JE 14.07.2005 02:07:23 | |
---|
Minulle on hyvin useasti jäänyt epäselväksi sana "tuottaminen" ja "tuottaja". Itse olen ymmärtänyt tuottamisen oikeastaan vain kun levy on äänitetyt, niin tuottaja tuotaa sitä ulospäin. Eipälen olevani väärässä. Joten; Kuka on Herra Tuottaminen? |
suomipoplaulajalauluntekija 12.11.2005 18:54:30 | |
---|
SElkeytän sinulle asiaa, vaikka en itsekään paljoa musiikkibisneksestä ymmärrä, tämän verran kuitenkin : taloudellinen tuottaja on se joka tuottaa rahallisesti sinulle sen musiikillisen projektin mitä olet tekemässä. Musiikillinen tuottaja on taas se joka tuottaa sinulle sen musiikin, ja istuu useimmiten studiolla miksaamassa, hommaa soittajat ja sovittaa biisit, laulattaa sinua ja miksailee sulle sen levyn studiossa. Tämä musiikillinen tuottaja on siis taloudellisen tuottajan työntekijä. Se on se musiikillinen tuottaja. Jos tarkoitat tuottajaa joka hommaa sulle studion ja kustantaa kaiken rahallisesti. SE on siis taloudellinen tuottaja. Selkeyttikö tämä asiaa... ? |
Raimo 12.11.2005 19:47:44 | |
---|
Tuottaja juo muusikoiden viinat. Sit sille maksetaan rahaa. VRT- Keikka- arvostelija. Blah. |
Anonymous-jazz 17.01.2006 09:14:06 | |
---|
No mikän on paskantuottaja :) hoho Let us never tolerate outrageous conspiracy theories concerning the attacks of September the 11th; malicious lies that attempt to shift the blame away from the terrorists. - George W. Bush (Eihän valkokaulusterroristeja ole olemassa :) |
Kukkis 77 02.05.2006 16:11:36 | |
---|
Tuottaja istuu tarkkaamossa juomassa viinaa ja haukkuu kaikki otot: "Ihan paskaa, uudestaan!" Mihi est propositum in taberna mori. Hmph. |
blueroom 12.05.2006 13:58:56 | |
---|
mutta jos ihan tosissaan puhutaan... (onko se täällä sallittua... :P) suomen mittakaavassa tuottaja vastaa levyn teko prosessissa lähes kaikesta; levy-yhtiön tyytyväisyydestä, orkesterin/artistin tyytyväisyydestä, levyn valmistumisesta budjetin ja määritellyn ajan sallimissa puitteissa, studion valinnasta ja tietenkin siitä että levyä voi joku ehkä joskus haluta kuunnellakin. siitä, väänteleekö tuottaja itse hanikoita tarkkaamossa tai konttaako hän rumpujen ympäri luurit päässä ja mikki käpälässä ei mitään yleistä sanottavaa ole. projektin budjetin ja luonteen mukaan tuottaja palkkaa studioon tarvittavat lisä-lahkeet mikäli niitä luulee tarvitsevansa. jos haluat yksityiskohtia: ota kätöseen joku levy, josta erityisesti diggaat. sitten sieltä levyn kansiteksteistä näkyviin nimi "produced by:"-sanajonon jälkeen ja tuo nimi googleen. sitten kahvia termariin ja kaivamaan haastatteluja ja biografioita. |
kivi 12.05.2006 15:29:54 | |
---|
mutta jos ihan tosissaan puhutaan... (onko se täällä sallittua... :P) suomen mittakaavassa tuottaja vastaa levyn teko prosessissa lähes kaikesta; levy-yhtiön tyytyväisyydestä, orkesterin/artistin tyytyväisyydestä, levyn valmistumisesta budjetin ja määritellyn ajan sallimissa puitteissa, studion valinnasta ja tietenkin siitä että levyä voi joku ehkä joskus haluta kuunnellakin. siitä, väänteleekö tuottaja itse hanikoita tarkkaamossa tai konttaako hän rumpujen ympäri luurit