Aihe: Mastonin akryylilakka ja sen kuivumisaika?
1
Ekku01
16.05.2006 14:22:26
Mastonin akryylilakkaa olen laittamassa saman merkkisen maalin päälle. Nyt mietityttää vain kuinka kauan tuon lakan täytyy antaa kuivua ennen kuin uskaltaa laittaa uuden kerroksen?

Purkissa lukee: pölykuiva n. 15min, kosketuskuiva n. 2 tuntia ja läpikuiva n. 4 tuntia.

Onko tosiaan niin että tuota lakkaa voi suihkia lisää milloin vain, ettei tarvitse odottaa sitä seitsemää vuorokautta kuten esim. Mastonin "ei-akryylilakan" kanssa?
Say What?!
Ekku01
16.05.2006 16:02:36
Ei Kyllä kannattaa odottaa reilusti. Tuossa keskustelusta on vastaus mun kyselystä mastonille, kun lakka otti ja jätti kovettumatta. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=31&t=103773&o=0&co=30 . Nyt reilun vuoden jälkeen pinta alkaa olemaan kova.

Hmm... Miksiköhän tuossa Mastonin akryylilakkapullossa ei sitten ole sanottu asiasta mitään? Niissä Mastonin halvimmissa lakoissa ja maaleissa on kyllä "päällemaalaus n. 15 minuutin kuluttua tai sitten vasta 7vrk", mutta tässä sanotaan että neljässä tunnissa läpikuiva.
Say What?!
le pargo
16.05.2006 22:09:10 (muokattu 16.05.2006 22:13:30)
Voit tosiaan varautua pitkään (vähintään 6kk..?) kuivumisaikaan, jos meinaat halvoilla paukkupulloilla maalata/lakata. Kyllähän se pinta on kosketuskuiva aika piankin, mutta ERITTÄIN kolhu- ja naarmualtis.

E: ..niin ja itse asiaan. Kyllä mä muistelen, että mastonin akryylilakassa oli toi 15min/7päivää maininta. Olisko sitten muuttunut. Mutta mikäs kiire sulla on, odota varmuuden vuoksi viikko - joudut kuitenkin odotteleen aika pitkään ennen kuin pääset kasaileen, mikäli haluat katseen kestävän lakkapinnan.
efunkelist
17.05.2006 12:09:55

Joo, valitettavasti vaatii kärsivällisyyttä. Mä laittelin erääseen kohteeseen useita kerroksia kyseistä tavaraa, noin vartin välein muistaakseni. En nyt muista kuinka pian lähin tavaraa siirtämään auton takakontissa (0.5-4vrk?) mutta kyllä siihen ruma kolhu tuli. Oli siis kosketuskuiva hyvinkin mutta kolhu meni pohjaväriin asti :(

Olisi pitänyt pehmustetusti kuljettaa ja tosiaan antaa kuivua KAUAN.
Ekku01
17.05.2006 12:51:52
Voit tosiaan varautua pitkään (vähintään 6kk..?) kuivumisaikaan, jos meinaat halvoilla paukkupulloilla maalata/lakata. Kyllähän se pinta on kosketuskuiva aika piankin, mutta ERITTÄIN kolhu- ja naarmualtis.

Joo, tarkoitus olikin vain kysyä kuinka pian lakkauksen jälkeen uskaltaa esim. hioa ja lakata uudelleen.

E: ..niin ja itse asiaan. Kyllä mä muistelen, että mastonin akryylilakassa oli toi 15min/7päivää maininta. Olisko sitten muuttunut.

Ei tässä kyllä ole. Siinä tavallisesssa lakassa oli ja näissä maaleissa. Tässä on
vain "15 min. pölykuiva, 2h kosketuskuiva, 4h läpikuiva". Ei puhuta mitään siitä koska voi lakata päälle lisää tms.

Mutta mikäs kiire sulla on, odota varmuuden vuoksi viikko

Viikon ajattelin odotella nyt kun tuli tietoa täältä. Olipa hyvä että älysin kysyä asiaa ennen kuin aloin lakkaamaan.

Jaa mikä kiire mulla on? Mulla tuntuu olevan aina kiire, sen verran hätäinen olen. Ja pintakäsittelyhän ei tunnetusti ole hätähousujen hommaa, joten kyllä, aivan väärä henkilö olin tätä maalausprojektia aloittamaan. Mutta kun se on aloitettu, on se myös saatettava loppuun... tavalla tai toisella ;o)

- joudut kuitenkin odotteleen aika pitkään ennen kuin pääset kasaileen, mikäli haluat katseen kestävän lakkapinnan.

Mitä tarkoitat? Sitäkö että tulee olemaan monta hiontakertaa ja monta lakkauskertaa vai ettäkö lakka jää niin pehmeäksi ettei soitinta voi kasata?
Say What?!
Ekku01
17.05.2006 13:19:22
Semmonen kyssäri vielä, että kun tossa purnukassa lukee:"sumuta useita ohuita kerroksia, anna kuivua muutama minuutti kerrosten välillä", niin kuinka monta kerrosta kannattaa laittaa yhdellä kerralla, siis ennen kuin jättää viikoksi kuivumaan?

