Aihe: Autotune..Kaikki käyttää..kukaan ei myönnä :D
1 2 3 4 5 6
seitikki
13.04.2006 19:19:59
Heh.
Studiossa laulaminen vaatii tarkkuutta paljon enemmän kuin livenä vetäminen, koska studiossa huomaa epätarkkuuksia, mitä missään muussa tilanteessa ei huomata.

Siksi juuri kannattaisikin opetella laulamaan, mm. puhtaasti ennen sinne studioon menoa.
mörrimöykkytyttökökkö
iso j
14.04.2006 23:16:05

Siksi juuri kannattaisikin opetella laulamaan, mm. puhtaasti ennen sinne studioon menoa.

No jaa.. Käyttäisin jos olis mahdollista. Mikään ei masenna niin paljon kun on äänittänyt itseään abaut 3-4 tuntia (yhen biisin leadraidat). Hyvin mielin sitten yöpuulle ja aamulla lauluraidat soimaan.
Ja heti löytyy edellisen illan jäljiltä aikalailla onnetonta räpeltämistä.
Toki joukossa on myös paljon hyviäkin pätkiä joten siihen paikkailuun menee helposti se 2 tuntia minkä vois tehä autotunellakin.,
"Tässä maassa on niin huonot liksat että nälkä on aina vieraanamme,.."
Lucia
16.04.2006 00:15:58
Keskustelin vähän aikaa sitten asiasta erään musiikin ammattilaisen, opettajan kanssa. Hän oli vakaasti sitä mieltä että autotune on hyvä keksintö kun esim. tehdään levytyksiä ja toistuvasti joku kohta prakaa niin sen saa korjattua. Mulla itsellä perusideana on se että kaikki osataan niin hyvin ettei mikään prakaa, jos ei osaa, täytyy vaihtaa biisiä. Ilmeisesti onnistuin suututtamaan kommenteillani em. ihmisen koska tässä vaiheessa hän tokaisi että kyllä klasari puolen "aina puhtaasti laulajilla" menee luu kurkkuun kun pitäisi laulaa mikkiin bändin kanssa, ja omaa ääntä ei kuule. Itse olen muutaman kerran laulanut bändin kanssa ja nimenomaan niin etten omaa ääntäni ole kuullut kunnolla. Yksi taltionti on olemassa ja ihan hyvältä se kuulosti, moitteita ei voisi antaa ainakaan epäpuhtaudesta. Tuntuu vaan hurjalta kun bändien kanssa mennään studioon ja valmiiksi jo tiedetään ettei jotain kohtaa osaa mutta , EI se haittaa kun voi vähän autotunettaa.. Huh huh..
Cucumber?
20.04.2006 09:32:55
Joo tää on taas aihe mihin ei pitäis mun kommentoida. Uskon kyllä aitoon meininkiin itse, musiikissa kuten taiteessa pitää olla tunnetta...Ja luulenpa että tollanen fiksailu tuhoaa sen aika lailla. Ne jotka osaa ei tarvitse, pitää aina vetää taitojensa mukaan...Eikä pidä yrittää olla jotain mitä ei ole. Tosin autotuneahan käytetään pääasiassa kustannussyistä, ja livenä vedetään playbackinä. Raha se on mikä ratkaisee. Jep en ole laulaja mutten tekopyhäkään (?).
boonie
20.04.2006 10:12:40
Demobiisejä nauhoteltiin tuossa just ja ei kyllä autotuneen tullut koskettua, mutta kun seuraavana päivänä jotain lauluträkkiä kuunteli ja huomasi, että joku sana tai tavu ei nyt kuulostanutkaan ihan niiiiin hyvältä kuin olisi voinut, tuli se sitten paikattua toisesta träkistä kohdalleen. Tällaisessa "hiomisessa" ei mielestäni ole mitään pahaa, jos ajanpuutteen ym. vuoksi näin on pakko tehdä. Tietysti sitä haluaa mahdollisimman ehjän träkin, mutta joskus sitä mielummin ottaa sen tulkinnallisesti parhaan, vaikka siinä joku kohta ei niin hyvin menisikään, ja korjaa sen sitten jollain onnistuneemmalla otoksella. Yleensä nauhottaessa olemme jättäneet yhden "varaträkin" sen pääraidan lisäksi, sillä studiossa sitä usein tulee kuuroksi omalle laululleen ja biisilleen :D Kannatan ennemmin tätä paikkailua luonnollisin menetelmin kuin tunettamalla.

Off-topiciksi menee, mutta se on kyllä harmittava seikka, että jotenkin sitä studiossa pyrkii niin ylitäydellisiin suorituksiin, että laulu ei meinaakaan kulkea yhtään niin kuin olisi sen halunnut kulkevan, ja laulaessa keskittyy vain koko ajan sen miettimiseen, että "älä nyt mokaa tätä kohtaa kun tähän asti on mennyt niin hyvin", jne. Olivat ne biisit sitten miten tuttuja tai hyvässä hallinnassa tahansa :/
insight
20.04.2006 11:25:33
Tosta bändin kanssa laulamisesta. On tullut muutama keikka laulettua aikanaan ilman mitään monitoreita eli ns. kurkkutuntumalla. Jos tuntee biisit, niin kyllä aika hyvin pystyy laulamaan nuotilleen, vaikkei kuulisikaan omaa ääntä. Mutta kyllä se monitorointi on ihan hyvä juttu :D :p heh
ontero
09.05.2006 00:18:14
Argh

Shakiran "Hips don't lie" biisissä on ihan liikaa autotunea.
"Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin"
LNA
09.05.2006 01:33:25 (muokattu 09.05.2006 01:33:49)

Mä en osaa ainakaan laulaaa -
siksi tuottajat mua tunettaaa,
mut onnekx taito yx on tallellaaa:
voin pikkulyriikat teille kirjoittaaa.

(Eikä sekään rimmaa.)
insight
09.05.2006 09:31:50
Mä en osaa ainakaan laulaaa -
siksi tuottajat mua tunettaaa,
mut onnekx taito yx on tallellaaa:
voin pikkulyriikat teille kirjoittaaa.

(Eikä sekään rimmaa.)

Eipäs leijuta ;)
© Registered nickname 2005-2006
Lucia
09.05.2006 11:50:51
Argh

Shakiran "Hips don't lie" biisissä on ihan liikaa autotunea.

Mistä sen ihan oikeesti kuulee?
Ei sillä että olisin pitänyt tätä yllättävänä mutta vrt.tunetettu ja tunettamaton ääni, kuuleeko sitä mitenkään jos ei ole kuullut eroa peräkkäin.
LNA
09.05.2006 22:51:12

Sen voi kuulla esim. "liian suorana" äänenä (joita mulla muuten tulee ihan ilmankin tunea jolloin saatetaan joutua tekemään teollisesti luonnollisemman kuuloista kamaa).. Hoho!
Suu
09.05.2006 23:08:56
Sen voi kuulla esim. "liian suorana" äänenä (joita mulla muuten tulee ihan ilmankin tunea jolloin saatetaan joutua tekemään teollisesti luonnollisemman kuuloista kamaa).. Hoho!

IMHO autotunen kuulee enemmänkin siirtymistä äänestä toiseen.
sound in - pleasure out
tanjuli
10.05.2006 09:49:55
Ilmeisesti onnistuin suututtamaan kommenteillani em. ihmisen koska tässä vaiheessa hän tokaisi että kyllä klasari puolen "aina puhtaasti laulajilla" menee luu kurkkuun kun pitäisi laulaa mikkiin bändin kanssa, ja omaa ääntä ei kuule.

Sorppa, taitaa mennä offtopiciksi, mutta nyt astahdin väärällä jalalla sängystä:

Miksi ihmeessä klasaripuolen "ainapuhtaastilaulaja" joutuisi laulamaan mikkiin bändin kanssa kuulematta omaa ääntään? Totta helvetissä menee luu kurkkuun jos joutuu ei-klasaritekniikalla vetämään ei-klasarikamaa ei-klasaritilanteessa ilman mitään koulutusta/kokemusta. Ihan yhtä lailla voisi tokaista, että kyllä poppislaulajalla menee luu kurkkuun kun pitäisi laulaa ilman mikkiä ison orkesterin yli sillä tavalla että sanoista saa selvää. Tai vaikka olisi mikki, mutta kun ei ole monitoreita! Ja olet ihan yksin siellä lavalla, ei voi tukeutua bändiläisiin.

Ihmeellistä väkeä. Kukin laulakoon tavallaan. Se että luu menee kurkkuun on joskus aika inhottavakin tilanne, en ymmärrä miksi sitä pitäisi kellekkään toivoa. Mua inhottaa kun vieläkin on toi klassinen vs. pop -vastakkainasettelu ilmassa tietyllä sukupolvella, siitä kärsii kaikki. Samaa asiaa siinä tehdään mutta eri paketissa. Mä olen sitä mieltä että jokaisen klasarilaulajan pitää hallita myös mikin käyttö ja jokaisen popparin pitää pystyä laulamaan kuuluvasti ilman mikkiä. Voisivat vaikka opettaa toisiaan. Ihan kun siinä kukaan mitään häviäisi että laajennetaan vähän sivistystä ja osaamistasoa.

Jos hakis sen aamukahvin ja yrittäisi rauhoittua. Ylläoleva ei ole henkilökohtaisesti kenellekään vuodatettu, purin vaan "maailma on epäreilu ja paha" -fiilistä. Anteex.
[i hear voices but at least they're on tune]
Ivory
12.05.2006 10:39:14
No tuossa lovexin guardian angelin kertsissä se ainakin myös kuuluu. Stemmat ja pää-ääni menee ihan liian puhtaasti.
Cadaver
13.05.2006 03:38:22

Tosta bändin kanssa laulamisesta. On tullut muutama keikka laulettua aikanaan ilman mitään monitoreita eli ns. kurkkutuntumalla. Jos tuntee biisit, niin kyllä aika hyvin pystyy laulamaan nuotilleen, vaikkei kuulisikaan omaa ääntä. Mutta kyllä se monitorointi on ihan hyvä juttu :D :p heh

Korvatulpilla riittävän syvälle työnnettynä saa kanssa kivan päänsisäisen monitoroinnin, joka saattaa joskus olla riittävä :) Fiilistä kyllä nakertaa.
Freedom, Metal & Might: Agent Metal Saksaheviä: Revenant Rienausta: Riivaaja
insight
13.05.2006 11:27:12
Korvatulpilla riittävän syvälle työnnettynä saa kanssa kivan päänsisäisen monitoroinnin, joka saattaa joskus olla riittävä :) Fiilistä kyllä nakertaa.