päässä ja mikki käpälässä ei mitään yleistä sanottavaa ole. projektin budjetin ja luonteen mukaan tuottaja palkkaa studioon tarvittavat lisä-lahkeet mikäli niitä luulee tarvitsevansa. jos haluat yksityiskohtia: ota kätöseen joku levy, josta erityisesti diggaat. sitten sieltä levyn kansiteksteistä näkyviin nimi "produced by:"-sanajonon jälkeen ja tuo nimi googleen. sitten kahvia termariin ja kaivamaan haastatteluja ja biografioita. Tuo on "taiteellinen tuottaja". Levyllä on lisäksi "tekninen tuottaja" joka maksaa viulut ja on vastuussa esim Gramexille soitettujen osuuksien ilmoittamisesta. Tekninen tuottaja on se juridisesti merkittävämpi "tuottaja", yleisölle tietysti toisin. |
Silas 12.05.2006 17:19:53 | |
---|
Mä näkisin sen kyllä niin, että tuottaja on se joka kaivaa siitä bändistä/artistista ja äänitettävästä matskusta sen kaikkein oleellisimman ulos. Se on se joka kattoo, että basisti ei lähde kaljalle ennenku se kaikista killerein laini on purkissa eikä kelpuuta mitään sinnepäin fillejä tahi riffejä-ellei se tietenki oo just se mitä haetaan. Eli semmonen henkinen isi, keppiä ja porkkanaa sopivassa suhteessa. Ainakin mulle tuottajaa valittaessa tärkeimmät kriteerit on hemmon musikaalisuus ja musiikkimaku, ynnä luonne. Äänittäjä on sitten sitä varten, että se laittaa mikit kohilleen ja enemmän dolbya jos tuottaja niin tahtoo. Taloudelliset ja tekniset "tuottajat" on sitten luku sinänsä.... yäch niille. |
kivi 12.05.2006 19:47:12 | |
---|
Mä näkisin sen kyllä niin, että tuottaja on se joka kaivaa siitä bändistä/artistista ja äänitettävästä matskusta sen kaikkein oleellisimman ulos. Se on se joka kattoo, että basisti ei lähde kaljalle ennenku se kaikista killerein laini on purkissa eikä kelpuuta mitään sinnepäin fillejä tahi riffejä-ellei se tietenki oo just se mitä haetaan. Eli semmonen henkinen isi, keppiä ja porkkanaa sopivassa suhteessa. Ainakin mulle tuottajaa valittaessa tärkeimmät kriteerit on hemmon musikaalisuus ja musiikkimaku, ynnä luonne. Äänittäjä on sitten sitä varten, että se laittaa mikit kohilleen ja enemmän dolbya jos tuottaja niin tahtoo. Taloudelliset ja tekniset "tuottajat" on sitten luku sinänsä.... yäch niille. Taloudellinen tuottaja ottaa vastuun levyn maksamisesta. On aika lyhytnäköistä yökötellä sille. |
blueroom 12.05.2006 20:28:54 | |
---|
väittäisin jos uskaltaisin, että suomen meiningeissä yleisin tapa on se että yksi tuottaja hoitaa nuo molemmat sarat. niin talouden kuin taitehenkin #€%&% kun en uskalla. ;) |
Raimo 12.05.2006 20:42:14 | |
---|
väittäisin jos uskaltaisin, että suomen meiningeissä yleisin tapa on se että yksi tuottaja hoitaa nuo molemmat sarat. niin talouden kuin taitehenkin #€%&% kun en uskalla. ;) Hyvä ettet uskaltanut, olisit väittänyt väärin. Blah. |
kivi 12.05.2006 21:33:31 (muokattu 12.05.2006 21:34:50) | |
---|
Hyvä ettet uskaltanut, olisit väittänyt väärin. Jeps. Taloudellinen tuottaja on yleensä levy-yhtiö, harvemmin tuotantoyhtiö. Aniharvoin kumpikaan näistä on taiteellinen tuottaja, vaan taiteellinen tuottaja on yleensä luonnollinen henkilö so. lihaa ja verta. Taloudellinen tuottaja myös saa 50% gramexeista. Taiteellinen tuottaja saa mitä sovitaan. |
