. Yleismiksaukseen ei toisaalta taas tarvitse liikaa kiinnittää huomiota, näiden äänitysten tarkoitus on lähinnä hioa kitarasoundeja kuntoon.

Se vaan tuppaa tuo yleissoundi vaikuttamaan yksittäisten soitinten soundiin sangen paljon.

Teepä koe: tiputa noita särökitaroita jotain 6 db:tä, ja nosta rumpuja 6 db (virveliä ehkä vielä enemmän) - eli niin että ne kannut tulevat ihan v**n lujaa verrattuna muuhun.

Sitten kompressoi / piikkilimitoi koko pakettia ihan lyttyyn, jolloin kitarat ja basso nousevat taas riittävän kovalle.

Noilla neuvoilla menee toki varmaan jo överiksi, mutta tarkoitus onkin vähän liioitella että huomaat mitä tapahtuu - tuosta pitäisi tulla paremmin sellaista bändipakettia noin.
CU -- Eki
Antti1
14.05.2006 12:28:08
Se vaan tuppaa tuo yleissoundi vaikuttamaan yksittäisten soitinten soundiin sangen paljon.

Sangen totta. Ei tuota kompressoimista tarvitse pelätä, ei tossa sun särökitararaidassa mitään dynaamisia kikkailuja muutenkaan ole --> hirveän suurta dynamiikkaa ei tarvita.

Toi nykyinenkin kitara saattaisi tosissaan toimia paremmin, jos toi kuulostaisi tiivimmältä paketilta. Nyt se kuulostaa taustaraidalta, johon on nauhoitettu kitarat päälle. Kokeile, ei se maksa mitään.
nakedzen
14.05.2006 12:29:21 (muokattu 14.05.2006 13:01:48)
Päivitin klipin niin, että kitarat on hiukan hiljaisemmalla ja panoroitu sinne 80/70%. Panorointi auttoi todella paljon.

Säröä on kyllä ihan liikaa, normaalisti ne on mulla äänitellessä siinä klo 1 tienoilla, jostain syystä ne olivat nyt enempi siellä kello kolmen tienoilla.

Pitää kokeilla tuota mikitystemppua, itse olen vaan tykästynyt tuohon yhden mikin käyttämiseen, jotenkin saundi pysyy paljon selkeämpänä ja tiukempana niin.

E: Äh, kitarat on vieläkin yhtä kovalla. Päivitän kohta uusiksi.
E2: Päivitetty.

Biisistä puuttuvat muuten vielä leadit, eli meidän toisen kitaristin osuudet melkein kokonaan.
nakedzen
14.05.2006 13:02:59 (muokattu 14.05.2006 13:06:51)

Teepä koe: tiputa noita särökitaroita jotain 6 db:tä, ja nosta rumpuja 6 db (virveliä ehkä vielä enemmän) - eli niin että ne kannut tulevat ihan v**n lujaa verrattuna muuhun.

Sitten kompressoi / piikkilimitoi koko pakettia ihan lyttyyn, jolloin kitarat ja basso nousevat taas riittävän kovalle.

Noilla neuvoilla menee toki varmaan jo överiksi, mutta tarkoitus onkin vähän liioitella että huomaat mitä tapahtuu - tuosta pitäisi tulla paremmin sellaista bändipakettia noin.

Jep, tein noin, kitarat -5dB:n ja rummut 4 dB ylöspäin. Toimii.
Antti1
14.05.2006 22:17:29
Joo, tuntuis pelaavan huomattavasti aiempaa paremmin. Niinkuin huomaat: yksittäinen osa ei muodosta koko äänikuvaa, joten sitä on turhaa muokata erillisenä osana kovinkaan pitkälle asti. Sensijaan ton koko miksauksen muuttaminen muutti lopputulosta huomattavan paljon halutumpaan suuntaan.

Koita sitten ensi kerralla vaan panostaa tuohon kitarasoundin selkeyteen ja purevuuteen hieman lisää. Tuplauksilla saa yllättävänkin paljon lisää rankkuutta todella vähäsäröiseen soundiin. Valmiiksi säröiseen mörssäriin onkin sitten vaikeata hakea selkeyttä jälkeenpäin. Olettaen tietty, että sä varmaan kuitenkin haluat parhaan mahdollisen soinnin talteen.
hannu666
15.05.2006 09:57:44
Lähtisin ruuvaamaan eka vahvistinta, tai itseasiassa vaihtaisin sen. Eipä tossa sun äänityksessä taida oikeesti kusta muu kun styrkkari.

