Aihe: virvelin matto
1
nile
28.08.2003 15:37:06 (muokattu 28.08.2003 15:45:45)
Elikkä virvelin mattojahan saa kaiken kokoisia mutta mitenkä nämä koko erot vaikuttavat ääneen ja tuntumaan?
"ei tippa tapa"
Mikko A
28.08.2003 18:03:35
Elikkä virvelin mattojahan saa kaiken kokoisia mutta mitenkä nämä koko erot vaikuttavat ääneen ja tuntumaan?

Muakin kiinnostais. Mulla oli kyllä joskus Rockstar pro-virvelissä Taman levee matto, mutta en kyllä muista, mitä eroa sillä oli tavismaton kanssa...
Ensin huvi, sitten nukkumaan.
Blitz
28.08.2003 19:06:31 (muokattu 28.08.2003 19:06:44)
Muakin kiinnostais. Mulla oli kyllä joskus Rockstar pro-virvelissä Taman levee matto, mutta en kyllä muista, mitä eroa sillä oli tavismaton kanssa...

Mulla on virvelissä joku tosi leveä matto. Ei taida ihan Taman oma olla, mutta ei ole ainakaan mitään ongelmia syntynyt. Kai noissa matonleveyksissä joku ero on, mutta ei se nyt kauhean suuri näytä olevan ainakaan vähän halvemmissa virveleissä. Kokeilemallahan se selviää.
Rumpalilla on rytmi veressä. Basistilla veressä on lähinnä alkoholia.
PolkaTulk
28.08.2003 19:30:25
Vastatkaa nyt joku,minuakin kiinnostaa...
666% Hellbilly
Jaska
28.08.2003 19:33:42
Kai se resonointiin jotenkin vaikuttaa, nimittäin joku josksu kerto että oli matosta yks jousi mennyt poikki ja vaikka jousen oli poistanut no koko vehje särisi niin helvetisti.

Oon MDssä nähnyt mainoksia matoista ja siellähän on ihan ihmeellisyyksiä. esim 4 jousta, väli, 8 jousta, väli, 4 jousta...
jazzmies
28.08.2003 22:23:58
Leveät matot (esim. Gretschin 42 wire) lyhentävät rummun sustainia elikkä alakalvo demppautuu nopeammin. Toisaalta leveän maton laidalla olevat jouset jäävät hieman löysemmälle kuin keskimmäiset, joten herkkyys säilyy rummussa. Jos käytät 12 jousen mattoa, rumpu on tosi avoin ja soiva.
miän vain
01.09.2003 09:57:52

Tästä olen joskus tänne kirjoittanutkin. Kokemus on nimittäin opettanut seuraavaa:

Mitä enemmän lankoja, sen matalampaan sointiin (ja isompaan rumpuun) matto sopii. Ja kääntäen, mitä vähemmän lankoja, sen korkeampaan vireeseen.

Itse matto ei siis vaikuta sointikorkeuteen paljoakaan - kyse on siis siitä mihin mikäkin luontevammin käy.

Oikein leveää mattoa hommatessa pitää muistaa tarkistaa että mattosyvennys (snare bed) on myös riittävän leveä. Jos syvennys on liian kapea, uloimmat langat eivät mahdu siihen ja seurauksena on pirusti sirinää ja särinää ja häiriötä. Niin paljon ettei sitä jaksa.

Eli funkkiohjukseen noin 10, normaaliin noin 20 ja ilman ständiäkin riittävän korkeaan/syvään 30 tai enemmän. Ja kaikkea saa tietenkin kokeilla ristiin.
O jee! *NAX*
Vikmani
04.09.2003 18:27:51
minkälainen matto resonoi vähiten tomien kanssa? pienimmän tomin kanssa on vähän ongelmia. Oon montaa eri virettä koitellu tomille ja myös virvelille, mutta sillon kun rumpu soi hyvin niin virveli särisee. Demppauskaan virveliin ei paljoa auta.
get up offa that thing. It makes you feel better.
Speedy
04.09.2003 20:51:25

minkälainen matto resonoi vähiten tomien kanssa? pienimmän tomin kanssa on vähän ongelmia. Oon montaa eri virettä koitellu tomille ja myös virvelille, mutta sillon kun rumpu soi hyvin niin virveli särisee. Demppauskaan virveliin ei paljoa auta.

Tomin ja virvelin alakalvot on ne, mitkä siihen vaikuttaa, eli toista nostaa tai laskee (tai kumpaakin) hiukan..

Jos taas lyöt sitä tomia yksin, niin sillon kuuluu varmasti aina jotain, mutta kun soitat koko setillä, ja varsinkin ku muu bändi on mukana, niin ei se sieltä enää kuuluu..=I

Mulla ittelläni on tommonen 5" syvä vaahtera snare, mikä on nyt ollu paljon käytössä, niin siinä ala kalvo on ihan taju löysällä, mutta ei kuitenkaa oo mikää matala tumps-saundi, ihan hyvä näpäkkä saundi, ja se ei kyl pahemmin resonoi..