milcoin 14.05.2006 15:59:09 | |
---|
Jeps. Taloudellinen tuottaja on yleensä levy-yhtiö, harvemmin tuotantoyhtiö. Aniharvoin kumpikaan näistä on taiteellinen tuottaja, vaan taiteellinen tuottaja on yleensä luonnollinen henkilö so. lihaa ja verta. Taloudellinen tuottaja myös saa 50% gramexeista. Taiteellinen tuottaja saa mitä sovitaan. Dear Eki, Ihan aiheesta ohi mutta miks suomalaisissa soppareissa lukee just "luonnollinen henkilö". Onks joku teoston alias esim. henkilö joka ei oo luonnollinen? Vai onko se sana luonnollinen vaan sellasta sopimuskieltä. Nimim: Epäluonnollinen(ko)? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Dear Eki, Ihan aiheesta ohi mutta miks suomalaisissa soppareissa lukee just "luonnollinen henkilö". Onks joku teoston alias esim. henkilö joka ei oo luonnollinen? Vai onko se sana luonnollinen vaan sellasta sopimuskieltä. Nimim: Epäluonnollinen(ko)? Luonnollinen henkilö tarkoittaa, että kyseessä on oltava lihaa ja verta oleva ihminen jolla on henkilötunnus, ei esimerkiksi yritys tai yhteisö jolla on LY-tunnus. |
milcoin 14.05.2006 23:14:54 | |
---|
Luonnollinen henkilö tarkoittaa, että kyseessä on oltava lihaa ja verta oleva ihminen jolla on henkilötunnus, ei esimerkiksi yritys tai yhteisö jolla on LY-tunnus. Mut eihän niitä osakeyhtiöitä tai yhteisöjä muutenkaan kutsuta henkilöiksi, kutsutaanko? "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Zammy 14.05.2006 23:16:33 | |
---|
Mut eihän niitä osakeyhtiöitä tai yhteisöjä muutenkaan kutsuta henkilöiksi, kutsutaanko? Toiminimi voi olla ihan pelkästään henkilön nimellä. Ilman Tmi:ta tms. Susikoira Roi Orbison |
sormunen 15.05.2006 00:42:27 | |
---|
Mut eihän niitä osakeyhtiöitä tai yhteisöjä muutenkaan kutsuta henkilöiksi, kutsutaanko? Kyllä ne ovat juridisessa mielessä henkilöitä. Oikeustoimihenkilöitä. Ovat näetsen kaikki henkilöt periaatteessa samalla viivalla esimerkiksi vastuukysymyksissä. Osakeyhtiöissä se itse yhtiö on henkilö kun taas avoimissa ja kommandiiteissa ne lihaa ja verta olevat henkilöt. |
milcoin 15.05.2006 01:10:10 (muokattu 15.05.2006 01:10:18) | |
---|
Kyllä ne ovat juridisessa mielessä henkilöitä. Oikeustoimihenkilöitä. Ovat näetsen kaikki henkilöt periaatteessa samalla viivalla esimerkiksi vastuukysymyksissä. Osakeyhtiöissä se itse yhtiö on henkilö kun taas avoimissa ja kommandiiteissa ne lihaa ja verta olevat henkilöt. Vastauksesi on informatiivinen ja tyhjentävä. Kiittäen hiljennyn taas seuraamaan threadin keskustelua taka-alalta. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
blueroom 15.05.2006 02:32:50 | |
---|
kiitos korjauksesta. tiedänpähän nyt. (en muuten väittäny) ;) |
varakeef 15.05.2006 09:40:47 | |
---|
Vastauksesi on informatiivinen ja tyhjentävä. Kiittäen hiljennyn taas seuraamaan threadin keskustelua taka-alalta. Paitsi että tarkkaan ottaen korrekti termi on oikeushenkilö. Elävät ihmiset ovat luonnollisia henkilöitä, oikeusjärjestyksen luomat ja tunnustamat yhteisöt ja säätiöt ovat oikeushenkilöitä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |