Aihe: Ihan ekaks Akustinen kitara..? Vai..?
1 2 3
Hammermul
14.05.2006 18:25:28

akustista ei ollu kuin kaksi kertaa laitettu vireeseen tuon 1½ vuoden aikana

Hoho! Repesin. :D
oiva tumpeloinen
14.05.2006 18:59:30
Äläkä sitten osta floikallista kitaraa ensimmäiseksi kitaraksesi. Floikalla tarkoitetaan liikkuvaa tallaa jossa lukee "floyd rose".

Saanenko kysyä tähän syytä? Mun mielestä tämä on ihan samaa tasoa vastaus, kuin osta ensimmäiseksi akustinen. Jos tarvitaan akustinen, ostetaan akustinen ja vice versa. Sama homma noissa talloissa: jos tarvitaan floikka, ostetaan semmoinen. Kunhan katsotaan, ettei ihan mitä tahansa moskaa osteta, mutta sama ongelma on kitaroiden ostossa muutenkin.
ercci-m
14.05.2006 20:16:43 (muokattu 14.05.2006 20:19:02)
Saanenko kysyä tähän syytä?
Ensimmäisen kitaran aikana tuskin oppii niin hyvin tremoloa käyttämään että floikasta olisi hyötyä. Floikka ehkä pitää virettä paremmin, mutta tavallinen on tosi helppo virittää joka kerta ennen soittoa. Tunnen henkilöitä jotka ei viitsi edes vaihtaa kieliä, koska se on sen verran hankalempaa floikalla, puhumattakaan kielisetin tai vireen vaihdosta. Myös intonaation säätö on Tuskaa. Aloittelijalle haitat on suurempia kuin hyödyt.

Olen kyllä tottunut floikalliseen kitaraani, mutta tuskaa sen säätäminen kaikinpuolin on. Siispä en suosittele sitä aloittelijalle.

Kysynpä sinulta miksi aloittelija tarvitsisi siis floikkaa?
oiva tumpeloinen
14.05.2006 20:51:29
Kysynpä sinulta miksi aloittelija tarvitsisi siis floikkaa?

Mä siitä muistaakseni jo mainitsin tuossa aiemmassa postissani. Jos soitetaan musiikkityyliä, jossa paljon käytetään floikkaa, on huomattavasti viisaampaa ottaa soitin, jolla kaikki onnistuu. Ihan samanlaisena motivaationsyöjänä toimii ajatus mahdottomasta tehtävästä kuin floikan säätäminen.

Toisekseen, sen floikan säätöön ei mene liian kauan aloittelijaltakaan, jos vähän miettii etukäteen mitä tekee. Jos esim. vaihdetaan kieliä floikkaan, se kannattaa hetkeksi blokata jollain. Vaikka laittamalla Lego-palikka floikan ja jyrsityn kolon väliin. Ei pitäisi olla vaihto kovin hankalaa sen jälkeen.

Kolmanneksi: aloittelijalla on usein ikää kohtuullisen vähän, ja rahojen säästäminen uuteen voi olla aika kova paikka. Toisin sanoen sillä ensimmäisellä kitaralla saatetaan helpostikin soittaa ensimmäiset viisi vuotta tai enemmänkin. Siinä vaiheessa ei enään puhutakaan välttämättä aloittelijasta, vaan köyhästä musikantista. Ja silti ne kaikki kivat vingutukset pitäisi tehdä....

Tätähän on sinänsä vähän dorkaa perustella, koska molemmalle vaihtoehdolle löytyy varmasti yhtä monta perustetta. Mun mielestä vain soitin valitaan tarpeiden mukaan, eikä helppouden takia. Joskus se treenaaminen on kuitenkin tehtävä, niin miksi ei totutella hommaan alusta alkaen. Jos helppous on ainoa syy, niin kannattanee harkita rahojen sijoittamista kunnon CD-soittimeen ja läjään levyjä.

Tästä jo helposti paistaa läpi, että mun ensimmäinen soitin on ollut floikallinen. Ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia sen suhteen. Ei sillä ehkä ensimmäisiin kuukausiin mitään tee, mutta sen jälkeen kylläkin (tämä taas luonnollisesti riippuu siitä mitä soitat).
bluesteel
15.05.2006 16:11:25

Minäkin ajattelin että jos jonkun akustisen kitaran ostaisi kesäksi. Mitään en soita enkä ole soittanut. Ihan vaan itsekseni rämpyttelyyn ja ajan kuluttamiseen tulisi tuo kitara, mutta olisihan se mukava jos siinä jotain oppisikin. Halvalla jokin hyvä, kestävä akustinen. Sähkistä en halua. Ehdotuksia? Teräskielistä olen miettinyt mutta kumpi se nyt loppujen lopuksi olisi parempi alottelijalle?

