Aihe: MSB suljettu
1 2 3 4 514 15 16 17 18
PekkaM
16.05.2006 13:30:29
Nokun otit asian esille, niin miksi minun pitää maksaa hyvitysmaksua kamerani muistikortissa + tietokoneeni kovalevyssä + tyhjässä cd:ssä ??

Kun nyt kuvaan pääasiassa lapsiani ja vaimoani (hän on niin söpö), niin miksi minun täytyy maksaa moista. Kukaan sisällöntuottaja tai artisti ei menetä penniäkään toimintani johdosta ??

Meneekö muuten noista maksuista osa niillekin artisteille, jotka suojaavat CD:nsä "tehokkailla kopionestomenetelmillä", joista ei siis saa edes omaan käyttöön valmistaa kopioita?
Haluan ostaa CD:n Ambeon - Fate of a Dreamer. Katso ilmoitukseni jäsenkuvauksesta.
Zammy
16.05.2006 13:32:38
Nokun otit asian esille, niin miksi minun pitää maksaa hyvitysmaksua kamerani muistikortissa + tietokoneeni kovalevyssä + tyhjässä cd:ssä ??

Siksi että on täysin mahdotonta valvoa kuka mitäkin tallentaa levyilleen. Ja kun kaikki maksaa, niin summa / per kovalevy tai muistikortti on myös huomattavasti pienempi. Tuostahan on mahdollista myös hakea se korvaussumma takaisin, esmes kivi osannee neuvoa siinä asiassa paremmin, itse en ole koskaan kokenut tarvetta moiseen.
Susikoira Roi Orbison
M-Juhana
16.05.2006 13:35:39

Siksi että on täysin mahdotonta valvoa kuka mitäkin tallentaa levyilleen. Ja kun kaikki maksaa, niin summa / per kovalevy tai muistikortti on myös huomattavasti pienempi. Tuostahan on mahdollista myös hakea se korvaussumma takaisin, esmes kivi osannee neuvoa siinä asiassa paremmin, itse en ole koskaan kokenut tarvetta moiseen.

Elä höpäjä. Mistä mä voin hakea noita takasin ja millä perusteella.

"En käytä tiotokoneeni kovalevyä muuhun kuin perheeni valokuvien tallentamiseen"

Lienee aika farssi moinen...:-)
Torniojaws
16.05.2006 13:38:08

Siksi että on täysin mahdotonta valvoa kuka mitäkin tallentaa levyilleen. Ja kun kaikki maksaa, niin summa / per kovalevy tai muistikortti on myös huomattavasti pienempi.

Eli syyllisiä kunnes toisin todistetaan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Zammy
16.05.2006 13:38:21
Elä höpäjä. Mistä mä voin hakea noita takasin ja millä perusteella.

"En käytä tiotokoneeni kovalevyä muuhun kuin perheeni valokuvien tallentamiseen"

Lienee aika farssi moinen...:-)

Viittaatko siihen, ettet itsekään usko omaan selitykseesi?

http://www.hyvitysmaksu.fi/main/?module=exempt&lang=fi
Susikoira Roi Orbison
PekkaM
16.05.2006 13:42:35

Tuon perusteella valokuvausharrastaja ei voi saada hyvitysmaksuja takaisin, vaikka tallentaisi vain omia kuviaan. Kollektiivisen rangaistuksen makua siis.
Haluan ostaa CD:n Ambeon - Fate of a Dreamer. Katso ilmoitukseni jäsenkuvauksesta.
Zammy
16.05.2006 13:43:22
Ikävä kyllä nyt taitaa olla pakko tuottaa pettymys, sillä hyvitysmaksun perusteluissa ei ymmärtääkseni puhuta ollenkaa tulonmenetyksestä, vaan siellä todetaan näin:

"Kopiointimahdollisuus perustuu tekijänoikeuslain säännökseen, jonka mukaan julkistettuja teoksia saa kopioida yksityiseen käyttöön ilman tekijän suostumusta."

Korjataan tuo jäykkiksen valikoima pätkä, eli kokonaisuudessaan näin:

Mikä yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu on?

Musiikkia, elokuvia sekä televisio- ja radio-ohjelmia saa kuka tahansa kopioida omaan yksityiseen käyttöön. Kopiointimahdollisuus perustuu tekijänoikeuslain säännökseen, jonka mukaan julkistettuja teoksia saa kopioida yksityiseen käyttöön ilman tekijän suostumusta. Tällaista kopiointia kutsutaan yksityiseksi kopioinniksi.

Korvaukseksi yksityisestä kopioinnista Suomessa säädettiin vuonna 1984 niin sanottu kasettimaksu. Euroopan yhteisöjen tietoyhteiskuntadirektiivin jälkeen maksua on alettu kutsua yksityisen kopioinnin hyvitysmaksuksi. Hyvitysmaksun tarkoituksena on taata tekijöille ja muille oikeudenomistajille hyvitys sen vastapainoksi, että jäsenvaltiot voivat säätää poikkeuksen tekijän yksinoikeuteen sallia tai kieltää teoksen kappaleen valmistaminen yksityiseen käyttöön.
Susikoira Roi Orbison
M-Juhana
16.05.2006 13:43:32 (muokattu 16.05.2006 13:44:36)

Tä ? Eihän tuolla anneta minulle, valokuvaajalle (harrastaja), mahdollisuutta saada palautusta hyvitysmaksusta !! (paitsi maahanmuutto)

Lis: selvennys
Zammy
16.05.2006 13:45:39
Kollektiivisen rangaistuksen makua siis.

