Aihe: Bassokaappista pelkkää huminaa..
1
Lökis
14.05.2006 20:16:18
Moi

Mitä ajat kaapin kautta? Bassokitaraa vai onko skobe PA:ssa?

Itse vaihdoin aikoinaan Peaveyn skobeen Black Widowin tilalle Eminencen Kappa LF 15:n ja vahvistin kaappia tukemalla etuseinää kakkoskakkosella. Samalla lisäsin sisään vaimennusmateriaalia reilusti. Tulos oli korvin kuultavissa. Soundi selkeytyi ja samalla -3 dB:n piste laski selkeästi. Nyt aikaisemmin munaton ala H kuulostaa siltä miltä sen pitääkin, kunnon murinalta olematta mikään sukkaanpuhallus soundi, vaan erotteleva.

Eli muistaakseni Gamman Vas arvo on Kappaa suurempi ja samoin Qts. Muistinko väärin? Nyt ko parametrit eivät ole edessäni.

T. Lökis
joroma
14.05.2006 20:49:57
Bassokitaraa mä sillä koitan luukuttaa. Nuppi on Hughes & Kettner Bassforce 300...
DVD
15.05.2006 08:30:04 (muokattu 15.05.2006 08:30:21)
Bassokitaraa mä sillä koitan luukuttaa. Nuppi on Hughes & Kettner Bassforce 300...

Ainakaan tuossa elementin valinnassa ei ole mitään vikaa. Sopii bassokitarakaappiin täydellisesti. Minulla on sama elementti n. 120 l kaapissa. Toimii hyvin.
Tuli vain mieleen että eikai sinulla ole nupista EQ'n nupit, ja lähinnä bassot kaakossa? Jos nupit on kaakossa niin tottakai soundi menee puuroksi tuon kokoisella elementillä. Vähennä bassoja ja nosta keskiääniä niin eiköhän tuo ääni selkiydy. Elementti sinänsä toistaa muistaakseni 40 Hz tuonne 4000 Hz asti ja se on just sopiva bassolle. Oletan tietenkin että oot osannut käyttää suunnittelusoftaa ja refleksiputket on oikean kokoiset. Voit kyllä huoletta tukkia refleksiaukot jollain ja kokeilla josko toimisi paremmin. Eminence Gamma toimii yhtälailla suljetussakin kaapissa.
Basismi
15.05.2006 13:57:57
Ääni jota sillä saa tuotettua on huminaa jota ei tahdo kuulla, mutta joka pilaa kaiken ympäröivän musiikin. Siis todella mataalaa ja tuhnua.
Huonot piuhojen liitokset? Elementti särki? Vaikka kotelo olisi kuinka vituilleen suunniteltu, niin kyllä siitä ääntä silti lähtee.
Viistous helpottaa soittamista!
Basshunter
16.05.2006 09:53:41
Hieman tuo 15 mm:iä ohuelta vaikuttais.. tekisin itse niin, että tukisin etulevyn laittamalla esim. "kakkoskakkosen" siten, että se on toisesta päästä kiinni etu- ja toisesta päästä kiinni takalevyssä. Miksei noita voisi olla pari, kolmekin, jos ne vaan kotelon sisälle saa järkevästi laitettua. Sitten vaimentaisin koteloa esim. 5 cm paksulla patjalla tai eristysvillalla. Tämän laittaisin koko takalevyn alalle sekä sivuseiniin. Ja vielä varmistaisin yleismittarilla, että a) kaiuttimen kela on ehjä (ts. mittari näyttää muutaman ohmin vastusta) ja b) juotokset ovat ehjät (eli kajarin piuha kaappiin kiinni ja yleismittari piuhan päähän plussaan ja miinukseen. Sit esim. puuvimeisselillä koputtelisin juotetut kohdat ja kaapelin liittimet läpi. Mittarin näyttö ei saisi koputtelun aikana paljon muuttua..) Olisko tästä mitään jelppiä..?
- Itte ku tekkee, saa mieleisesä.. -
joroma
16.05.2006 16:53:34
Basshunter tuntuu tietävän mistä puhuu. Kiitos vinkeistä. Lisätuentaa ja vaimennusta alankin tässä heti suunnittelemaan...
Lökis
18.05.2006 19:45:47
Moi

Minä laitoin sen kakkoskakkosen nimenomaan etu- ja takaseinän väliin. Tuntuu jotenkin siltä, että vieläkään valmistajat eivät suunnittele kaappejaan loppuun tai sitten valmistus tehdään juosten kusten. 15 mm 15":lla on aivan liian vähän etuseinän vahvuudeksi. Etuseinässä saa olla paksuutta reilusti. Rajoituksena tulee vain roudauksen lisääntynyt tuska.

Terv. Lökis
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)