Sit 5,5" tuumanen on viritetty muuten vaan löysälle ja paksulle saundille, eikä sekään pahemmin resonoi.. Piccolo sitten.. hmm.. enpä nyt muista, en pitkillee oo soittanu, mut siinä jos on 10" tomi kauheen kireellä, nii vähä särisee..

Mutta koskaanhan sitä ei saa pois, paitsi tietty jos ottaa sen maton veke..=) Eikä sitä tarttekkaan saada, se kuuluu rumpujen saundiin..;)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Mikko A
05.09.2003 00:09:52
Ostin just 10" syvään virveliin leveen maton ja kysyin vielä myyjältä että tän pitäis varmaan sopia hyvin semmoseen peliin ja se sano että semmoseenhan se on tarkotettu. Siinä virvelissä on kyllä ihan älyttömän kapeet syvennykset maton kohdalla, mutta ei se nyt hirveesti kyllä särise, ei ainakaan häiritsevästi.
Ensin huvi, sitten nukkumaan.
miän vain
05.09.2003 08:26:46

Ostin just 10" syvään virveliin leveen maton ja kysyin vielä myyjältä että tän pitäis varmaan sopia hyvin semmoseen peliin ja se sano että semmoseenhan se on tarkotettu. Siinä virvelissä on kyllä ihan älyttömän kapeet syvennykset maton kohdalla, mutta ei se nyt hirveesti kyllä särise, ei ainakaan häiritsevästi.

Niin, ei se mullakaan - paitsi sitten bändin kera. Bassosta löytyi näes muutama veikeä sävel, joihin ilmestyi automaattinen särö...

Toiseen kysymykseen: Kapeampi matto häröilee vähemmän, mutta se kuuluu sitten soundissakin mattosoinnin vähenemisenä. Ja resonointiongelmathan johtuvat pääasiassa virvelin ja tomien vireistä - matosta ei ole kaikenkattavaksi poppakonstiksi. Kyllä se vähän jeesaa toki.
O jee! *NAX*
-Reaper-
20.09.2003 21:10:39
Osaako kukaan muuten sanoo että miten sais sellasen aika samanlaisen virveli soundin kun Jaska Raatikaisella Children Of Bodomista?
ziggy
20.09.2003 22:22:37

Osaako kukaan muuten sanoo että miten sais sellasen aika samanlaisen virveli soundin kun Jaska Raatikaisella Children Of Bodomista?

Sellasen äänen saa ehkä enemmän tolla kalvon virittämisellä. Ite oon hakenu vähän samanlaista soundia mut en ihan täysin saanu ja mul on joku faijan vanha virveli,(tama imperialstar) mikä on aika hyvä ja aquarian texture coated kalvo, joka on tollasta remon tasoa(?) ehkäpä. Eli se kalvo saa olla aika kireellä.

(Ehkä hieman off-topic)

Ja sanokaa jos mä puhun ihan läpiä päähäni.=)
mitä se meinaa?
Bacchus
21.09.2003 13:50:34

Enempää en osaa sanoa, mutta virveli jota se tällä hetkellä käyttää on Pearlin Ultracast, muistaakseni 14"x6,5". Tosin jossain mainittiin että oli 14"x5", mutta...

Itsellä oli vähän aikaa tuommoinen samanlainen, mutta sarjassa ilmeni valmistusvikoja, joten jos sellaista aikoisit hankkia niin syynää tarkkaan. Mul oli kaks Ultracastia testissä ja molemmat meni vaihtoon, ja SMI:llä olleissa kaikissa Ultracasteissä oli sama vika. Vanteen reiät oli ihan väärissä paikoissa, heittoa monta milliä.
"Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative
Paas
26.09.2003 07:52:11
HEI KUULE! Tunge se Raatikainen perseeseen et taida rummuista paljoa tietää.Jos et osaa edes virveliä hankkia on parempi lopettaa moinen hölmöily ja keskittyä vaikka munan venyttämiseen.Soita sitte mulle ku oot saanu munan niin pitkäksi että voit hirttää itsesi ja tyhmyytesi.

Vähän asiallisempi voisit olla. Ei se oikean virvelin löytäminen niin yksinkertaista ole. Ja jos joku ei rummuista tiedä paljoa niin tämähän on oikea paikka kysyä asioista.
http://nocturnalweb.net
Olli
29.09.2003 16:41:37

HEI KUULE! Tunge se Raatikainen perseeseen et taida rummuista paljoa tietää.Jos et osaa edes virveliä hankkia on parempi lopettaa moinen hölmöily ja keskittyä vaikka munan venyttämiseen.Soita sitte mulle ku oot saanu munan niin pitkäksi että voit hirttää itsesi ja tyhmyytesi.

"Arvostelu kirjattu! Arvostelusi on kirjattu järjestelmään."

Eikä tainnut olla +
bluesman86
02.10.2003 09:42:23
asiasta ihan seinää. saako 12" virppaan leveitä mattoja?
Rock Rock
Jaska
03.10.2003 15:00:45
"Arvostelu kirjattu! Arvostelusi on kirjattu järjestelmään."

Eikä tainnut olla +

harmi, posti on poistettu ni ei voi antaa -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)