No riippuu tosiaan ihan siitä mitä haluat soittaa. Jos oot enempi klassisen kitaroinnin/flamencon/lattarin ystäviä, niin kenties nailonkielinen. Mutta jos blues, jazz, rock/pop yms. kolahtaa, niin teräskielinen. Teräskielinen on ehkä muuten monipuolisempi, sillä on vaan kurja soittaa klassista.
papitsu
15.05.2006 17:53:26
No riippuu tosiaan ihan siitä mitä haluat soittaa. Jos oot enempi klassisen kitaroinnin/flamencon/lattarin ystäviä, niin kenties nailonkielinen. Mutta jos blues, jazz, rock/pop yms. kolahtaa, niin teräskielinen. Teräskielinen on ehkä muuten monipuolisempi, sillä on vaan kurja soittaa klassista.

Joo ei pahemmin nuo klasarit innosta, joten teräskielistä olisin hankkimassa. Mitään ehdotuksia halvaksi ensimmäiseksi kitaraksi? Voisin jopa 300 euroa siihen rahaa upottaa mutta mieluummin vähemmän.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
Cujo
15.05.2006 18:00:01
Joo ei pahemmin nuo klasarit innosta, joten teräskielistä olisin hankkimassa. Mitään ehdotuksia halvaksi ensimmäiseksi kitaraksi? Voisin jopa 300 euroa siihen rahaa upottaa mutta mieluummin vähemmän.

Yamahat, Ibanezit...
Jag är livrädd för att leva. Och jag är dödsrädd för att dö
Men älskling vi ska alla en gång dö. Ja, vi ska alla en gång dö

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
bluesteel
16.05.2006 20:27:46

No Yamahalla on hyviä akustisia jopa alle 200 eurolla.
Walrus
17.05.2006 02:23:44
Tosta Floikasta sen verran että harvalla aloittelijalla on varaa pistää ekaan kitaraan sen verran rahaa että sais edes kunnollisen toimivan floikkakitaran. Jotkut budjettiviritelmät voi olla aika helvetillisiä säätää edes kohilleen. jos nyt ite aloittaisin soittamisen niin ottaisin metallikielisen akustisen koska sillä on hyvä treenata perusasiat kuntoon ja siirtyä sitten sähkikseen. Ite tein just aikoinaan toisin päin ja vasta akkarin hankittua huomas kuinka perseellään jotkut perustaidot on eikä semmonen akkari ikinä hukkaan mee. Sen voi sitten paremmat soittokamat hommattua siirtää palvelemaan reissu/festarikitarana :)
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
Ostinaatio
17.05.2006 20:10:02
Mielestäni akustinen ja sähkökitara on kaksi eri soitinta. Jos rokkia tai heviä meinaat soittaa ni hommaa se sähkökitara. En usko, että akustisen soitto sen enempää auttaisi alkuun kuin samantien sähkökitaran soitto. Sähkökitara tosin on kalliimpi, joten jos epäröit muusikonurasi alkua niin osta alkuun vain pelkkä kitara, koska sekin soi alkuun ihan tarpeeksi omaan käyttöön. Sitten kun saat jotain säveliäkin sieltä ulos järkevästi niin ostat sen vahvistimen.

Ehkä mä olen vähän vanhaa koulukuntaa, mutta kyllä munsta akustisella alottamisesta voi olla moniakin hyötyjä. Ensinnäkin siihen on helpompi tarttua, kun ei tosiaan tarvitse säädellä soundien kanssa, usein siinä on myös itse kitarassa on vähemmän säätelemistä.

Toisekseen ja ehkä tärkeintä on juuri se, että siitä tosiaan kuuluu se ulosanti kunnolla omaan korvaan. Jos ei omia virheitä ja soiton nyansseja heti alkuun kuule niin on vaikea oikeaoppiseen suuntaan sitä soittoa suunnatakkin. Yleensä akustinen antaa myös sormille tosiaan enemmän sitä vastusta, niin kehittyy vähän sitä voimaakin näppeihin. Muutenkin sitä nyt vaan on useimmiten kivempi soitella yksin, ja bändiin nyt ei välttämättä heti pääse.

Voi siinäkin olla etuja että alottaa heti sähkökitaralla, mutta en mä näe tota akustista huonona alkuratkaisuna. Kuitenkin usein hevimöröiltäkin löytyy niitä balladeja ja muutakin tuotantoa jota voi tapailla akustisella.
"Entfalte du die alten Pergamente, Nach Vorschrift sammle Lebens-Elemente Und füge sie mit Vorsicht eins an andre. Das Was bedenke, mehr bedenke Wie?" -Goethe, Faust II
Coldman
29.05.2006 22:27:48

Mitä se pappatunturi. Osta hevikeppi, sillä lähtee.
Get Stoned !
Piisamirotta
31.05.2006 20:30:13
Olen ostamassa akustistakitaraa niin onkohan F-310 Yamaha minkälainen, eli sopiiko aloittelijalle jne. Kiinnostus olisi lähinnä opetella esim. jotain Clapton tyyppistä hommaa lähinnä rockia.
"ei anna periksi ja huumoria yllä ja eikun lisää paskaa housuun" Klunssila.
apip
31.05.2006 20:38:29 (muokattu 31.05.2006 20:39:19)
Olen ostamassa akustistakitaraa niin onkohan F-310 Yamaha minkälainen, eli sopiiko aloittelijalle jne. Kiinnostus olisi lähinnä opetella esim. jotain Clapton tyyppistä hommaa lähinnä rockia.

