Aihe: Logaritminen/lineaarinen
1
ruma
19.09.2003 19:32:25
A ja B, eli kertokaas kumpi tarkoittaa potikoissa logaritmista ja kumpi lineaarista käyrää?

Logaritminenhan on kai yleensä volumepotikkana ja lineaarinen tonena (vintagefendereissä kuullemma vain lineaarisia potikoita..?). Mitä tapahtuu jos nämä laittaisikin toisin päin? Ilmeisesti ei mitään kovin mullistavaaa kuitenkaan?
Ruåtissa puhuttais venäjää jos Suomi ei olis välissä.
poppamies
19.09.2003 22:42:22 (muokattu 19.09.2003 22:43:25)

A ja B, eli kertokaas kumpi tarkoittaa potikoissa logaritmista ja kumpi lineaarista käyrää?

Logaritminenhan on kai yleensä volumepotikkana ja lineaarinen tonena (vintagefendereissä kuullemma vain lineaarisia potikoita..?). Mitä tapahtuu jos nämä laittaisikin toisin päin? Ilmeisesti ei mitään kovin mullistavaaa kuitenkaan?

No yksinkertaisesti sanottuna seravasti:
Jos volumepotikan vaihtaa lineaariseksi niin volume on melkein heti täysillä kun pikkuisenkaan vääntää nuppia.Sitten ei tapahdu enään paljoakaan vaikka sitä volumea lisää kuinka paljon tahansa.

Jos tone potikan taas vaihtaa logaritmiseksi niin ääni kirkastuu sitä väännettäessä vasta ihan loppua kohti.

Näin liioitellusti.
"G-strings are for strippers"
SaBer
21.09.2003 11:28:53

A on lineaarinen ja B vastaavasti logaritminen.
Mikko Kankaanpää
30.09.2003 18:38:08

Jotta homma ei menisi liian helpoksi: Tuli sitten vastaan potikoita joissa A on logaritminen ja B lineaarinen. Että mihinkään ei sitten enää voi luottaa. Tosin kaippa vähintään 95% potikoista on tuolla "perinteisellä" määrityksellä. Vieraasta merkistä pitänee tästä lähtien aina varmistaa...

Taper Old Code New Code Alternate
Linear A B LIN
Log C A LOG
Antilog F N/A N/A

Siis
A=logaritminen eli audio ja B= lineaarinen NYKYÄÄN. Ennen oli toisin. B ei ole logaritminen koskaan.

Mikko
p130
30.09.2003 18:52:10

Siis
A=logaritminen eli audio ja B= lineaarinen NYKYÄÄN. Ennen oli toisin. B ei ole logaritminen koskaan.

Siis kaikissa uusissa potikoissa näin? Selvä!!!

Kiitos jälleen kerran Mikolle, onhan se hyvä että täälläkin on oikeita asiantuntijoita niin ei tarvitse mututietoon tyytyä.

Mitenkäs tuon saa mitattua jos ei tietoa ole kumman mallinen potikka on? Kyllähän se tietenkin ainakin paikoilleen juottamalla ja kokeilemalla selviää...
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
SaBer
30.09.2003 18:58:23

Siis

Mikko

Mulle on siis kaupasta annettu vääriä potikoita... Hyvin on kuitenkin tuntunut toimivan... En sitten tiedä...
Mikko Kankaanpää
30.09.2003 19:58:19

Siis kaikissa uusissa potikoissa näin? Selvä!!!

Pitäisi olla. Ikävä kyllä kaikki ei aina nouta standardeja, ja vanhoissa potikoissa, joita varmaan jossakin kaupoissa saatta vielä olla (bebek), voi olla A lineaarinen. Kaikissa minun potikoissani on A log ja B lin.
Mikko Kankaanpää
30.09.2003 20:01:27

Mulle on siis kaupasta annettu vääriä potikoita... Hyvin on kuitenkin tuntunut toimivan... En sitten tiedä...

Voi olla vanhaa varastoa (a = lin) tai sitten ovat antaneet vääriä. Jos esim. volumena lineaari niin kyllä sen huomaa, molemmat tosin "toimii". Vaikka on minulle(kin), joskus kun aloittelin harrastusta, annettu vääriä potikoita. Listassani on lukenut selväsi esim. 1M log 5kpl niin on tullut 3 lin ja 2 log... onneksi asiantuntevat elektroniikka kaupat eivät tällaista harrasta.

Mikko
SaBer
13.10.2003 12:16:18

Sekotetaan vanhaa soppaa vielä vähän...

Minulle on aina annettu Partcosta A=lineaarinen ja B=logaritminen, ja hyvin on toiminut. Nyt sitten vaivauduin vielä mittaamaan:
100k B potikan laitoin keskiasentoon ja mittasin molemmilta puolilta resistanssin: 96kOhm ja 14kOhm. Eli logaritminen taitaa olla. (Lineaarisessa olisi vastaavasti 50 ja 50 (tässä tapauksessa 55 ja 55)).

Merkinnät siis taitavat vaihdella aika paljon, joten kannattaa aina mitata.
Mikko Kankaanpää
13.10.2003 15:41:54

Sekotetaan vanhaa soppaa vielä vähän...
Minulle on aina annettu Partcosta A=lineaarinen ja B=logaritminen, ja hyvin on toiminut. Nyt sitten vaivauduin vielä mittaamaan:
100k B potikan laitoin keskiasentoon ja mittasin molemmilta puolilta resistanssin: 96kOhm ja 14kOhm. Eli logaritminen taitaa olla. (Lineaarisessa olisi vastaavasti 50 ja 50 (tässä tapauksessa 55 ja 55)).

Merkinnät siis taitavat vaihdella aika paljon, joten kannattaa aina mitata.

Vaihteleehan ne mutta yleinen standardi nykyyään on tuo A=log ja B=lin, jota ainakin amerikassa myytävät potikat aika hyvin noudattavat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)