Ai vähän samanlaista kollektiivista rangaistusta, että minä maksan tv-lupamaksua vaikka en katso kaikkea mitä sieltä tv:stä tulee. Tai että minä maksan terveydenhuoltopalveluista, vaikken edes ollut sairaana. Kyllä se on kollektiivista välittämistä hyvistä asioista, ja täällä mnetissä varsinkin pitäisi minun mielestä nähdä asian valoisa puoli.

Toki varmaan olisi mahdollista jollain tavalla järjestää tuo hyvitysmaksu niinkin, että ne jotka sitä to:n alaista materiaalia sinne levylle tai koneelle tallentavat, niin myöskin maksaisivat siitä. Kuka tekee ehdotuksen millainen tuo järjestelmä olisi?
Susikoira Roi Orbison
M-Juhana
16.05.2006 13:46:37

Korjataan tuo jäykkiksen valikoima pätkä, eli kokonaisuudessaan näin:

Hei, olikin tuon lainin oikeellisuudesta kyse! Miksi joudun maksamaan, koska tallennan vain itse tuottamaani materiaalia ??

This was the point.
M-Juhana
16.05.2006 13:49:36

Ai vähän samanlaista kollektiivista rangaistusta, että minä maksan tv-lupamaksua vaikka en katso kaikkea mitä sieltä tv:stä tulee. Tai että minä maksan terveydenhuoltopalveluista, vaikken edes ollut sairaana. Kyllä se on kollektiivista välittämistä hyvistä asioista, ja täällä mnetissä varsinkin pitäisi minun mielestä nähdä asian valoisa puoli.

Voishan mulle lätkiä ylinopeussakkojakin vähän kuin "varuiks", saatanhan ja minulla on mahdollisuus ajaa ylinopeutta !!

No joo...:-)
Zammy
16.05.2006 13:52:33
Voishan mulle lätkiä ylinopeussakkojakin vähän kuin "varuiks", saatanhan ja minulla on mahdollisuus ajaa ylinopeutta !!

Onko kotikopioinnista maksettava hyvitysmaksu sinusta sakkorangaistukseen verrattavissa oleva asia?
Susikoira Roi Orbison
leka
16.05.2006 13:52:37
Joo... Taas tämä keskustelu vaeltaa minne sattuu. Avatkaa uusi keskustelu tuosta hyvitysmaksusta.

Tässä ketjussa paheksutaan luvatonta julkaisua. :P
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
PekkaM
16.05.2006 13:52:50

No kieltämättä teostomaksu lähestyy tyhmyydessä ajatusta "musiikki-, ohjelmisto- sekä elokuvaverosta", jonka maksaja saisi sitten kopioida kaiken itselleen vapaasti mistä lystää.

Toki varmaan olisi mahdollista jollain tavalla järjestää tuo hyvitysmaksu niinkin, että ne jotka sitä to:n alaista materiaalia sinne levylle tai koneelle tallentavat, niin myöskin maksaisivat siitä. Kuka tekee ehdotuksen millainen tuo järjestelmä olisi?

Jos nyt kollektiivista kopiointihyvitystä ei poistaa muka voida, olisi mielestäni tärkeää lainsäädännössä varmistaa, että niitä omia kopioita saa myös ottaa. DVD:t ovat käytännössä kaikki suojattu "tehokkaalla suojauksella", joten vaikka oikeus kotikopiointiin on ja siitä maksat, et toisen lain vuoksi sitä voi tehdä. Musiikkipuolella sama juttu suojatuissa levyissä. Saavatko näilläkin tallenteilla olevat artistit silti osansa hyvitysmaksusta?
M-Juhana
16.05.2006 13:53:20

Onko kotikopioinnista maksettava hyvitysmaksu sinusta sakkorangaistukseen verrattavissa oleva asia?

No joo...:-)
Zammy
16.05.2006 14:08:28
Jos nyt kollektiivista kopiointihyvitystä ei poistaa muka voida, olisi mielestäni tärkeää lainsäädännössä varmistaa, että niitä omia kopioita saa myös ottaa.

Tää on minun mielestä ihan totta. Minä uskon, että jossain vaiheessa nettiliittymän kylkeen lisätään myös hyvitysmaksu jolla päästään ruikuttamasta tästä asiasta kun lataaminen onkin sallittua.
Susikoira Roi Orbison
jäykkis
16.05.2006 14:27:20
Tää on minun mielestä ihan totta. Minä uskon, että jossain vaiheessa nettiliittymän kylkeen lisätään myös hyvitysmaksu jolla päästään ruikuttamasta tästä asiasta kun lataaminen onkin sallittua.

No mutta hitto, ollaanhan me jostain sentään samaakin mieltä.

Sitähän olen koko ajan sanonu, että yleinen mediavero laajakaistan ja vastaavan kylkeen ja jonka tuotto jaetaan oikeudenhaltijoiden kesken. Se on siinä, siisti ja kivuton ja loppuu tämä ainainen syyttely.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Torniojaws
16.05.2006 14:35:02 (muokattu 16.05.2006 14:35:39)

Sitähän olen koko ajan sanonu, että yleinen mediavero laajakaistan ja vastaavan kylkeen ja jonka tuotto jaetaan oikeudenhaltijoiden kesken. Se on siinä, siisti ja kivuton ja loppuu tämä ainainen syyttely.

Jossakin päin Eurooppaahan tuo internet-vero on jo olemassa, olikohan Englannissa vai Saksassa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Zammy
16.05.2006 14:37:14
Sitähän olen koko ajan sanonu, että yleinen mediavero laajakaistan ja vastaavan kylkeen ja jonka tuotto jaetaan oikeudenhaltijoiden kesken.

Tuossa lienee ongelmana se, että ne lataukset tulisi silti olla laillisesta lähteestä, sellaista sekameteliä, että kaikkea ja kaikkialta vois ladata, tuskin tullaan kuitenkin laillistamaan.
Susikoira Roi Orbison
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)