Itselläni on Yamaha F340 (joka on siis F310:stä yksi parempi malli). Olen ollut siihen kaikin puolin erittäin tyytyväinen. Voin surutta suositella aloittelijalle. Huom. F310, F340 (ja F380?) ovat sitten dreadnought "jumbo" -malleja, jotka voivat olla fyysisesti liian suuria pienehköille ihmisille. Käy ihmeessä kokeilemassa miltä tuntuu.
Piisamirotta
31.05.2006 20:43:36
Kiitokset apipille tiedoista.
Oon harkinnu ostamista tuolta f-musicilta niin onko tällä kaupalla ihan ok hintataso vai kusetetaanko ostajaa armotta? Kokemuksia, kiitos.
"ei anna periksi ja huumoria yllä ja eikun lisää paskaa housuun" Klunssila.
electrick
31.05.2006 22:46:56
Ihan ekaks Akustinen kitara..? Vai..?

Jos Vai kerta niin sano
papitsu
05.06.2006 01:13:46 (muokattu 05.06.2006 01:18:18)
Tuo Yamahan F310:hän on teräskielinen? Ihan vaan varmistukseksi. Onko se sitten oikeasti kuinka iso? Mistä kohdista ja kuinka paljon? Kun täälläpäin ei paljon noita musiikkiliikkeitä ole missä pääsis tesmaamaan ja ajattelin että jos vaikka T-kaupasta tilaisin tuommosen F310 pakkauksen missä olis kitara ja jotain ylimääräsiä härpäkkeitä. Ja onkos muuten noilla F310 NA:lla ja F310 TBS:llä mitään muuta eroa ko väri? Ja tarvis varmaan jonku viritysmittarinki. Minkä? Thomannilta ehottakaapa jotain.
apip
05.06.2006 10:56:27 (muokattu 05.06.2006 10:58:40)
Tuo Yamahan F310:hän on teräskielinen? Ihan vaan varmistukseksi. Onko se sitten oikeasti kuinka iso? Mistä kohdista ja kuinka paljon? Kun täälläpäin ei paljon noita musiikkiliikkeitä ole missä pääsis tesmaamaan ja ajattelin että jos vaikka T-kaupasta tilaisin tuommosen F310 pakkauksen missä olis kitara ja jotain ylimääräsiä härpäkkeitä. Ja onkos muuten noilla F310 NA:lla ja F310 TBS:llä mitään muuta eroa ko väri? Ja tarvis varmaan jonku viritysmittarinki. Minkä? Thomannilta ehottakaapa jotain.

On se teräskielinen. No mun mielestä kitaran (F340) koko koppa on melko iso, sekä syvyydeltä, leveydeltä ja korkeudelta. Oon kuitenkin 186cm pitkä ja mulla on suhteessakin melko pitkät raajat, joten en usko, että jollekin 160cm pitkälle henkilölle toi on paras vaihtoehto.

NA? Tarkoitat varmaan NT? NT (Natural) = kitara on puun värinen. TBS = kitara on väriltään "tobacco sunburst". Eli ainoa ero on siis väritys.

Itselläni on Boss TU-80 -viritysmittari, jossa on myös metronomi. Laite on hidas (kuten ilmeisesti *kaikki* ton hintaluokan laitteet), mutta hoitaa hommansa. Itse käytän tota lähinnä metronomina. Virittimenä käytän tietokonetta (AP Guitar Tuner -ohjelma), joka on huomattavasti nopeampi ja tarkempi. Mun mielestä erillinen erillinen viritysmittari/metronomi on kuitenkin syytä olla olemassa, ettei tarvitse aina istua koneen edessä kuuntelemassa metronomin nakutusta.
papitsu
05.06.2006 11:28:59
Kiitti apipille. Pituutta löytyy vasta vähän päälle 170cm, mutta pitäisi kuulemma tulla lisää.. Uskaltaiskohan tuommosen F310:n tilata ilman testaamista? Kun ei tuo Thomannilla kovin kalliskaan ole ja muuta. Pitää miettiä.
apip
05.06.2006 12:52:02
Kiitti apipille. Pituutta löytyy vasta vähän päälle 170cm, mutta pitäisi kuulemma tulla lisää.. Uskaltaiskohan tuommosen F310:n tilata ilman testaamista? Kun ei tuo Thomannilla kovin kalliskaan ole ja muuta. Pitää miettiä.

Toi ei välttämättä tuu "yhtään" halvemmaksi ostaa Thomannilta. Vai tuleeko? Koska näytät olevan epävarma niin suosittelen, että seuraavan kerran kun käyt jossain kaupungissa mistä noita musaliikkeitä löytyy niin kokeilet siellä kyseistä kitaraa ja jos tuntuu hyvältä niin ostat sen. Soittelet etukäteen vaan liikkeet läpi, ja varmistat että on hyllyssä. Tosin jos asut jossain hyvin hyvin syvällä niin ymmärrän ongelman päästä kaupunkiin ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)