Kerta toisensa perään teen kitarasaundit miltei poikkeusetta Mesa Boogien Triple Rectumfirellä ja samanmerkkisellä kaapilla, boostina Tube Screamer 808 ja mikkinä Shure sm 57.

Vinkki noihin rumpuihin, ei tossa oo nytkään dynamiikkaa joten älä siitä huoli, koita kompressoida virveliä että saat vähä lisää napsua siihen , tarkotan että se alkas kuullostamaan siltä että sitä lyödään eikä hiplata, tekis hyvää... :o)
waxivore
15.05.2006 15:26:49
Korvia väsyttävä "kitaristin miksaus". Huvittaa topicci "kitarat kuulostavat etäisiltä.." :)

Akustiset melodiat ei mahdu mukaan äänikuvaan kun säröt jyrähtää, kitarat on liian isolla, rummuista ei kuule kun basarin napsun, basso on aika hirveän kuuloinen sen mitä siitä välillä selvää saa ja ei tue kokonaisuutta. Kannattaa laittaa noi muut asiat kuntoon ennen kun miksaa kitaroita ollenkaan -> kitarat mutelle ja tee basso ja rummut ensiksi kuntoon. Saat nimittäin säätä noiden kitaroiden kanssa vaikka vuoden ilman minkään sortin parempaa tulosta, ennen ku kokonaisuuden pohja toimii - ja nyt se ei toimi.
"Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi"
nakedzen
15.05.2006 20:52:13
Korvia väsyttävä "kitaristin miksaus". Huvittaa topicci "kitarat kuulostavat etäisiltä.." :)

Olen syyllinen! :D

"Kitarat kuulostavat etäisiltä" tuli siitä että epäilin mikitystekniikassa olevan vikaa, mutta syy olikin se että en osaa miksata. :)

Tarkoitus on elokuussa mennä studioon äänittelemään ne rummut, tässä yritän vain hioa kitarasoundeja kuntoon ennen sitä. Konerummut on siis nyt vain välttämätön paha, samoin bassot. Tuossa olisi uutta räpellystä, jos joku haluaa korviaan vielä kiduttaa. ;)

http://www.soundclick.com/util/down … g.cfm?ID=3626466&key=18D46A22-C

Vasemmassa kanavassa Mesan kaappi ja oikeassa Cobra, molemmat mikitetty 57:lla. Peruutin gainia hiukan taaksepäin vahvarista sekä clean boostina käyttämästäni Bad Monkeystä laskin volumea neljänneksellä. (Gainit siis siitä on nollassa).

Pitäisikö gainia peruuttaa vielä hiukan? Kitaroihin tuli tällä kertaa pieni kaiun tuntu, luultavasti siksi että mulla oli molemmat kaapit kiinni äänittäessä. Näiden klippien tarkoitus on siis vain ja ainoastaan hioa kitarasoundeja kuntoon, ei kuulostaa valmiilta biiseiltä.
nakedzen
15.05.2006 20:53:58
Lähtisin ruuvaamaan eka vahvistinta, tai itseasiassa vaihtaisin sen. Eipä tossa sun äänityksessä taida oikeesti kusta muu kun styrkkari...

No höh, miksi mä haluaisin kuulostaa samalta kuin kaikki muut? ;)
Aki
16.05.2006 01:57:58

Ilmeisesti kuuntelin vasta päivitetyn klipin. Olen silti vahvasti samoilla linjoilla kuin ennen päivitystä klipin kuunnelleet. En luultavasti oikein ymmärrä sun määränpäätä, mutta mitä soundeihin ja niiden muuttamiseen tulee, Antti ne on tainnut jo olennaiset sanoakin. Eli:
-Vähemmän säröä.
-Cleaniin vähemmän vahvistimen diskanttisäädintä, joka tuntuu vaikuttavan tosi kärkkäästi tohon ylämiddleen, johonkin 4KHz:n kohdalle.
-Särösoundista noin 1KHz taajuuksia vähän pois, ja 5~6KHz hieman lisää.
-Kitaroita vielä noin 6dB hiljemmalle, myös cleania.
-Panoroinnissa on keskellä jo liian ahdasta (rummut ja basso), clean kitara ei oikein mahu.

Etäisyydentuntua varmasti tuo se että sulla on tossa neljä kitararaitaa. Kahdella pärjää mainiosti jos ne samaa soittaa.