Eihän se nyt niinkään voi olla että yksi kerros per viikko? Muutenhan tuossa menee pelkästään lakatessa kuukausia?
Say What?!
le pargo
17.05.2006 13:26:36
Mitä tarkoitat? Sitäkö että tulee olemaan monta hiontakertaa ja monta lakkauskertaa vai ettäkö lakka jää niin pehmeäksi ettei soitinta voi kasata?

Tuo jälkimmäisin. Mulla on paukkupulloilla lakattu kaula maannut varmaan jo 8kk hyllyn päällä eikä lakkapinta ole vieläkään tyydyttävän kova.

Tässä joku päivä ajattelin kyllä ostaa maaliliikkeestä sellasta kaks-komponentti akryylilakkaa mitä ne sekoittaa valmiiksi purkkiin ja kokeilla vetää sellaista pari kerrosta. Se, kuinka pohjalla oleva paukkupullolakka käyttäytyy, jää nähtäväksi...
le pargo
17.05.2006 13:44:00
Eihän se nyt niinkään voi olla että yksi kerros per viikko? Muutenhan tuossa menee pelkästään lakatessa kuukausia?

Kyllä niitä kerroksia voi vetää useita. Mä olen suihkutellu aina ison purkin kerrallaan, pitäen parin minuutin paussin kerrosten välillä.
Ekku01
17.05.2006 14:10:08
Mulla on paukkupulloilla lakattu kaula maannut varmaan jo 8kk hyllyn päällä eikä lakkapinta ole vieläkään tyydyttävän kova.

Ok. Mulla olis tarkoitus kuitenkin saada kitara soittokuntoon (edes varovaiseen sellaiseen) lähiviikkojen aikana, tuli mitä tuli. Se että kolhuja tms. tulee ei hirveesti haittaa kun tykkään muutenkin relikoituneista vehkeistä, joissa saa olla sitä ns. vintage-fiilistä.

Tässä joku päivä ajattelin kyllä ostaa maaliliikkeestä sellasta kaks-komponentti akryylilakkaa mitä ne sekoittaa valmiiksi purkkiin ja kokeilla vetää sellaista pari kerrosta. Se, kuinka pohjalla oleva paukkupullolakka käyttäytyy, jää nähtäväksi...

Eikös noissa juuri käy huonosti? Siis kun alla oleva maali/lakka kovettuu hitaammin kuin päällä oleva?

Kyllä niitä kerroksia voi vetää useita. Mä olen suihkutellu aina ison purkin kerrallaan, pitäen parin minuutin paussin kerrosten välillä.

Selvä. Niin vähän ajattelinkin. Mistäköhän sen tietää milloin lakkaa on tarpeeksi, ettei turhaan suihkuttele liian paksua kerrosta? Riittäisiköhän sitä ihan yksi purkillinen?
Say What?!
efunkelist
17.05.2006 14:30:14

No jos sulla on sitä samaa puuta jotain jämäpalaa tallessa niin lakkaile sitä samalla tavalla kuin kitaraasi - sitä jämäpalaa voit sitten "stuntata" hiomapaperilla ja ruuvimeisselillä että milloin on ja kuinka kestävää, siis hiontaa/kasausta ajatellen.

Ruiskutettavan kerroksen paksuudeksi mä olen määritelly riittäväksi sen kun kirkkaassa valossa katsoo pintaa ja pisarat juuri ja juuri sulautuvat toisiinsa - siihen kun on muutaman suihkauksen vielä laittanut niin alkaa jo tulemaan valumia. Kaipa tuo lakkakerroksen määrittely on sitä näppituntumahommaa mikä kehittyy lukuisien toistojen myötä. Tähänkin voi soveltaa tuota jämäpuuta, ruiskuttaa siihen yhtä paljon ja sormin räplää testipuuta että miltä tuntuu :) Kerros on riittävä kun se peittää kaiken alan juuri ja juuri.

Värillisellä spraylla sen näkee hyvin suoraan mutta lakan kanssa pitää vaan luottaa näppituntumaan ja hyvään valaistukseen.

Vinkki jota isäukkoni hokee on "ohuempi parempi" eli parempi vetä vaikka 5 mitättömän ohutta kerrosta kuin yksi joka valuu.
Ekku01
17.05.2006 14:36:44
No jos sulla on sitä samaa puuta jotain jämäpalaa tallessa niin lakkaile sitä samalla tavalla kuin kitaraasi - sitä jämäpalaa voit sitten "stuntata" hiomapaperilla ja ruuvimeisselillä että milloin on ja kuinka kestävää, siis hiontaa/kasausta ajatellen.

Kiitos, hyvä vinkki! :o)

Vinkki jota isäukkoni hokee on "ohuempi parempi" eli parempi vetä vaikka 5 mitättömän ohutta kerrosta kuin yksi joka valuu.

