Aihe: Roland D-550 kysymys!
1
Läpistö
15.05.2006 17:14:52 (muokattu 15.05.2006 17:15:13)

Terve!
Nurkkiin on jäänyt pölyttymään eräältä muusikkovainaalta moinen laite. Vikana siinä tuntuu olevan se, että laitteessa ei taida olla mitään soundeja valmiina (tai sitten muisti on nollaantunut?). Nyt palan halusta päästä kuulemaan kasarisoundeja tuolla laitteella ja netistä nuo alkuperäiset patchit jo löysinkin, mutta en saa niitä mitenkään koneeseen laitettua. Eli mikä on paras (ja mieluiten ilmainen!) ohjelma sysex ja .r50 -tiedostojen siirtämiseen koneelta midilaitteeseen? Mulla on käytössä tollainen M-Audion Midisport 2*2, joka liitetään USB-porttiin, joten vanhat ohjelmat eivät varmaan tuota USB:tä tunne. Toivottavasti mun kysymys nyt selvis tästä. Eli soundit pitäis saada tuohon laitteeseen! :)

EDIT: Vai olisko tää kuulunu kiipparipalstalle?
"Nothing lasts to the past" Zugabe - Chained
Klezberg
15.05.2006 18:03:54

Terve!
Nurkkiin on jäänyt pölyttymään eräältä muusikkovainaalta moinen laite. Vikana siinä tuntuu olevan se, että laitteessa ei taida olla mitään soundeja valmiina (tai sitten muisti on nollaantunut?). Nyt palan halusta päästä kuulemaan kasarisoundeja tuolla laitteella ja netistä nuo alkuperäiset patchit jo löysinkin, mutta en saa niitä mitenkään koneeseen laitettua. Eli mikä on paras (ja mieluiten ilmainen!) ohjelma sysex ja .r50 -tiedostojen siirtämiseen koneelta midilaitteeseen? Mulla on käytössä tollainen M-Audion Midisport 2*2, joka liitetään USB-porttiin, joten vanhat ohjelmat eivät varmaan tuota USB:tä tunne. Toivottavasti mun kysymys nyt selvis tästä. Eli soundit pitäis saada tuohon laitteeseen! :)

EDIT: Vai olisko tää kuulunu kiipparipalstalle?

Tuolta voisi löytyä http://www.midiox.com/ ainakin noiden sysexien lähettämiseen. Tuota .r50 -formaattia en tunne, mutta herää kysymys onko se tarkoitettukaan midin kautta siirrettäväksi.

Muistelen että olisin juuri näitä midiox-kaluja käyttänyt itsekin juuri tuon midisport2x2 kanssa.

Useimmat sysex-työkalut mitä tulee googlatessa vastaan tuntuvat tosiaan olevan noita 90-luvun softeja jotka ei tosiaan välttämättä toimi xp:ssä, pahimmat saattavat jopa käpistellä muinaista midirautaa ihan suoraan (olen sellaisen librarianin aikoinaan itsekin vääntänyt ...hukkaan meni).
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Johann Onn
15.05.2006 18:28:53
.r50 -formaattia en tunne...

...minäkään, mutta ".d50" taitais olla oikeempi tolle vehkeelle.

Betaversio tasolla ilmeisesti, mutt tiedä sitten onko tälle paljon vaihtoehtoja ?.

http://www.d50ve.w3.to/
Klezberg
15.05.2006 20:04:42

Aivan niin .d50 se olikin :). Tosiaan ton ohjelman latasin jo, mutta siitä ei pahemmin apua ollut, kun ihan beta on, eikä mitään laitteita tunnista. Mutta selaanpa tuon Klezbergin linkittämän sivun läpi ainakin.. kiitoksia vastauksista :)

Jos välttämättä haluaa siirtää .d50-faileja, niin tällä se voisi onnistua, tosin on maksullinen http://www.btsoftware.com/products/sysexd50.htm

Mutta näyttääpä noita patchejä löytyvän sysex-formaatissakin.
Läpistö
15.05.2006 22:36:49

jostain syystä tuollakaan ei onnistu, ainakaan vielä. Kokeillaanpa vielä...
Klezberg
15.05.2006 22:48:09

jostain syystä tuollakaan ei onnistu, ainakaan vielä. Kokeillaanpa vielä...

Nuo sysex-siirrothan muistaakseni voivat epäonnistua jos synassa on sysex estetty tai väärä laitekoodi (mikähän se oikea termi nyt olikaan). Eli onko D-550 päässä asetukset kunnossa?
Läpistö
15.05.2006 23:10:05

Nuo sysex-siirrothan muistaakseni voivat epäonnistua jos synassa on sysex estetty tai väärä laitekoodi (mikähän se oikea termi nyt olikaan). Eli onko D-550 päässä asetukset kunnossa?