Tuplauksilla on tarkoitus saada vähän saturaatiota tuohon soundiin
Taidetaan tarkottaa saturaatiolla aika eri asioita.

Kitaroita en kauhean mielellään lähtisi kompuroimaan, niissä kun ei tuota dynamiikkaa muutenkaan ole liikaa.
Se onkin jännä asia, että särökitaraa ei kompressoida dynamiikan latistamisen takia, vaan joissain tapauksissa jopa toisinpäin. Suosittelen kokeilemaan.

Yleismiksaukseen ei toisaalta taas tarvitse liikaa kiinnittää huomiota, näiden äänitysten tarkoitus on lähinnä hioa kitarasoundeja kuntoon.
Jos yleismiksaus ei ole kunnossa/valmis, eipä sille kitarasoundille ole paljoa tehtävissä. Kitarasoundi on yksi niistä asioista mikä menee paljon kokonaisuuden ehdoilla. Ja muutenkin, ollaankohan tässä menossa vähän peppu eellä puuhun kun rummutkin äänitetään vasta myöhemmin? Molemmissa klipeissä myös hieman vaivaa toi taimi, joten jos rumpalikin soittaa klikkiin, ei kovin iskevää kokonaisuutta saavuteta.

Tuletko sinä miksaamaan tän projektin? Jos et, kitarasoundien hienosäätö ei välttämättä olekaan sun heiniä tässä projektissa. Jos tulee, on tosiaan syytä kiinnittää huomiota myös muihin soundeihin. Mm toi piiloon jäävä snare, ahtaalle panoroidut rummut, liian lujat kitarat, yms.

Näiden klippien tarkoitus on siis vain ja ainoastaan hioa kitarasoundeja kuntoon, ei kuulostaa valmiilta biiseiltä.
Kuten todettua, soundeja ei oikein voi hioa kuntoon ennen sitä ympäristöä missä ne tulevat olemaan.

No höh, miksi mä haluaisin kuulostaa samalta kuin kaikki muut? ;)
Hmm, vaikkapa siksi että aloitit topicin koska et saa kitaroita kuulostamaan samalta kaupallisiin äänitteisiin verrattuna.. ;o)

Toi uudempi klippi on ehjemmän kuuloinen kuin vanhempi, koska kitaroita on vähemmän. En sano että kitarasoundi olisi parempi, koska sitä ei oikein voi kommentoida muiden soitinten puuttuessa.
Timo JM
16.05.2006 10:07:15

Se onkin jännä asia, että särökitaraa ei kompressoida dynamiikan latistamisen takia, vaan joissain tapauksissa jopa toisinpäin. Suosittelen kokeilemaan.

Näin on, sähkiksistä päästetään helvetti irti kompressoimalla! Paitsi jos on oikein reippaasti säröä, mutta parempi lopputulos tulee lievemmillä säröillä ja reiluhkolla kompressoinnilla.
...siis mun mielestä.
nakedzen
16.05.2006 11:43:06
Ilmeisesti kuuntelin vasta päivitetyn klipin. Olen silti vahvasti samoilla linjoilla kuin ennen päivitystä klipin kuunnelleet. En luultavasti oikein ymmärrä sun määränpäätä, mutta mitä soundeihin ja niiden muuttamiseen tulee, Antti ne on tainnut jo olennaiset sanoakin. Eli:
-Vähemmän säröä.
-Cleaniin vähemmän vahvistimen diskanttisäädintä, joka tuntuu vaikuttavan tosi kärkkäästi tohon ylämiddleen, johonkin 4KHz:n kohdalle.
-Särösoundista noin 1KHz taajuuksia vähän pois, ja 5~6KHz hieman lisää.
-Kitaroita vielä noin 6dB hiljemmalle, myös cleania.
-Panoroinnissa on keskellä jo liian ahdasta (rummut ja basso), clean kitara ei oikein mahu.

Jep, noissa olen aikalailla samaa mieltä.

Taidetaan tarkottaa saturaatiolla aika eri asioita.

Siis sitä että ajetaan etusputkia vähän kovempaa boostamalla että soundi ei ole niin kuiva? Sitä minä ymmärrän saturaatiolla.

Ok, pitänee testata.

Ja muutenkin, ollaankohan tässä menossa vähän peppu eellä puuhun kun rummutkin äänitetään vasta myöhemmin? Molemmissa klipeissä myös hieman vaivaa toi taimi, joten jos rumpalikin soittaa klikkiin, ei kovin iskevää kokonaisuutta saavuteta.