Toi on tosiaan ihan totta. On toi mun mielestä kyllä aika hyvä monitorointi, kun se on kuitenkin lähes ilmainen ja suojaa samalla kuuloa. Peltoreilla ei toimis :P
© Registered nickname 2005-2006
Lucia
14.05.2006 11:02:24
No tuossa lovexin guardian angelin kertsissä se ainakin myös kuuluu. Stemmat ja pää-ääni menee ihan liian puhtaasti.

Joo.. Satuin kauheana turhautumisen hetkenä vilkaisemaan Baari ohjelmaa jossa kyseinen biisi tuli livenä... Kuuleehan siinä biisissä tiettý että ääntä on muokattu saundiltaan erilaiseksi mutta hyvä että koko biisiä tunnisti kun oli niin epäpuhdasta. Tai itseasiassa kuulosti niinkuin koko biisiä ei olisi osattu..:/
Cutter
14.05.2006 19:47:19
Onpas täällä hyveellistä porukkaa!

Mahtavaa että näin true-meininkiä vielä tapaa.

Minun ei pitäisi koskea tähän aiheeseen pitkällä tikullakaan, sillä totuus on toinen kuin sen ehkä soisi olevan. Isot miehet käyttävät isoja leluja eikä pienellä laulajalla ole siihen juurikaan sanomista. Suorituksessa juostaan kellon kanssa (lompakko levällään) hyvän fiiliksen ja "autenttisen oton" perässä.. Mutta pikkunäpertäen tulee hyvää aikaan. Tavu tavulta. Keljuttaa vaan kun nykyään niin monet toteuttavat tätäkin taiteenlajia puolihuolimattomasti, jolloin tuloksena on korvinkuultava luonnottomuus, mikä sitten nostaakin ihmisten vihoja tällaisia nerokkaita keksintöjä kohtaan. Aika on rahaa ja puhdas on kaunista.

Puhut asiaa. Erittäin ja todellakin. autotunea en ole koskaan käyttänyt, lähinnä periaatteesta ja koska olen liian itsepäinen, enkä haluaisi joutua sanomaan että "no, itseasiassa mun ääntä on korjattu tunella". Jälkeenpäin olen sitä kyllä katunut, koska itse kuulen kaikki virheet ja epäpuhtaudet sata kertaa paremmin kuin muut bändin jäsenet. Ja kun tehdään kiireessä, niin kyllähän siinä kannattais autotunea käyttää, koska kiireessä ei yleensä laulun kanssa saada mitään hyvää aikaiseksi. Harvat pystyvät vetämään ykkösellä täydellisesti niin, että laulu kuulostaa samaan aikaan tuoreelta, vitun hyvältä ja letkeältä, mutta myös puhtaalta ja vireiseltä. Yleensä joku näistä verottaa sen toisen pois.

Itse olisin joka kerta ku olen studiossa hoilannut, halunnut paneutua ja hioa virettä ja soundiani enemmän, mutta niin se vaan menee, että tuneen on taivuttava vaikka en sitä haluaisi. Sillä totta se on, että kerran kun kuulee autotunen korjaavan omat virheensä, sen kuulee myös muiden laulussa. On totta että se tekee laulusta tosi tarkkaa ja ponnekasta, mutta mielestäni se toimii vain silloin, kun vireongelmat ovat niin pieniä, että kyse on oikeastaan äänen sijoituksesta ja väristä, kuin vireestä.

Toisaalta, ei kukaan voi opia laulamaan kuin kone. Eikä se edes kuulostaisi hyvältä.
"Tarviiks ryhdistäytyä jos ei oo selkärankaa?"
paavi
16.05.2006 15:13:41
Sanokaa mua vanhakantaseks, mutta tää autotunettelu alkaa jo karata käsistä. Jengi miettii sitä jo äänitysvaiheessa. Jostain kumman syystä parhaiten itselleni toimivat rock/heavy-laulut mä löydän edelleen 10-20 vanhoista albumeista. Eipä taidettu silloin paljon käyttää autotunea, ehkä jonkun verran, vai..? Siis se asenne. Artistin ei pitäis ainakaan tietää itse mistään autotunesta.

No, katotaan...Demo on nyt miksausvaiheessa, ehkä romantiikka karisee ja vedetään koko paska jonkun autotunen läpi!
"The higher we go / the lower we'll find ourselves in the end / the more we think we know / the more there is to learn my friend"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)