Jep, hyvä neuvo myös. Mutta oikeastaan tarkoitin sitä, että paljonko sitä lakkaa kaiken kaikkiaan lopulta pitäisi pinnassa olla kun kitara on "valmis"?
Say What?!
efunkelist
17.05.2006 14:55:12

Jep, hyvä neuvo myös. Mutta oikeastaan tarkoitin sitä, että paljonko sitä lakkaa kaiken kaikkiaan lopulta pitäisi pinnassa olla kun kitara on "valmis"?

Aivan... Hm. No kait sekin on makuasia ja kärsivällisyyskysymys. Kyllä yksi purkki voisi varmasti riittääkin, ja relikoituuhan se sitten nopeammin puuhun asti :D Olikos muuten sun kitara maalattu vai tuleeko suoraan puuhun lakka? Raaka puu (lajikkeesta riippuen) voi imeä aika paljon tavaraa ennenkuin mitään jää varsinaisesti pintaan.

Voisi kitara olla hieno myös siten että siinä on 200 silkinohutta lakkakerrosta jotka on aina huolella hiottu siten että pari tusinaa viimeistä kerrosta on kiillotettu pumpulilla... :P Mutta kuka sellaista jaksaisi tehdä. Ja kun olisi valmis niin eihän sitä uskaltaisi vakuumivitriinistä pois ottaa ettei siihen vain tulisi naarmua...

Mutsiis, (ei äitiisi vaan mutta-siis) maalatulle tai muutoin käsitellylle pinnalle yksi purkki varmasti riittää. Eiköhän sillä saa puolen tusinaa kerrosta kitaralle varpisti.
Ekku01
17.05.2006 15:06:28
Aivan... Hm. No kait sekin on makuasia ja kärsivällisyyskysymys.

Ikävä kyllä tässä tapauksessa hyvin pitkälle tuo jälkimmäinen, minä kun tunnen enemmän vetoa soittamiseen kuin pintakäsittelyyn ;o)

Olikos muuten sun kitara maalattu vai tuleeko suoraan puuhun lakka?

On maalattu. Pari viikkoa sitten vedin ekat maalit ja viikko sitten toisen satsin.

Voisi kitara olla hieno myös siten että siinä on 200 silkinohutta lakkakerrosta jotka on aina huolella hiottu siten että pari tusinaa viimeistä kerrosta on kiillotettu pumpulilla... :P Mutta kuka sellaista jaksaisi tehdä. Ja kun olisi valmis niin eihän sitä uskaltaisi vakuumivitriinistä pois ottaa ettei siihen vain tulisi naarmua...

Jo tämän projektin aikana mulle on kehittynyt kummallinen ylisuojeleva suhde tohon kitaraan. Aiemmin suorastaan yritin puoliväkisin kolhia sitä että tulis "käytön jälkiä", mutta annas olla heti kun itse alkaa pintaa tekemään sitä varookin kuin vastasyntynyttä lasta ;o)

Mutsiis, (ei äitiisi vaan mutta-siis) maalatulle tai muutoin käsitellylle pinnalle yksi purkki varmasti riittää. Eiköhän sillä saa puolen tusinaa kerrosta kitaralle varpisti.

Yks kaverini myös tokaisi kerran että "mut sil on hyvät...". Sen jälkeen aloin epäilemään hänestä pahinta ;o)

Joo, ja sittenhän se näkee kun hioo/kiillotaa vahingossa lakkapinnan rikki, tarviiko sitä lisää ;o)
Say What?!
Ekku01
17.05.2006 18:56:43
Oliskos jotain hyviä vinkkejä kiillottamiseen ja vahaukseen? Käsin joudun kiillottamaan ja Fareclaa ajattelin siihen käyttää.
Say What?!
le pargo
17.05.2006 20:06:44
Eikös noissa juuri käy huonosti? Siis kun alla oleva maali/lakka kovettuu hitaammin kuin päällä oleva?

Keskustelin asiasta aikoinaan maaliliikkeessä ja asiantuntijat meinas, että siinä kyllä on omat riskinsä (halkeamat, kiehuminen jne..), riippuen mm. siitä kauanko alla oleva lakka on ehtinyt kuivua. Mutta eipä se taida mua estää kokeilemasta.
efunkelist
17.05.2006 21:56:36

Mutta eipä se taida mua estää kokeilemasta.

Voihan sillä saada jonku hienon mukataiteellisen efektinkin aikaiseksi =)
Ekku01
19.05.2006 15:49:02
Onko joku asia mikä pitää muistaa kun akryylilakkaa vahaa, vai voinko ostaa minkä tahansa autovahan tms. ja käyttää sitä?
Say What?!
efunkelist
20.05.2006 16:29:31

Onko joku asia mikä pitää muistaa kun akryylilakkaa vahaa, vai voinko ostaa minkä tahansa autovahan tms. ja käyttää sitä?

Kyllä tuollaiseen pitäis autovahan toimia. Vaan eikös kitaroille ole ihan omiakin vahoja? Nehän on ihan hyviä eikä mahottoman hintaisiakaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)