No pakko myöntää, että olen kovin aloittelija ylipäätänsä näiden midi-laitteiden kanssa, mutta sain laitteen jo kerran soittamaan midi-fileä tietokoneelta, joten hieman edistystä on tapahtunut. Edelleenkään en tunnu mitään soundeja saavan Rolandiin muistiin, vaan ohjaaminen tapahtuu tuon ohjelman kautta.
Läpistö
16.05.2006 00:07:01

Nyt onnistun soittamaan/ohjaamaan soundeja tuon ohjelman kanssa, mutta en saa mitään data transferilla koneen muistiin. Mahtaako tämä johtua ohjelmasta (trial versiohan se on) vai jostakin muusta? Rolandin Midi-asetuksetkin pitäisi olla kunnossa. Nyt löysin myös peliporttiin sopivan midi-piuhan, joten myös niitä vanhempia ohjelmia saa ehdottaa.
Klezberg
16.05.2006 09:23:28 (muokattu 16.05.2006 09:26:34)

No pakko myöntää, että olen kovin aloittelija ylipäätänsä näiden midi-laitteiden kanssa, mutta sain laitteen jo kerran soittamaan midi-fileä tietokoneelta, joten hieman edistystä on tapahtunut. Edelleenkään en tunnu mitään soundeja saavan Rolandiin muistiin, vaan ohjaaminen tapahtuu tuon ohjelman kautta.

Midifailin soittaminen ei käytä sysexiä, joten tässä voisi olla kysymys siitä että D-550:ssä on sysexin esto (tai vastaava) päällä. Tuollaisen asetuksen tarkoitus on estää soundien poistaminen vahingossa. Editointi toki käyttää sysexiä, mutta ei poista talletettuja soundeja. Yamahoissa tuon asetuksen nimi oli muistaakseni bulk protect. Muistelen, että SY77 lähes aina kun yritti siirtää soundeja sinne, eka yritys epäonnistui ja piti käydä tuo asetus muuttamassa. Olisikohan se ollut niin kiero, että käynnistettäessä bulk protect meni aina päälle.
naapuri
16.05.2006 13:57:56
Näin vanhasta laitteestahan on saattanut sisäinen patteri ajan kuluessa loppua? (jos sellainen siis ko. laitteessa on.)
Klezberg
16.05.2006 14:27:32

Näin vanhasta laitteestahan on saattanut sisäinen patteri ajan kuluessa loppua? (jos sellainen siis ko. laitteessa on.)

Ja varmaan onkin loppunut. Silti sinne pitäisi saada soundit siirrettyä, joskin ne sitten häviäisivät sähköt katkaistaessa?
Läpistö
16.05.2006 16:16:35

Noniin. Nyt jollain ihmeen kaupalla sain soundeja sinne sisään. Vieläkään en oikein tiedä, että miten, mutta pääasia on, että sain soundeja talteen. Kiitoksia kaikista vastauksista :)
Läpistö
23.07.2007 15:38:59

Nostampa ylös tätä vanhaa omaa ketjuani.

Eli ongelma jatkuu. Nyt oon sysexin kautta koittanu siirtää soundeja tuohon, mutta valittaa siitä, että korttia ei ole koneessa. Tämähän on totta, sillä en omista ks. kortteja peliin. Eikö tätä muka ilman kortteja saa toimimaan? :o
Choose life.
Soolokitaristi
24.07.2007 19:49:53
Itse olen päivittänyt Korg M1:een alkuperäiset tehdassoundit sysex-tiedostoa käyttämällä. Tässä siintä selvitystä...

Käytin ohjelmana Cubase SX:ää. Periaatteessa minkä tahansa äänitysohjelman mikä lähettää midiä pitäisi toimia (esim Reaper). Cubasessa ja M1:ssä molemmissa oli oletuksena sysexin esto päällä, joten ohjelman/synan asetuksista estot pois päältä. Syna päälle ja ohjelma "soittamaan" tuota sysex tiedostoa (ihan tavallisella MIDI-raidalla). Toki midi-kanavat ja ulostulot pitää olla oikein en muista pitikö syna laittaa vielä jostain asetuksista vastaanottavaan tilaan (muistaakseni ei). Ohjelmassa pitää olla tempo mahdollisimman hitaalla, ettei se "soita" tuota sysex tiedostoa nopeammin kuin syna kykenee vastaanottamaan (hitain mahd tempo on hyvä).

Tuolla tavoin ainakin mulle tuli tehdassoundit. Itsekkin kokeilin kaikenlaisia vanhoja ohjelmia mitä netistä löysin, mutta ne olivat kaikki tyyppiä tottelee ohjelmoijaansa. Käsittääkseni nuo sysex tiedostot ovat kullekkin laitteelle customoitua MIDI-dataa, ongelma on vaan miten saada syna "syömään" sitä. Varmaan ohjekirjojen lataaminen netistä on hyvä lähtökohta (jos alkuperäistä ei ole tarjolla). Rolandin kokoisen firman luulisi tarjoavan noita ihan omatoimisesti. Muistaakseni ainakin Korgilla nuo sysexitkin löytyivät firman omilta saiteilta että niitäkään ei tarvinnut latailla mistään epämääräisistä paikoista.

PS: Itselläni tuo laitto meni monta kertaa mönkään ennen kuin oikeat asetukset löytyivät eikä syntikka seonnut tms. Jos säädöt eivät olleet kohdallaan tai tempoa oli liikaa niin mitään ei vaan tapahtunut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)