Ei ei ei. Rummut äänitetään tietysti ensin, siitähän tulisi hirveän kuuloista jos ne näiden taustojen päälle äänitettäisiin. Soitan tietysti kitarat uusiksi kun ne on nauhalla.

Tuletko sinä miksaamaan tän projektin? Jos et, kitarasoundien hienosäätö ei välttämättä olekaan sun heiniä tässä projektissa. Jos tulee, on tosiaan syytä kiinnittää huomiota myös muihin soundeihin. Mm toi piiloon jäävä snare, ahtaalle panoroidut rummut, liian lujat kitarat, yms.

Luultavasti tämän tulee joku muu miksaamaan, ongelma on siinä että kitarat äänitellään reeniksellä ja viedään vasta sitten miksattavaksi. (Tai sitten ei, se on vähän auki vielä mitä tehdään).

Hmm, vaikkapa siksi että aloitit topicin koska et saa kitaroita kuulostamaan samalta .. ;o)

Hmm, kommentti oli piikki tuolle trollaajalle joka ehdotti vaihtamaan vahvistinta.

Toi uudempi klippi on ehjemmän kuuloinen kuin vanhempi, koska kitaroita on vähemmän. En sano että kitarasoundi olisi parempi, koska sitä ei oikein voi kommentoida muiden soitinten puuttuessa.

Ok. Noh, eniwei, ketjun perimmäinen tarkoitus tuli kuitenkin täytetyksi. Eli syyksi selvisi se että en osaa miksata. :D
Aki
16.05.2006 16:12:13

Siis sitä että ajetaan etusputkia vähän kovempaa boostamalla että soundi ei ole niin kuiva? Sitä minä ymmärrän saturaatiolla.
Juu, ymmärtänet että kitararaitojen määrä ei oikein suoranaisesti vaikuta tuohon.

Eli syyksi selvisi se että en osaa miksata. :D
Eipä sun tarvitsekaan osata. Sun tehtävä on soittaa timmit kitararaidat. Älä haukkaa liian isoa palaa stressattavaksi. Kun ton joku muu miksaa, miksaus on sen kaverin "ongelma". Eli vedät niillä soundeilla mitkä sun mielestä siihen touhuun kuuluu ja millä sun vahvari soundaa hyvältä. Sit otat vaan säröä pois, ja mikki sopivaan paikkaan, se on siinä. Ja se soundin muodostaminen on siitä eteenpäin sen miksaajan harteilla. Jos lähtösoundi on liian paska, eiköhän se pistä teidät takas hommiin.
nakedzen
16.05.2006 17:33:14
Juu, ymmärtänet että kitararaitojen määrä ei oikein suoranaisesti vaikuta tuohon.

Jep. Kuten jo aiemmin kirjoitin niin ideana oli tehdä ensin mahdollisimman kuivalla soundilla kaksi raitaa vasemmalla ja oikealle ilman boostia, jolla saa alapäänkin mukaan kitaroihin, sitten tuplata ne boostatulla, enemmän saturaatiota omaavalla soundilla. Näin sain hiukan pehmennettyä vahvarin ääntä, mutta kuitenkin vielä säilyttäen sen näkkärisoundin siellä mukana. (Tai tämä oli ainakin ideana).
Antti1
16.05.2006 17:41:14
Noista ideoista puheenollen (mainitsinkohan mä tän jo, saatoin kertoakin), koitas seuraavaa: melko keskellä erittäin, siis todella, vähäsäröinen säröraita ja laitoihin (vaikka se 70%) sitten vähän säröisemmät raidat. Säröä saa siis olla oikeasti todella vähän. Se, mitä otat gainista pois, niin väännä masterista lujemmalle. Yleensä tämä tuo soundiin lisää selkeyttä ja purevuutta --> helpompi saavuttaa miksauksessakin toimiva iso soundi.

Esimerkkinä toimii vaikka mun kitarasoundi Screamerilla. Siinä on 2 kanavaa (no jotkut väittää että 4, mutta mun mielestä 2 + boostit) ja mä käytän noista 2. kanavaa ilman boostia gain klo 14.00. Joskus välissä on Bad Monkey level klo 13-14 ja gain klo 19-20, ja silloin vähennän vahvarin gainia vielä yhden pykälän. Siinä on riittävästi gainia metalliinkin mun mielestä, jos osaa soittaa isolla kädellä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)